ST-5 schreef :
Lucht constant van buiten halen kost welliswaar meer energie maar je vochtgehalte in je boot blijft wel erg laag.
Als ik met een elektrische kachel verwarm en ben met 5 personen aan boord, dan druipt het condens van de lichtranden.
Als ik verwarm met de chinees en dus eigenlijk constant zo'n 100 kuub verse, verwarmde lucht de boot injaag, blijven de lichtranden droog.
Dus lucht van buiten halen heeft als nadeel dat je meer capaciteit nodig hebt, maar als voordeel dat he ventilatie altijd ruim voldoende is.
Groeten Jeroen
Zelfs met vijf man aan boord heb je maar een beetje gelijk aangezien vijf man ook maar ca. 5*0,5 liter water per dag uitademen en dat is dus amper 100 gram per uur.
Echter , in 100m3 lucht die de kachel van buiten haalt en , als het daar bijv. maar 5 graden is met 85% rv vocht niet meer dan dan 4 gram water per m3 bevat kan bij opwarmen naar 20 graden maar liefst 6,4 gram per m3 dus 640 gram water opnemen om nog ruim onder het dauwpunt te blijven. Dat kunnen vijf man dus echt niet uitademen.
In jouw geval zou een verversingsgraad van maar ca. 15 , hooguit 20% ruim voldoende zijn om condens te vermijden.
Uiteraard reken ik niet het vocht erbij wat een gas kookoestel zal veroorzaken hoewel dat ook maar vrij weinig zal zijn.
Ik zou jou dus aanraden om een driewegklep of een enkele aanzuigklep van buiten te installeren die je naar behoefte kunt instellen voor de benodigde hoeveelheid buitenlucht. Dat zal je echt tot maximaal enkele tientallen %% in dieselverbruik schelen .
Aangezien wij zelfs normaliter maar me twee man aan boord zijn heb ik aan de 5 m3 verbrandingslucht als verversing ( die moet dus vanzelf van buiten worden aangevuld als ik die ook van buiten haal) al ruim voldoende.
ps.
Voordat er weer iemand begint over verschil tussen theorie en praktijk; heeft in zoverre met theorie te maken dat er formules voor dit soort berekeningen worden gebruik maar de uitkomsten kloppen echt wel hoor.
Ad