Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aftakken spanning van 48v batterij

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 05:55 #1010510

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Goedemorgen,
Ik ben elektrische systemen aan het verkennen voor in mijn boot.
Nu ben ik een elektrisch rijdende winkelwagen (SRV wagen) tegengekomen uit de jaren 70. En ik vroeg mij af of het aftakken van naar de gewenste spanning nadelige effecten heeft voor de batterij?

In deze SRV wagen staan 24 tractie cellen van 2V elk in serie geschakeld tot 48V (capaciteit van ruim 20kWh) als spanningsbron voor de motor (5,5kW, 48V).
Er zit een webasto kachel in op 24V, deze is dus halverwege de batterij aangesloten.
En er zit een auto radio in op 12V welke na 6 cellen is aangesloten. Ook de verlichting van de wagen werkt daar op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 06:45 #1010514

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Halverwege of ergens aftakken is vervelend, mede omdat wat er via de aftakking uitgehaald wordt niet meer goed bijgeladen wordt.
Om dit toch te bereiken moesten ze de lood accu's eigenlijk veel te ver door laden, De overige cellen werden dan tot hogere spanning gepushed. Dergelijke 2 volt cellen zijn erg taai en konden dat wel aan, ze kwamen dat vaak tot boven de gasspanning.Dus was het een kwestie van regelmatig bijvullen, vooral de cellen die niet afgetakt waren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 08:10 #1010531

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Je kan ze toch ook weer ‘onttakken’ :laugh: en opnieuw aansluiten naar 12V door 4 groepen van 6 cellen paralel te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 08:17 #1010534

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
WADnWIND schreef :
Halverwege of ergens aftakken is vervelend, mede omdat wat er via de aftakking uitgehaald wordt niet meer goed bijgeladen wordt.
Om dit toch te bereiken moesten ze de lood accu's eigenlijk veel te ver door laden, De overige cellen werden dan tot hogere spanning gepushed. Dergelijke 2 volt cellen zijn erg taai en konden dat wel aan, ze kwamen dat vaak tot boven de gasspanning.Dus was het een kwestie van regelmatig bijvullen, vooral de cellen die niet afgetakt waren.

Helder! bedankt. Er staat inderdaad een vaatje demi-watermet een vulspuit klaar zodat de cellen dagelijks bijgevuld kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 08:24 #1010536

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
koko schreef :
Je kan ze toch ook weer ‘onttakken’ :laugh: en opnieuw aansluiten naar 12V door 4 groepen van 6 cellen paralel te zetten?

Dat kan zeker. Maar de 48V motor moet blijven functioneren.
De juiste manier is dus een transformator 48V->12V en 48V->24V te plaatsen.

Het plan is om van deze SRV een 'tiny-house' te maken. Volgens Victron zijn dit type cellen zeer geschikt als opslag voor +-18 zonnepanelen. Bij 48V is er een iets hoger rendement van de hele installatie.
I.c.m. infrarood elektrische vloerverwarming kan in de winter ca 30% van de energie worden bespaard. In de herfst/ voorjaar aanzienlijk groter deel. En in de zomer ben je onafhaneklijk van het net.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 08:32 #1010538

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ah, ik dacht je dit batterysysteem uit de wagen wilde halen en in je boot plaatsen. Tiny house, leuk! Maar waarom niet op je boot gaan wonen dan? Is ook Tyni, zeg maar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 08:36 #1010540

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
koko schreef :
Maar waarom niet op je boot gaan wonen dan?

Dat deed TS toch al, of vergis ik me?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 10:30 #1010580

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
De bezwaren die door WADnWIND worden genoemd zijn geheel terecht. Je moet de cellen ver doorladen en sommige overladen en dat geeft warmte ontwikkeling en gasvorming waardoor je veel elektrolyt kwijtraakt.

Het is een gelijkstroom systeem en 'transformeren' gaat dan niet. Er zijn wel converters van 48V naar 12V en van 48V naar 24V en dan hoef je de accubank niet 'asymmetrisch' te belasten zoals je nu doet.

Er is wel een methode om het overladen en elektrolytverlies tegen te gaan en dat is het gebruik van een individuele cellader voor elk van de 24 cellen. Je hebt dan 24 transformatortjes van 230V naar 2,3V of je maakt op een grote transformator 24 aparte wikkelingen van elk 2,3V. Voorzie ze allemaal van een dubbelfasige gelijkrichter en zie daar een individuele cellader voor 24 cellen.
De 'leegste cellen' bv die van de radio, hebben de laagste celspanning en krijgen door het spanningsverschil de meeste lading binnen. Dit gaat door totdat de cellen door gelijke lading ook de gelijke celspanning hebben.
'Rotte' cellen pik je eruit doordat zij een lagere spanning hebben en nooit helemaal 'vol' geladen zijn. Deze lagere spanning hebben ze nooit direct na het laden, dat duurt een uur. Gebruik geen transformator met een hoog vermogen die een hoge stroom afgeeft, dan staan je cellen eerder droog. Bovendien kun je dan met dezelfde lader ook float lading toepassen. Dat laadt niet snel, maar de vorming van lood en loodoxide op de platen is dan wel dichter en compacter en dat is beter voor 'mobiele' accu's, dan schudden er bij het rijden geen loodsulfaat stukjes van de platen. Zuurweger en Aqua Dest. in de buurt is aan te bevelen.
Als je op je 'Tiny house' een 100Wp zonnepaneel legt met een wide range input converter van 9-36V en een instelbare output van 54V kun je onderweg een beetje bijladen en langer 'in het wild' blijven. Je hebt dan geen individuele cellader die balanceert, maar dat kun je dan weer doen als je 230V in de buurt hebt.
Afhankelijk van de leeftijd van de accu zul je binnen kortere of langere tijd de accu moeten vervangen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 10:32 door Peper. Reden: Heel storende fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 11:06 #1010599

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
mjanssen schreef :
koko schreef :
Je kan ze toch ook weer ‘onttakken’ :laugh: en opnieuw aansluiten naar 12V door 4 groepen van 6 cellen paralel te zetten?

Dat kan zeker. Maar de 48V motor moet blijven functioneren.
De juiste manier is dus een transformator 48V->12V en 48V->24V te plaatsen.

Het plan is om van deze SRV een 'tiny-house' te maken. Volgens Victron zijn dit type cellen zeer geschikt als opslag voor +-18 zonnepanelen. Bij 48V is er een iets hoger rendement van de hele installatie.
I.c.m. infrarood elektrische vloerverwarming kan in de winter ca 30% van de energie worden bespaard. In de herfst/ voorjaar aanzienlijk groter deel. En in de zomer ben je onafhaneklijk van het net.

Ik hoop wel dat je voordat je die transformators aansluit je even naleest hoe een transformator werkt op DC.
Het antwoord is NIET !.
Wat je hoort te gebruiken is een DC DC convertor. Die geven wel iets verlies maar een transformatorop DC daar verlies je volgen mij veel meer mee. ( je accu en misschien zelfs je boot)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 12:15 #1010623

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Victron en Mastervolt hebben voldoende keuze in omvormers van 48volt naar 24 en 12 volt.
Meestal tot 20 ampere. Bij grotere stromen kan je ze parallel schakelen, daar zijn ze voor ontworpen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2019 12:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 12:17 #1010624

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Is het een SRV wagen gebouwd door Spijkstaal?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 17:38 #1010697

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Maar waarom niet op je boot gaan wonen dan?

Dat deed TS toch al, of vergis ik me?

Dat klopt. Heb 5 jaar op de boot gewoond. Dat bevalt goed maar het is nu tijd voor een grondige refit.
Als tijdelijke oplossing nu de SRV wagen.
Het gaat inderdaad om een oude Spijkstaal uit de jaren 70. Deze heeft tot deze zomer dienst gedaan als rijdende winkel in Enschede maar staat nu bij mij voor deur. Dit is het oudste type. Met stalen chassis en aluminium carrosserie.
Het leuke er aan is dat er dus een grote batterij in staat (ruim 20kWh) waar ik graag wat mee zou doen.

De paralellen met de bootjeswereld zijn er uiteraard en orienteer ik me tegelijkertijd op het toepassen van elektrische voorstuwing op de boot (2 motoren, 2 schroeven van beide ca 10kW/ 48V)
Het stoken op diesel was heel comfortabel, betaalbaar en goed te organiseren. Maar toch vies em belastend voor het milieu. Daarom zoek ik naar alternatieven (is nog een hele uitdaging!)
Zoveel verschilt het allemaal niet met de botenwereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aftakken spanning van 48v batterij 07 jan 2019 17:39 #1010698

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Peper schreef :
De bezwaren die door WADnWIND worden genoemd zijn geheel terecht. Je moet de cellen ver doorladen en sommige overladen en dat geeft warmte ontwikkeling en gasvorming waardoor je veel elektrolyt kwijtraakt.

Het is een gelijkstroom systeem en 'transformeren' gaat dan niet. Er zijn wel converters van 48V naar 12V en van 48V naar 24V en dan hoef je de accubank niet 'asymmetrisch' te belasten zoals je nu doet.

Er is wel een methode om het overladen en elektrolytverlies tegen te gaan en dat is het gebruik van een individuele cellader voor elk van de 24 cellen. Je hebt dan 24 transformatortjes van 230V naar 2,3V of je maakt op een grote transformator 24 aparte wikkelingen van elk 2,3V. Voorzie ze allemaal van een dubbelfasige gelijkrichter en zie daar een individuele cellader voor 24 cellen.
De 'leegste cellen' bv die van de radio, hebben de laagste celspanning en krijgen door het spanningsverschil de meeste lading binnen. Dit gaat door totdat de cellen door gelijke lading ook de gelijke celspanning hebben.
'Rotte' cellen pik je eruit doordat zij een lagere spanning hebben en nooit helemaal 'vol' geladen zijn. Deze lagere spanning hebben ze nooit direct na het laden, dat duurt een uur. Gebruik geen transformator met een hoog vermogen die een hoge stroom afgeeft, dan staan je cellen eerder droog. Bovendien kun je dan met dezelfde lader ook float lading toepassen. Dat laadt niet snel, maar de vorming van lood en loodoxide op de platen is dan wel dichter en compacter en dat is beter voor 'mobiele' accu's, dan schudden er bij het rijden geen loodsulfaat stukjes van de platen. Zuurweger en Aqua Dest. in de buurt is aan te bevelen.
Als je op je 'Tiny house' een 100Wp zonnepaneel legt met een wide range input converter van 9-36V en een instelbare output van 54V kun je onderweg een beetje bijladen en langer 'in het wild' blijven. Je hebt dan geen individuele cellader die balanceert, maar dat kun je dan weer doen als je 230V in de buurt hebt.
Afhankelijk van de leeftijd van de accu zul je binnen kortere of langere tijd de accu moeten vervangen.

Groeten, Peper.

Verhelderend! Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl