boeiend schreef :
Een goede acculader met meerdere uitgangen herkent zelf wat voor accu (Gel/AGM/nat/Lithium Ion) er aan hangt en past het laadproces individueel daarop aan., dus jou op opmerking gaat niet op. Ook herkent de lader de accu met de hoogste prioriteit en past zich aan naar gelang de ingangsspanning, daarbij compenseert deze het laadproces naar de temperatuur van de accu. Is goed beveiligd tegen te hoge temperatuur, overbelasting, kortsluiting, hoge/lage accuspanning. Natuurlijk 3 staps plus laadproces en druppellading wanneer vol.
Ik ken deze speciefieke lader niet maar zie één l lampje voor float / absorbtion / bulk etc. Dat impliciteert toch echt dat deze lader ook maar één laadcyslus volgt voor alle drie de uitgangen. Dan gaat mijn opmerking wel op. Ook vraag ik me af af of hij per uitgang gaat bepalen wat voor accu er aan hangt. Ik zie dat niet meteen terug.
En als deze lader het wel zou kunnen (dus in feite 3 laders in één behuizing zijn?), gaat mijn opmkering nog steeds op voor de meeste laders met meerdere uitgangen.
Losse gevaarlijke lidl troep is voor incidenteel een auto accu in de garage, maar niet voor permanent onder in een boot en kan je zeker niet vergelijken met zoiets:
www.mastervolt.nl/producten/ch...hargemaster-12-25-3/
Natuurlijk is zo'n Lidl lader lang niet zo goed als een dergelijke Mastervolt. Dat beweer ik ook nergens en kan je bijvoorbeeld geen soort accu kiezen.
Echter vraag de TS ommeen DRUPPELlader en dan voldoet zo'n ding prima, ook permanent in een boot. Ook mijn (oude) Lidl ding (technisch gelijk aan de kleinste Ctek uit die tijd) heeft een 3 traps laadproces, gaat over naar druppellading wanneer vol en kan hij dus prima permanent aangesloten blijven in een boot. En ook beschermd tegen overbelasting, ompoling en kortsluiting, zit netjes tegen een schot gemonteerd en zou niet weten waarom dit niet zou kunnen.
Sterker nog: Ik denk nog steeds dat mijn start accu minder gaat gassen met deze er op dan aan de tweede aansluiting van mijn Victron. Want dan krijgt hij steeds het laadproces van de AGM lichtbank voor zijn kiezen: te lange bulk float fase bij een te hoge spanning...