Even wat tegengas:
Op onze boot nu de volgende tellerstanden:
Log 47000 nm
Generator 6kW 24 VDC : 900 uur
Hoofdmotor 92 pk: 2900 uur
Totaal dieselverbruik: 12000 liter
Aantal vaarjaren: 10 jaar
Accubank 510 Ah @ 24 V
Die 900 generator uren loopt ongeveer parallel met 900 keer accu's laden van 60% naar 90%. Dus ongeveer 900 * 0,30 * 510 * 24 = 3,3 MWh. En dat met ca. 900 liter diesel. Dus ca. 3,6 kWh electriciteit per liter diesel. Als je je bedenkt dat diesel een energie dichtheid van 9,7 kWh per liter heeft, klopt dit ongeveer wel. Rendement ergens rond 37%.
Met deze 900 liter waren wij 100% autonoom.
Totale kosten incl. onderhoud en diesel ca. 11.000 euro, dus per kWh 3,30 euro incl. 100% afschrijving generator. Na deze afschrijving kunnen we vanaf vandaag dus voor 0,39 eurocent een kWh opwekken.
Met deze generator kan je probleemloos inductie koken als je wilt. Omdat wij een 24VDC genset hebben, zou je dus een goede 220V omvormer moeten hebben, bijvoorbeeld de Victron Multi+, om de benodigde stroom uit het 24V systeem te halen. Solide oplossing. Voor die 900 liter diesel hoef ik me niet te schamen gezien het wereld energie verbruik (andere discussie).
Met betrekking tot wanneer de genset te draaien, vindt elke schipper zijn ritme. Je draait als grootverbruik aan staat. Bijvoorbeeld rond etenstijd: water koken, eten koken, magnetron, etc. En gelijk de accu's optoppen.
Geluid: geen enkele buurman hoort ons systeem. OldBawley zou niet eens weten dat wij een genset aan boord hebben. Wij zelf vergeten wel eens de genset uit te zetten: goh, draait ie nog?
Koude start en condens is onzin. Zowel bij koude start als na warmlopen is bij uitzetten van de motor exact dezelfde situatie boven de zuigers aanwezig. Een beetje vers aangezogen buitenlucht met al dan niet beetje ingespoten diesel ofwel vol met rookgas (in de 4 cilinders elk een andere situatie bij 4-takt).
Na afkoelen motor is dezelfde situatie als bij koude start. Dus ook evenveel condens uiteindelijk.
Hrt enige verschil zit hem in het smeersysteem en in de smeerolie. Koud is de olie nog dik. Daarom is snel warm worden een pré.
Als je zo nu en dan de motor even opjaagt om niet te laten verglassen en te ontroeten, kan je rustig een tijdje net boven stationair draaien hoor. Alleen kom je dan boven die 900 liter uit. De hoofdmotor van 92 pk draait niet efficient op stationair.
Wij hebben lang nagedacht over zonnepanelen, windmolens en zo, maar nooit de plek kunnen vinden om dat te monteren. Of misschien willen vinden.
Ben benieuwd of je met zonnepanelen die 3,6 kWh (is dat 20 m2?) per dag tegen die kosten kan opwekken en dan ook inductie koken kan toestaan.
En ja, ik ken de de eco boot Ya van Hoefnagels, we hebben naast hem gelegen in Kaapstad.