Zoals in mij
refit topic te lezen pak ik de electro aan in de boot.
Nu het paneel gereed is, buig ik mij over hoe ik de rest van de installatie doe. Dat wil ik doen met een DIN rail en klemmenstroken. Nu heb ik een aantal opties:
De 12V hard doorverbinden naar elke schakelaar/zekering
Veel off-the-shelf panelen werken zo. Ofwel er is een soort busbar langs alle pootjes van de schakelaars gesoldeer, of er zijn telkens twee draden in een faston gekrompen en zo word van schakelaar naar schakelaar doorverbonden. Dat laatste maakt voor de laatste schakelaar wer érg veel verbindingen. Het voordeel is een compacte klemmenstrook, waar alleen de geschakelde/gezekerde 12V op de klemmenstrook aankomt. Ook gaan er minder draden naar het paneel.
Aparte 12V busbar
Een apart gemonteerde koperen strook waar kabelogen op geschroefd kunnen worden. Die is dan voor plus en min. Zoiets:
Buiten dat je daar een geïsoleerde versie voor moet hebben voor de 12V, voelt het wat antiek.
Doorverbinden klemstroken
Verschillende series klemstroken kunnen dmv insteekstrips of schroefstrips onderling doorverbonden worden.
Dat zijn de rode strips in het plaatje:
Je krijgt dan een wat uitgebreidere klemstrook, waar ik dan een 6mm2 strook doorverbind met een bult (stuk of 10) klemmen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor/nadelen? Wat is het geëigende kleurgebruik voor 12V?