Maarten-IW31 schreef :
PvO schreef :
...
Een regelaar gaat pas druppelladen als de boost/bulk spanning (ongeveer 14,4V) is bereikt.
Dan zijn je accu's (nagenoeg) vol.
Daar zit mijn verwarring- als ik twee regelaars (parallel) op een accu aansluit, en de ene levert laadstroom voor mijn AGM (absorbtion laadspanning ca 14,2-14,4 V), dan staat die laadspanning toch óók over de andere regelaar? Zal die dan niet reageren alsof de accu vol is?
Ik weet niet zeker wat je bedoeld.
Maar voor de duidelijkheid, de (laad)spannnig van de regelaar én de accuspanning zijn altijd gelijk.
Dus als je accu voor 60% vol is, gaat de regelaar in bulk lading.
De accuspanning is op dat moment ongeveer 12.4V.
Zodra er een laadstroom gaat lopen zal de accuspanning vrij vlug stijgen naar ongeveer 13V.
Daarna gaat de stijging veel langzamer.
Tegen de tijd dat de accu 90%+ vol is zal de spanning pas de 14,4V hebben bereikt.
Tot die tijd zien alle regelaars dus de 'lage' accuspanning en zullen bulk gaan laden.
Voor de volledigheid, victron mppt laders zijn 3-traps accu laders.
trap 1 - Bulk
Laden met maximaal beschikbaar vermogen tot dat de ingestelde bulk/boost spanning is bereikt (14,4V)
In deze fase gedraagt de mppt zich als een stroombron
Trap 2 - Float
Laden met constant voltage zoals ingesteld onder Bulk(14,4V)
In deze fase gedraagd de mppt zich als een spanningsbron
De tijd dat deze fase duurt, kun je instellen en is afhankelijk van de accuspanning bij het opstarten van de regelaar
Trap 3 - druppelladen
Laden met een lage spanning(13,8V)
Hierbij loopt er nog nauwelijks laadstroom.
Zodra de accuspanning voor een bepaalde tijd zakt onder deze spanning zal de cyclus weer opnieuw beginnen