Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 16 jan 2019 00:06 #1012989

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
Op de il Cigno is het primaire datanetwerkje een Raymarine Seatalk NG (NMEA2000) systeem. Een heerlijk robuust en stevig geheel. Maar er zijn ook nog wat apparaten die alleen een NMEA0183 aansluiting hebben, zoals de Navtex (input postitie), de marifoon (idem), de Watchmate AIS transponder en het Wifi zendertje van Startracking. Sinds er bij de kaartentafel ook een plotter is bijgekomen zijn die apparaten op een wat twijfelachtige manier met elkaar verknoopt:





Het werkt wel, maar door de lussen voelt het niet helemaal goed. Wat ik ook vreemd vond is dat ik de AIS targets wel op de plotter zag, maar niet op het i70 display in de kuip. Alle andere data die van de plotter en andere bronnen komt is wel te zien op de i70. Na wat speurwerk vond ik de oorzaak: de e7 plotter kan de NMEA0183 AIS data wél verwerken en tonen op het scherm, maar deze worden niet gebridged naar het Seatalk NG netwerk. De reden hiervan is onduidelijk.

Hoe dan ook, ik wilde wat meer ordening in de NMEA0183 dradenspaghetti en de AIS data op de i70 kunnen zien. De oplossing is om de AIS transponder niet te koppelen aan de plotter, maar rechtstreeks aan de backbone. Hiervoor bestaan kleine apparaatjes die NMEA0183 vertalen naar NMEA2000. Via een andere ZF-er werd ik gewezen op de YDNG-03R 'gateway' die het bedrijfje Yacht Design op de markt brengt. Op hun site staat trouwens ook een aardige vergelijkende tabel. Omdat zij als enige een versie kunnen leveren die rechtstreeks in te pluggen is in het Seatalk NG netwerk en omdat de prijs (ik betaalde $149 / €130 incl. verzendkosten) tot de laagste behoorde heb ik de bestelling via de website geplaatst.



Al snel kreeg ik vanuit Rusland keurige e-mails met bevestigingen en T&T codes. Huh, Rusland? Het was toch een bedrijfje met een Canadees postadres? Als ik de Cyrillische tekens uit de (verder Engelstalige) T&T door Google Translate heen haalde bleek het verzendadres inderdaad Kaliningrad te zijn, een stad in de Russische enclave aan de Oostzee. En vijf dagen later lag er inderdaad een pakje in de bus met fraaie Russische postzegels.



En om het nog internationaler te maken staat er 'Made in Lithuania' (het buurland Litouwen) op de verpakking. De wereld is heel klein tegenwoordig jammer dat niet alle politici die ook inzien.

Met dit apparaatje wordt mijn NMEA0183 netje een stuk overzichtelijker:



Je kunt dit apparaatje met een beetje moeite via een micro-SD kaartje op allerlei wijzen configureren (berichten filteren of prioriteren, instructies hoe om te gaan met winddata etc.) maar ik heb alleen de NMEA0183 datasnelheid ingesteld op 38400 baud. Voor de rest kijk ik het even aan en ga pas filters instellen als blijkt dat dit nodig is. Na installatie aan boord zal ik nog even laten weten wat mijn ervaringen zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 00:10 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 16 jan 2019 07:06 #1012999

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2317
ilCigno schreef :
Al snel kreeg ik vanuit Rusland keurige e-mails met bevestigingen en T&T codes. Huh, Rusland?

Heel aardige lui hoor, ik heb tegen enkele medewerkers gevaren in Gdansk/Zweden. Ze zijn heel goed bereikbaar (ja, nee, niet over de weg..) en makkelijk met support, veel kennis aanwezig. Producten zijn echt goed en doordacht van wat ik tot nu toe heb gezien. Echt leuk en zoals de meeste in deze contreien.. zeer internationaal bedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 16 jan 2019 10:29 #1013038

Weten we zeker dat er geen afluistersoftware in zit ;-) ?
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 16 jan 2019 11:50 #1013058

Baasklusje schreef :
Weten we zeker dat er geen afluistersoftware in zit ;-) ?

Dat verklaart wel het een en ander! Kreeg vandaag zelfs commentaar op mijn omschrijving van hun product op mijn website dat die niet correct is naar hun mening :blush:

Zonder gekheid vindt de gateways van Yachtdevices ook zeer doordacht en een beter alternatief dan de tot nu toe zeer gerespecteerde Actisense NGW-1. Ben nu vol de mogelijkheden aan het testen met de draadloze versie (YDWG-02) icm de BoatController, dat moet natuurlijk dan ook lukken met de raspberry voor de hobbyisten hier op het forum.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 16 jan 2019 12:44 #1013077

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5915
Baasklusje schreef :
Weten we zeker dat er geen afluistersoftware in zit ;-) ?
Dat is toch juist het doel? Afluisteren en doorvertellen?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 00:03 #1016672

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
Zoals beloofd nog even mijn ervaringen van het installeren van de Yacht Design gateway aan boord van de il Cigno. Om plaats te maken voor de gateway moest ik ook het Seatalk NG netwerkje uitbreiden met een extra verdeelblokje. Deze kreeg een plaatsje tegen het schot achter het instrumentenpaneel boven de al bestaande Seatalk NG - Seatalk NG converter. De YD gateway past prima in één van de nu beschikbare aansluitingen. Voor het goede had ik de verdelers beter iets verder uit elkaar kunnen plaatsen, je kan er nu slecht met je vingers tussen om de aansluitingen te vergrendelen.



Om de YD gateway geschikt te maken voor AIS data moet je hem op de juiste snelheid instellen. Dat doe je door een klein tekstbestandje via een micro-SD kaartje in de gateway te plaatsen. Dat is allemaal te doen met de handleiding er bij, maar erg gebruikersvriendelijk is het niet echt. Mijn tekstbestandje zag er zo uit:

# Configuratiefile van Yacht Devices NMEA 0183 Gateway YDNG-03R
# Door Timo 15-01-2019
#
# Set speed to 38400 (AIS)
0183_SPEED=38400
#
# Set talker ID
TALKER_ID=YD
#
# End of file

Door middel van een LEDje kan je ontcijferen of de gateway goed werkt. Ook hier geldt dat het wel werkt, maar het is erg basic en niet geschikt voor zeilers die weinig op hebben met het installeren van electronica. Het concept van Yacht Design lijkt meer gericht op de professionals die dit allemaal vaker doen dan één keer.

Het allerlastigste is echter het correct aansluiten van de bos priegelige adertjes. Ik heb er uren mee zitten worstelen en ik deed dit toch bepaald niet voor het eerst. Dat komt mede doordat er geen enkele logica in de aderkleurtjes zit. Bij het opstellen van de NMEA0183 standaard heeft men gemeend dat het niet nodig was om standaard aderkleuren of -coderingen voor te schrijven. Dat heeft ertoe geleid dat iedere fabrikant zijn eigen vrolijke kleurtjes is gaan toepassen.

Ook moet je heel goed in de gaten houden dat het adertje van de 'zender' ('talker' of 'Tx') aan de ene kant verbonden moet worden met de 'ontvanger' ('listener' of 'Rx') aan de andere kant. En uiteraard is er van ieder draadje een 'plus' en een 'min' die je ook beslist niet mag verwisselen (plus aan plus, min aan min). Thuis achter het scherm heel logisch, maar aan boord met een wirwar aan dunne draadjes op een plek waar je niet heel makkelijk kunt werken een nachtmerrie om uit te zoeken. Bij mij ziet het er schematisch zo uit:



Wat is N2k of Seatalk NG vergeleken daarbij een verademing!

Afijn, na twee middagen priegelen en aderworstelen (inclusief het vervangen van de nodige bedrading) werkt het geheel zoals bedoeld. Inderdaad worden nu ook op de i70 de AIS targets getoond en is het geheel nu hopelijk een stuk robuuster dan voorheen. Ook knippert het YD gateway LEDje vertrouwenwekkend vijf keer groen, wat wil zeggen dat de configuratie klopt en de communicatie goed verloopt.

Maar één ding is zeker, als het maar even kan zal ik nooit meer apparatuur kopen die niet direct via het N2K / Seatalk NG netwerk verbonden kan worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 jan 2019 00:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 01:13 #1016677

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Fijn dat het nu werkt , maar heb je nooit overwogen om de VM850 , startracking wifi en YD gateway er uit te gooien en deze 3 te vervangen door bijv een vesper XB8000 ?
Deze doet hetzelfde als de 3 losse apparaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 01:27 #1016678

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
Jazeker, maar ik ben erg tevreden over de robuustheid, intuïtieve bediening en schermweergave van bijvoorbeeld de CPA of ankerwacht van de WMR850. Maar nog belangrijker, je AIS staat altijd aan en dan wordt het stroomverbruik ook relevant. Het verbruik van de WMR850 is één van de laagste die er zijn (3 Watt) dankzij het monochrome scherm.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 03:43 #1016681

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
ilCigno schreef :
Jazeker, maar ik ben erg tevreden over de robuustheid, intuïtieve bediening en schermweergave van bijvoorbeeld de CPA of ankerwacht van de WMR850. Maar nog belangrijker, je AIS staat altijd aan en dan wordt het stroomverbruik ook relevant. Het verbruik van de WMR850 is één van de laagste die er zijn (3 Watt) dankzij het monochrome scherm.

Dat is waar. Voor de ankerwacht (het aanzetten ervan) en cpa gebruik ik de watchmate app van vesper marine (op mijn xb8000) via een iphone of ipad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 06:07 #1016683

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3098
Ja mooi kwalitatief spul dat Vesper, ik heb dat ook met mijn 750, ben ook super tevreden over de bediening /werking en stroomverbruik.

ilCigno schreef :
Jazeker, maar ik ben erg tevreden over de robuustheid, intuïtieve bediening en schermweergave van bijvoorbeeld de CPA of ankerwacht van de WMR850. Maar nog belangrijker, je AIS staat altijd aan en dan wordt het stroomverbruik ook relevant. Het verbruik van de WMR850 is één van de laagste die er zijn (3 Watt) dankzij het monochrome scherm.
dufourt7.blogspot.nl

Meet people with your hart gives magic
Laatst bewerkt: 27 jan 2019 06:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 11:27 #1016736

Wat doet die startracking nog meer? Nu lijkt het of hij alleen de 0183 data op wifi zet?
Voor 4 tientjes extra had je de YDGW-02 kunnen nemen, heb je zelfs meer mogelijkheden (behalve filteren op id) en dan had de startracking er uit gekund dus minder draadjes.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 12:21 #1016751

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16344
De roosmux heeft heel veel meer mogelijkheden dan dat het zo lijkt hoor. Bijvoobeeld de performance met polar. En hij kan berichten omzetten naar anderen.
En nog goedkoper ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 16:07 #1016801

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
De Wifi module die ik heb zet slechts NMEA0183 berichten op de Wifi. Dat werkt probleemloos. Vervangen door de YachtDesign YDGW-02 zou inderdaad draadjes schelen maar heeft voor mij wel weer extra kosten maar geen functionele meerwaarde.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 16:24 #1016804

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2812
Beste T,

kun een kosten idee geven van de benodigde kabels, connectors etc. Los van de overige hardware.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 27 jan 2019 23:50 #1016931

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
Ik was €130 kwijt aan de YD gateway en ongeveer €40 aan Seatalk NG spul. Alle andere zaken zoals bedrading, Wago klemmetjes, adereindhulsjes, krimpkous, tyraps en dergelijke kwamen uit eigen voorraad dus daar kan ik geen prijs voor noemen. Dat zijn ook de kosten niet voor dit soort klusjes. De uren, die tellen pas door :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 07:08 #1016934

ilCigno schreef :
De Wifi module die ik heb zet slechts NMEA0183 berichten op de Wifi. Dat werkt probleemloos. Vervangen door de YachtDesign YDGW-02 zou inderdaad draadjes schelen maar heeft voor mij wel weer extra kosten maar geen functionele meerwaarde.

Sorry ik zag over het hoofd dat de Watchmate geen NMEA2000 heeft.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 09:19 #1016957

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
Zeilprutser schreef :
ik zag over het hoofd dat de Watchmate geen NMEA2000 heeft.
Was dat maar zo, dan had ik die YD Gateway helemaal niet nodig...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 09:39 #1016972

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2812
Beste T,

bedankt voor de info. Als ik naar de prijzen van de NMEA2000 kabels en connectors kijk kom ik veel hoger uit.

Begrijp dat in de auto branche een paar canbus draadjes gewoon meegaan in de kabelboom.

Inmiddels een NMEA2000 starter kabelset besteld om eens te kijken of mijn can-usb kaartje werkt om NMEA2000 om te zetten in SignalK en daarna naar NMEA183.

Zal hierover nog wel berichten en de opzet is mogelijk te tonen op de Wintermeet.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 10:07 #1016984

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12704
brambo schreef :
Als ik naar de prijzen van de NMEA2000 kabels en connectors kijk kom ik veel hoger uit.
Ik koop dit soort zaken dan ook liever via ZF of MP. Zo ook in dit geval, nieuw uit de (web)winkel was ik ca. 35% duurder uit geweest.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 10:11 #1016987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4996
Even tussendoor:
Inmiddels een NMEA2000 starter kabelset besteld om eens te kijken of mijn can-usb kaartje werkt om NMEA2000 om te zetten in SignalK en daarna naar NMEA183.
Kun je daar niet een draadje van starten wat ook voor newbies te volgen is?
Een kleine presentatie met het doel en dan de uitvoering?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reorganisatie NMEA0183 bedrading van de il Cigno 28 jan 2019 10:44 #1017005

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2812
holtere schreef :
Even tussendoor:
Inmiddels een NMEA2000 starter kabelset besteld om eens te kijken of mijn can-usb kaartje werkt om NMEA2000 om te zetten in SignalK en daarna naar NMEA183.
Kun je daar niet een draadje van starten wat ook voor newbies te volgen is?
Een kleine presentatie met het doel en dan de uitvoering?

Beste H,

dat ga ik zeker doen. Want een canbus-usb-adapter die via SignalK/Canboat NMEA2000 kan lezen en schrijven is een zeer interessante ontwikkeling. De SignalK ontvangst kan daarbij ook nog eenvoudig omgezet worden naar NMEA183.

Ga het hier eerst zelf proberen. De adapter werkt in ieder geval.

Nu nog de koppeling naar een "real-life" NMEA2000 systeem. Was het eerst niet van plan, maar heb nu toch een NMEA2000 starter set aangeschaft om het te proberen.

Kom er zeker nog op terug.

Groet,

Bram
Laatst bewerkt: 28 jan 2019 10:46 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl