Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 09 dec 2018 15:35 #1003806

Op onze Friendship 28 hebben we twee accu's. Een boordaccu en een startaccu. Op de acculader worden beide accu's opgeladen en op de motor wordt alleen de startaccu opgeladen. Na het opnieuw aanleggen van walstroom met aardlekschakelaar is binnenkort het opnieuw aanleggen van het accukabel systeem aan de beurt.

Huidig probleem is: dat tijdens het motoren alleen de startaccu geladen wordt terwijl ik wil dat beide opgeladen worden.

Hoe is het nu aangelegd:
- 2 Accu's 12V gescheiden door twee aparte accuschakelaars
- Acculader TBC 500 Profcharger
- Extra accuschakelaar met draad welke verbonden is met de SB+ aansluiting van de lader. Wanneer hier een sleutel in wordt gestoken, laad de boordaccu ook niet bij op de motor. Snap deze extra sleutel niet?
- Accu's zijn van slechte kwaliteit ouderdom 10 jr. en worden voorjaar vervangen

Volgens de boekjes heeft de acculader een intern scheidingsrelais. Volgens het boekje werkt de acculader niet samen met een diodebrug.

Hoe zou ik het willen hebben:
- Beide accu's apart op een schakelaar
- Diodebrug of Victron scheidingsrelais
- Victron BMV700 accumonitor
- Huidige acculader behouden
- Accu's worden bij motoren beide geladen
- In de toekomst komt er nog een zonnepaneel bij

Wie zou voor mij een schema uit kunnen tekenen hoe ik het het beste kan aanleggen? Motor is een Vetus M3.10 met standaard dynamo.

Foto's acculader, en boekje acculader:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 09 dec 2018 16:53 #1003826

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Meest eenvoudige oplossing is een victron scheidingsrelais.
Dan worden de accus automatisch parallel gezet op het moment dat 1 van beide een voldoende hoge spanning heeft door laden (ik dacht 13,5volt).
In de - van je serviceaccu kan je dan gewoon de shunt van de BMV700 opnemen. Acculader blijft gewoon werken, en als je zonnepanelen je serviceaccu voldoende hebben geladen zal automatisch ook je startaccu gaan laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 09 dec 2018 16:55 #1003828

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De lader moet de accuspanning kunnen meten. Dat lukt niet met een diodebrug er tussen. De lader gewoon rechtstreeks op de accu aansluiten.

Voor het laden tijdens motoren heb ik een Victron Argofet diode er tussen gezet. Mijne is geschikt voor 3 groepen. Omdat je de gewone lader rechtstreeks op de accu’s zet laad je in beide situaties de accu’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 12 dec 2018 13:43 #1004663

Bedankt voor de reacties. Volgens mij moet het zoiets worden, zie bijlage. Wie zou de accukabels er tussen kunnen tekenen? En wat is het voordeel van de Victron ArgoFET ten opzichte van een Victron Energy Cyrix CT scheidingsrelais? Laatstgenoemde is 60 euro goedkoper.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 13 dec 2018 13:10 #1004898

Ik wet niet of je er nog iets aan hebt maar vroeger zat het in mijn boot aangesloten als op de bijgaande tekening.

Mijn TBC lader had een intern scheidingsrelais waardoor diodebruggen overbodig zijn. Zowel vanaf walstroom als bij motorgebruik (zodra de spanning op een van de accu's stijgt naar de laadspanning) wordt het scheidingsrelais bekrachtigd. Beide accu's zijn dan parallel geschakeld en worden dus samen opgeladen. Tijdens ontladen blijven de beide accu's parallel geschakeld (en leveren dus beide stroom) tot een bepaald nivo (12,5v?) is bereikt, waarna het scheidingsrelais afvalt en alleen de woonbatterij verder wordt gebruikt.

De A/B schakelaar zat er in om bij problemen met de startaccu toch te kunnen starten vanaf de woonbatterij.

Na 12 jaar trouwe dienst is de TBC overleden en op dit moment zit e.e.a. volgens hetzelfde principe, maar dan met een losse lader en een los scheidingsrelais. Als je in die nieuwe situatie interesse hebt kan ik je daar ook een tekening van laten zien.

Paul
Bijlagen:
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp accu's opnieuw aansluiten op TBC500 lader 16 dec 2018 15:58 #1005812

Bedankt Paulussie, ga hem toch nog eens nalopen. Moet dan dus mogelijk zijn om met deze lader ook rechtstreeks op de motor beide accu's op te kunnen laden zonder tussenkomst van een Diode of scheidingsrelais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl