rovinggecko schreef :
Mijn airmar dst800 triducer zit aan SB naast de kiel.
Gewoon op de motor is de Speed Over Ground (van de gps) hetzelfde als de boatspeed van het logwieltje van de triducer.
Maar zodra de boot op 1 oor ligt loopt eea uit elkaar.
Hetgeen dan alle variabelen die aan de bootspeed vast zitten gaan schuiven en ik over bb een ander beeld heb dan sb.
Natuurlijk kan ik in mn zeus3 aangeven sog als boatspeed te gebruiken, op t ijsselmeer prima, maar op stroming lastig.
B&G heeft hier een prima oplossing voor: h5000 hercules. Maar da’s wel een beetje overkill.
Idealiter zoek ik iets goedkopers
Zijn er ook devices die simpelweg nmea2000 in de boatspeed en helling nemen en dan nmea2000 uit weer een tweede, gecorrigeerde, boatspeed uit?
Ik ken die niet.
Maar erger: het gaat je niet helpen.
Een peddelwietje meet de stroming van het water vlak tegen de romp. Je kunt dit zo calibreren dat je een ongeveer juiste aanwijzing hebt.
Let op t woord ongeveer.
Het verschil ontstaat niet doordat het peddelwieltje onder helling iets anders meet, maar doordat het stromingsprofiel langs de romp afhankelijk is van snelheid, en richting, en helling, en drift.
Je kunt het dus misschien voor 1 situatie redelijk krijgen, maar dat is t dan ook.
Het was natuurlijk beter geweest om de sensor om te beginnen in het midden van je boot te plaatsen. Maar goed, dat is water onder de brug.
Navigeren op een dergelijke meter is dus nooit echt mogelijk. Een sleeplog is werkt daarvoor beter, maar is een archaisch en kwetsbaar ding. En ook duur trouwens.
Maar, hoe groot zijn de verschillen?