Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke splitter? AIS en marifoon

Welke splitter? AIS en marifoon 22 mei 2019 08:50 #1048311

Yellow Boat schreef :
En hoe zit het dan met de beinvloeding door de achterstag ( tenminste als die van rvs is) ?
Want niet voor niets mag een VHF antenne niet te dicht ( ik meen minimaal 1 meter afstand :unsure: ) naast een vertikaal geleiden materiaal zoals een stag zitten. Dan zou je zo'n antenne ook op de zaling kunnen zetten maar dan kan ook alleen als die flink lang zijn .
Ik heb altijd dat je met een antenne min of meer parallel aan je achterstag wel degelijk invloed hebt van de achterstag op het bereik maar ja , dat merk je uiteraard pas als je eraaan gaat meten .
Ad

Niet merkbaar :-).
Prima AIS ontvangst, zeer goed bereik.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 22 mei 2019 11:48 #1048342

Zou op de zaling (in het midden tussen mast en want) een mogelijkheid zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 22 mei 2019 12:25 #1048360

Als die zaling lang genoeg is wel .
Ook dat is in dit draadje al uitgebreid ter sprake gekomen:
zeilersforum.nl/index.php/foru...d/568777-vhf-antenne
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 10:01 #1053937

simpel: G E E N

GEEN splitter gebruiken, dat is dom, je hypothekeert er je VHF mee (minder bereik en ontvangst) alsook je AIS (teveel bereik en overladen ontvangst).

DE enige goede manier is een lamentabel klein antennetje aan je AIS te hangen op regling of romp niveau. Je bent immers alleen maar geinteresseerd in de schepen die binnen een paar mijl rond je hangen. Je wil niet weten hoeveel data zo'n AIS ding spuwt met een hoge antenne waar je helemaal geen boddschap aan hebt.

Voila, opgelost...

Pedro Wyns - ON7WP
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 10:21 #1053944

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Zelf heb ik ook bewust gekozen GEEN splitter te nemen om de volgende redenen:

1. duur, daar kan ik andere leuke dingen mee doen (led verlichting bijv...)
2. Kans op storingen verkleinen, Keep it simple.
3. Prettig idee om een backup antenne te hebben als er iest met mijn VHF antenne in de mast zou gebeuren
(ik ga nog al eens onder een lage brug door op de maas)
4. Ik had al een 2e antenne op een paaltje aan mijn hekstoelvast (zat alleen een FM antenne op)
5. Zie geen reden om meer ontvangst en bereik te hebben dan op 2,5 - 3 meter hoogte

Ik had feitelijk geen probleem op te lossen daar de antenne direct gemonteerd kon worden op het bestaande paaltje op de hekstoel (2,2 meter boven dek)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 10:43 #1053947

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Gewoon een extra antenne op de zijkant van de hekstoel. Voordelen:

Je kunt een specifieke Ais antenne gebruiken
Een korte kabel aansluiting.
Marifoon en AIS antenne zijn niet gecombineerd met het risico van uitval van de VHF en de AIS.
Je kunt er gemakkelijk bij in het geval van een storing.
Geen splitter nodig dus meestal ook nog een goedkopere oplossing.

En het bereik ? Ruim voldoende omdat de grotere schepen de antenne op een hoge positie hebben geplaatst. Bovendien met een wat lager geplaatste antenne staat je monitor scherm niet vol met AIS objecten.

Nadeel zou mogelijk de straling kunnen zijn, die bij een Sotma wat hoger is dan bij de gebruikelijke AIS transponders.





Bram
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 10:44 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 10:52 #1053949

digitalrubbish schreef :
simpel: G E E N

GEEN splitter gebruiken, dat is dom, je hypothekeert er je VHF mee (minder bereik en ontvangst) alsook je AIS (teveel bereik en overladen ontvangst).


Pedro Wyns - ON7WP

Dat is volslagen onzin. Allereerst geeft een splitter geen verlies , hooguit de aansluitingen als die niet perfect in orde zijn.
En ten tweede krijg je echt niet teveel bereik en een overladen ontvangst want dat heb je zelf in de hand door het bereik van de AIS ontvangst te begrenzen.
Bovendien moet je natuurlijk niet bijv. de plotter uitzoomen tot bijv. het hele Ijsselmeer want dan wordt het inderdaad erg druk.
Overigens speelt ook het type E-kaarten daarbij een rol . Bij vector kaarten worden de AIS driehoekje evenredig met het inzoomen evrkleind ( net als bijv. tonnen) en bij raster kaarten niet . Daar kan dus je scherm dichtgroeien.
Vroeger had je nog het probleem dat er een maximum zit aan de te ontvangen AIS targets maar dat was toen daar nog NMEA met slechts een Baudrate van 4800 net als nog steeds de GPS maar dat is allang niet meer zo.
Ik ontvang al meer dan 15 jaar AIS via een splitter en via de masttop antenne en heb van een te vol scherm nog nooit last gehad .
Voordeel van een masttop antenne is trouwens niet alleen de reikwijdte maar ook dat je bij bijv. niet et hoge bebouwing , dijken of in Noorwegen en Zweden , scheren "om een hoekje" kunt kijken wat zelfs met radar niet kan , en dat kan met een laaggeplaatste AIS antenne beslist niet.
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 11:05 #1053952

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Yellow Boat schreef :
En ten tweede krijg je echt niet teveel bereik en een overladen ontvangst want dat heb je zelf in de hand door het bereik van de AIS ontvangst te begrenzen.
Bovendien moet je natuurlijk niet bijv. de plotter uitzoomen tot bijv. het hele Ijsselmeer want dan wordt het inderdaad erg druk.
Voor een niet-SOTDMA AIS ontvang je in sommige drukke gebieden (bijv. bij Rotterdam) zo veel schepen dat het lastig wordt om er nog een vrij tijdslot in te vinden om te zenden. Met een lagere antenne zie wat minder schepen en kan je zenden in een tijdslot dat overlapt met een schip dat verder weg is. Dan wordt je hopelijk door de schepen bij jou in de buurt wel gezien.

Yellow Boat schreef :
Overigens speelt ook het type E-kaarten daarbij een rol . Bij vector kaarten worden de AIS driehoekje evenredig met het inzoomen verkleind ( net als bijv. tonnen) en bij raster kaarten niet . Daar kan dus je scherm dichtgroeien.
Dat is onzin. Ook bij rasterkaarten is de overlay van AIS op basis van vectoren.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 11:57 #1053975

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Ah, de jaarlijkse AIS / splitter discussie... Leuk! :)

Alle argumenten - behalve het nadeel van een extra obstakel op je hekstoel met een lage antenne - zijn weer zo’n beetje genoemd. Verder weer lekker theoretisch, daar leent dit onderwerp zich bij uitstek voor.

@TS: laat je niet bang maken. Wij gebruiken al vele jaren de door jouw gelinkte splitter van Digital Yacht met onze (niet-SOTDMA) transponder. Werkt probleemloos. Dat mindere bereik of zelfs uitvallen van je marifoon is met een goede splitter zoals de Digital Yacht optie in theorie onzin en heb ik ook in de praktijk nog nooit van gehoord. Kan wat mij betreft dus naar het rijk der fabelen.

Onze reserve marifoon antenne bewaren we overigens liever weg van de (zoute) elementen en op een plek waar een omgaande mast (met verstaging) hem niet kan meenemen in z’n val.

Dus lees alle argumenten en kies één van de compromissen (want dat zijn het op een gemiddeld zeiljacht allemaal).

Edit: Voor zeezeilers is het op grotere afstand te zien zijn voor Kustwacht, andere schepen en SAR diensten in geval van nood een voordeel. We denken bij AIS mijns inziens teveel uitsluitend aan collission avoidance (voorkomen van aanvaringen). Bij ons aan boord kan wat mij betreft het AIS bereik nooit te groot zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 18:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 12:02 #1053977

Menno schreef :
Yellow Boat schreef :
En ten tweede krijg je echt niet teveel bereik en een overladen ontvangst want dat heb je zelf in de hand door het bereik van de AIS ontvangst te begrenzen.
Bovendien moet je natuurlijk niet bijv. de plotter uitzoomen tot bijv. het hele Ijsselmeer want dan wordt het inderdaad erg druk.
Voor een niet-SOTDMA AIS ontvang je in sommige drukke gebieden (bijv. bij Rotterdam) zo veel schepen dat het lastig wordt om er nog een vrij tijdslot in te vinden om te zenden. Met een lagere antenne zie wat minder schepen en kan je zenden in een tijdslot dat overlapt met een schip dat verder weg is. Dan wordt je hopelijk door de schepen bij jou in de buurt wel gezien.


Dat lees ik vaker maar ik heb ook al gelezen dat dat effect i.h.a. helemaal niet zo groot is. En ja , ook op dit forum. Tenslotte praat je maar over een paar milliseconden dat elke uitzending duurt.
En juist in erg drukke gebieden zoals havens lijkt me AIS niet echt het systeem om aanvaringen te voorkomen maar eerder je ogen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 16:52 #1054060

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
@YB
wij hebben wel degelijk het probleem aangetoond in Rotterdam voor het havenbedrijf en RWS.
In andere delen van NL valt het erg mee.
AIS PLB's zijn in die regio vrijwel onzichtbaar door dezelfde problematiek, vandaar dat dienste in die regio gewoon 121,5MHz PLB's gebruiken met eigen peilontvangers. dat werkt altijd, mits de juiste peiler gebruikt.

Waar iedereen die wijsheid vandaan haalt is me een raadsel, zal wel op fuckbuck gestaan hebben, tja, dan is het waar hé
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 12 juni 2019 16:57 #1054061

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Oja, gewoon een splitter met een CSDMA klasse-B is prima. laat iedereen maar L*ll*n.
Ik heb zelf nog niet eens de SOTDMA versie.
De splitter zorgt voor minder kwetsbare kabels in het schip. Wij worden op 10-15 mijl gezien..................

Hoe moeilijk kan je het jezelf maken.

ff commercieel;
Ik ben dik tevreden met de True-Heading Graphene+

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 14 juli 2019 17:35 #1063473

Wat een idioot die beweert dat een splitter geen verlies geeft. Ga je echt discussieren met deze telecom specialist ???? Denk je nu echt dat je zo maar twee zenders op 1 antenne kan koppelen met een soort van T-stukje.

Deze resistieve (rot-)combiners geven ALTIJD 6 dB verlies per poort. Dus je ruisgetal van je ontvanger gaat ook de dieperik in, en je 1 watt voor lokaal verkeer wordt 250 mW. Dat blijft allemaal wel werken maar elegant is anders. Je ontvanger wordt doof.



Waarom zitten forums toch steeds vol met dit soort van mensen die totaal geen idee hebben van de techniek waarover ze lullen.

Het enige valabele argument dat ik hier las is dat een zeezeiler wel graag op lange afstand gezien wordt.

Dit klopt, maar is op de Noordzee niet aan de orde doordat we verzuipen in de AIS signalen.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 15 juli 2019 06:52 #1063565

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
digitalrubbish schreef :
Wat een idioot die beweert dat een splitter geen verlies geeft. Ga je echt discussieren met deze telecom specialist ???? Denk je nu echt dat je zo maar twee zenders op 1 antenne kan koppelen met een soort van T-stukje.

Deze resistieve (rot-)combiners geven ALTIJD 6 dB verlies per poort. Dus je ruisgetal van je ontvanger gaat ook de dieperik in, en je 1 watt voor lokaal verkeer wordt 250 mW. Dat blijft allemaal wel werken maar elegant is anders. Je ontvanger wordt doof.



Waarom zitten forums toch steeds vol met dit soort van mensen die totaal geen idee hebben van de techniek waarover ze lullen.

Het enige valabele argument dat ik hier las is dat een zeezeiler wel graag op lange afstand gezien wordt.

Dit klopt, maar is op de Noordzee niet aan de orde doordat we verzuipen in de AIS signalen.

Specialist of niet; vanwaar de agressieve toon van je post?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 15 juli 2019 07:28 #1063577

Als Yellow boat dit schrijft word ik boos....

"Dat is volslagen onzin. Allereerst geeft een splitter geen verlies , hooguit de aansluitingen als die niet perfect in orde zijn."
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 15 juli 2019 07:33 #1063582

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
digitalrubbish schreef :
Wat een idioot die beweert dat een splitter geen verlies geeft. Ga je echt discussieren met deze telecom specialist ???? Denk je nu echt dat je zo maar twee zenders op 1 antenne kan koppelen met een soort van T-stukje.

Deze resistieve (rot-)combiners geven ALTIJD 6 dB verlies per poort. Dus je ruisgetal van je ontvanger gaat ook de dieperik in, en je 1 watt voor lokaal verkeer wordt 250 mW. Dat blijft allemaal wel werken maar elegant is anders. Je ontvanger wordt doof.



Waarom zitten forums toch steeds vol met dit soort van mensen die totaal geen idee hebben van de techniek waarover ze lullen.

Het enige valabele argument dat ik hier las is dat een zeezeiler wel graag op lange afstand gezien wordt.

Dit klopt, maar is op de Noordzee niet aan de orde doordat we verzuipen in de AIS signalen.

Ik weet niet waarin je specialist bent, maar AIS splitters zijn geen weerstand splitters! De verliezen liggen gewoon volgens verwacht in de -3dB range conform de theorie. Tijdens de zend puls wordt er geschakeld met pin dioden en hangt het verlies af van de connectoren.

Heeft de tegenpartij ook een splitter, dan komt in de totale trajectdemping er inderdaad 6dB bij. Maar als de trajectdemping al -100dB is, is het minder merkbaar.

Over het algemeen is de coax demping op jachten veel groter dan -3dB.

Conclusie: in de praktijk moet je niet zo krampachtig doen over een AIS splitter. De verliezen zijn er, maar de effecten zijn nauwelijks of niet waarneembaar.

Zendamateur, nerds en kennelijk ook specialisten hebben de neiging om op alle slakken zout te leggen met een vergrootglas. In theorie allemaal correct, maar de praktijk ontgaat deze lieden vaak geheel.

Jaren beroepsmatig varen als alle 3 tegelijk helpt een stuk ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juli 2019 07:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 07 aug 2019 16:08 #1070027

trajectdemping is niet het probleem.

de 3 dB telt op bij het ruisgetal van je VHF dat op zichzelf al niet zo goed is en hypothekeert je ontvangstcapaciteiten. Daarenboven verzuipt je AIS is de signalen met een te hoge antenne.

Ik ben net terug van een tripje UK en heb op de Noordzee een test gedaan. Met mijn AIS antenne op de reling zie ik schepen in een straal van 50 mijl. Wat mij betreft al veel te veel. Alleen die op minder dan 2 mijl interesseren me, al de rest overload mijn netwerk. Dat is voor mij de hoofdreden om geen splitter te gebruiken.

Pedro. (ON7WP)
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke splitter? AIS en marifoon 07 aug 2019 16:24 #1070032

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Ik heb geen verstand van antenne techniek, maar wel een beetje ervaring met zeezeilen. Meestal ga ik op beroepsvaart al op een afstand van >10 mijl een paar graden uitwijken om een cpa van minimaal 0,5 zeemijl te hebben. Als ik dat zou doen op 2 mijl is de benodigde koerswijziging veel groter en zou dat prima kunnen zonder AIS maar gewoon op zicht zoals we dat voor de komst van AIS altijd deden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 aug 2019 16:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl