zeilbootje schreef :
lodewijk stegman schreef :
zeilbootje schreef :
Gelukkig, ik heb het probleem gevonden. De StromPi is een slim apparaat, bij detectie van stroom uitval kan daar op gereageerd worden, bijvoorbeeld door over te schakelen naar een tweede voeding zoals een batterij of door Raspberry de opdracht te geven uit te schakelen. Bij mij stond dus ingesteld dat hij na X seconden de Raspberry moest uitschakelen. Een frimware update en een configuratie wijziging heeft er voor gezorgd dat de Raspberry nu stabiel op 12v blijft draaien. Ik kan nu verder met de NMEA configuratie etc.
Om het even af te ronden en ook even voor mijn persoonlijke begrip: wat is nu precies de functie van die Strompi?
Een hele goede vraag. De StromPi kan op meerdere manieren worden omgezet, allemaal heeft het te maken met de voeding van de Raspberry. Een aantal mogelijkheden:
- Er kan een backup voeding (battery) worden toegevoegd zodat wanneer de hoofdvoeding weg valt de Raspberry gewoon aan blijft.
- Er kan dan een alarm gegenereerd worden.
- De Raspberry kan netjes worden uitgeschakeld (heb je een extra accu voor nodig) (na een X aantal seconden).
- En de inout voeding range gaat van 6 tot 61 volt
Met name dat laatste daar gebruik ik hem nu voor zodat ik gewoon 12V op de input kan zetten. Als het allemaal naar tevredenheid werkt stop ik er nog een accu op zodat wanneer de boord voeding spanning wegvalt de Raspberry netjes kan worden afgesloten ter behoud van het SD kaartje.
Oh ja.. die Pi was ook niet normaal uit te zetten.
Maar al met al lijkt het me toch een nogal nodeloze complicatie, sorry.
Er is wat mij betreft een delicate balans tussen toeters en bellen en gewoon simpel zeilen.
Het is heerlijk om te navigeren met een digitale kaart en altijd te weten waar je zit, zonder de noodzaak van kruispeilingen of een middaghoogte, en tegelijkertijd je snelheid over de grond te kunnen zien. Een dsc-marifoon kan ik ook nog wel waarderen. Een stuurautomaat is een fijn en bijkans onmisbaar ding.
Maar de neiging om alles aan alles te willen hangen en bijvoorbeeld je computer de boot te laten besturen via de stuurautomaat, heb ik nooit gevoeld.
Hoe meer je dingen aan elkaar gaat hangen hoe ingewikkelder het foutzoeken wordt. En wat bereik je nu precies met al dat geautomatiseer? Dat je verder de hele reis op de kuipbank kan gaan hangen? Eenmaal op het het ruime water zijn er zeeën van tijd.
Er worden, net als in de gewone wereld, te veel dingen gedaan omdat het kan. Niet omdat nodig en nuttig is.
Ik snap je verhaal en conclusie maar dat is niet de reden waarom ik dit wil. Ik kan kort uitleggen waarom ik een navigatie computer wil. Mijn huidige Raymarine C80 plotter is een oud model, een aantal waypoints invoeren voor het maken van een route is lastig. Met de navigatie computer kan ik makkelijk een route plannen en vervolgens de waypoints overzetten naar de plotter. Mijn plotter kan vervolgens de route aangeven. Best makelijk op zee als je de volgende boei (als die er mocht zijn) nog niet kan zien.
Verschillende mensen, verschillende manieren van varen, verschillende locaties (binnenwater, zee) waar ze varen dus verschillende behoeftes mbt navigatie mogelijkheden.