Nachtvlinder schreef :
Waar ik wel over twijfel: die BBM achterop is voor TS een randvoorwaarde vermoed ik. En levert (naast een verslechterd stampgedrag) een achterover liggende trim op. Zou het netto dan beter zijn deze trim te accepteren en de accu op de kiel te zetten, of zal het netto effect van het corrigeren van de trim EN een verdere toename van het stampen positief zijn? Ik kan mij voorstellen dat er een trade-off is...
Het is allemaal een beetje peanuts.
Op de twee plekken die in aanmerking komen, heeft die accu niet tot nauwelijks invloed op het stampgedrag van de boot. Één accu van pakweg 75 Ah weegt ongeveer 20 kg. De eerste kielbout zit ongeveer ter plaatse van kussenrand voor de maststeun.
De achterover-trim bij de V22 moet je comperseren door zoveel mogelijk gewicht uit de bun weg te halen en naar voren te verplaatsen. Ik ben geëindigd met een 6 pk buitenboordmotor en een 12 liter tankje achterin de kuip, onder de helmstok. Wel een extra schotje aangebracht om het op z'n plek te houden.
Die 8 pk kan TS met winst inruilen voor een 5 of 6 pk. Met een werkschroef, vanzelfsprekend.