Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet?

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 16:23 #1020810

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Kon dit niet voorbij laten gaan: een veiling van ebay met een ongebruikte M801E / 24V, SCS pactor modem 4 (de "goedkopere" zonder display) en 3 jaar gebruikte AT141 tuner.

De infrastructuur in mijn boot is er helemaal op voorbereid: ingelamineerd vlak in het achterschip voor de tuner, aardplaten en aardverbinding aanwezig, schakelaar en voedingslijn 12V vanaf de kaartentafel naar ruimte in de achterkajuit. De data kabels lopen er al, en zelfs is de externe speaker nog aanwezig van wat voorheen wel ook een installatie van een M801 zal zijn geweest.
En, last but not least, een geisoleerde achterstag.

Maar wat nu? 24V M801E maar 12V boordnet.

Geduld hebben en kijken of er iemand met een 12V versie wil ruilen?
De M801E verkopen en de pactor en tuner tegen zeer schappelijke prijs waarschijnlijk houden?
DC naar DC converter? Moet dan wel een hele goede zijn om geen storing te veroorzaken.
Een 24V accu met bijvoorbeeld een 10A lader die van 12V naar 24V kan laden? Het grote vermogen is alleen nodig bij zenden, en dat doe je normaliter niet veel, dus met accu is 10A meer dan genoeg...




Laatst bewerkt: 10 feb 2019 16:24 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 17:46 #1020834

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
3 van deze babies misschien?

www.mastervolt.com/products/ma...-magic-12-24-10/pdf/

Kost nogal wat, maar gezien de aanschafprijs wel te rechtvaardigen.

Misschien dat WADnWIND met een voorstel kan komen? (mag ie er ook wat aan verdienen :) )
Laatst bewerkt: 10 feb 2019 18:03 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 17:55 #1020836

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2658
Airgead schreef :
3 van deze babys misschien?

www.mastervolt.com/products/ma...-magic-12-24-10/pdf/

Kost nogal wat, maar gezien de aanschafprijs wel te rechtvaardigen.

Misschien dat WADnWIND met een voorstel kan komen? (mag ie er ook wat aan verdienen :) )
En blijkt het dan toch nog te storen, kan je er altijd nog een 24v accu aanhangen.
Ze zij ook te gebruiken als acculader.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 18:06 #1020837

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
@ PvO: bedankt. :)
Dat had ik nog niet eens opgemerkt.

Hoop dat het niet nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 19:25 #1020869

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
PvO schreef :
Airgead schreef :
3 van deze babys misschien?

www.mastervolt.com/products/ma...-magic-12-24-10/pdf/

Kost nogal wat, maar gezien de aanschafprijs wel te rechtvaardigen.

Misschien dat WADnWIND met een voorstel kan komen? (mag ie er ook wat aan verdienen :) )
En blijkt het dan toch nog te storen, kan je er altijd nog een 24v accu aanhangen.
Ze zij ook te gebruiken als acculader.

Precies, daarom houd ik mij verre van dit soort waterhoofdoplossingen.
Ga maar eens kijken naar Studer, maar beding wel dat als het stoort, dat je het mag terugbrengen.
Met een stalen of aluminium schip maak je nog kans dat het minder stoort.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 19:41 #1020878

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
WADnWIND schreef :
PvO schreef :
Airgead schreef :
3 van deze babys misschien?

www.mastervolt.com/products/ma...-magic-12-24-10/pdf/

Kost nogal wat, maar gezien de aanschafprijs wel te rechtvaardigen.

Misschien dat WADnWIND met een voorstel kan komen? (mag ie er ook wat aan verdienen :) )
En blijkt het dan toch nog te storen, kan je er altijd nog een 24v accu aanhangen.
Ze zij ook te gebruiken als acculader.

Precies, daarom houd ik mij verre van dit soort waterhoofdoplossingen.
Ga maar eens kijken naar Studer, maar beding wel dat als het stoort, dat je het mag terugbrengen.
Met een stalen of aluminium schip maak je nog kans dat het minder stoort.

Inderdaad gevonden, maar levert niet genoeg stroom aan 24V. Ik wil inderdaad geen waterhoofd oplossing als dit te voorkomen is. Wat / in welke richting zie jij de beste oplossing?
Laatst bewerkt: 10 feb 2019 19:47 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 19:58 #1020891

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2658
WADnWIND schreef :
PvO schreef :
Airgead schreef :
3 van deze babys misschien?

www.mastervolt.com/products/ma...-magic-12-24-10/pdf/

Kost nogal wat, maar gezien de aanschafprijs wel te rechtvaardigen.

Misschien dat WADnWIND met een voorstel kan komen? (mag ie er ook wat aan verdienen :) )
En blijkt het dan toch nog te storen, kan je er altijd nog een 24v accu aanhangen.
Ze zij ook te gebruiken als acculader.

Precies, daarom houd ik mij verre van dit soort waterhoofdoplossingen.
Ga maar eens kijken naar Studer, maar beding wel dat als het stoort, dat je het mag terugbrengen.
Met een stalen of aluminium schip maak je nog kans dat het minder stoort.

W&w is die zendapparatuur dan zo gevoelig?

Wij installeren tegenwoordig schepen (baggerschepen, sleepboten, ferries) waarbij het complete boordnet uit een statische omvormer komt.
Dat is uiteraard geen dc, maar geeft wel aan dat er veel mogelijk is met statische omvormers.
En bij mastervolt of victron maken ze over het algemeen degelijke producten.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 20:23 #1020905

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Ik hoop maar dat het goed komt zonder accu.
Heb nog twee stuks fraaie smoorspoelen voor enkele 10 tallen A liggen voor onstoring indien nodig.

Tja, daar heb je het. Mocht van WnWND geen 802 kopen want brandhout.
Gezien de ruimte is een split toestel wel haast een must.
Laatst bewerkt: 10 feb 2019 20:26 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 20:37 #1020914

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Ik heb nog eens gekeken bij ICOM:

Je hebt nu de GM800, waarschijnlijk de opvolger van de 801, maar alleen in 24V uitvoering, prijs zo'n 5300 Euri. (Nei tak)

Verder voeren ze nog steeds het door WADnWIND verfoeide apparaat de M802 die ze als professioneel bestempelen...
Te koop voor zo'n 2200 Euro.

Als ik de nieuwprijzen voor de tuner en pactor aftrek van wat ik voor het totaal heb betaald, dan kom ik voor de 801E met 1000 Euro voor omvormers nog steeds goedkoper uit dan een nieuwe 802...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 10 feb 2019 23:55 #1020979

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Als ik de schematiek eens bekijk van de DC DC converter in de M801, dan blijkt dat het bloody simple is om hem om te bouwen naar 12V ingangsspanning.

Er wordt maar 1 print gebruikt voor beide uitvoeringen, en in de service doc ook maar 1 schema met aantekeningen voor de veranderingen voor 12V.

Een paar weerstandswaardes veranderen, een extra common mode ingangsspoel erbij, twee extra schakelende FETs erbij, extra relais en andere HF trafo erin en klaar is Kees.
Ik hoop dat ik de specifieke onderdelen te pakken kan krijgen.
Laatst bewerkt: 11 feb 2019 00:00 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 11 feb 2019 07:12 #1020989

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
Airgead schreef :
Als ik de schematiek eens bekijk van de DC DC converter in de M801, dan blijkt dat het bloody simple is om hem om te bouwen naar 12V ingangsspanning.

Er wordt maar 1 print gebruikt voor beide uitvoeringen, en in de service doc ook maar 1 schema met aantekeningen voor de veranderingen voor 12V.

Een paar weerstandswaardes veranderen, een extra common mode ingangsspoel erbij, twee extra schakelende FETs erbij, extra relais en andere HF trafo erin en klaar is Kees.
Ik hoop dat ik de specifieke onderdelen te pakken kan krijgen.

Ga je T101 empirisch opnieuw wikkelen?

Anders bestel je toch een nieuwe DC-REG unit?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Laatst bewerkt: 11 feb 2019 07:28 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 11 feb 2019 07:27 #1020993

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
PvO schreef :

Precies, daarom houd ik mij verre van dit soort waterhoofdoplossingen.
Ga maar eens kijken naar Studer, maar beding wel dat als het stoort, dat je het mag terugbrengen.
Met een stalen of aluminium schip maak je nog kans dat het minder stoort.

W&w is die zendapparatuur dan zo gevoelig?

Jazeker, reken maar eens uit hoe weinig -120dBm is (1 femtoWatt of 223 nanoVolt). dat is de gemiddelde gevoeligheid van een ontvanger.
Elektronische apparatuur hoeft in het kortegolfbereik doorgaans niet beter te zijn dan -30dBm.
Chinese teringtzooi, zoals ledlampen in huis, zonnepaneel omvormers en regelaars halen dat lang niet.
Zelfs mastervolt en Victron halen dat (net)niet. Mastervolt maakt het helemaal bont, de solar omvormer haalt de -24dBm. CE is dus een leugen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Laatst bewerkt: 11 feb 2019 12:17 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 11 feb 2019 12:06 #1021091

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Als ik de schematiek eens bekijk van de DC DC converter in de M801, dan blijkt dat het bloody simple is om hem om te bouwen naar 12V ingangsspanning.

Er wordt maar 1 print gebruikt voor beide uitvoeringen, en in de service doc ook maar 1 schema met aantekeningen voor de veranderingen voor 12V.

Een paar weerstandswaardes veranderen, een extra common mode ingangsspoel erbij, twee extra schakelende FETs erbij, extra relais en andere HF trafo erin en klaar is Kees.
Ik hoop dat ik de specifieke onderdelen te pakken kan krijgen.

Ga je T101 empirisch opnieuw wikkelen?

Anders bestel je toch een nieuwe DC-REG unit?

Dat is inderdaad het enige onderdeel wat lastig is om zelf een vervanging voor te regelen.
Daar ga ik liever niet zelf mee lopen te rommelen, maar hoop dit als reparatie onderdeel dit te kunnen kopen. Een nieuwe DC-REG is inderdaad een goed idee als deze te bekomen is. (?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 12 feb 2019 19:01 #1021448

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Laatste ontwikkeling: het gaat lukken om de juiste onderdelen bij te bestellen voor de M801E om hem 12V input te maken.

Let's be honest: de veranderingen die volgens de docs moet worden doorgevoerd zijn volkomen logisch.
Nieuwe printen zijn niet meer te leveren voor een verouderd model, maar dat is dus ook niet nodig.

Ijs en weder dienende is dit een zeer goede aankoop met deze oplossing. Geen waterhoofd, lage kosten om de print ff om te katten, een werkje wat ik ook leuk vind, en ik heb de spullen in huis om hem los te testen voordat ie weer in de kast gaat. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 12 feb 2019 19:06 #1021449

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
Keurig!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 12 mrt 2019 14:55 #1029049

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Airgead schreef :
Tja, daar heb je het. Mocht van WnWND geen 802 kopen want brandhout.
Gezien de ruimte is een split toestel wel haast een must.

Kunnen jullie me even vertellen wat er is mis is met een IC-802M ?

ik ben mezelf ook een beetje aan het orienteren dus alles wat ik kan bijleren, graag :)
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 12 mrt 2019 17:34 #1029119

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
iGrf schreef :
Airgead schreef :
Tja, daar heb je het. Mocht van WnWND geen 802 kopen want brandhout.
Gezien de ruimte is een split toestel wel haast een must.

Kunnen jullie me even vertellen wat er is mis is met een IC-802M ?

ik ben mezelf ook een beetje aan het orienteren dus alles wat ik kan bijleren, graag :)

- Geen CE certificering
- Zoute en vochtige koellucht gaat dwars door de elektronica met ventilator
- ijzeren kast die roest
- Vreselijk KUT stekkertje voor de antennetuner aansluiting, werkelijk een grote schande!!!!
- blackbox geheel niet vochtbestendig
- Na 3 jaar corroderen de bandkabels zo ver dat er kans is op ellende (met regelmaat).

We hebben er best wel wat verkocht, maar zeker 30% kwam na 3 jaar terug met een haperend toestel.

Kwalitatief niet beter of slechter dan een IC-718.
De IC-7200 en M801 steken er qua betrouwbaarheid met kop en schouders boven uit.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 12 mrt 2019 20:23 #1029191

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1997
Ik heb net toevallig vandaag agentschap telecom gebeld over onder andere hoe het zit met de eisen waaraan een SSB zendontvanger moet voldoen. Inderdaad was het antwoord dat er een CE keurmerk op moest staan. Mijn conclusie was dus terecht dat de M802, die WEl verkocht wordt in de EU maar NIET mag worden gebruikt, het CE keurmerk wel zal missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICOM M801E, Pactor 4, AT141 24V op 12V boordnet? 13 mrt 2019 08:30 #1029279

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
het CE keurmerk wel zal missen.

het ontbreekt.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl