Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 16 jan 2019 18:30 #1013172

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Wie heeft er enig idee wat de oorzaak kan zijn van de kalkaanslag op de rvs delen van onze kiwi-prop en de rvs schroefas?
De leverancier van de Kiwi-prop heeft geen idee wat hiervan de oorzaak is.
WIE WEET RAAD?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 16 jan 2019 20:26 #1013211

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4884
beetje antifouling erop zou ik zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 16 jan 2019 22:12 #1013245

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3368
Meest waarschijnlijk is het geen kalk aanslag, maar een of andere oxide uit het RVS. Daar zit vanalles in. Chroom, Nikkel, Molybdeen, en nog wat afhankelijk van de exacte legering.

Daar zou ik op gokken.

De volgende vraag: wat doe je er aan? Goeie anode in de buurt. Hebben alle delen elektrisch contact met de schroefas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 17 jan 2019 08:46 #1013295

Joop66 schreef :
Meest waarschijnlijk is het geen kalk aanslag, maar een of andere oxide uit het RVS. Daar zit vanalles in. Chroom, Nikkel, Molybdeen, en nog wat afhankelijk van de exacte legering.

Daar zou ik op gokken.

De volgende vraag: wat doe je er aan? Goeie anode in de buurt. Hebben alle delen elektrisch contact met de schroefas?

Rvs zal op een schip vrijwel altijd het meest edele metaal zijn. Daarom kan een anode nooit dat rvs beschermen.
Wat wel , heel theoretisch , mogelijk bevatten de Zytel black bladen van die schroef ook koolstof/grafiet . Als dat niet goed is bedekt met bijv. een (epoxy) hars kan het ook galvanische corrosie veroorzaken op rvs. Koolstof(grafiet eigenlijk) gedraagd nl quasi als een metaal en is dan nog een stuk edeler dan rvs (
).Sterker nog , zelfs edeler dan goud :woohoo: ( )
Alleen ook dan zal weliswaar een deel van het rvs oplossen maar er zal geen oxide ontstaan.
Ik denk toch dat het gewoon kalk is wat helemaal niet zo abnormaal is , afhankelijk van de hardheid van het water. Op mijn ( bronzen) schroef zit ook altijd een dun laagje kalk na twee of drie jaar in het water.
Probeer eens met wat schoonmaakazijn of citroenzuur of je het er af krijgt . Als het kalk is zul je ook gasbellejes zien intstaan en dat bewijst dat het kalk is.
Ad
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 08:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 18 jan 2019 14:12 #1013699

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2821
Kalkaanslag op kathodisch beschermd metaal in zeewater is een bekend verschijnsel. Heb helaas alleen een Engelse tekst gevonden waarin het fenomeen wordt beschreven :

'Calcareous Coating

Definition - What does Calcareous Coating mean?
A calcareous coating is a layer that consists of calcium carbonate and other salts deposited on the substrate's surface. When the surface is cathodically polarized, as in cathodic protection, this layer is the result of the increased pH adjacent to the protected surface.

When calcium and magnesium are supersaturated in seawater, they form calcium carbonate (CaCO3), magnesium carbonate (MgCO3) and magnesium hydroxide Mg(OH)2. These solid products, known as calcareous deposits, promote a physical barrier against oxygen diffusion, hence decreasing the corrosion rate.

The different forms of calcareous deposits have different structure and form under different parameters. In other words, it is a layer that contains a mixture of calcium carbonate and magnesium hydroxide deposited on surfaces that are cathodically protected against corrosion, due to the protected surface's increased pH adjustment.

The importance of calcareous deposits to the effective, efficient operation of marine cathodic protection systems is generally recognized by engineers and scientists concerned with cathodic protection in submerged marine environments.

A calcareous coating is also known as a calcareous deposit.'


Bijgaand een foto van een dergelijke neerslag van het Jeanneau owners forum :
jeanneau.proboards.com/thread/...aft-calcium-deposits

Laatst bewerkt: 18 jan 2019 15:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 18 jan 2019 15:01 #1013731

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4997
Mmmh, zo ziet onze schroef en schroefas ook uit.
Ik krab dat spul er altijd vanaf maar het is wel knokehard!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 18 jan 2019 15:10 #1013737

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2821
Met een licht zure oplossing zou je het gemakkelijk moeten kunnen verwijderen. Ad heeft vast wel een recept hiervoor
Laatst bewerkt: 18 jan 2019 15:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 18 jan 2019 15:23 #1013741

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4997
Bij voorkeur zoutzuur gaat ie zeggen :whistle:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalkaanslag op RVS van Kiwi-prop en schroefas. 18 jan 2019 15:35 #1013744

holtere schreef :
Bij voorkeur zoutzuur gaat ie zeggen :whistle:

Als je even een paar posten terug kijkt zie je dat ik dat echt niet heb gezegd. ( zeilersforum.nl/index.php/foru...en-schroefas#1013295 )
Niet dat ik zoutzuur waarschijnlijk zou gebruiken maar ik weet dan ook waar ik mee bezig ben :whistle:
In tegenstelling van wat velen zullen denken is zuren met zoutzuur van staal trouwens veel minder riskant als zuren van rvs met zoutzuur.Zolang je maar weet waarom en wat je aan het doen bent. :P
Ad
Laatst bewerkt: 18 jan 2019 15:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl