Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar schakelaar in stroomkring?

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 10:35 #1009295

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 425
Beste leden,

Ik ben bezig de bedrading op m'n boot te vervangen. Elke navi lamp heeft een trek schakelaar en die wil ik graag zo houden. Nu zou het vanuit praktisch oogpunt goed uitkomen de steekzekeringen voor de navi verlichting in de stroomkring vóór de trekschakelaars te plaatsen. Dan is elke stroomkring gezekerd maar ik heb ik een centrale stroomtoevoer heb naar 't zekering kastje en vanuit daar verschillende draden naar de schakelaars.

Volgens mij is het idealiter andersom, dus eerst de schakelaar, dan de zekering maar als ik voor de zekering voor bv navi lamp van 25 watt 5A aanhoudt en de schakelaar kan 15A aan, is dat een probleem?
Kabels zijn overigens dik genoeg en de stroomkabel naar 't zekering kastje is ook weer afgezekerd met een zwaardere zekering.

Dank voor hetmeedenken alvast,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 10:56 #1009301

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3293
Een principe is eerst:
accu
hoofdschakelaar
bedrading accu eerst een hoofd zekering dan bedrading naar schakelpaneel
bedrading eerst via zekering van betreffende paneel schakelaar
hier weer naar verbruiker en bij jou dan de navigatielamp

Als het kan gebruik rijgklemmen en kroonsteen niet gebruiken.

Navigatielamp 25 watt trekt rond 2 ampère en je keuze schakelaar is ruim bemeten.
5 ampère zekeren is genoeg.
Laatst bewerkt: 01 jan 2019 11:01 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 10:58 #1009302

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5483
Heb ik ook zo uitgevoerd, schakelaars bij mij hebben ingebouwde LED lampjes, als het lampje niet brand, als de schakelaar aan staat, is de zekering weg. Die indicatie heeft ook zijn voordelen.
( alhoewel ik een paar keer daarmee gefopt ben, omdat de - aansluiting van die LED lampjes slecht contact gaf. Een kleinigheidje blijf je toch houden. )

Op die manier is het hele circuit gezekerd ( inclusief schakelaar en leiding ernaartoe ).
Bij mij is dat toch weer 30cm . Omdat de schakelaar is een draaibaar frontpaneeltje zitten.
Mede daarvoor vind ik dat ze beter beveiligd kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 11:19 #1009305

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 449
Zekeringen zijn er voor de veiligheid. Een accu is een energiebron die een stevige brand kan veroorzaken. Daarom moet je vanaf de accu denken.
Een zekering beschermt niet het apparaat, maar de installatie/bedrading, inclusief schakelaars. Primair om brand te voorkomen (door smeltende isolatie) bij kortsluiting.

De volgorde schakelaar-zekering hangt af van de aanleg van de installatie.

Als er geen enkele mogelijkheid is voor overbelasting waardoor de draadisolatie kan smelten of voor kortsluiting tussen hoofdverdeler, schakelaar en zekering, kun je een schakelaar tussen hoofdverdeler en zekering plaatsen, anders is het veiliger om de zekering altijd zo dicht mogelijk achter de hoofdverdeler te zetten en daarna de schakelaar. Dat laatste doe ik altijd, omdat dat inherent veiliger is mijns inziens.
Maar als zekering en schakelaar op hetzelfde paneel naast elkaar in een verdeelkastje zitten met een heel korte draad ertussen, is de kans op problemen zo klein dat de volgorde niet uitmaakt.

Als je vanaf de hoofdverdeler een draad naar een schakelaar trekt en vandaar een draad naar een zekering, en er ontstaat kortsluiting naar de min tussen schakelaar en zekering, gaat de schakelaar stuk. Bij aanleg andersom smelt de zekering en blijft de schakelaar heel.

Ik doe het zo:
Vanaf de accu een korte dikke draad (van de plus) naar de hoofdzekering. En de isolatie van die draad mag niet kapot kunnen schavielen tegen ijzer of iets anders dat met de min is verbonden.
Vanaf de hoofdzekering een kabel naar een verdeelsysteem, waarvan de dikte is aangepast aan de waarde van de zekering (zodat, als er kortsluiting mocht ontstaan, de zekering smelt in plaats van dat de isolatie van de draad verbrandt).
Op het verdeelsysteem sluit je met korte draden zoveel zekeringen aan als je wilt.
Achter de zekeringen sluit je draden aan met een dikte die (weer, steeds) past bij de zwaarte van die zekering.
Achter de zekering schakelaars en gebruikers.
Voor de nulleidingen geldt: dezelfde dikte als de plusleiding tot het punt waarop ze samengevoegd worden en vandaar naar de min van de accu met een draad die minstens even dik is als de draad van de hoofdzekering naar het verdeelsysteem.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 11:39 #1009307

Ik heb voor de lichtaccu deze aangeschaft:
www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html in combinatie met deze:
www.rdae.nl/keramische-blokzekering-50a.html

De zekering zit met dit product op de accupool. Is mijnsinziens de meest veilige oplossing.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 13:03 #1009311

Ivo pionier schreef :
Ik heb voor de lichtaccu deze aangeschaft:
www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html in combinatie met deze:
www.rdae.nl/keramische-blokzekering-50a.html

De zekering zit met dit product op de accupool. Is mijnsinziens de meest veilige oplossing.

dank voor de tip, ik ben al jaren op zoek naar een manier om de zekering zo dicht mogelijk bij de accu te plaatsen. Dit lijkt dé oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 14:47 #1009315

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14974
Ivo pionier schreef :
Ik heb voor de lichtaccu deze aangeschaft:
www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html in combinatie met deze:
www.rdae.nl/keramische-blokzekering-50a.html

De zekering zit met dit product op de accupool. Is mijnsinziens de meest veilige oplossing.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Mooie compacte oplossing!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 15:53 #1009323

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 425
dank allen voor jullie respons.

Duidelijk zo, eerst zekering en dan schakelaar in een stroomkring van een enkele verbruiker is juist aan te bevelen ipv eerst schakelaar en daarna pas zekering. Zo zit de zekering zo dicht mogelijk bij de accu en is schakelaar ook "gezekerd". klinkt logisch.

Ik ben momenteel dus bezig bestaande bedrading aan te passen en een schema/ tekening te maken van het geheel.

Vanaf mijn beide accu's gaan de plus draden naar twee hoofdschakelaars die weer verbonden zijn met een derde hoofdschakelaar. Ik heb er dus drie en kan zo ook in geval van nood, starten met de lichtaccu of bv marifoon op de startaccu laten werken. Zo zat het al in mijn boot en ik vind het wel praktisch. Wel goed opletten geen verkeerde schakelaar om te zetten :)



Ik heb de verbinding naar de startmotor niet gezekerd. En om nu zo'n vierkante "cube zekering" op de accupool van de lichtaccu te plaatsen heeft ook geen zin want die gaat smelten als ik er mee zou gaan willen starten.
Of ik moet beide accu's zekeren met ongeveer 150A "cube" zekering maar ik betwijfel t nut daarvan gezien de verschillende visies op t zekeren van t start circuit.

Vanaf de hoofdschakelaar van de lichtaccu heb ik twee kabels naar twee hoofdzekeringen.
Vanaf de ene hoofdzekering gaat een kabel naar het te installeren zekeringskastje voor navi verlichting, radio, schijnwerper aansluiting en marifoon.
Vanaf de andere hoofdzekering gaat een kabel naar de interieur verlichting, 12v stopcontactjes en waterpomp. Momenteel zitten daar geen schakelaars tussen (wel ouderwets smelt-zekeringkastje) en staat er dus altijd spanning op de kabels naar de interieur lampen zodra ik de hoofdschakelaar omzet. Ik wil hier een (gezekerd) schakelpaneeltje voor installeren zodat ik ook gebruikers en 12 v stopcontactjes uit kan schakelen als dat nodig is en zo tegelijkertijd ook de oude (vermeend brandgevaarlijke) smeltzekeringen vervangen.


groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar schakelaar in stroomkring? 01 jan 2019 16:30 #1009326

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 449
dolder schreef :
Vanaf mijn beide accu's gaan de plus draden naar twee hoofdschakelaars die weer verbonden zijn met een derde hoofdschakelaar. Ik heb er dus drie en kan zo ook in geval van nood, starten met de lichtaccu of bv marifoon op de startaccu laten werken. Zo zat het al in mijn boot en ik vind het wel praktisch. Wel goed opletten geen verkeerde schakelaar om te zetten

Ik meen dat Baasklusje dat ook zo heeft en ik meen me te herinneren dat hij ooit heeft geschreven dat hij bij die drie hoofdschakelaars maar twee sleutels heeft, om het omzetten van de verkeerde schakelaar te voorkomen. Ik heb dat altijd een goed plan gevonden en heb het op mijn virtuele to do list gezet. Maar nog niet gemaakt en laatst was mijn startaccu vrijwel leeg. :blush: Bijna te laat dus. 't Is dat mijn motor goed start na de koprevisie, daarvoor was het nooit gelukt.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl