Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 16:46 #1013146

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
De min van de startmotor loopt via het motorblok dmv kabel 2 naar je lichtaccu, de lichtaccu zit weer verbonden met de min van de startaccu, kringetje rond.

Over die 13,2v, een cyrix schakelt ook nog niet bij 13,2v. Gaat meer richting de 13,8v.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 16:55 #1013149

Het relais bij mij aan boord (Scheiber) koppelt bij 13,6V en ontkoppelt weer als beide accu's gedaald zijn naar 12,6V
Cyrix zal niet veel anders zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 16:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 17:08 #1013152

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een Cyrex relais gedraagt zich als volgt:

Koppelspanning Van 13V tot 13,8V met intelligente trenddetectie.

Ontkoppelingsspanning Van 11V tot 12,8V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 18:04 #1013166

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
www.gebruikershandleiding.com/...dleiding-733058.html

Handleiding profcharger500



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 18:26 #1013171

  • edwin30
  • edwin30's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied en er zijn genoeg mensen op het forum die veel meer verstand van zaken hebben maar ik ben een paar jaar geleden ook bezig geweest om mijn elektra (gedeeltelijk) te vernieuwen. Ik heb hier ook een schema gemaakt. Deze is lang niet perfect en nog niet af, ik ben ook maar een ammateur, maar wellicht geeft dit schema wat houvast voor het maken van een leesbare tekening.

Bijlage:

Bestandsnaam: ElektraBlueDays.pdf
Bestandsgrootte:167 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 17 jan 2019 19:45 #1013505

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
:ohmy: Het is een beetje onoverzichtelijk gemonteerd als ik de foto bekijk. :blush:

Maar volgens mij zoek je deze uitleg
1 accu:
+ gaat met een dikke rode kabel naar de startmotor. ( evt een hele dikke smelt-veilheid er tussen )
- komt terug van het blok.. Deze kabel mag iets dikker zijn dan de + en is zwart.
In deze zwarte kabel kan je een Massa schakelaar plaatsen.

Zo te zien heb je een Vetus motor en heeft die zijn eigen kabelboom.. inclusievede dynamo.

Je kan dus een tweede rode kabel aanleggen welke via een accu controller de service batterij gaat voeden.
Deze Accu laad schakelaar regelt dat de start batterij eerst geladen word waarna hij de service batterij gaat laden. De start batterij kan dan ook kleiner zijn dat de service batterijen.
Natuurlijk gaat er ook weer een iets dikkere zwarte kabel terug naar van - naar - ook hier kan je een
Massaschakelaar maken.

Ook kan je tussen de rode draad naar de service accu maken , 400 amp is voldoende.
Zorg voor een gezekerde draad naar het switch panel en zo heeft ook elke systeem een eigen zekering achter de schakelaars.
( mijn ervaring is dat veel systemen eigenlijk geen aparte schakelaar nodig hebben. zet het ding maar zelf uit. )
Maak ook een negatie "Bus" ( dat is een strip met veel boutje op een rij) welke terug gaat naar de -van de service batterij.
zo kan je ook een Plus Bus maken waar je de afzonderlijke gebruikers en hun zekeringen aan kan schroeven.

Dan heb je nog de laders .. meerdere of één enkele
Meervoudige laders kan je direct op de accu's aansluiten.
Gewoon = op = en - op - kleur bij kleur..
Bij één enkele lader die kan op de start batterij.
( sommigen mensen maken hele constructies met laad schakelaars en al dat .. mijn advies; hou het simpel)

Als je een zonnenpaneel wil aan sluiten gaat dat via en regelaar Mppt of gelijke.
Sommigen hebben twee uitgangen en sommigen maar één
Maar de zelfde regels gaan op als bij het aansluiten van de gewone laders. Pas op met de juiste instellingen en voltages immers dat moet even worden ingeregeld.

Misschien denk je dat al deze laders en regelaars elkaar in de weg zitten en of op kunnen blazen.
Nou gelukkig is dat niet zo het is gewoon de wet van de sterkste.
en diodes en elektronica beschermt de unit.

Zuur accu's en AMG typen accu's hebben bijna het zelfde character. Doch de laadvoltages zijn net anders
Zuur is veel al 13.8 volt.
AMG (gel) is meestal 14.4 volt.

Zuur kan je maar max 75 % tot 80 % leeg trekken. De AMG kan veel meer hebben iets van 60% en zelf iets meer op korte termijn 50% nogmaals lees het boekje.

Maar lithium ion heeft echt andere laadschema's nodig.. al is de laad waarde vaak ook 14.4 tot 14.8
Ook is het niet slim om zomaar deze batterijen aan elkaar te knopen. Controleer eerst of ze qua begin spanning gelijk zijn. of wel RTFM en vraag of de motor dynamo deze batterijen wel volledig kan voeden.
immers deze dynamo's' geven maar 13.80 volt gemiddeld.
Deze batterijen hebben ook limieten en je kan ze zeker niet leeg trekken doch ze vinden het minder erg als dat gebeurd. de meeste hebebn een beetje elektronica intern voor de juiste prestaties en bescherming.

:silly: :blink: :huh: :unsure:


Als je dicht bij lag help ik je graag. Lelystad urk lemmer daar zit ik in de buurt..
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 17 jan 2019 20:20 #1013515

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Kijk, nu weet je gelijk alles!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 17 jan 2019 21:01 #1013531

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
edwin30 schreef :
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied en er zijn genoeg mensen op het forum die veel meer verstand van zaken hebben maar ik ben een paar jaar geleden ook bezig geweest om mijn elektra (gedeeltelijk) te vernieuwen. Ik heb hier ook een schema gemaakt. Deze is lang niet perfect en nog niet af, ik ben ook maar een ammateur, maar wellicht geeft dit schema wat houvast voor het maken van een leesbare tekening.

Bijlage:

Bestandsnaam: ElektraBlueDays.pdf
Bestandsgrootte:167 KB

Mooi schema, maar de manier waarop de scheidngsdiode is getekend lijkt me niet juist.
De toevoer van de stroom uit de alternator of accuscheider hoort via de diodes naar de twee accu's te kunnen vloeien.
In de tekening nu komt de stroom toe om dan op een diode in sperrichting terecht te komen.
Volgens mij moet dit toch even nagekeken worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl