Joop66 schreef :
Meest waarschijnlijk is het geen kalk aanslag, maar een of andere oxide uit het RVS. Daar zit vanalles in. Chroom, Nikkel, Molybdeen, en nog wat afhankelijk van de exacte legering.
Daar zou ik op gokken.
De volgende vraag: wat doe je er aan? Goeie anode in de buurt. Hebben alle delen elektrisch contact met de schroefas?
Rvs zal op een schip vrijwel altijd het meest edele metaal zijn. Daarom kan een anode nooit dat rvs beschermen.
Wat wel , heel theoretisch , mogelijk bevatten de Zytel black bladen van die schroef ook koolstof/grafiet . Als dat niet goed is bedekt met bijv. een (epoxy) hars kan het ook galvanische corrosie veroorzaken op rvs. Koolstof(grafiet eigenlijk) gedraagd nl quasi als een metaal en is dan nog een stuk edeler dan rvs (
).Sterker nog , zelfs edeler dan goud
(
)
Alleen ook dan zal weliswaar een deel van het rvs oplossen maar er zal geen oxide ontstaan.
Ik denk toch dat het gewoon kalk is wat helemaal niet zo abnormaal is , afhankelijk van de hardheid van het water. Op mijn ( bronzen) schroef zit ook altijd een dun laagje kalk na twee of drie jaar in het water.
Probeer eens met wat schoonmaakazijn of citroenzuur of je het er af krijgt . Als het kalk is zul je ook gasbellejes zien intstaan en dat bewijst dat het kalk is.
Ad