Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EV-Power SmartBMS123

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 15:39 #1009896

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Ik ben mijn todo lijstje aan het doorspitten ;)

In het kader van herziening van de stroomvoorziening zit ik er sterk aan de denken (had het al bijna gedaan) om bij deze toko 4 400Ah Winston LiFeYPo4 cellen te bestellen. Wel een hele uitgaaf maar dan voor de komende tijd geen omkijken naar (?)

Nou heb ik begrepen dat er dan een BMS op moet. Ik vind alleen de 'totaal' oplossing die zij bieden, de SmartBMS123, wél met Bluetooth haha, een beetje ... het ziet er allemaal wat fragiel uit. Op youtube filmpjes zie je ze de onderdelen met losse draadjes in click verbinden aan elkaar rommelen... Niet wat in mijn idee hierover past (inbouwen en zoveel mogelijk vergeten). Bovendien een klein beetje overkill omdat ik al geinvesteerd heb in een Victron EasySolar en batterij monitor (dit was voordat ik bedacht dat ik nooit genoeg heb aan twee 105Ah semi-tractie accu's, beetje jammer).

Zijn er op BMS gebied betere / andere oplossingen? De bijna 400 euro die zij ervoor vragen vind ik wat veel om een gokje te wagen :huh:

Richard
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 17:17 #1009918

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 551
Vind je 400 euro teveel of heb je twijfel over het systeem? Er zijn duurdere en goedkopere bmssen. Het goedkoopst is geen bms daar is ook veel literatuur over. Vaak met enkel een over spanning beveiliging op totale voltage 4x wat de specifieke cel zijn eind waarde is of daar iets onder. Bij lage ampere vraag zal er volgens diverse literatuur weinig tot geen onbalans in de cellen ontstaan. Daar op monitoren en eens per seisoen een top of bottom balance zou bij lage vermogens goed werken. Een aanwezig forum lid peper gebruikt celladers die laden dus nooit een enkele cel boven de ingestelde waarde. Daar kan je volgens hem elke willekeurige stroombron aan kunnen hangen met een enorm verschil in ingang spanning. De converters doen de rest. Met een onderstroom beveiliging heb je dan een eenvoudig batterij bescherm omgeving. Nooit over of onder spanning en alle cellen bij elke volledige laad beurt gebalanceerd. Geen fancy tetug koppelleling oid. Maar dan heb je in de modelbouw hele goedkope lifepo volt indicatoren voor met en zonder alarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 18:35 #1009938

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Omdat ik van mezelf weet dat ik dingen zoals accu-onderhoud vergeet dan wel te lang uitstel, probeer ik een systeem samen te stellen dat zo goed als geen aandacht nodig heeft. Een goed BMS systeem hoort daar denk ik wel bij, met zulke cellen dan.
Waar ik aan twijfel is de opbouw van het aangeboden SmartBMS123 systeem. Als ik om de zoveel tijd moet gaan controleren of de draadjes nog wel allemaal vast zitten streeft het zijn doel een beetje voorbij hahaha.
Op dit filmpje, rond 22 minuten zie je deze meneer piemelen met draadjes om de losse onderdelen te koppelen... Nu is dit in principe voor gebruik in een camper, dus zal op een boot ook wel vast blijven zitten. Toch?
:P
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 19:19 #1009947

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17381
ja dat ziet er niet goed uit inderdaad. dat gaat gegarandeerd storing geven.
je moet de min draad ook solderen zie ik, dat kan de een ook beter dan de ander.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 jan 2019 19:20 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 19:40 #1009952

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17381
dit is mijn eigen ontwerp BMS, in mijn geval voor een lithium-ion bank, zoals ik die op de Tapas gebruik. Wel voor meer cellen, het ontwerp gaat tot max 16 cellen. Er loopt een draadje naar iedere cel, naar de bovenste rij connectoren. De uitlezing doe ik op de multiview.
De module doet ook de communicatie tussen motor controller en multiview.

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 20:09 #1009955

Ik zou het zo simpel mogelijk houden. Dat betekent je cellen tot 3,4V (in totaal 13,6V) laden en het volgende aanschaffen:

Een actieve celbalancer van QNBBM (75 euro):
s.click.aliexpress.com/e/bHObaLqY

En als je wilt monitoren gewoon een draadloze voltage monitor van Juntek (25 euro)
s.click.aliexpress.com/e/cAZNiO4

En als je echt gek wilt doen een BMS met balancing, alarm, en instelbare cut-offs (75 euro):
s.click.aliexpress.com/e/bPWJSx6o

De toegevoegde waarde van een BMS of celbalancing is imho gering; als je binnen de veilige waardes blijft. Leeg raken ze echt niet met 400Ah en als je ze niet laad met meer dan 13,6V gaan de cellen niet uit de pas lopen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 04 jan 2019 20:33 #1009959

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17381
Vooral bij nieuwe cellen zou ik het in het begin de spanningen (per cel!!) wel erg goed bijhouden. Geeft een hoop rust.
"Voor "fit and forget" zijn ze wel een beetje te duur, lijkt me.

En alleen laden als je erbij bent. Lader uit als je vertrekt. Half geladen laten rusten is prima. Er is geen zelfontlading.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 jan 2019 20:34 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-Power SmartBMS123 05 jan 2019 13:48 #1010100

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
@roozeboos en @Only Fools Rush in:

Hartelijk dank voor de tips!
@roozeboos jouw bms ziet er werkelijk prachtig uit! Misschien als ik in een ander leven wat handiger ben met electronica ... nee, grapje hahaha.

Ik heb de knoop doorgehakt, de kogel is door de kerk :)
Geeft ook wat rust...

Deze heb ik besteld, ziet er inderdaad een stuk degelijker uit dan die SmartBMS
Een actieve celbalancer van QNBBM (75 euro):
s.click.aliexpress.com/e/bHObaLqY

en dan 4 WB-LYP400AHA LiFeYPO4 cellen met toebehoren (terminal connectors en dopjes)

Met een beetje mazzel de komende 20 jaar geen omkijken naar...

Nou alleen nog een plekje zoeken :laugh:

Ik zal ze zeker in het begin goed in de gaten houden. Omdat ik van plan ben op de boot te gaan wonen zullen ze vrijwel permanent gebruikt worden. Een echte 'off' schakelaar is wel voorzien mocht ik hier of daar een tijdje van boord zijn.

Nogmaals dank!
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl