Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroomdistributie in boot

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 10:50 #1053948

Zoals in mij refit topic te lezen pak ik de electro aan in de boot.

Nu het paneel gereed is, buig ik mij over hoe ik de rest van de installatie doe. Dat wil ik doen met een DIN rail en klemmenstroken. Nu heb ik een aantal opties:

De 12V hard doorverbinden naar elke schakelaar/zekering
Veel off-the-shelf panelen werken zo. Ofwel er is een soort busbar langs alle pootjes van de schakelaars gesoldeer, of er zijn telkens twee draden in een faston gekrompen en zo word van schakelaar naar schakelaar doorverbonden. Dat laatste maakt voor de laatste schakelaar wer érg veel verbindingen. Het voordeel is een compacte klemmenstrook, waar alleen de geschakelde/gezekerde 12V op de klemmenstrook aankomt. Ook gaan er minder draden naar het paneel.

Aparte 12V busbar
Een apart gemonteerde koperen strook waar kabelogen op geschroefd kunnen worden. Die is dan voor plus en min. Zoiets:

Buiten dat je daar een geïsoleerde versie voor moet hebben voor de 12V, voelt het wat antiek.

Doorverbinden klemstroken
Verschillende series klemstroken kunnen dmv insteekstrips of schroefstrips onderling doorverbonden worden.
Dat zijn de rode strips in het plaatje:

Je krijgt dan een wat uitgebreidere klemstrook, waar ik dan een 6mm2 strook doorverbind met een bult (stuk of 10) klemmen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor/nadelen? Wat is het geëigende kleurgebruik voor 12V?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:02 #1053951

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik combineer verschillende opties.

Alle apparaten komen binnen op een rijgklem.
van (eventueel doorverbonden) rijgklemmen direct naar zekering kastje voor alles zonder schakelaar. Hier zou je eventueel ook rijgklemmen met ingebouwde zekering kunnen gebruiken.
Of naar schakelaar voor dingen die ná een schakelaar nog gesplitst worden.

Achter de schakelaars wil ik een koperen stripje met getapte gaatjes gebruiken als gedeelde plus, net als Victron bij zijn panelen met dezelfde schakelaars als jij hebt, ook doet:


Iets meer werk maar minder verbindingen en draadjes.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 11:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:05 #1053953

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Bij de refit elek. installatie ook rijgklemmen gebruikt met door verbinding strip.
Voor de hoofd voeding 6 mm2 gebruikt en 2,5 mm2 naar de zekeringen en dan naar de schakelaars.
De busbar word in de industrie nog wel toegepast maar zie je steeds minder.
Dus rijgklemmen gebruiken en aders en klemmen van nummers voor zien.
De kleur code voor 12 volt is blauw.
Voor de min gebruik ik zwart.
Voor de hoofd voeding en zekeringen rood en na de schakelaar blauw.

Bekijk even hoeveel stroom je totaal door de aders laat gaan.
Hier kan je de diameter op aanpassen.
Vergeet de kachel indien aanwezig, deze trekt met opstarten wel wat weg.

busbar of klemmen werkt allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:08 #1053955

Philip schreef :
Ik combineer verschillende opties.

Doorverbonden rijgklemmen voor alles zonder schakelaar of voor dingen die ná een schakelaar nog gesplitst worden.

Achter de schakelaars wil ik een koperen stripje met getapte gaatjes gebruiken als gedeelde plus, net als Victron bij zijn panelen met dezelfde schakelaars als jij hebt, ook doet:


Iets meer werk maar minder verbindingen en draadjes.

Mooi. Ik vind het wel jammer dat er zo enorm veel 12V houdend koper bloot ligt. Hoe regel je de min?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:08 #1053956

dehler schreef :
Bij de refit elek. installatie ook rijgklemmen gebruikt met door verbinding strip.
Voor de hoofd voeding 6 mm2 gebruikt en 2,5 mm2 naar de zekeringen en dan naar de schakelaars.
De busbar word in de industrie nog wel toegepast maar zie je steeds minder.
Dus rijgklemmen gebruiken en aders en klemmen van nummers voor zien.
De kleur code voor 12 volt is blauw.
Voor de min gebruik ik zwart.
Voor de hoofd voeding en zekeringen rood en na de schakelaar blauw.

Bekijk even hoeveel stroom je totaal door de aders laat gaan.
Hier kan je de diameter op aanpassen.
Vergeet de kachel indien aanwezig, deze trekt met opstarten wel wat weg.

busbar of klemmen werkt allemaal.



Dank. Waar koop je die kleuren?
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 11:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:10 #1053958

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
bedoel je kleurcoderng voor kabels of voor rijgklemmen? Die laatste hou ik allemaal gewoon grijs.

Qua kleur: eigenlijk mag je blauw en bruin niet gebruiken voor DC als er AC aanwezig is. AC gebruikt die kleuren immers al.

Rood voor plus, eigenlijk geel voor min maar in de praktijk meestal zwart. Ik wil nog een aparte kleur gebruiken voor gestabiliseerde plus (paars of oranje of zo, iets dat in de buurt van rood zit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:12 #1053959

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
boarderbas schreef :
Mooi. Ik vind het wel jammer dat er zo enorm veel 12V houdend koper bloot ligt. Hoe regel je de min?
Ik gebruik dubbel etage rijgklem. Onder wordt min, doorverbonden per 10 stuks en dan naar een centrale kleine busbar. Boven is plus per aangesloten item en eventuele splitsingen door doorverbindingen.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 11:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:19 #1053961

Heb je wat aan onderstaande prent?
Zo zit het (CE) in de Spirit.
Onderkant komen de draden van de schakelaars/zekeringen erin.
Bovenkant de aflopers naar de diverse apparaten en lampen, steeds 0 en + naast elkaar.
Geen blootliggende 12V of 0V.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:20 #1053962

Philip schreef :
boarderbas schreef :
Mooi. Ik vind het wel jammer dat er zo enorm veel 12V houdend koper bloot ligt. Hoe regel je de min?
Ik gebruik dubbel etage rijgklem. Onder wordt min, doorverbonden per 10 stuks en dan naar een centrale kleine busbar. Boven is plus per aangesloten item en eventuele splitsingen door doorverbindingen.

Ik loer naar 3 dubbele etageklemmen. Plus (naar schakelaar), geschakelde plus (terug van schakelaar) en min.

Laatst bewerkt: 12 juni 2019 11:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:23 #1053963

Baasklusje schreef :
Heb je wat aan onderstaande prent?
Zo zit het (CE) in de Spirit.
Onderkant komen de draden van de schakelaars/zekeringen erin.
Bovenkant de aflopers naar de diverse apparaten en lampen, steeds 0 en + naast elkaar.
Geen blootliggende 12V of 0V.


Zoals in de OP te lezen hebben we daar niks aan nee... Dit is gewoon het "nette kroonsteenwerk". Die volgde ik nog wel. Ik zoek naar een nette manier om van één dikke plus en min kabel naar een stuk of 25 individuele plussen en minnen te komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:29 #1053965

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zoeken naar 3 dubbele door verbonden rijgklem.
Bestel ook de tussen schotjes om de plus en min goed te scheiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 11:35 #1053967

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 13:52 #1054005

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
Heb je wat aan onderstaande prent?
Zo zit het (CE) in de Spirit.
Onderkant komen de draden van de schakelaars/zekeringen erin.
Bovenkant de aflopers naar de diverse apparaten en lampen, steeds 0 en + naast elkaar.
Geen blootliggende 12V of 0V.


Zoals in de OP te lezen hebben we daar niks aan nee... Dit is gewoon het "nette kroonsteenwerk". Die volgde ik nog wel. Ik zoek naar een nette manier om van één dikke plus en min kabel naar een stuk of 25 individuele plussen en minnen te komen...

Beter kijken: in het midden zijn op verschillende plaatsen stripjes ingeschroefd. Dat zijn je dwarsverbindingen. Door op plaatsen wel of geen schoefje te plaatsen wordt iets onderdeel van de bus of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 15:19 #1054031

Die doorverbindingen kunnen ook “gewoon” gebruikt zijn om groepen te maken, bv voor de kajuitverlichting. Je kunt de aders in de individuele kabels naar de verschillende lampjes dan netjes bij elkaar houden. Weet niet of een “busbar” eindigend in 5 terminals “busbar” mag heten, maar het helpt wel overzicht te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 12 juni 2019 15:30 #1054033

Er zit wel een massastrip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 17:04 #1054446

Ik ben juist mijn elektrische installatie aan het afwerken. Zo heb ik het gedaan (zie ook foto):

De plus vanaf de accu's wordt opgesplitst m.b.v een zekeringdoos (links naast de aardestrip). Daar vandaan gaat gaan er drie gezekerde kabels naar de drie schakelpanelen (gele stekkertjes). Vanaf de schakelpanelen gaat iedere verbruiker naar de bovenkant van de grijze klemmenstrook.

De min vanaf de accu's gaat naar twee massastrips (feitelijk 1 grote) links en rechts. De min van iedere verbruiker gaat daar rechtstreeks op.



De gebruikte klemmen: nl.rs-online.com/web/p/non-fus...enabled%22%3Atrue%7D

Laatst bewerkt: 13 juni 2019 17:11 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 18:01 #1054466

  • PatrickD
  • PatrickD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
boarderbas schreef :

Zoals in de OP te lezen hebben we daar niks aan nee... Dit is gewoon het "nette kroonsteenwerk". Die volgde ik nog wel. Ik zoek naar een nette manier om van één dikke plus en min kabel naar een stuk of 25 individuele plussen en minnen te komen...

www.conrad.nl/p/phoenix-contac...lauw-8-stuks-1563558

Relatief nieuw. En op een dinrail te klikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 18:24 #1054470

Mooi! En pushfit ipv schroefterminals: de standaard bij Shell sinds een tijdje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 21:32 #1054527

Precies wat ik zoek! Vér, vér vér buiten budget voor 80 piek!

Ali biedt deze keus; schroefterminals in alle kleuren die je maar wil:



Pushfit, in 2voudig of viervoudig, maar slechts één verdieping:



Cage-connection, meerdere verdiepingen:

Laatst bewerkt: 13 juni 2019 21:39 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 21:58 #1054531

Volgens mij is de pushfit alleen geschikt voor massieve kernen. Aan boord gebruiken we meeraderige kabel. Die krijg je niet in een push terminal. Vraag me af of push terminals wel toegestaan zijn op schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 13 juni 2019 22:08 #1054533

Nee hoor!

(tenminste niet als je, zoals bedoeld, adereindhulzen gebruikt!)

En ik ben absoluut verzot op het doen van niet toegestane dingen op mijn boot :woohoo:

Daar héb je een bóót voor toch?
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 22:10 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 14 juni 2019 06:22 #1054561

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik ga voor waterdicht. 2 groepen (buiten/binnnen) op wago dinklemmen welke naar mn schakelpaneel gaan. De apparaten welke zelf een schakelaar hebben gaan niet over mn (gezekerde)schakelpaneel en worden bij elkaar gezekerd door klemmen met een glaszekering.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 14 juni 2019 06:39 #1054566

johannesw schreef :
Volgens mij is de pushfit alleen geschikt voor massieve kernen. Aan boord gebruiken we meeraderige kabel. Die krijg je niet in een push terminal. Vraag me af of push terminals wel toegestaan zijn op schepen.

Bij de meeste pushfit's lukt het ook wel zonder massieve kern en zonder adereindhulsjes door met een schroevendraaier het klemmetje te openen en dan het adertje erin drukken.
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 08:17 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 14 juni 2019 08:06 #1054604

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
johannesw schreef :
Volgens mij is de pushfit alleen geschikt voor massieve kernen. Aan boord gebruiken we meeraderige kabel. Die krijg je niet in een push terminal. Vraag me af of push terminals wel toegestaan zijn op schepen.

Deze zijn juist geschikt voor samengestelde draden.
Wordt in dse scheepvaart massaal toegepast.
Adereind hulsje mag maar er is meer contact oppervlak zonder hulsjes.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomdistributie in boot 14 juni 2019 08:21 #1054611

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Industrieel toepassing met steek klemmen (push terminals) worden altijd blanke aderhulzen gebruikt.
Doe je dit niet op bewegende installatie dan breken gegarandeerd diverse aders af en treden hiermee ook storingen op en dat wil je niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar vierkant voor maximaal contact oppervlakte.
De zeskant knijpen is ook degelijk maar beter voor schroef klemmen.
Om de ader hulzen om een ader te bevestigen zijn er diverse klem tangen.
Diverse Knijp systemen bestaan er en de hulzen komen er uit als vierkant, zeskant en trapezium persing wat veel lijkt op vierkant.

vierkant www.tangencenter.nl/knipex-zel...lstang-voorinvoering

zeskant www.aderhulstang.nl/zelfinstel...erkrimptang-792.html

trapezium www.euro-electronics.nl/Weidmu...ng-perstang-PZ6-Roto
Zie de link

www.elektro-rama.nl/contents/n...indhulzen-blank.html
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 08:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl