Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom 3 extra diodes in dynamo?

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 11:53 #1057693

L.S.

Ik ben bezig met het reviseren van mijn (zeer oude) dynamo, omdat het a) leuk is, en b) omdat de steunen dan niet aangepast hoeven te worden.

Ik ben er ondertussen achter dat de diodes moeten worden vervangen. Hier heb ik een vraag over;
- het is duidelijk hoe de gelijkrichtdioden geplaatst moeten worden
- maar waarom moeten er dan nog velddioden in? (zie groene veld in plaatje)? Waarom kun je niet gewoon de controlelamp aansluiten op de B+ (zie groene pijl in plaatje)?
- gaat het lampje dan nooit meer uit? Of zijn er ergere dingen die kunnen gebeuren?



Veel dank voor het meendenken!

Groeten,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 11:54 #1057694

met plaatje..


Laatst bewerkt: 24 juni 2019 11:55 door Volvo Penta md5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 12:27 #1057705

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Het plaatje geeft het antwoord: Anders kan er geen voorbekrachtigingstroom en geen zelfbekrachtigingstroom lopen. De dynamo moet door het remanente (achtergebleven magnetisch veld) veld stroom gaan leveren. Bij het starten kan er geen veldstroom uit de accu worden gehaald door de hoge belasting door de startmotor.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 12:51 #1057718

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Peper schreef :
Bij het starten kan er geen veldstroom uit de accu worden gehaald door de hoge belasting door de startmotor.
Dat is onzin.
Er loopt een klein stroompje door het lampje en dus ook door de rotor (rood). De rotor wekt dus een magnetisch veld op waardoor de dynamo spanning opwekt. Als dat laatste gebeurt neemt de zelfbekrachtiging (blauw) het over.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 12:54 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 14:24 #1057740

Dank voor de snelle antwoorden! Wat fijn!

Ik snap de aparte loop eigenlijk wel.. maar zou een diode dan nog echt nodig zijn? Is er een risico dat de stroom de andere kant op kan komen?

En als het antwoord hierboven ja is (een diode is echt nodig), klopt het dan dat (lampje = 5 watt, 14 volt) een diode van ~0.5 ampere meer dan voldoende moet zijn?

Veel dank!

Groeten,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 14:47 #1057748

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Die drie extra diodes zijn voor de reverentie spanning en voeding van de regelaar. Zou de voeding genomen worden op de plaats waar ook de verbruikers en accu aangesloten zijn zou de regelaar bij een stilstaande alternator de rotor terwijl er geen inductie weerstand is vol bekrachtigd worden vanuit de accu. Een stilstaande rotor heeft geen inductieve gelijkstroom weerstand en nagenoeg geen ohmse weerstand. Dat laatste natuurlijk ook niet als hij draait. Bij een stilstaande alternator moet het veld maar met een zeer geringe stroom bekrachtigd worden. Vandaar dat dat vaak gaat via de weerstand van een lampje vanaf de accu.
Een rotor veld kan maximaal 10A trekken. Dus al te klein zou ik die diodes niet nemen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 14:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 14:50 #1057749

Volvo Penta md5 schreef :
L.S.

Ik ben bezig met het reviseren van mijn (zeer oude) dynamo, omdat het a) leuk is, en b) omdat de steunen dan niet aangepast hoeven te worden.

Ik ben er ondertussen achter dat de diodes moeten worden vervangen. Hier heb ik een vraag over;
- het is duidelijk hoe de gelijkrichtdioden geplaatst moeten worden
- maar waarom moeten er dan nog velddioden in? (zie groene veld in plaatje)? Waarom kun je niet gewoon de controlelamp aansluiten op de B+ (zie groene pijl in plaatje)?
- gaat het lampje dan nooit meer uit? Of zijn er ergere dingen die kunnen gebeuren?



Veel dank voor het meendenken!

Groeten,
Herman

Dag Herman,

Als je het lampje zou aansluiten tussen B+ en de + van de accu, dan brandt-ie nooit. Niet als de motor draait en ook niet als-ie stilstaat want dan zou de stroom gesperd worden door de diodes.
Verder zal de dynamo niet willen beginnen met laden, omdat er geen begin van veldstroom is.
Als je het lampje zou aansluiten tussen B+ en massa, dan brandt-ie altijd. Heb je dus niks aan.

Als je lampje is aangesloten op de + van de accu en de D+ (zoals het hoort) dan zal er eerst een stroompje gaan lopen door het lampje, via het anker ("rotor") en de regelaar naar de accu-min.
Dit stroompje veroorzaakt (zoals Peper al schreef) een klein beetje magnetisme in het anker dat daardoor vervolgens het veld ("stator") kan aktiveren.
Hierdoor kan de dynamo "aanslaan" waarbij de spanning op de D+ en de B+ omhoogvliegt tot de gewenste laadspanning. Omdat de spanning op D+ en B+ dan (nagenoeg) gelijk is, gaat het lampje uit.
In feite geeft de stroom via het lampje een soort schop aan de dynamo om wakker te worden.

Die drie velddiodes voorkomen dat er ongewenste stromen gaan teruglopen via de veldwikkelingen bij stilstand.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 14:55 #1057752

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ja, dat is wel gebruikelijk. Als je het lampje van zo'n 400mA vervangt door een LEDje van 20mA zul je zien dat de dynamo niet meer op spanning komt of pas heel laat.
Kijk je in het schema dan zie je ook dat het lampje tussen D+ en B+ staat geschakeld. Zolang de startmotor stroom trekt en B+ nog niet op ca 12V is, brandt het controle lampje om aan te geven dat de dynamo nog niet op spanning is. De lampstroom loopt dan van D+ naar B+. Zijn D+ en B+ op zo'n 13V aangekomen dan is de spanningsval over het lampje 0 geworden en gaat het uit en geeft daarmee aan dat er stroom loopt en de dynamo werkt.
De drie diodes vormen de positieve helft van een dubbele driefase gelijkrichter. De negatieve helft wordt gevormd door de drie 'dikke' press fit diodes in de dynamo. Op zich is het niet nodig om voor deze controle ook 60A diodes te gebruiken, maar een half ampère is weinig en geeft geen reserve ingeval het lampje om enige reden even iets meer vraagt. Een beetje 'over sizing' kan hier niet veel kwaad, maar ze hoeven niet zo robuust te zijn als de diodes voor de laadstroom.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 16:04 #1057773

Als aanvulling op het eerdere geschrevene,

Een generator zal niet vanzelf stsrten, er dient als eerste BEKRACHTIGINGS STROOM te zijn.
Die allereerste bekrachtigings stroom (0,3 a 0,4A) komt vanaf de accu door het lampje (van een gegeven waarde (5W), gaat via de koolborstels door bekrachtigings spoel die in de rotor zit.

Dit is maar net genoeg om de de generator te starten.
Soms net niet genoeg, dan blijft het lampje branden bij stationair toeren en gaat pas uit bij wat gas geven.
De bedoeling is dat de generator begint met een kleine laadstroom (2A) om de motor niet te belasten waardoor hij zou stoppen op stationair toeren, door de belasting die de generator geeft.
Pas bij wat meer RPM komt de bekrachtigings stroom geheel via de "trio" (de drie extra diodes) en kan de laadstroom stijgen tot de spanning 14.2V wordt, de regelaar laat dan zo´n 2A door. Dit afhankelijk van de generator capaciteit, grote generatoren meer Amperes.

Eenmaal op gang maakt het niet meer uit of het contact aan of uit staat.

Een remanent magnetisme heeft maar een bepaalde bruikbare levensduur, een generator die lang heeft stilgestaan zal geen voldoende remenent magnetisme hebben, soms lukt het wel om met zeer hoog toerental, en geen stroom via het lampje, de generator aan de gang te krijgen.
Soms is een 5W lampje te klein om voldoende magnetisme op te wekken, een zwaarder(10W) lampje doet het dan vaak wel.
Bij een wat zwakke accu is de stroom door het lampje soms te klein om de generator op gang te brengen.

Bij oude wisselstroom generatoren kwam de hoofdstroom uit de rotorwikkelingen en ging de bekrachtigings stroom door de veld wikkeling.
Dit is soms verwarrend bij het benoemen van de dingen.

Dat lampje door een diode vervangen lijkt me geen goed plan, een lampje laat een bij de spanning behorende stroom door, een diode niet.
Het zou eventueel mogelijk zijn dat een diode teveel stroom doorlaat en de generator te veel bekrachtigd wordt en zoveel vermogen vraagt dat de motor niet wil starten.

Op het schema is het sterpunt naar buiten gebracht, waar dient dat voor?
Bij driehoek schakeling is er geen sterpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 24 juni 2019 21:32 #1057891

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Peper schreef :
De lampstroom loopt dan van D+ naar B+.
Peper jongen, kijk nou 's goed naar het plaatje.
B+ is enkel de vermogenuitgang en heeft met het lampje niks van doen. Het lampje is voor de voorbekrachtiging van de veldwikkeling in de rotor.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 07:17 #1057947

Wat onzettend fijn dat iedereen zo goed meedenkt!! Top!!!

Het verhaal is me duidelijk, en ik ga een paar dingen doen;
- alles doormeten (voltregelaar, diodes)]
- indien er iets niet werkt ga ik het vervangen
- en het aansluiten zoals het schema voorstelt
- uiteindelijk kan ik nog een 10watt lampje proberen indien het magnetisme niet (goed genoeg) werkt

Ik ben wel heel benieuwd wat een dubbele driefase gelijkrichter is.. ik kan deze vinden (www.grandado.com/products/sql1...iEAkYDyABEgJPrfD_BwE), en dacht dat ik dan 3 losse diodes koop (met iets van 2 ampere) voor naar controlelampje.., maar natuurlijk nog makkelijker als het in één 'systeem' kan.

Ik laat weten of het gaat werken!

Groeten,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 07:21 #1057950

Een lekkere diepgravende discussie is fijn! Maar mag ik opmerken dat als er géén diodes waren geplaatst in die drie stroomwegen je de wikkelingen naar elkaar kortsluit? Of is dat een vervelende discussiekiller ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 07:22 #1057953

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Volvo Penta md5 schreef :
en dacht dat ik dan 3 losse diodes koop (met iets van 2 ampere) voor naar controlelampje.., maar natuurlijk nog makkelijker als het in één 'systeem' kan.

Ik laat weten of het gaat werken!

Groeten,
Herman

2A is te weinig om de rotor te voeden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 08:07 #1057977

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Gijper schreef :
Peper schreef :
De lampstroom loopt dan van D+ naar B+.
Peper jongen, kijk nou 's goed naar het plaatje.
B+ is enkel de vermogenuitgang en heeft met het lampje niks van doen. Het lampje is voor de voorbekrachtiging van de veldwikkeling in de rotor.

Als ik goed kijk zie ik (bij een gesloten contactslot, dat had ik niet vermeld in de uitleg, sorry) een verbinding van de + van de accu via contactslot, via het rode lampje, met de velddioden en met het veld en de veldregeling lopen. Zolang de (wisselstroom)dynamo nog onvoldoende spanning levert om de veldstroom voor zijn rekening te nemen of in geval dat de dynamo kapot is (veld diodes of hoofd diodes doorgebrand), blijft de veldstroom door het lampje lopen en wordt hiermee gesignaleerd dat de dynamo niet goed functioneert.

Dus ja, het lampje is voor de voorbekrachtiging van het veld. Het heeft er naast die functie ook nog een functie bij, te weten 'monitoring' van de dynamo. Voor die functie is het ook een gloeilampje dat bij of in de buurt van het contactslot is geplaatst. Zonder de monitoring functie had het ook een weerstandje kunnen zijn. De 'start sequence' van de motor is dan:
Zet de motor op contact. Controleer of het lampje aangaat. Maak het contact naar het startrelais en laat de startmotor draaien. Als de motor aanslaat... Controleer dan of het lampje uitgaat als teken dat de dynamo goed werkt.
Het bovenstaande heb ik uit het instructie boekje van de 1959 Kever die ik in 1973 tot buggy ombouwde. Ik heb het niet van mijn rijinstructeur! Ik vraag me af of er wel rijinstructeurs zijn die dit nu nog hun leerlingen leren.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 08:28 #1057986

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Volvo Penta md5 schreef :
met plaatje..



Waarom ook niet de uitleg er bij geplaatst?
Weet zeker dat ik, schema plus uitleg, nog niet zo lang geleden ergens ben tegengekomen.
Duidelijker kan niet (was toen mijn gedachte).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 25 juni 2019 08:28 #1057987

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Volvo Penta md5 schreef :
Wat onzettend fijn dat iedereen zo goed meedenkt!! Top!!!

Het verhaal is me duidelijk, en ik ga een paar dingen doen;
- alles doormeten (voltregelaar, diodes)] Dat zal je niet meevallen, het is nogal complex. Vooral als je de schakeling in tact laat krijg je onverwachte doorverbindingen waarbij je denkt dat de diodes niet meer goed zijn.
- indien er iets niet werkt ga ik het vervangen
- en het aansluiten zoals het schema voorstelt
- uiteindelijk kan ik nog een 10watt lampje proberen indien het magnetisme niet (goed genoeg) werkt

Ik ben wel heel benieuwd wat een dubbele driefase gelijkrichter is.. ik kan deze vinden (www.grandado.com/products/sql1...iEAkYDyABEgJPrfD_BwE), en dacht dat ik dan 3 losse diodes koop (met iets van 2 ampere) voor naar controlelampje.., maar natuurlijk nog makkelijker als het in één 'systeem' kan. Die drie diodes en de dubbele 3 fasige gelijkrichter zitten al in de wisselstroom dynamo, die zou je niet hoeven aanschaffen. Er zijn gespecialiseerde 'dynamo bedrijven' die de dynamo kunnen doormeten en ook nog kunnen afregelen. Dat is duurder en minder leerzaam dan deze proef, maar een dynamo door het experiment kapot maken is ook duur.

Ik laat weten of het gaat werken! Leuk!

Groeten,
Herman
Groeten Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 3 extra diodes in dynamo? 26 juni 2019 09:46 #1058318

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
zeekraal schreef :
Waarom ook niet de uitleg er bij geplaatst? Weet zeker dat ik, schema plus uitleg, nog niet zo lang geleden ergens ben tegengekomen.
Bedoel je dit schema soms?
Gijper schreef :

De stroomkring door de veldwikkeling is:
- rood bij ingeschakeld contact
- groen bij lopende motor
4 is contact (de sleutel)
G is de veldwikkeling
2 is de regelaar
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl