Monk schreef :
Vinni schreef :
Ik omzeil nu de diodebrug.
Er is weinig te programmeren aan de diodebrug of de MPPT. (beide Mastervolt)
Alleen de MPPT kan ik laten weten dat de serviceaccu een GEL-type is.
Vinni
Het probleem is er dus nog steeds?
Even resumerend .. de PV panelen voeden de Mppt en die zit direct op de accu. ( evt een zekering er tussen)
Dan zeg ik MPPT is stuk..
Even een stukje trouble shooten.. Maak de accu draden los bij de MPPT en meet of de waarde gelijk ia aan die van de accu tussen de polen. Als deze gelijk is dan is er een probleem met de MPPT.
anders de draden vervangen. Even daar gelaten dat de zekering ook netjes contact maakt.
dit kan je ook testen door deze over te sluiten.
Dit laatste kan je met de Mppt aangesloten ook testen.
Ik zal deze keer niet zeggen dat het bovenstaande onzin is, maar een carrière als storingsmonteur zou ik als ik jou was nog even uitstellen.
Door met een multimeter spanning te meten aan een kabel die aangesloten is, zegt bijna helemaal niets.
ook als er ergens in de kabel een hoge (overgangs) weerstand zit, meet je op de draden precies dezelfde waarde als op de accu.
Laatst was mijn combi led navigatie lantaarn er mee gestopt.
Lamp los gehaald en de spanning op de draden gemeten, keurig een volt of 13.
Op basis daarvan zou je kunnen concluderen dat de bekabeling in orde is.
Omdat de lamp het op een andere kabel wel brand, heb ik toch wat verder gekeken.
Wat bleek onderdeks boven het plafond was een AMP doorverbinder zo gecorrodeerd dat er een enorme overgangsweerstand was ontstaan in de las.
Zoveel dat de geringe stroom van de ledlamp voor een dusdanige spanningsval zorgde, dat de lamp niet meer brand.