marcelm schreef :
hoi allemaal,
ik heb in januari bij kniest een GX1300E besteld in binnenvaart modus zodat ik hem ook met mijn basiscertificaat kan gebruiken.
Bij de installatie netjes ATIS geprogrammeerd en na wat zoeken op internet hoe ik van die MMSI waarschuwing af kon komen ook de MMSI erin gezet.
Nu het vaarseizoen geopend is en ik hem wat vaker wil gebruiken kwam ik er achter dat ik geen kanaal 31 heb en diverse kanalensets kan kiezen (US/INT/CAN)
met kniest gemaild en er zou een geel blad bij hebben moeten zitten met een toetsencombinatie om de NL kanalenset erin te zetten. Die heb ik er niet bij gehad of ben ik kwijt maar via de telefoon heel netjes geholpen. Met een toetscombinatie kon ik de marifoon in NL mode zetten en heb nu ook kanaal 31 enz.
Maar DCS werkt nog steeds, ik kan ook nog US en INT kiezen. Het lijkt me dus dat hij meer doet dan enkel binnenvaart.
Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen / ligt dit aan de MMSI die ik geprogrammeerd heb?
Wellicht is er een toetsencombinatie om de zee functies volledig uit te zetten of moet ik met het apparaat richting kniest om het daar goed te laten zetten?
Kortom, wat is handig in deze? Ik ga er vanuit dat hij zo gezet moet kunnen worden dat ik enkel met basiscertificaat er gebruik van mag maken of heb ik een miskoop gedaan?
Gr,
Marcel
De nieuwe marifoons komen voor een groot deel steeds meer in de problemen met ons basis certificaat, om aan alle spel regels te voldoen wordt een steeds lastigere opgave.
Een non DSC VHF, die worden echt zeldzaam
Een VHF waar DSC knap om zeep geholpen kan worden, steeds dunner gezaaid.
Nu kan je het op 2 manieren bekijken, het basis certiftcaat voldoet niet meer aan de apparatuur die op de markt komt, of zou het andersom zijn, de fabrikanten weten niet meer wat een kale non DSC VHF is. Dat laatste is denk niet het geval, die paar landen die met een binnenvaart eis , die steken wel schril af tegen wat in de rest van de wereld gangbaar is.
Wat blijft er dan over, netjes de juiste mode gebruiken, zolang er ATIS uit kraait vind men het wel prima.