Het is een beetje onoverzichtelijk gemonteerd als ik de foto bekijk.
Maar volgens mij zoek je deze uitleg
1 accu:
+ gaat met een dikke rode kabel naar de startmotor. ( evt een hele dikke smelt-veilheid er tussen )
- komt terug van het blok.. Deze kabel mag iets dikker zijn dan de + en is zwart.
In deze zwarte kabel kan je een Massa schakelaar plaatsen.
Zo te zien heb je een Vetus motor en heeft die zijn eigen kabelboom.. inclusievede dynamo.
Je kan dus een tweede rode kabel aanleggen welke via een accu controller de service batterij gaat voeden.
Deze Accu laad schakelaar regelt dat de start batterij eerst geladen word waarna hij de service batterij gaat laden. De start batterij kan dan ook kleiner zijn dat de service batterijen.
Natuurlijk gaat er ook weer een iets dikkere zwarte kabel terug naar van - naar - ook hier kan je een
Massaschakelaar maken.
Ook kan je tussen de rode draad naar de service accu maken , 400 amp is voldoende.
Zorg voor een gezekerde draad naar het switch panel en zo heeft ook elke systeem een eigen zekering achter de schakelaars.
( mijn ervaring is dat veel systemen eigenlijk geen aparte schakelaar nodig hebben. zet het ding maar zelf uit. )
Maak ook een negatie "Bus" ( dat is een strip met veel boutje op een rij) welke terug gaat naar de -van de service batterij.
zo kan je ook een Plus Bus maken waar je de afzonderlijke gebruikers en hun zekeringen aan kan schroeven.
Dan heb je nog de laders .. meerdere of één enkele
Meervoudige laders kan je direct op de accu's aansluiten.
Gewoon = op = en - op - kleur bij kleur..
Bij één enkele lader die kan op de start batterij.
( sommigen mensen maken hele constructies met laad schakelaars en al dat .. mijn advies; hou het simpel)
Als je een zonnenpaneel wil aan sluiten gaat dat via en regelaar Mppt of gelijke.
Sommigen hebben twee uitgangen en sommigen maar één
Maar de zelfde regels gaan op als bij het aansluiten van de gewone laders. Pas op met de juiste instellingen en voltages immers dat moet even worden ingeregeld.
Misschien denk je dat al deze laders en regelaars elkaar in de weg zitten en of op kunnen blazen.
Nou gelukkig is dat niet zo het is gewoon de wet van de sterkste.
en diodes en elektronica beschermt de unit.
Zuur accu's en AMG typen accu's hebben bijna het zelfde character. Doch de laadvoltages zijn net anders
Zuur is veel al 13.8 volt.
AMG (gel) is meestal 14.4 volt.
Zuur kan je maar max 75 % tot 80 % leeg trekken. De AMG kan veel meer hebben iets van 60% en zelf iets meer op korte termijn 50% nogmaals lees het boekje.
Maar lithium ion heeft echt andere laadschema's nodig.. al is de laad waarde vaak ook 14.4 tot 14.8
Ook is het niet slim om zomaar deze batterijen aan elkaar te knopen. Controleer eerst of ze qua begin spanning gelijk zijn. of wel RTFM en vraag of de motor dynamo deze batterijen wel volledig kan voeden.
immers deze dynamo's' geven maar 13.80 volt gemiddeld.
Deze batterijen hebben ook limieten en je kan ze zeker niet leeg trekken doch ze vinden het minder erg als dat gebeurd. de meeste hebebn een beetje elektronica intern voor de juiste prestaties en bescherming.
Als je dicht bij lag help ik je graag. Lelystad urk lemmer daar zit ik in de buurt..