Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 16:43 #1012831

Beste medezeilers,

De eerste klus van de winter is geklaard, het aanleggen van een nieuw walstroom systeem met aardlekschakelaar, automaten en wat extra stopcontacten op onze Friendship 28. Aangezien er twee nieuwe accu's moeten komen, is dit een mooi moment om in de regenboog van kleuren ook een nieuw kabelsysteem aan te leggen voor het 12V netwerk.

Met behulp van het boek elektriciteit aan boord en het forum heb ik hier een eerste aanzet voor gemaakt. Graag zou ik, omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets aan ga leggen op dit schema commentaar willen hebben.


Vragen die ik heb:
- Hoeveel ampere ANL Zekering zou er tussen moeten bij 10mm² draad zoals het nu getekend is, waar vind ik de maximale belasting van deze draad qua temperatuur etc.
- Met welk maximaal aantal Ampere moet ik rekenen voor de kabel van de service accu naar de busbar, zou de 10mm² kleiner kunnen, draadafstand is maximaal 3m. Verbruikers is als alles maximaal aanstaat als ik het goed berekend heb 43A.

- Zouden jullie op de uitgang van de shunt meerdere kabels zetten zoals het nu getekend is of zouden jullie deze kabels eerst op een enkelvoudig verdeelpunt samen laten komen en dan met 1 dikke kabel naar de uitgang van de shunt?

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 17:58 #1012867

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Polyvalk Grou schreef :
Beste medezeilers,

De eerste klus van de winter is geklaard, het aanleggen van een nieuw walstroom systeem met aardlekschakelaar, automaten en wat extra stopcontacten op onze Friendship 28. Aangezien er twee nieuwe accu's moeten komen, is dit een mooi moment om in de regenboog van kleuren ook een nieuw kabelsysteem aan te leggen voor het 12V netwerk.

Met behulp van het boek elektriciteit aan boord en het forum heb ik hier een eerste aanzet voor gemaakt. Graag zou ik, omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets aan ga leggen op dit schema commentaar willen hebben.


Vragen die ik heb:
- Hoeveel ampere ANL Zekering zou er tussen moeten bij 10mm² draad zoals het nu getekend is, waar vind ik de maximale belasting van deze draad qua temperatuur etc.


Of online: www.helkamabica.com/catalogues...eCablesEN/19/#zoom=z
Denk je dat het warmer wordt dan 45gr, de volgende derating toepassen:


- Met welk maximaal aantal Ampere moet ik rekenen voor de kabel van de service accu naar de busbar, zou de 10mm² kleiner kunnen, draadafstand is maximaal 3m. Verbruikers is als alles maximaal aanstaat als ik het goed berekend heb 43A.
10mm is goed, ik zelf zou iets dikker gaan 16 of 25, zie onder de voltage drop


- Zouden jullie op de uitgang van de shunt meerdere kabels zetten zoals het nu getekend is of zouden jullie deze kabels eerst op een enkelvoudig verdeelpunt samen laten komen en dan met 1 dikke kabel naar de uitgang van de shunt?
Wat kabeltechnisch het efficients is.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Mooi schema!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 17:59 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:27 #1012876

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Begrijp ik nou goed dat je de serviceaccu alleen laadt met de acculader?
Kortom...niet met de motor via een diodebrug?

Het kan....maar is niet gebruikelijk.
Dan moet je dus altijd aan de walstroom om je serviceaccu te laden.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:39 #1012879

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Je hebt van zijn langs zal die leven nooit alle verbruikers tegelijkertijd aan, dus die 10mm is zat.
Gemiddeld genomen verbruikt de navigatie bij mij aan boord 2Ah tot ‘s avonds 5Ah. De boord accu meestal minder, soms een piekje van 5Ah of ietsie meer. Maak het af op 10Ah per groep omdat je niet te kort wil komen.

Afzekeren kan je op de draaddikte afstemmen, en je moet zeker niet hoger gaan dan de draaddikte kan hebben. Maar, niets houdt je tegen om de boel wat lager af te zekeren. Als ik het goed heb is de kleinste maat voor ANL 50A. Meer dan genoeg.....

50mm naar je startmotor, lijkt mij toch ook wat overdreven. Net als 50mm voor je dynamo. Je dynamo gaat die 50Ah zeer zelden halen, als het ooit al gebeurt is dat maar kort.

Verder wat Vinni zegt: service accu ook laden met je motor. Dan kan je eens een nachtje ankeren of zonder walstroom.
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 18:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:48 #1012884

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
koko schreef :
Je hebt van zijn langs zal die leven nooit alle verbruikers tegelijkertijd aan, dus die 10mm is zat.
Waarschijnlijk niet, maar we weten niet wat voor gebruikers TS heeft.
Als ik naar mijzelf kijk kunnen en zullen de volgende verbruikers best wel eens tegelijk aanstaan.
Waterpomp 5A, koelkast 6A, pc 2A, stuurautomaat 5A, en nog wat verlichting, maakt bij elkaar zo 20A.
Bij 3mtr en 10mm2 zit je dan al op een spanningsverlies van 0.2V.
Dit lijkt niet veel, maar dit is alleen nog maar van de accu naar de busbar.
Daarbovenop komen nog overgangs verliezen, spanningsval over de kabel van de busbar naar de verbruiker.

Wat kosten maakt op 3 meter kabel het niet zoveel uit of 10, 16 of 25mm gebruikt.
Waarop zou je dan hierop bezuinigen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:50 #1012885

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Is allemaal inderdaad wel heel zwaar uitgevoerd.

Overigens heb ik geen schakelaar meer voor de startaccu.
Op advies van een zeer deskundig ZF-lid heb ik daar van afgezien.
Ik start dus gewoon de motor met het startcontact (sleutel).
Als je met je auto gaat rijden dan zet je toch ook niet eerst een schakelaar om?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:53 #1012886

Bedankt allen tot dusver. Dat was ook mijn beweging bij de keuze voor de 10mm², doordat nooit alles gelijktijdig aan staat vermoed ik.

@ Vinni, dat vind ik een interessante hier twijvel ik ook enorm over. Het schijnt dat deze TBC 500 PROFcharger een intern relais heeft, welke volgens de handleiding ook moet werken als er op de motor gevaren wordt. Ik twijvel er echter aan of dit zo ook in de praktijk gaat werken. Scheidingsrelais sluit bij > 13,2VDC, waarna beide accu's gelaten zouden moeten worden. Dit is echter op dit moment niet het geval, maar heb/had de stille hoop dat dit komt doordat de startaccu dusdanig slecht is dat deze niet boven die 13,2VDC uitkomt.

Een diodebrug stoort volgens de handleiding van de acculader het relais van de lader. Deze optie zou dus afvallen. Wat er dan volgens mij over blijft is het Cyrix 120A scheidingsrelais van Victron. Zou dit problemen geven om dit Victron scheidingsrelais uit voorzorg voor de acculader te monteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:53 #1012887

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
ANL's gaan trouwens tot 35A.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 18:56 #1012888

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Vinni schreef :
Is allemaal inderdaad wel heel zwaar uitgevoerd.
Dit is de basis van je installatie, kan niet zwaar genoeg zijn wat mij betreft.
Overigens heb ik geen schakelaar meer voor de startaccu.
Vinni
Als je dus een probleem heb met je startmotor of met andere bedrading op je motor, moet jij eerst opzoek naar een bahco om je accupool los te schroeven, zodat je vervolgens een kabel waar misschien op dat moment wel tientallen amperes door lopen van je accupool kunt lostrekken...?!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 19:05 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 19:05 #1012891

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Polyvalk Grou schreef :
Bedankt allen tot dusver. Dat was ook mijn beweging bij de keuze voor de 10mm², doordat nooit alles gelijktijdig aan staat vermoed ik.

@ Vinni, dat vind ik een interessante hier twijvel ik ook enorm over. Het schijnt dat deze TBC 500 PROFcharger een intern relais heeft, welke volgens de handleiding ook moet werken als er op de motor gevaren wordt. Ik twijvel er echter aan of dit zo ook in de praktijk gaat werken. Scheidingsrelais sluit bij > 13,2VDC, waarna beide accu's gelaten zouden moeten worden. Dit is echter op dit moment niet het geval, maar heb/had de stille hoop dat dit komt doordat de startaccu dusdanig slecht is dat deze niet boven die 13,2VDC uitkomt.

Een diodebrug stoort volgens de handleiding van de acculader het relais van de lader. Deze optie zou dus afvallen. Wat er dan volgens mij over blijft is het Cyrix 120A scheidingsrelais van Victron. Zou dit problemen geven om dit Victron scheidingsrelais uit voorzorg voor de acculader te monteren?
Ik verwacht niet dat het monteren van een scheidingsrelais problemen geeft met je acculader.
Let wel op dat het relais altijd een (heel) klein beetje stroom gebruikt.
Lig je dus langere tijd zonder walvoeding, dan zal dit relais je accu ontladen.
Dit kun je voorkomen door het relais na je hoofschakelaars te plaatsen, of in de min aansluiting een schakelaar op te nemen.
Als je een schakelaar toepast, kun ook zelf bepalen of je de service accus wilt laden met je motor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 19:07 #1012892

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Zou zo'n situatie zich dan kunnen voordoen?
Dat zou dan alleen met een draaiende motor kunnen.

Startaccu loskoppelen doe ik nog wel eens. Uiteraard als de motor niet draait.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 19:16 #1012897

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Vinni schreef :
Zou zo'n situatie zich dan kunnen voordoen?
Dat zou dan alleen met een draaiende motor kunnen.

Startaccu loskoppelen doe ik nog wel eens. Uiteraard als de motor niet draait.

Vinni
Bij de motoren van onze bootjes is het gebruikelijk om alle benodigde spanning van de startmotor af te takken.

Dit maakt de installatie eenvoudig, een kabel (+ en -) van de accu naar de motor en klaar.
van de startmotor gaat er vervolgens een kabelboom naar je motor paneel.
Als er al een zekering voor de stuurstroom is opgenomen zit die meestal pas in je motorpaneel.
Dit betekend dus van je accu tot aan je motorpaneel een ongezekerde kabel of misschien dat je een zekering bij je startaccu hebt geinstalleerd.
Deze is alleen veel te zwaar voor je dunne kabel naar je paneel.
Als er dus daar een sluiting optreedt, is de enige manier je accupool losgooien. (als je al aan boord bent)
Dan zou je ook nog een startmotor of bendix kunnen hebben die blijft hangen, je gloeirelais zou kunnen blijven hangen o.i.d.

Maar misschien dat jou bedrading anders is uitgevoerd, anders zou ik je adviseren een fatsoenlijke (dubbelpolige) hoofdschakelaar te plaatsen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 19:20 #1012901

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Dat mist ook in mijn optiek: Een laadstroom verdeler vanaf de dynamo.
Victon fet diode blok of relais.
Het relais in je Lader kan wel werken op de stroom die vanuit je 220 komt naar volgens mij werkt 't niet vanaf de ene accu naar de andere (zoals 't nu in je tekening staat) dat zou de werking toch teniet doen?
Of ben ik nu abuis,

Anl zekering is een enorm ding. Google eens op "midi fuse"

En is afstand niet heen en terug  2x3 =6 mtr die de stroom moet overbruggen?
Alhoewel 't zeer onwaarschijnlijk is dat ze alle gebruikers aanstaan

En als je nu op de motor vaart, halen je gebruikers alsnog stroom uit je serviceaccu en niet uit je dynamo volgens mij.

Edit: ik zie nu in de handleiding van jouw lader dat die de stroom doorgeeft, het is een relais. Ik ging uit van mijn eigen lader die ook twee uitgangen heeft..




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 20:59 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 19:48 #1012915

Het circuit naar de startmotor en dynamo heeft geen retour maar wel een aarde. Er is geen stroomkring.
Dat gaat vast niet werken.

Een aarde zou ik iig vermijden als dat maar even mogelijk is.

Geen schakelaars tussen accu(s) en verbruikers/starter is natuurlijk niet verstandig. Ze kosten niets, kunnen geen kwaad en kunnen erg nuttig zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 20:10 #1012927

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Baasklusje schreef :
Het circuit naar de startmotor en dynamo heeft geen retour maar wel een aarde. Er is geen stroomkring.
Dat gaat vast niet werken.

Een aarde zou ik iig vermijden als dat maar even mogelijk is.

Geen schakelaars tussen accu(s) en verbruikers/starter is natuurlijk niet verstandig. Ze kosten niets, kunnen geen kwaad en kunnen erg nuttig zijn.
precies die "aarde" veranderen in een min draad en die radio die 15 amp vreet overboord donderen
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 20:18 #1012931

kabel is ook duur, dus je kan een hoop besparen door niet overdreven dikke diameters te kiezen.
Tevens is het allemaal wat handzamer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 20:25 #1012937

B100 zou je dat nader willen uitleggen met die - kabel vanaf de startmotor. Deze kabel kabel zit nu op het Vetus M3.10 motorblok vast gebout.


Roozebos: zou je eens willen aangeven wat voor diktes je zelf zou gebruiken. Ik heb bijv. de kabel vanaf de dynamo berekend met 2 meter x 133A x 0,2. Dan kom ik ruim op die 50mm², heb zelf ook het liefst minder dikte omdat het dan allemaal wat makkelijker weg te stoppen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 20:31 #1012939

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
waar is de verbinding min-startaccu (en hoe dik) naar min startmotor/ of wat jij aarde noemt..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 20:32 #1012940

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Polyvalk Grou schreef :
B100 zou je dat nader willen uitleggen met die - kabel vanaf de startmotor. Deze kabel kabel zit nu op het Vetus M3.10 motorblok vast gebout.


Roozebos: zou je eens willen aangeven wat voor diktes je zelf zou gebruiken. Ik heb bijv. de kabel vanaf de dynamo berekend met 2 meter x 133A x 0,2. Dan kom ik ruim op die 50mm², heb zelf ook het liefst minder dikte omdat het dan allemaal wat makkelijker weg te stoppen is.

volgens jouw schema gaat de min nergens naartoe, die zal toch wel aan een accu gekoppeld moeten worden.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 15 jan 2019 21:45 #1012959

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
De CU55 is af te zekeren met 15A. Reken voor de draaddikte dan ook met 15A. En dus niet 4A, want dat is een gemiddelde. Die 4A is alleen nuttig voor berekenen van hoe groot je accu moet zijn oftewel hoe lang doe je met een acculading. Maar voor bepalen van draaddikte en de zekering geldt die 15A.
Stuurautomaat idem dito. Wat is de zekeringwaarde volgens handboek? Schat zo maar 10A. Reken dan met 10A en niet met 1A.
Als er goede redenen zijn om de accu aan te sluiten met 35 mm2, dan is de draad naar het schakelpaneel ook 35 mm2. Is namelijk zelfde stroomkring.
Voor berekening van voltage verlies neem je de totale lengte van de gehele stroomkring. Dus van accu - paneel - lamp - paneel - shunt - accu. Dan weet je dus voor elke verbruiker de benodigde draaddikte. Daar waar draden samenkomen en dus als 1 draad doorgaan, hoef je alleen maar de draaddiktes op te tellen. Dan weet je de dikte van die draad. Hier kan je desgewenst rekening houden met gelijktijdigheidsfactor.
Bij elke verandering van draaddikte moet een zekering geplaatst worden.
En inderdaad 100% zeker er loopt ergens een draad van de motor naar de min van de startaccu.
De verzekering bij de accu moet een snelle zekering zijn met hoge interupt rating. Ik kies daar voor een T-class zekering. Met een voldoende hoog ampere getal opdat deze bij normaal gebruik nooit door brand. Daar zijn de zekeringen in je schakelpaneel of bij de verbruiker voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 08:28 #1013011

Zie bijlage met Victron scheidingsrelais, en verwerking van de - kabel naar de startaccu.

De kabeldiktes blijf ik lastig vinden, is hier een goede calculator voor waar je de lengte en het maximaal te verwachten aantal amperes in kan vullen?

Is het daadwerkelijk nodig om het Victron scheidingsrelais na de schakelaars te plaatsen i.v.m. kleine lekstromen en daarmee leegtrekken accu?

Wie heeft toevallig ook een TBC500 Profcharger en het op deze manier ingevuld met een extra scheidingsrelais?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 09:08 #1013024

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Het na de schakelaars plaatsen van het scheidingsrelais is dan misschien niet echt noodzakelijk, maar het is wel zo verstandig.
Als je weg gaat van de boot dan zijn de accu's volledig los, en kan er niets meer gebeuren.
Zeker als je langere tijd niet aan boord komt is dat wel zo handig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 09:45 #1013028

Polyvalk Grou schreef :

Wie heeft toevallig ook een TBC500 Profcharger en het op deze manier ingevuld met een extra scheidingsrelais?

Een Mastervolt lader en een Scheiber scheidingsrelais, maar daarmee wel dezelfde invulling.

Als extra nog een koppelmogelijkheid tussen de 2 plussen van de accuschakelaars, om altijd te kunnen starten (op de lichtaccu, noodgeval). Voor de Cyrix is dat niet nodig denk ik, die heeft daar een knopje voor. Zo nee, dan:



En dan nog even die aarding. Nu zit de 0-draad wel in de tekening (van startmotor naar accu). Da's beter. De aarding is vermoedelijk nergens voor nodig. Als het even kan die vermijden, want dat geeft alleen maar narigheid, zoals aardlussen tussen wateraarde en walstroomaarde, met allerlei corrosie overal. Het zou kunnen dat je die aarde niet kan vermijden (als de schroefas en koppeling niet geisoleerd zijn van de motor zelf.). Maar het zelf aanleggen van een draadje voor aarde aan het water, beter niet doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 10:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 10:55 #1013045

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Polyvalk Grou schreef :
Is het daadwerkelijk nodig om het Victron scheidingsrelais na de schakelaars te plaatsen i.v.m. kleine lekstromen en daarmee leegtrekken accu?
Ik heb in de min van het scheidingsrelais een schakelaar opgenomen, zo kan ik zelf bepalen wanneer ik het scheidingsrelais activeer.

Afgelopen weekend bij het verlaten van de boot de schakelaar vergeten uit te zetten.
Om dat ik sinds kort mijn accuspanning op afstand kan uitlezen, kwam ik tot de ontdekking dat de spanning van de startaccu binnen een dag tot 12,7V was gedaald.
Normaal duurt dit 2-3 weken.

Als je het relais na je hoofdschakelaar én ANL zekering plaatst, dan wel een extra zekering opnemen of de ANL verplaatsen.
Als nu door overbelasting de zekering doorbrand en je vaart op de motor, gaan je verbruikers ongezekerd uit je startaccu stroom trekken,
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar gevraagd op nieuw accuschema 12V 16 jan 2019 16:07 #1013131

Ik snap jullie verhaal theoretisch van de - van de startmotor retour naar de startaccu, echter in de praktijk snap ik het nog niet en daarom heb ik vandaag even gekeken hoe dit nu zit. Zie bijlage, er zit nu dus wel een massa kabel van de - van de lichtaccu naar het motorblok gemerkt met nummer 2. Er loopt van de startkabel een verkeerde kleur, zwarte kabel, naar de + van de startaccu via de accuschakelaar genummerd in de bijlage met het nummer 1. Nummer 4 verbind de lichtaccu met de startaccu. Nummer 4 gaat naar de 2e accuschakelaar en vervolgens naar de busbar achter het schakelpaneel. Wie kan mij uitleggen waar ik de - van de dynamo/startmotor vind die volgens jullie weer terug moet naar de startaccu? En wie kan mij uitleggen waar de aardedraad voor is die nu tussen beide accu's zit.

Tevens met Xenteq gebeld, die heeft in het verleden de TBC500 PROFCHARGER geleverd. Deze gaven aan dat ook als de boot niet aan de walstroom ligt, het interne scheidingsrelais beide accu's met elkaar zou moeten verbinden als de accu voor meer dan 13,2V geladen is. Dit vandaag getest echter schakelt de acculader nadat de lichtaccu met 13,2V geladen is niet over tot het laden van de startaccu. Denk dat ik toch maar voor een Victron scheidingsrelais ga en die ervoor zet.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl