Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GX1300E binnenvaart

GX1300E binnenvaart 24 apr 2019 18:49 #1040055

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
hoi allemaal,

ik heb in januari bij kniest een GX1300E besteld in binnenvaart modus zodat ik hem ook met mijn basiscertificaat kan gebruiken.
Bij de installatie netjes ATIS geprogrammeerd en na wat zoeken op internet hoe ik van die MMSI waarschuwing af kon komen ook de MMSI erin gezet.

Nu het vaarseizoen geopend is en ik hem wat vaker wil gebruiken kwam ik er achter dat ik geen kanaal 31 heb en diverse kanalensets kan kiezen (US/INT/CAN)

met kniest gemaild en er zou een geel blad bij hebben moeten zitten met een toetsencombinatie om de NL kanalenset erin te zetten. Die heb ik er niet bij gehad of ben ik kwijt maar via de telefoon heel netjes geholpen. Met een toetscombinatie kon ik de marifoon in NL mode zetten en heb nu ook kanaal 31 enz.

Maar DCS werkt nog steeds, ik kan ook nog US en INT kiezen. Het lijkt me dus dat hij meer doet dan enkel binnenvaart.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen / ligt dit aan de MMSI die ik geprogrammeerd heb?
Wellicht is er een toetsencombinatie om de zee functies volledig uit te zetten of moet ik met het apparaat richting kniest om het daar goed te laten zetten?

Kortom, wat is handig in deze? Ik ga er vanuit dat hij zo gezet moet kunnen worden dat ik enkel met basiscertificaat er gebruik van mag maken of heb ik een miskoop gedaan?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 24 apr 2019 19:49 #1040088

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
marcelm schreef :
hoi allemaal,

ik heb in januari bij kniest een GX1300E besteld in binnenvaart modus zodat ik hem ook met mijn basiscertificaat kan gebruiken.
Bij de installatie netjes ATIS geprogrammeerd en na wat zoeken op internet hoe ik van die MMSI waarschuwing af kon komen ook de MMSI erin gezet.

Nu het vaarseizoen geopend is en ik hem wat vaker wil gebruiken kwam ik er achter dat ik geen kanaal 31 heb en diverse kanalensets kan kiezen (US/INT/CAN)

met kniest gemaild en er zou een geel blad bij hebben moeten zitten met een toetsencombinatie om de NL kanalenset erin te zetten. Die heb ik er niet bij gehad of ben ik kwijt maar via de telefoon heel netjes geholpen. Met een toetscombinatie kon ik de marifoon in NL mode zetten en heb nu ook kanaal 31 enz.

Maar DCS werkt nog steeds, ik kan ook nog US en INT kiezen. Het lijkt me dus dat hij meer doet dan enkel binnenvaart.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen / ligt dit aan de MMSI die ik geprogrammeerd heb?
Wellicht is er een toetsencombinatie om de zee functies volledig uit te zetten of moet ik met het apparaat richting kniest om het daar goed te laten zetten?

Kortom, wat is handig in deze? Ik ga er vanuit dat hij zo gezet moet kunnen worden dat ik enkel met basiscertificaat er gebruik van mag maken of heb ik een miskoop gedaan?

Gr,

Marcel


De nieuwe marifoons komen voor een groot deel steeds meer in de problemen met ons basis certificaat, om aan alle spel regels te voldoen wordt een steeds lastigere opgave.
Een non DSC VHF, die worden echt zeldzaam
Een VHF waar DSC knap om zeep geholpen kan worden, steeds dunner gezaaid.

Nu kan je het op 2 manieren bekijken, het basis certiftcaat voldoet niet meer aan de apparatuur die op de markt komt, of zou het andersom zijn, de fabrikanten weten niet meer wat een kale non DSC VHF is. Dat laatste is denk niet het geval, die paar landen die met een binnenvaart eis , die steken wel schril af tegen wat in de rest van de wereld gangbaar is.

Wat blijft er dan over, netjes de juiste mode gebruiken, zolang er ATIS uit kraait vind men het wel prima.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 19:52 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 24 apr 2019 20:07 #1040093

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
zou het een oplossing zijn om MMSI eruit te laten halen door kniest?
Dan werkt de zeevaart stand volgens mij niet meer en hoef ik alleen met die foutmelding bij het opstarten leren te leven :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 24 apr 2019 20:11 #1040095

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 06:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 24 apr 2019 20:29 #1040100

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
dat is toch wel een zorgelijk verhaal. ben tot op heden nooit teleurgesteld door kniest.
bij de bestelling kon je aangeven of je een combi of een binnenvaart uitvoering wilde. (aangegeven binnenvaart).

Volgens mij kunnen ze wel de MMSI eruit halen? En als die eruit is, dan werken de zeevaart functies niet meer en heb ik voldoende aan basis certificaat? of denk ik dan te simpel?

even los van het feit dat ik verwacht had een binnenvaart versie te krijgen.

Edit:
vrolijk.nl/media//upload/14411/50047.pdf hier vind ik eenzelfde document als ik bij mijn marifoon had en waar ik na bestudering erachter kwam dat ik meer heb dan alleen binnenvaart (ik kan nog steeds schakelen tussen pakketten)

nog een edit:
volgens www.standardhorizon.co.uk/dealers.php zijn de enige dealers in nederland:
Kok, Rcom, Kniest en Shiptron.
waarom een speciale firmware beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld Vrolijk en Dekker terwijl die (volgens deze site) geen dealer zijn?

ik snap het niet meer :(
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 20:47 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 05:57 #1040145

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 06:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 06:09 #1040150

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Zo had ik een gx1700 van marktplaats, koopje. Bleek "grijze" import te zijn. Zo uit de fabriek. Das niet goed genoeg en moest helemaal opnieuw geprogrammeerd worden zodat hij voldeed aan de basel eis. Het zg. Basel pakket. Hieronder kan je zien of jouw DCS vhf voldoet aan deze :
www.atis-brand.com/kanaal.htm (Geen belang)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 06:30 #1040156

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
nardus schreef :
Zo had ik een gx1700 van marktplaats, koopje. Bleek "grijze" import te zijn. Zo uit de fabriek. Das niet goed genoeg en moest helemaal opnieuw geprogrammeerd worden zodat hij voldeed aan de basel eis. Het zg. Basel pakket. Hieronder kan je zien of jouw DCS vhf voldoet aan deze :
www.atis-brand.com/kanaal.htm (Geen belang)
hebben ze bij jou ook alle DCS functies verwijderd? of zitten die er wel in maar werken ze niet omdat er geen MMSI geprogrammerd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 07:08 #1040170

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7794
Mijn marifoon (ook gekocht bij Kniest) was ook niet helemaal goed geproprogrameerd toen ik hem op de HISWA kocht. Echter hebben ze dat in de winkel snel weer keurig en uiteraard kostenloos rechtgezet. Als je dus een keer in de buurt bent...
Ze kunnen het wel maar gaat niet altijd vanzelf goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 07:31 #1040176

Philip schreef :
Mijn marifoon (ook gekocht bij Kniest) was ook niet helemaal goed geproprogrameerd toen ik hem op de HISWA kocht. Echter hebben ze dat in de winkel snel weer keurig en uiteraard kostenloos rechtgezet. Als je dus een keer in de buurt bent...
Ze kunnen het wel maar gaat niet altijd vanzelf goed.

Idem ( dat laatste) toen ik jaren geleden
mijn GX1200E kocht .Zat geen ATIS in . Moest hem terug sturen maar werd toen vlot gratis omgeprogrammeerd en teruggestuurd.
Die kon je destijds bij Kniest trouwens kopen in alleen binnenvaart of duo kanalen bezetting ( binnen en DSC) maar niet alleen in DSC.
Ik dank dat onderstaand nu dat gele inlegvel is wat speciaal vanwege ATIS is.
(

Bijlage:

Bestandsnaam: standardho...kort.pdf
Bestandsgrootte:280 KB
)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 07:52 #1040181

Nee dit is het gele inlegvel

Bijlage:

Bestandsnaam: GX1300Regi...ting.pdf
Bestandsgrootte:551 KB
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 09:37 #1040220

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
net gebeld met kniest.
moet even langs komen, dan zetten ze de juiste software en instellingen erin zodat het een binnenvaart variant wordt en alle DCS functies eruit zijn.
moet goed komen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 10:38 #1040238

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Even een vraagje? Als je er geen MMSI nummer in hebt staan dan kan je toch niets doen met DSC?
Dan zou dat probleem, afgezien van de kanalen, toch opgelost zijn? Of zie ik dit verkeerd?
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 10:38 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 11:19 #1040242

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
As schreef :
Even een vraagje? Als je er geen MMSI nummer in hebt staan dan kan je toch niets doen met DSC?
Dan zou dat probleem, afgezien van de kanalen, toch opgelost zijn? Of zie ik dit verkeerd?
correct, enig nadeel is dat je dan telkens een melding krijgt dat je MMSI moet programmeren :)
maar aangezien ik hem al geprogrammeerd heb om van die melding af te komen is hij nu volledig functioneel combi in plaats van een binnenvaart.

Maar goed, kniest gaat het oplossen en gaven aan de telefoon al aan dat er iets verkeerd moet zijn gegaan met het afhandelen van mijn bestelling. Ik ga er vanuit dat ze dit voor elkaar gaan krijgen en zal jullie nog wel even berichten.

Ik heb overigens niet de ambitie om marcom-b te halen / op zee te varen. vandaar dat ik liever een binnenvaart heb ipv een combi zonder het zee-deel aangezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 25 apr 2019 11:30 #1040243

Besef wel dat je ook op IJsselmeer en wadden GMDSS mag gebruiken , bijv. in een noodsituatie.
Lees hier maar eens bij de twee na laatste en een na laatste vraag:
www.kustwacht.nl/nl/faq.html
Kan ook moeilijk anders ,o.a. omdat buitenlandse niet EU zeeschepen nu eenmaal normaliter geen ATIS hebben.
Daarom is GMDSS toegestaan op alle wateren vanaf zee tot de eerste zeehaven.Op de ëchet binnenwaterren is ATIS en dus de binnenvaartstand echter verplicht .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GX1300E binnenvaart 04 mei 2019 14:25 #1043046

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
zojuist bij kniest geweest.
middels een programma van standard horizon hebben ze alle DSC functies uitgezet.
DSC werkt ook niet meer (ook niet na inprogrammeren van MMSI nummer)
precies zoals ik hem wilde hebben en de mogelijkheid om hem eventueel later DSC toch weer 'aan' te laten zetten als ik hier behoefte aan heb.

Kortom, m.i. netjes opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl