Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 27 mei 2019 17:49 #1049584

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Al jaren gebruik ik, tot voor kort tot volle tevredenheid, een BM-1 accumonitor.

Sinds eind vorig seizoen geeft het ding echter, als alle verbruikers zijn uitgeschakeld en de zonnepanelen geen stroom leveren, toch een 'discharge' van ongeveer 0,5 A aan. Het is mij niet duidelijk hoe deze afwijking ontstaan is. Mogelijkerwijs bij een wisseling van accu's, vorig seizoen.
Hoewel de nieuwe accu's dezelfde capaciteit hebben als de oude in nieuw-toestand is die opnieuw ingesteld, net als de temperatuur (20 graden celsius)

De handleiding van de BM-1 geeft een mogelijkheid het weergegeven amperage te calibreren op '0', als alle apparatuur is uitgeschakeld is en er niet geladen wordt. Dit door op de 'Time' of 'Áhr' knoppen te drukken (8x drukken zou 0,1 A verschil geven).

Dit laatste werkt bij mij niet. Hoewel ik het idee heb dat het een paar keer wèl werkte, levert 8x drukken nu niet meer de beloofde 0,1 A verhoging of verlaging. Er gebeurt niks met de weergegeven waarde.

Heeft er iemand ervaring met dit calibreren? Ik kan me niet herinneren dat ik dit heb gedaan toen de BM-1 nieuw werd geïnstalleerd.

Is er een manier om het ding volledig te resetten naar de situatie waarin hij de fabriek verliet?
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 17:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 27 mei 2019 18:22 #1049599

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik ken de NASA BM verder niet, maar weet je zéker dan alle verbruikers uitstaan?
Persoonlijk zou ik een van de kabels van de shunt loshalen, op zo'n manier dat de BM nog wel voeding krijgt, maar verder echt alle verbindingen zijn verbroken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 27 mei 2019 19:18 #1049615

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
PvO schreef :
Ik ken de NASA BM verder niet, maar weet je zéker dan alle verbruikers uitstaan?
Persoonlijk zou ik een van de kabels van de shunt loshalen, op zo'n manier dat de BM nog wel voeding krijgt, maar verder echt alle verbindingen zijn verbroken.

Ik weet vrij zeker dat alle verbruikers uit staan, omdat ze allen (groepsgewijs) achter twee hoofdschakelaars zitten. Maar ik zal je advies opvolgen en kijken wat ie dan aangeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 27 mei 2019 20:57 #1049641

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Nog beter even kortsluiten over de shunt. Als je een van de shunt kabels losneemt, krijg je wellicht hele rare hoge waarden te zien door inductie en kleine potentiaalverschillen. Denk maar aan een digitale voltmeter in z'n gevoeligste stand met losse probes. Ik heb zo wel eens 'stroomsterktes' van 1000-en ampere's voorbij zien komen ;-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 05:08 #1049665

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
mystudio schreef :
Nog beter even kortsluiten over de shunt. Als je een van de shunt kabels losneemt, krijg je wellicht hele rare hoge waarden te zien door inductie en kleine potentiaalverschillen. Denk maar aan een digitale voltmeter in z'n gevoeligste stand met losse probes. Ik heb zo wel eens 'stroomsterktes' van 1000-en ampere's voorbij zien komen ;-)
Een shunt is van zich zelf al (bijna) een kortsluiting.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 06:52 #1049685

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Correct, maar wat wil je daarmee zeggen dan?
PvO schreef :
mystudio schreef :
Nog beter even kortsluiten over de shunt. Als je een van de shunt kabels losneemt, krijg je wellicht hele rare hoge waarden te zien door inductie en kleine potentiaalverschillen. Denk maar aan een digitale voltmeter in z'n gevoeligste stand met losse probes. Ik heb zo wel eens 'stroomsterktes' van 1000-en ampere's voorbij zien komen ;-)
Een shunt is van zich zelf al (bijna) een kortsluiting.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 07:11 #1049687

Als je er helemaal niet uitkomt kun je gewoon Nasa even vragen. Meestal vlot antwoord.
Mail aan : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 08:45 #1049722

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Probeer onderstaand eens.

Volg de inregelprocedure nogmaals.
Als al de accugegevens juist in BM staan de lader een paar uur uitzetten, maar verbruikers aan laten.
Daarmee calibreerd de accumonitor zichzelf weer.

Ik had hier vrijwel hetzelfde probleem na de winter.
Accu's waren nog vrijwel vol maar BM gaf aan dat de accu's op 40% stonden.
Na bovengenoemde procedure is alles weer ok.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 08:46 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 09:48 #1049742

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
PvO schreef :
Ik ken de NASA BM verder niet, maar weet je zéker dan alle verbruikers uitstaan?
Persoonlijk zou ik een van de kabels van de shunt loshalen, op zo'n manier dat de BM nog wel voeding krijgt, maar verder echt alle verbindingen zijn verbroken.

Ik heb de aansluithandleiding van de BM-1 er even bij gezocht:

ajeevee.home.xs4all.nl/Aansluiten%20BM-1.pdf

Als ik het goed zie moet ik de gele draad links loshalen om spanning op de BM-1 te houden. Dat lijkt ook in te houden dat tegelijkertijd alle verbruikers buiten het circuit van de BM-1 komen, omdat de negatieve aansluiting wordt losgehaald.

Zie ik dat goed?
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 09:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 09:52 #1049746

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Dus hij meet een stroom over de shunt die er niet is?
Hij meet dus in feite een verschil in spanning tussen ingang en uitgang van de shunt terwijl die bij 0 stroom exact gelijk zou moeten zijn. Dat zou ook aan de hardware kunnen liggen. Gecorroreerde shunt of iets mis / ongelijks in één van de kabels naar de shunt kan ook een verschil in die twee gemeten spanningen veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 09:58 #1049747

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Solution schreef :
Probeer onderstaand eens.

Volg de inregelprocedure nogmaals.
Als al de accugegevens juist in BM staan de lader een paar uur uitzetten, maar verbruikers aan laten.
Daarmee calibreerd de accumonitor zichzelf weer.

Ik had hier vrijwel hetzelfde probleem na de winter.
Accu's waren nog vrijwel vol maar BM gaf aan dat de accu's op 40% stonden.
Na bovengenoemde procedure is alles weer ok.

Het verschijnsel wat jij noemt ken ik ook. De weergave van de ladingstoestand vertoont bij lange stilstand (weinig lading en ontlading) en bij lagere temperaturen (de juiste instelling van de gemiddelde ambient temperature is duidelijk van belang) soms wat vreemde verschijnselen.

Mijn eigen accu's hebben kortgeleden enkele dagen geen lading gehad, terwijl er toch een verbruiker aanstond (de koelbox). De oorzaak was een los stekkertje in de buurt van de zonnepanelen. Nadat dat stekkertje was gefixt en de accu's weer volledig geladen waren, was de gemelde afwijking in de lopende stroom (met alle verbruiker wèl uitgeschakeld) echter niet verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 10:07 #1049750

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Philip schreef :
Dus hij meet een stroom over de shunt die er niet is?
Hij meet dus in feite een verschil in spanning tussen ingang en uitgang van de shunt terwijl die bij 0 stroom exact gelijk zou moeten zijn. Dat zou ook aan de hardware kunnen liggen. Gecorroreerde shunt of iets mis / ongelijks in één van de kabels naar de shunt kan ook een verschil in die twee gemeten spanningen veroorzaken.

Het lijkt me hoe dan ook niet verkeerd om de zaak maar eens los te halen. Te beginnen met die gele draad. En desnoods de hele boel maar los te halen en na eventueel schoonmaken weer te monteren.

Ik hoop vanzelfsprekend niet dat het een hardware-kwestie is. Echter: het gegeven dat de in de gebruiksaanwijzing aangegeven methode om de stroom handmatig op 0 te calibreren niet werkt, lijkt mij geen goed teken.

Nu is die foutwijzing niet zo'n enorm probleem. De BM-1 geeft de spanning nog correct weer en voor zover ik kan controleren ook de ladingstoestand. Dat laatste is voor mij eigenlijk de belangrijkste functie van een accumonitor. Hoewel de spanning en het inzakken van de spanning bij het inschakelen van verbruikers ook al een zekere indicatie geeft.
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 10:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 10:07 #1049751

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Aha, ga morgen naar de boot. Zal eens checken of de aanwijzing 0 is bij 0 verbruikers.

Zou ook een niet perfect contact op de shunt kunnen zijn.
Er worden tenslotte mV gemeten.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 10:09 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 28 mei 2019 16:40 #1049863

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Wadloper schreef :
PvO schreef :
Ik ken de NASA BM verder niet, maar weet je zéker dan alle verbruikers uitstaan?
Persoonlijk zou ik een van de kabels van de shunt loshalen, op zo'n manier dat de BM nog wel voeding krijgt, maar verder echt alle verbindingen zijn verbroken.

Ik heb de aansluithandleiding van de BM-1 er even bij gezocht:

ajeevee.home.xs4all.nl/Aansluiten%20BM-1.pdf

Als ik het goed zie moet ik de gele draad links loshalen om spanning op de BM-1 te houden. Dat lijkt ook in te houden dat tegelijkertijd alle verbruikers buiten het circuit van de BM-1 komen, omdat de negatieve aansluiting wordt losgehaald.

Zie ik dat goed?
Niet de gele draad loshalen, dan kan je de verschijnselen krijgen die mystudio beschrijft.
Wat je wel moet loshalen zijn alle overige draden aan de zijde van de shunt waar de gele draad zit.
Maar dus niet de gele draad.

Geeft de meter dan nul A aan, dan heb je ergens een lekstroom.
Geeft de meter nog steeds een ontlaadstroom, dan is waarschijnlijk je meter defect.
Je zou dit eventueel nog kunnen controleren door de gele draad tijdelijk aan de andere zijde (waar ook de witte draad zit)van de shunt aan te sluiten.
Dan zou de weergegeven stroom toch echt nul moeten zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 16:41 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(opnieuw) calibreren van NASA accumonitor BM-1 29 mei 2019 08:42 #1050039

Solution schreef :
Aha, ga morgen naar de boot. Zal eens checken of de aanwijzing 0 is bij 0 verbruikers.

Zou ook een niet perfect contact op de shunt kunnen zijn.
Er worden tenslotte mV gemeten.

Precies . En omdat er in de aansluiting en bedrading best overgangen van verschillende metalen zitetn krijg je daar steds een galvanisch potentiaalverschil. Normaliter niet zo erg omdat al die verbindingen uiteindelijk een som van al die potentialen van nul geven ( reken er maar eens mee :dry: , zie potentialen beneden en ja , dat geldt ook zonder water erbij ) maar als een van die verbindingen slecht is of er corrosie tussen zit krijg je al gauw een netto potentiaal wat dus als voltage wordt weergegeven.
Een dergelijk probleem ken ik wel van het aansluiten van thermocouples waar die verbindingen ook heel belangrijk zijn. Vandaar dat men meestal tegenwoordig NTC weerstanden gebruikt voor temperatuurmetingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl