Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschillende apparaten aan elkaar knopen.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 13:54 #1031513

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Zeilprutser schreef :
@TS:Je hebt het over een log verplaatsen maar die staat niet in je lijstje?
Heb je geen diepte meter?
Heb je nu wel of niet die JB5000 junction box? zo niet hoe wil je die TP5500 dan gaan aansluiten?

Je plotter zend gewoon de XTE (Cross track error) uit over de NMEA0183 die je volgens de manual van de TP5500 nodig hebt.

Het log is een analoge meter en die is minder nauwkeurig dan het log van de gps. Die twee hoeven niet aan elkaar dus. Die wou ik alleen verplaatst hebben vanwege de beroerde afwijking tussen SB en BB.

De dieptemeter zit op de Garmin plotter want dat is ook een visvinder.

Die junctionbox heb ik niet van Navico. Ik was er van uitgegaan dat dat gewoon een "multiplexer" is omdat je er een hele serie apparaten mee aan elkaar kan knopen. Als de stuurautomaat in NMEA0183 praat lijkt me dat dan dus ook rechtstreeks met de plotter kan zonder die junctionbox.
Knoet schreef :
Waar maak je dat uit op?

Pagina 28 rechtsonderdaan: OPMERKING: Deze functie is alleen beschikbaar op modellen met NMEA 2000 netwerkmogelijkheden
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 15:05 #1031526

Ik zie die opmerking niet op pagina 28?
Als je gewoon de installatie handleiding er bij pakt staan daar gewoon de zinnen die worden ondersteund in NMEA0183.
In de gebruikers handleiding pagina 27 staat ook nog dat je voor de stuurautomaat nmea2000 en/of nmea0183 kunt gebruiken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 15:41 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 15:16 #1031530

WADnWIND schreef :
Ik zou de windmeter koppelen aan de dieptemeter....... ;)

Dat kan idd ook heel nuttig zijn, om samen met de GPSpositie de op- of afwaai te verrekenen zodat je de echte diepte meet!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 16:03 #1031544

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Ik zou de windmeter koppelen aan de dieptemeter....... ;)

Dat kan idd ook heel nuttig zijn, om samen met de GPSpositie de op- of afwaai te verrekenen zodat je de echte diepte meet!

Dan zou ik er nog een golfhoogtemeter bij willen hebben. Nu we toch bezig zijn kan de Cloudbase meter er ook nog wel bij en ach, dan willen we QNH en QFE bovenin ook wel weten, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 16:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 16:45 #1031554

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
MvdLans schreef :
Knoet schreef :
Waar maak je dat uit op?

Pagina 28 rechtsonderdaan: OPMERKING: Deze functie is alleen beschikbaar op modellen met NMEA 2000 netwerkmogelijkheden

Aha, in de handleiding die ik heb gevonden staat het op andere pagina's beschreven, maar dat gaat over een speciale stuurautomaatfunctie die vermoedelijk alleen werkt als je alles van Garmin hebt. Daar zou ik me niet op blindstaren, gewoon met NMEA0183 data naar een waypoint sturen werkt prima. En de daarvoor benodigde data stuurt jouw GPS gewoon uit, zie de tabel helemaal achterin de handleiding.
Op schijnbare wind kunnen sturen is ook fijn, maar daar wordt je installatie minder simpel van als je beide mogelijkheden wilt kunnen gebruiken.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 16:47 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 10:23 #1031729

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Heeft de marifoon een nmea ingang? Dan zou je je wind daar aan kunnen sluiten. Wellicht word het dan meegezonden naar plotter en Ap.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 10:25 #1031730

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Goed, heb de Garmin aan de Navico geknoopt, een route ingevoerd en er gebeurd niks.

Op het diagnose scherm van de Garmin van de verschillende protocollen is ook alles dood.

Met de multimeter op de twee draden (die ik over heb naast de + en de -) die uit de stuurautomaat komen krijg ik op de ene draad 5V en de andere 0,1V. Dan neem ik aan dat de 5V draad de "praat" draad is en de andere luistert.

Op de Garmin krijg ik op de praat draad verschillende spanningen wisselend van 3,6 naar 2,5V. Die wil dus communiceren denk ik.

Met de praat draad van de één aangesloten op de luisterdraad van de ander gebeurd er niks, noppes, nada.

Wat doe ik fout?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 10:36 #1031737

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Ik ben in verwarring geraakt door je opmerking dat de marifoon de AIS informatie doorgeeft aan de plotter. Meer dan alleen de DSC info. Dit kon ik niet uit de gelinkte gebruiksaanwijzing halen.
AIS info over nmea0183 gaat altijd over een snellere verbinding dan 4800 baud. Meestal 38400.
Er is grote kans dat je plotter in 38400 baud praat en je Navico 4800 baud. Ze verstaan elkaar dan niet.
Edit ;
uit de gebruiksaanwijzing van je marifoon.

The GX2200 uses NMEA 0183 protocol to share coordinates, DSC and AIS information to and from a GPS chart plotter. The GX2200 transfers AIS infor- mation to a GPS chart plotter or PC at 38400 baud (sometimes called HS). GPS and DSC information is transferred between a GPS chart plotter with multiple ports (minimum 2) at 4800 baud (default setting).
To connect to a GPS chart plotter which has one NMEA port, the GX2200 may be setup to receive GPS coordinates, send DSC and AIS signals at 38400 baud. Refer to section “10.6 NMEA DATA IN/OUT” for details.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 10:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 10:59 #1031746

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
- Wat staat er ingesteld onder Instellingen > Communicatie > NMEA 0183-
instelling? Mogelijk staat daar ook iets over de communicatiesnelheid, maar de handleiding vermeldt dat niet.
- De Garmin zendt op de blauwe (Tx) en de zwarte (Aarde) draad, die moeten naar de stuurautomaat. Als het niet werkt kun je ze omwisselen. Maar ik weet niet of je aanname dat het kan werken zonder die junction box, klopt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 13:21 #1031803

Knoet schreef :
- Wat staat er ingesteld onder Instellingen > Communicatie > NMEA 0183-
instelling? Mogelijk staat daar ook iets over de communicatiesnelheid, maar de handleiding vermeldt dat niet.
- De Garmin zendt op de blauwe (Tx) en de zwarte (Aarde) draad, die moeten naar de stuurautomaat. Als het niet werkt kun je ze omwisselen. Maar ik weet niet of je aanname dat het kan werken zonder die junction box, klopt.
+1
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 14:30 #1031817

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Instellen van de hoge of lage snelheid NMEA maakt niets uit, het werkt beiden niet.

De zwarte draad moet toch gewoon gekoppeld zijn aan de massa (min draad) van het elektrische systeem aan boord?

Ik heb de marifoon er even tussen uitgehaald om zo min mogelijk storing te krijgen.

Wie weet is het idd toch niet mogelijk zonder die junction box. Maar ja, hoe vind je nog zo'n 30 jaar oud apparaatje?

Dat de plotter data zendt naar de stuurautomaat is duidelijk.
Zou de plotter nu ook nog data terug sturen naar de Garmin?

Ik werd via het web op het verkeerde been gezet:

Navico TP5000 NMEA wiring:

12 Vdc negative is blue
12 Vdc positive is brown

NMEA common: Yellow/green;
NMEA Data: black


Dit vond ik in dit draadje
Ik heb alleen geen zwarte draad uit de stuurautomaat.... Heb 'm voor de zekerheid ook nog even open gemaakt en heb idd maar vier draden. blauw, bruin voor de voeding en geel en groen.

Zou er dan één van deze gele of groene draden naar de massa moeten gaan om als aarde te werken? Dat zou toch de blauwe moeten zijn niet?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 14:38 #1031819

Uit de Manual van de TP5000:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 17:17 #1031854

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Garmin heeft ook nog zijn eigen Garmin protocol. Eerst checken of hij op het juiste protocol staat. En het bericht dat je wil versturen naar je stuurautomaat heet RMB. Daar zit de XTE (cross track error) in verwerkt.

Maar als ik de post van BK goed lees heb je die junction box nodig hoor. “.......is effected.......”’vertaal ik als ‘ wordt effectief, of: werkt pas met.....


En ik begrijp dat de stuurautomaat 30 jaar oud is? Lekker als reserve aan boord leggen en een moderne kopen dan als je de boel wil laten praten met elkaar.

Marifoon aan plotter en plotter aan stuurautomaat. Dat lukt vast wel. Wind er bij = een vorm van multiplexer er bij kopen.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 17:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 19:08 #1031884

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
koko schreef :
Garmin heeft ook nog zijn eigen Garmin protocol. Eerst checken of hij op het juiste protocol staat. En het bericht dat je wil versturen naar je stuurautomaat heet RMB. Daar zit de XTE (cross track error) in verwerkt.
Yep de Garmin is ingesteld op NMEA0183. Anders kon die ook niet communiceren met de marifoon....... Alle protocollen staan ook aan.

koko schreef :
Maar als ik de post van BK goed lees heb je die junction box nodig hoor. “.......is effected.......”’vertaal ik als ‘ wordt effectief, of: werkt pas met.....
Even zelf nadenken, als zowel de stuurautomaat als plotter dezelfde taal praten. Waarom zou er dan een junction box tussen moeten? Ja als er een zwik andere apparaten tussen geschakeld is ok.

koko schreef :
En ik begrijp dat de stuurautomaat 30 jaar oud is? Lekker als reserve aan boord leggen en een moderne kopen dan als je de boel wil laten praten met elkaar.
Ehhmm, moet ik nu mijn bootje ook vervangen? Die is ook 30 jaar oud! :P
En het is een schuimgevulde Etap 22i, loopt niet over van de bergruimte......

Zonder gekheid, ik wil het geld niet besteden aan een nieuwe automaat als de andere het gewoon prima doet. Vind ik zonde van mijn geld en onze planeet (lees consumatie maatschappij).
Met twee rechterhanden en een beetje inventief denken kan je zelf een hééleboel repareren, ontwerpen. (Neem mijn Macbook of iMac bijvoorbeeld. Staan bekend om problemen met de grafische kaart als die te heet wordt en dan doet die niks meer. Vervangen = kosten van een goede 2e hands dus kaart uit het moederbord, tien minuten in de oven op 200 graden en de twee computers doen het weer prima! B) ). Of om het bij het zeilen te houden, zelf kapotte onderdelen, schakelhendels, benzinepompen etc met epoxy repareren. Of mijn windvaan, was de staart af, 50 euro voor een nieuwe!! Met een beetje epoxy, kit en een stukje fiberglas stok van een oude hengel en een stuk plastic een nieuwe vaan gemaakt.
Ik wordt er gewoon happy van om dingen zelf te repareren, te verbeteren. Een erfenis van mijn vader. :)

Dus het is ook gewoon een sport om de plotter en automaat te koppelen.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 23 mrt 2019 19:13 #1031886

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Ik geef je groot gelijk dat je probeert het werkend te krijgen! Maar als die junction box elektronica bevat om NMEA te ontvangen en om te zetten naar iets wat je stuurautomaat begrijpt, dan zal dat heel moeizaam worden zonder.

Is er iemand in de zaal die bekend is met dit type stuurautomaat? Dan weten we waar we het over hebben. De handleiding zegt dat het werkt met, maar zegt niet dat het niet werkt zonder junction box.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 09:25 #1032012

Kennelijk geen kennis verder aanwezig.

Ik zou het volgende proberen, volledig voor eigen risico:

Geel en groen verbinden met de nmea van de plotter, werkt het niet geel en groen omdraaien.
Werkt dat niet dan geel of groen icm blauw proberen ook omwisselen.
Bij alle 6 mogelijkheden moet je er van overtuigd zijn dat de baudrates op 4800 zijn ingesteld en dat je zeker bent dat er een herkenbare reactie moet optreden als het gelukt is.

Als dat allemaal niet werkt dan hebben we iemand nodig met meer kennis over het protocol van de TP5500.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 16:26 #1032142

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik waardeer het meer dan je zou denken misschien om zaken zo lang mogelijk aan de praat te houden. Ben er ook zo een. Twee rechter handen en een bult gereedschap. Maar ergens houdt het op en doe je veel moeite om als het eenmaal klaar is er achter te komen dat het geheel eigenlijk ‘end of life’ is.
Ik heb dat T-shirt ;)

De vraag is dus of de TP5000 nmea protocol gebruikt of een eigen protocol dat uit de junction box rolt.
Wie weet leest de junction box het nmea bericht en stuurt de junction box enkel signalen om de arm in of uit te trekken, en geen nmea.
Daar kan ik je niet mee helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 17:15 #1032158

koko schreef :
Wie weet leest de junction box het nmea bericht en stuurt de junction box enkel signalen om de arm in of uit te trekken, en geen nmea.

Daar lijkt het erg op, ook omdat de junction box (handmatig) de bootsnelheid moet weten om de XTE goed te interpreteren. Hoe snel de AP terug moet sturen naar XTE=0 hangt natuurlijk ook van de bootsnelheid af.

Zonder die box gaat het niet werken, denk ik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 18:54 #1032185

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
En zonder de afstandbediening ook niet, daar schakel je op om van NAV mode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 20:58 #1032227

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Zeilprutser schreef :
Geel en groen verbinden met de nmea van de plotter, werkt het niet geel en groen omdraaien.

Been there, done that. Werkt niet. Ik kan dan wel de stuurautomaat instellen op windvaan besturing. Dus kennelijk komt er wel iets van een signaal binnen bij de stuurautomaat.

Zeilprutser schreef :
Werkt dat niet dan geel of groen icm blauw proberen ook omwisselen.

Ga ik proberen, thnx!

koko schreef :

De vraag is dus of de TP5000 nmea protocol gebruikt of een eigen protocol dat uit de junction box rolt.

Yep, wie weet is het dus van de stuurautomaat Navico taal naar de junction box die het dan naar NMEA vertaald voor de plotter en andersom. Toch best wel lastig uit te vogelen....

Bij de modernere versies is die junction box ook gebleven (en een duur apparaat!!! ) dus Navico maakt het me niet te gemakkelijk....

henkvd schreef :
En zonder de afstandbediening ook niet, daar schakel je op om van NAV mode.

Die heb ik dus ook. ;) Een geweldig apparaatje, kan je alles aan afstellen, deining, roeruitslag, de hele mikmak.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 22:07 door MvdLans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 22:02 #1032254

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Toch heb ik het idee dat je heel dicht bij een werkende oplossing zit, maar iets over het hoofd ziet wat iedereen hier voor vanzelfsprekend aanneemt. Ook hoor ik je iets zeggen over data die de stuurautomaat zou terugsturen naar de plotter. Dus even voor alle zekerheid:

Een NMEA signaal heeft, net als de voeding van je stuurautomaat, 2 draden nodig. Een plus en een min, simpel gezegd. De plotter zendt de data op die twee draden, en de stuurautomaat ontvangt de data op die twee draden. Wat verwarrend kan werken, is dat Garmin bespaart op draden en de min van de voeding combineert met de min van de data. Dus die zwarte draad op de Garmin moet zowel naar de min van je elektra, als naar de "data-min" van de Navico. En de Tx-draad (blauw) van de Garmin moet naar de "data-plus" van de Navico. Laten we even aannemen dat het kan werken zonder die junction box. Dan is het alleen nog zaak om uit te vinden welke kleur de "data-min" en "data-plus" draden op de Navico hebben.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 22:08 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 22:28 #1032261

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ja ik hoop echt dat het me lukt! Merci voor de opmontering.

Ja die min van Garmin heeft me in het begin hoofdbrekens bezorgd. En op de stuurautomaat is de data-min kennelijk niet ook de blauwe draad.

Even voor de duidelijkheid, ik hoef niet de data-min van de stuurautomaat naar de data-min van de Garmin te trekken toch? Als de data-min van de stuurautomaat op de min van de voeding zit moet het toch gewoon werken? Dan zijn ze gewoon via de massa / min gelinkt.

En begrijp ik goed dat het enkelbaans data verkeer is van de plotter naar de stuur automaat? Die zendt dus niets terug qua bevestiging oid?
En de bruine draad (Rx) van de Garmin blijft dus onaangesloten op de stuurautomaat? (Die zit normaal ook op de marifoon voor de AIS data).

Laatste puntje; ik heb de spanningen gemeten op de gele en groene draden van de stuurautomaat. Op de ene stond 5V en de ander nagenoeg niets. Dan is degene met de te verwaarlozen spanning toch de data-min? Want als ik de 5V draad op de min van mijn elektrische systeem zet heb ik kortsluiting.

Dat zou betekenen dat ik de 5V draad moet aansluiten op de Tx draad (blauw) van Garmin maar daar komt ook een spanning uit. Dus vraag me af of dat ook geen kortsluiting gaat geven........
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 24 mrt 2019 22:44 #1032266

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik zou denken dat de 5v draad ook een tx draadje is. Dus de tx draad van je Garmin aan de nagenoeg 0v draad van de stuurautomaat.
Min over de voeding zie je vaker idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 25 mrt 2019 00:25 #1032274

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Bij een strikte toepassing van nmea0183 heeft het ontvangende apparaat een opto coupler. Dan moet je ook de ground/min aansluiten. Dan is het niet genoeg om de min van de voeding te gebruiken.
Mocht de TP5000 direct nmea0183 kunnen ontvangen zonder junction box dan is de junction box op zijn minst een multiplexer om de opdrachten van de afstandsbediening in de datastroom te multiplexen.
Mijn eigen aanpak zou zijn om te proberen te achterhalen wat de afstandsbediening richting TP5000 op de data lijnen zend door er eerst een Oscilloscoop op te zetten om de spanningsniveau's te achterhalen voordat je de zaak opblaast met te hoge spanningen. Het zou zomaar kunnen zijn dat de TP5000 op ttl niveau communiceert.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 25 mrt 2019 06:47 #1032288

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
MvdLans schreef :
Even voor de duidelijkheid, ik hoef niet de data-min van de stuurautomaat naar de data-min van de Garmin te trekken toch? Als de data-min van de stuurautomaat op de min van de voeding zit moet het toch gewoon werken? Dan zijn ze gewoon via de massa / min gelinkt.
Klopt, dat hoeft dan niet dubbel.
MvdLans schreef :
En begrijp ik goed dat het enkelbaans data verkeer is van de plotter naar de stuur automaat? Die zendt dus niets terug qua bevestiging oid?
En de bruine draad (Rx) van de Garmin blijft dus onaangesloten op de stuurautomaat? (Die zit normaal ook op de marifoon voor de AIS data).
Klopt, de zender van de data bekommert zich niet over waar en hoe het ontvangen wordt.
MvdLans schreef :
Laatste puntje; ik heb de spanningen gemeten op de gele en groene draden van de stuurautomaat. Op de ene stond 5V en de ander nagenoeg niets. Dan is degene met de te verwaarlozen spanning toch de data-min? Want als ik de 5V draad op de min van mijn elektrische systeem zet heb ik kortsluiting.

Dat zou betekenen dat ik de 5V draad moet aansluiten op de Tx draad (blauw) van Garmin maar daar komt ook een spanning uit. Dus vraag me af of dat ook geen kortsluiting gaat geven........
Zie de opmerking van 3Noreen, kortsluiting met grote vonken zal het niet meteen zijn, maar er is wel een risico dat er iets kapot gaat als het verkeerd is aangesloten. Een oscilloscoop is mooi, maar die moet je dan wel tot je beschikking hebben, ermee om kunnen gaan en weten wat je kunt verwachten te zien. Ik weet niet of er een bij benadering betrouwbare manier is om een NMEA ontvanger te herkennen met een multimeter. Iemand?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl