dank allen voor jullie respons.
Duidelijk zo, eerst zekering en dan schakelaar in een stroomkring van een enkele verbruiker is juist aan te bevelen ipv eerst schakelaar en daarna pas zekering. Zo zit de zekering zo dicht mogelijk bij de accu en is schakelaar ook "gezekerd". klinkt logisch.
Ik ben momenteel dus bezig bestaande bedrading aan te passen en een schema/ tekening te maken van het geheel.
Vanaf mijn beide accu's gaan de plus draden naar twee hoofdschakelaars die weer verbonden zijn met een derde hoofdschakelaar. Ik heb er dus drie en kan zo ook in geval van nood, starten met de lichtaccu of bv marifoon op de startaccu laten werken. Zo zat het al in mijn boot en ik vind het wel praktisch. Wel goed opletten geen verkeerde schakelaar om te zetten
Ik heb de verbinding naar de startmotor niet gezekerd. En om nu zo'n vierkante "cube zekering" op de accupool van de lichtaccu te plaatsen heeft ook geen zin want die gaat smelten als ik er mee zou gaan willen starten.
Of ik moet beide accu's zekeren met ongeveer 150A "cube" zekering maar ik betwijfel t nut daarvan gezien de verschillende visies op t zekeren van t start circuit.
Vanaf de hoofdschakelaar van de lichtaccu heb ik twee kabels naar twee hoofdzekeringen.
Vanaf de ene hoofdzekering gaat een kabel naar het te installeren zekeringskastje voor navi verlichting, radio, schijnwerper aansluiting en marifoon.
Vanaf de andere hoofdzekering gaat een kabel naar de interieur verlichting, 12v stopcontactjes en waterpomp. Momenteel zitten daar geen schakelaars tussen (wel ouderwets smelt-zekeringkastje) en staat er dus altijd spanning op de kabels naar de interieur lampen zodra ik de hoofdschakelaar omzet. Ik wil hier een (gezekerd) schakelpaneeltje voor installeren zodat ik ook gebruikers en 12 v stopcontactjes uit kan schakelen als dat nodig is en zo tegelijkertijd ook de oude (vermeend brandgevaarlijke) smeltzekeringen vervangen.
groet,