digitalrubbish schreef :
simpel: G E E N
GEEN splitter gebruiken, dat is dom, je hypothekeert er je VHF mee (minder bereik en ontvangst) alsook je AIS (teveel bereik en overladen ontvangst).
Pedro Wyns - ON7WP
Dat is volslagen onzin. Allereerst geeft een splitter geen verlies , hooguit de aansluitingen als die niet perfect in orde zijn.
En ten tweede krijg je echt niet teveel bereik en een overladen ontvangst want dat heb je zelf in de hand door het bereik van de AIS ontvangst te begrenzen.
Bovendien moet je natuurlijk niet bijv. de plotter uitzoomen tot bijv. het hele Ijsselmeer want dan wordt het inderdaad erg druk.
Overigens speelt ook het type E-kaarten daarbij een rol . Bij vector kaarten worden de AIS driehoekje evenredig met het inzoomen evrkleind ( net als bijv. tonnen) en bij raster kaarten niet . Daar kan dus je scherm dichtgroeien.
Vroeger had je nog het probleem dat er een maximum zit aan de te ontvangen AIS targets maar dat was toen daar nog NMEA met slechts een Baudrate van 4800 net als nog steeds de GPS maar dat is allang niet meer zo.
Ik ontvang al meer dan 15 jaar AIS via een splitter en via de masttop antenne en heb van een te vol scherm nog nooit last gehad .
Voordeel van een masttop antenne is trouwens niet alleen de reikwijdte maar ook dat je bij bijv. niet et hoge bebouwing , dijken of in Noorwegen en Zweden , scheren "om een hoekje" kunt kijken wat zelfs met radar niet kan , en dat kan met een laaggeplaatste AIS antenne beslist niet.
Ad
Ad