Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aggregaat aanschaffen.

aggregaat aanschaffen. 26 nov 2018 20:34 #1000286

  • WilsonII
  • WilsonII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Mede klussers.
Ik ben op zoek naar een aggregaat voor onze Tjalk. Het idee is dat we het vooral gebruiken als we gaan koken op het inductie fornuis en / of misschien een tv. Mits we geen gebruik kunnen maken van walstroom. Heeft iemand tips voor wat betreft type en prijs bv?
Al vast mijn dank. gr. Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 26 nov 2018 21:10 #1000298

Dag Eric,
Verdiep je eerst in je stroombehoefte. TV kijken en ander huishoudelijk gebruik kan heel goed via een goede omvormer op accu's, al dan niet voorzien van zonnepanelen.
Als je daarvoor een generator laat draaien heb je last van het geluid (zelfs bij een extreem stille), je buren ook. Verder is het slecht voor je generator als-ie langdurig onder kleine belasting draait.

Ik heb wel eens een berekening gezien hoeveel een kWh stroom kost uit een generator. Dat was ongeveer 10 keer zo duur als stroom uit een gewoon energienet. Hierbij zijn alle kosten meegeteld, zoals aanschaf/afschrijving, onderhoud, brandstof- en smeeroliegebruik, gedeeld door het daadwerkelijk geleverde vermogen. De kosten per kWh zijn minder ongunstig als de set voortdurend zwaar wordt belast, maar dat gebeurt in de praktijk zelden.

Niettemin kan het erg handig zijn om een goede generatorset te hebben, ik heb er zelf ook vele gehad.
Waar je aan kunt denken:
*1500-toerensets draaien stiller dan 3000-toerensets, maar zijn duurder en zwaarder.
*sets met drie of meer cilinders trillen minder dan 1 of 2-cilindersets.
*watergekoelde sets zijn stiller dan luchtgekoelde.
*luchtgekoelde sets kun je ook gebruiken als je drooggevallen staat; watergekoelde meestal niet.
*Als je kiest voor watergekoeld, overweeg dan het plaatsen van een koelbeun. Dan heb je geen gedoe met buitenboordwater, pompen, wierfilters, aftappen enz.
*Kies de set niet te licht. Hou er rekening mee dat kVA niet hetzelfde is als kW. Hou er ook rekening mee dat een koude set (direct na de start) geen vol vermogen kan leveren; dat is vooral van belang als je met de set een elektrische kopschroef wilt voeden.
*Kies de set zeker ook niet te zwaar, waardoor-ie hoofdzakelijk voor joker zou draaien.
*Denk goed na of je een éénfase of een driefase set wilt. Een 10 kVA driefasenset lijkt prachtig, maar kan in de praktijk eigenlijk geen wasmachine aansturen. Neem alleen een driefasenset als je zware elektromotoren of zware lasapparaten wilt voeden.
*Ik ga uit van dieselsets. Vergeet die benzinekrengen.
*Als je een set slechts incidenteel denkt te gebruiken, kun je denken aan een tweedehandsje. Maar bij serieus gebruik moet je gewoon een nieuwe nemen.

*Er bestaan ook sets die worden aangedreven door een Stirlingmotor. Duur, maar onder bepaalde omstandigheden zeer interessant. Zie Whispergen (Drachten).

Groet!
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 26 nov 2018 21:42 #1000314

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
IK heb een 24V net van 400Ah en een 5000W omvormer plus een kleine 600W omvormer van Victron.
een acculader van 80A(ook van Victron) zorgt ervoor dat de accus vol zitten en daar komt binnenkort nog een windmolen bij.
De grote omvormer staat alleen aan als ik ga koken (inductie, magnetron, koffie apparaat en een hete luchtoven. Verwarming doe ik ook elektrisch maar zou ik ook op diesel kunnen, als deze volop staat dan is de acculader uit omdat ik maar 16A heb aan walstroom. Verwarming voed ik uit de walstroom dus.
Voor noodgevallen heb ik een eenvoudige luchtgekoelde generator en die maakt een takke herrie maar ik heb hem zelden nodig, zeker in de haven met walstroom heb ik zo genoeg om alles te doen.
DE kleine omvormer is genoeg voor de TV, computer en nog een paar dingetjes, de grote zet ik uit als deze niet nodig is omdat hij bromt en veel gebruikt als hij onbelast is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 27 nov 2018 12:25 #1000449

  • WilsonII
  • WilsonII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
dank je wel Wim. top.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 27 nov 2018 18:01 #1000535

Start niemand de motor even als ze de omvormer gebruiken ?

Vreemd want met een beetje vermogen trek je ze aardig leeg en dan ? Aangezien je dan kennelijk geen walstroom, en dan komt je 12 v verbruik nog bij koelkast etc want dat gaat door........

Ik doe dat op de truck net zo pling menu erin en even de motor starten , ook de accu’s vinden dat erg fijn

Je ontlaad ze veel minder dynamo levert de meeste stroom voor de omvormer

Voor kleine verbruikers niet maar mijn waterkoker bijna 2000 w en magnetron ook 1000 w wel dus
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 27 nov 2018 21:10 #1000631

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1593
Tjalk is toch 20 meter lang?
Maak je hem in de punt als je achter in de roef slaapt dan zit ie zo ver weg dat je m niet hoort!

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 28 nov 2018 19:52 #1000907

  • WilsonII
  • WilsonII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
13.5 meter. ik denk dat ik er nog een extra accu bijzet. Victron erin en walstroom aansluiten. moet genoeg zijn toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 29 nov 2018 21:28 #1001227

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Jeroen-pion schreef :
Start niemand de motor even als ze de omvormer gebruiken ?

Vreemd want met een beetje vermogen trek je ze aardig leeg en dan ? Aangezien je dan kennelijk geen walstroom, en dan komt je 12 v verbruik nog bij koelkast etc want dat gaat door........

Ik doe dat op de truck net zo pling menu erin en even de motor starten , ook de accu’s vinden dat erg fijn

Je ontlaad ze veel minder dynamo levert de meeste stroom voor de omvormer

Voor kleine verbruikers niet maar mijn waterkoker bijna 2000 w en magnetron ook 1000 w wel dus

Onbelast draaien is voor een diesel erg slecht. De belasting van een gemiddelde (zware 12 of 24v) dynamo is zo laag dat dat als onbelast draaien genoemd mag worden.
Zou ik dus nooit doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 29 nov 2018 23:13 #1001250

yannick schreef :
Jeroen-pion schreef :
Start niemand de motor even als ze de omvormer gebruiken ?

Vreemd want met een beetje vermogen trek je ze aardig leeg en dan ? Aangezien je dan kennelijk geen walstroom, en dan komt je 12 v verbruik nog bij koelkast etc want dat gaat door........

Ik doe dat op de truck net zo pling menu erin en even de motor starten , ook de accu’s vinden dat erg fijn

Je ontlaad ze veel minder dynamo levert de meeste stroom voor de omvormer

Voor kleine verbruikers niet maar mijn waterkoker bijna 2000 w en magnetron ook 1000 w wel dus

Onbelast draaien is voor een diesel erg slecht. De belasting van een gemiddelde (zware 12 of 24v) dynamo is zo laag dat dat als onbelast draaien genoemd mag worden.
Zou ik dus nooit doen.

Je overdrijf hier echt niet een klein beetje maar echt ENORM :lol:



Je zou maar 10 min voor de spoorbomen staan die dicht zijn , dat is echt onbelast.

Als je een diesel dagen weken zo Laat draaien achter elkaar krijgt hij last van roet en andere afzettingen dat vind hij niet zo fijn .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 06:25 #1001265

Nou Jeroen, toch heeft Yannick hier wel een punt.
Als jij met je truck (met hete motor) effe loos staat te draaien en daarna weer gewoon verder blaast, dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Maar een koude motor starten, die een tijdje onbelast laten draaien en daarna weer uitzetten, dat is inderdaad niet zo goed. De cilinderwanden, zuigers en koppen blijven koud en nat door de condens.
De gaten zullen er echt niet direct invallen, maar als je zoiets vaak doet dan heeft dat zeker negatieve gevolgen voor je motortje.
Groet!
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 08:00 #1001280

Een diesel koud en nat na een tijdje stationair draaien ???.
Waarschijnlijk alleen als je hem op water laat lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 09:32 #1001309

Jeroenb61 schreef :
Een diesel koud en nat na een tijdje stationair draaien ???.
Waarschijnlijk alleen als je hem op water laat lopen.

Je kijkt alsof je water ziet branden.

Maar toch is het zo. Bij de verbranding ontstaat ondermeer water. Als je achter een kouwe auto rijdt zie je soms straaltjes water uit de uitlaat lopen, onder de bekende stoom(=waterdamp)wolk.

Verwar trouwens niet die inwendige cilindertemperatuur met de koelwatertemperatuur; dat zijn heel verschillende zaken.
Een koude motor die een tijdje onbelast draait en dan wordt stilgezet zit vol met zure condens in de cilinders en in het uitlaatsysteem. Dat zal niet direct voor problemen zorgen (want een motor kan wel wat hebben) maar als het vaak gebeurt dan heeft het zeker gevolgen.

Het is wel vaker genoemd, maar in verband met die condensvorming is het dus niet goed om een motor onbelast "alvast lekker warm" te draaien. Het beste is: starten en dan direct met lichte belasting wegvaren/-rijden (afhankelijk van vaar- of voertuig).

Groet!
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 09:45 #1001311

Een diesel wordt juist niet snel warm als je hem maar eens niet laat werken.

En je wilt de motor eigenlijk direct zo snel op bedrijfstempwratuur hebben

Stationair , duurt dat veel te lang, dus gewoon gaan rijden varen etc verkort die tijd

En dat condensvorming is natuurlijk de grootste flauwe kul, net als bij de kachels wat ik lees

Ja er komt vocht vrij , maar op de verbruikte diesel want daar moet het uitkomen is dat niet van grote zorgen.

Was dat wel zo stond in elk Manual ; niet stationair laten draaien uw motor verzuipt in de condens


Maar als jullie dat geloven , wie ben ik om te zeggen dat sinterklaas niet bestaat ;-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:04 #1001340

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Je zegt zelf ook al: die diesel wil je zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur hebben. En onbelast (dus ook met alleen stroom laden via de dynamo) komt hij bepaald niet snel op bedrijfstemperatuur.
Conclusie: de diesel starten om stroom voor het koken te hebben is niet zo best voor het beestje. Of dat nu door condens komt of door langdurig koud draaien.
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:10 #1001342

Een diesel onbelast laten draaien is NIET desastreus voor een diesel

Hij vervuilt wel sneller

Van een koude start slijt hij meer dan lekker op temperatuur en dan uurtjes tokkelen

Daar tussen zit nog veel nuance
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:28 #1001346

Dat water dat je soms ziet is bij net gestarte benzine motoren, het komt gewoon op uitlaat tempertuur (200º?) de uitlaat in, condenseert daar en drupt er aan het eid uit of door een klein gaatje op het laagste punt.
Bij (de eigen) diesel nog nooit kunnen waarnemen.

Benzine uitlaten moeten nog al eens vervangen worden, mijn diesel uitlaat is nog steeds degeen die er vanaf de fabriek op zat en is nu 275854 km en 10 jaar gebruikt, geen spoor van corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:31 #1001347

Getankt met bio ethanol
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:36 #1001349

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2739
Jeroen-pion schreef :
Daar tussen zit nog veel nuance
De nuance is op ZF vaak ver te zoeken...
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 11:46 #1001352

Helaas wel , ik heb wel eens het idee als je het niet van a tot z zo voorkauwt dat Het inmiddels vloeibaar is geworden , wat je zegt of schrijft niet over komt.

Geheel ontopic , wat is een koude motor? 1 van +15 ? Of 1 van -15?

Als we het over nuance hebben

Als je zo bang bent in de box voor onbelast , joh schroef even in het werk dan maar, Owh dat is niet genoeg?

Wil ik zien hoe de gene die het mee eens zijn de box uitvaren en de haven ;-)

Heel veel nuance dus links en rechts , maar wel mooi te lezen ga ik komend seizoen niet meer over me nek met al die jaggie’s stationair draaiend in de sluis :-)

Heel slecht voor de motor !!!!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 12:22 #1001355

Heb geen verstand van aggregaten want ik heb een hekel aan die dingen.

Een tjalk heeft toch ruimte zat voor zonnepanelen en windenergie ? Zal wel een stuk duurder zijn maar beter voor allen, ook voor de bewoners van de tjalk.
Ik heb een klein zeilbootje, wel van alle gemakken voorzien en leef reeds dertig jaar zonder brom.
Een goede accubank, zonnepanelen en een of twee stille windgeneratoren en je hebt meer als je kunt verbruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 13:50 #1001373

Tja dat is natuurlijk een hele andere discussie.....

Wat heb je echt nodig in het leven .......eten drinken en paar kleren?

Het antwoord zal erg verschillen van persoon tot persoon
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 14:30 #1001380

Een bekende van me zeilde een 50 voet catamaran. Verdiende flink aan die boot want hij charterde ermee. Investeerde ook ieder jaar, in 2010 liet hij de keukenhoek ombouwen, ging ook elektrisch koken. Twee jaar later vertelde hij me dat hij weer op gas koken was overgeschakeld.
De reden : het elektrisch koken werkte prima, hij had nochtans enkel zonnepanelen. Turkije en zomercharteren, geen probleem met energie.
Dan veranderde het economische klimaat in Turkije en zijn clientèle werd hoofdzakelijk Turks.
Hij vertelde dat de Turkse klanten anders leefden, dat ze zijn keuken zowat dag en nacht gebruikten en ook s´nachts vaak zelf aan het koken gingen. De hostess die hij mee verhuurde kookte wel lekker maar niet naar de zin van zijn nieuwe gasten. Dat nachtelijke koken door een tiental gasten zorgde enkel keer voor lege accu´s morgens. Dan maar weer gas.


Ik merk wel dat hier in het zuiden aggregaten op de charter catamarans niet gebruikelijk zijn. Omdat het stroomverbruik op die schepen enorm is laat men één der motoren lopen. Dag en nacht.
Als zo´n party flottielje ( Sailing week ) een baai binnenkomt met pakweg 25 grote catamarans weet je gelijk dat het uit is met de rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat aanschaffen. 30 nov 2018 20:48 #1001468

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 524
Even wat tegengas:
Op onze boot nu de volgende tellerstanden:
Log 47000 nm
Generator 6kW 24 VDC : 900 uur
Hoofdmotor 92 pk: 2900 uur
Totaal dieselverbruik: 12000 liter
Aantal vaarjaren: 10 jaar
Accubank 510 Ah @ 24 V

Die 900 generator uren loopt ongeveer parallel met 900 keer accu's laden van 60% naar 90%. Dus ongeveer 900 * 0,30 * 510 * 24 = 3,3 MWh. En dat met ca. 900 liter diesel. Dus ca. 3,6 kWh electriciteit per liter diesel. Als je je bedenkt dat diesel een energie dichtheid van 9,7 kWh per liter heeft, klopt dit ongeveer wel. Rendement ergens rond 37%.

Met deze 900 liter waren wij 100% autonoom.
Totale kosten incl. onderhoud en diesel ca. 11.000 euro, dus per kWh 3,30 euro incl. 100% afschrijving generator. Na deze afschrijving kunnen we vanaf vandaag dus voor 0,39 eurocent een kWh opwekken.

Met deze generator kan je probleemloos inductie koken als je wilt. Omdat wij een 24VDC genset hebben, zou je dus een goede 220V omvormer moeten hebben, bijvoorbeeld de Victron Multi+, om de benodigde stroom uit het 24V systeem te halen. Solide oplossing. Voor die 900 liter diesel hoef ik me niet te schamen gezien het wereld energie verbruik (andere discussie).

Met betrekking tot wanneer de genset te draaien, vindt elke schipper zijn ritme. Je draait als grootverbruik aan staat. Bijvoorbeeld rond etenstijd: water koken, eten koken, magnetron, etc. En gelijk de accu's optoppen.

Geluid: geen enkele buurman hoort ons systeem. OldBawley zou niet eens weten dat wij een genset aan boord hebben. Wij zelf vergeten wel eens de genset uit te zetten: goh, draait ie nog?

Koude start en condens is onzin. Zowel bij koude start als na warmlopen is bij uitzetten van de motor exact dezelfde situatie boven de zuigers aanwezig. Een beetje vers aangezogen buitenlucht met al dan niet beetje ingespoten diesel ofwel vol met rookgas (in de 4 cilinders elk een andere situatie bij 4-takt).
Na afkoelen motor is dezelfde situatie als bij koude start. Dus ook evenveel condens uiteindelijk.

Hrt enige verschil zit hem in het smeersysteem en in de smeerolie. Koud is de olie nog dik. Daarom is snel warm worden een pré.

Als je zo nu en dan de motor even opjaagt om niet te laten verglassen en te ontroeten, kan je rustig een tijdje net boven stationair draaien hoor. Alleen kom je dan boven die 900 liter uit. De hoofdmotor van 92 pk draait niet efficient op stationair.

Wij hebben lang nagedacht over zonnepanelen, windmolens en zo, maar nooit de plek kunnen vinden om dat te monteren. Of misschien willen vinden.

Ben benieuwd of je met zonnepanelen die 3,6 kWh (is dat 20 m2?) per dag tegen die kosten kan opwekken en dan ook inductie koken kan toestaan.

En ja, ik ken de de eco boot Ya van Hoefnagels, we hebben naast hem gelegen in Kaapstad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl