Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah?

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 14:45 #1061831

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
It Paradyske schreef :
En het gedurende lange tijd in deels ontladen toestand laten staan is ook geen probleem bij LFP...
Maar het gedurende lange tijd in volledig geladen toestand laten staan vermindert de levensduur dan weer. Denk wel dat dat een kwestie is van wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 14:57 #1061837

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
FKZ schreef :
H2O schreef :

Ik twijfel er niet aan dat LiFePo een mooie technologie is, maar goedkoper dan klassieke loodaccu's of AGM is het echt nog niet.

Zet het maar eens uit tegen het aantal cyclussen dat je kan doen met de verschillende type. Met een error marge is 3000 voor Lifepo 10x zoveel als voor AGM waar victron voor volledige ontlading 300x opgeeft. Door de zelf ontlading van lood accu heb je ook nog eens veel sneller het aantal cyclussen bereikt. Ik begrijp niet dat er nog zoveel in lood gelooft word. Ik heb geen commerciële belangen wel zelf inmiddels 5 jaar een elektrische sloep met lifepo accus. Die kosten toen nog een rib uit mijn lijf maar als ik een andere boot koop gaat de sloep als casco weg en gaan de accu's omvormer/lader en de rest van het "systeem" mee naar een volgende boot. Ik vind AGMs extreem duur in vergelijking met lifepo of andere lood accus. Voor 120 Ah aan bruikbare energie heb ik een lifepo accu nodig van 120 Ah en een lood accu van 240 Ah. Daarvan weet ik dat voor 120 ah aan energie er uit is er 150 ah in moet stoppen. Ga ik snel ontladen dan krijg ik geen 120Ah maar maar 100 nog meer verlies door interne weerstand en warmte ontwikkeling. En dan laat ik het gewicht voordeel er nog buiten (28 om 68 kg) Een premium AGM accu van victron kost 564 euro bij stroomwinkel. Een bijna drop in replacement kost hetzelfde,(zie hier) Extra kosten zijn de zaken om de randvoorwaarden te creëren voor het beschermen van je kostbare accus. En nogmaals deze randvoorwaarden moet je bij elke accu creëren. Echter als er Lifepo genoemd word denk iedereen dat het duur is maar ik durf te wedden dat er meer mensen een AGM accu slopen omdat ze niet naar het "systeem" kijken dan een Lifepo.
Nogmaals, ik zie de voordelen echt wel. Echter heb ik weinig gevoel bij de kwaliteit van de verschillende aanbieders en als ik naar de vertrouwde aanbieders kijk (bijv. Victron), dan is het prijsverschil echt veel groter. Ik heb zelf slechte ervaringen met goedkope Lithium-Ion batterijen (voor andere doeleinden uiteraard) en ik vermoed dat het met goedkope LiFePo4 op dit moment net zo is gesteld, d.w.z. goedkoop is duurkoop for the time being.

Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat alle laadapparatuur geschikt is voor de nieuwe technologie (ik zou mijn 30 jaar oude alternator niet meer vertrouwen). Ik wacht op het moment dat de prijzen flink gedaald zijn en de technologie wat meer mainstream is geworden en modder ondertussen lekker aan met mijn AGM's of conventionele loodaccu's.

Zal er ook mee te maken hebben dat mijn (stroom) behoeften nogal bescheiden zijn.
Laatst bewerkt: 08 juli 2019 15:06 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 15:20 #1061851

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Heren,

Bedankt voor de (uitgebreide) antwoorden en info! En Wadloper helemaal bedankt voor het aanbod.

Heb besloten om een nieuwe loodaccu aan te schaffen en deze zomer in te leveren op capaciteit: VMF VDC31M 105Ah) is het geworden.

Ik heb inderdaad geen zin om de hele electra naar achteren te trekken. Denk dat ik er wel 2 dagen mee bezig ben en het is nu (vooral volgens mijn vrouw :laugh: ) wel mooi geweest met klussen (kiel kaalgehaald, kielbouten gecheckt en opnieuw gevuld en gelamineerd, onderwaterschip gekrabt, geschuurd, en in de VCtar met en niet bij naam nader te noemen AF ;).
Verder de roerlagers vervangen, buitenlager schroefas vervangen, keerkoppeling overhaald, demperplaat Yanmar vervangen, motor opnieuw uitgelijnd, motor een beurtje met nieuwe riemen, anodes en thermostaat, natte uitlaatdemper vernieuwd, uitlaatslang en br.st.slangen vernieuwd, motor opnieuw gespoten. Kajuittafel gelakt. Wandbekleding kajuit vernieuwd en omdat de bekleding er toch af was gelijk de spanten van de wandputtingen preventief versterkt. Ramen kajuit vernieuwd. Alle overige slangen vernieuwd zoals toilet, drinkwater, afover wasbakjes etc. Alle doorvoeren en afsluiters vernieuwd voor messing CR. Romp gepolijst en 2x in de hardwax. En nog wel tig zaken maar kom er zo 1-2-3 niet meer op.

Maar ik ga me zeker verdiepen betreffende type accu die na het seizoen gaat komen. Ik voel me goed bij AGM als je er boven moet slapen, duur zijn ze idd wel. Tegen die tijd pak ik het draadje wel weer op ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 15:52 #1061865

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
O.E.B. schreef :
Ik voel me goed bij AGM als je er boven moet slapen, duur zijn ze idd wel. Tegen die tijd pak ik het draadje wel weer op ;)

Ik ben het in één opzicht wel eens met FKZ; AGM accu's zijn wat overrated. Uit een lood-calcium accu (de onderhoudsvrije accu's) komt in principe ook geen knalgas vrij en als dat wel het geval is zijn ze ernstig overladen en is het einde van hun levensduur nabij. De meerprijs van een AGM accu, ten opzichte van een onderhoudsvrije loodzuur accu (bijna twee keer zo duur) vind ik niet in verhouding staan tot de vermeende voordelen.

Ik volg de draadjes over accu's op ZF altijd nauwgezet en het is me in de loop der jaren opgevallen dat er relatief veel vroege uitval is bij AGM-accu's. Het enige voordeel is dat het zuur gevangen is in glasmat en in principe niet naar buiten kan lopen, waardoor de accu's desnoods op hun kop kunnen worden gemonteerd. Maar waarom zou je dat in godesnaam willen? Zet je accu's gewoon in een bak, desnoods één met deksel, fixeer ze tegen uit de bakken vallen als je meer dan 90 graden slagzij maakt (rondrollen komt op de Noordzee maar zelden voor, geloof ik) en er kan betrekkelijk weinig gebeuren. Ook AGM's moet je goed vastzetten, tenslotte.
Voor het overige zijn AGM-accu's net zo inëfficient in het opslaan en weer afstaan van stroom als elke normale loodzuuraccu.

Als ik ooit weer nieuwe accu's nodig heb (hopelijk pas over een jaar of acht) koop ik in ieder geval geen AGM's.

Ik heb mijn accu's trouwens gewoon in de hut staan, onder de kajuitbanken. Dat zijn inmiddels ook onderhoudsvrije accu's, maar het vorige setje, gewone bijvulbare accu's, die dus altijd wel wat gas produceren aan het eind van de laadcyclus, stond daar ook. Heb ik me nooit zorgen over gemaakt. Het knalgas is uit de kajuit ontweken lang voor er explosieve mengsels kunnen ontstaan.
Laatst bewerkt: 08 juli 2019 15:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 16:14 #1061871

Hoogste tijd om te gaan zeilen!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 08 juli 2019 16:46 #1061882

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
FKZ schreef :
H2O schreef :

Ik twijfel er niet aan dat LiFePo een mooie technologie is, maar goedkoper dan klassieke loodaccu's of AGM is het echt nog niet.

Zet het maar eens uit tegen het aantal cyclussen dat je kan doen met de verschillende type. Met een error marge is 3000 voor Lifepo 10x zoveel als voor AGM waar victron voor volledige ontlading 300x opgeeft. Door de zelf ontlading van lood accu heb je ook nog eens veel sneller het aantal cyclussen bereikt. Ik begrijp niet dat er nog zoveel in lood gelooft word. Ik heb geen commerciële belangen wel zelf inmiddels 5 jaar een elektrische sloep met lifepo accus. Die kosten toen nog een rib uit mijn lijf maar als ik een andere boot koop gaat de sloep als casco weg en gaan de accu's omvormer/lader en de rest van het "systeem" mee naar een volgende boot. Ik vind AGMs extreem duur in vergelijking met lifepo of andere lood accus. Voor 120 Ah aan bruikbare energie heb ik een lifepo accu nodig van 120 Ah en een lood accu van 240 Ah. Daarvan weet ik dat voor 120 ah aan energie er uit is er 150 ah in moet stoppen. Ga ik snel ontladen dan krijg ik geen 120Ah maar maar 100 nog meer verlies door interne weerstand en warmte ontwikkeling. En dan laat ik het gewicht voordeel er nog buiten (28 om 68 kg) Een premium AGM accu van victron kost 564 euro bij stroomwinkel. Een bijna drop in replacement kost hetzelfde,(zie hier) Extra kosten zijn de zaken om de randvoorwaarden te creëren voor het beschermen van je kostbare accus. En nogmaals deze randvoorwaarden moet je bij elke accu creëren. Echter als er Lifepo genoemd word denk iedereen dat het duur is maar ik durf te wedden dat er meer mensen een AGM accu slopen omdat ze niet naar het "systeem" kijken dan een Lifepo.
Lifepo i.c.m. elektrisch varen snap ik helemaal.
Maar voor toepassingen als service accu, die de boot alleen maar de nacht moet doorhelpen om daarna weer snel lekker vol geladen te worden door zonnepanelen, zie ik de voordelen van Lifepo nog niet helemaal.
Je laadrendement zal iets hoger zijn, daarentegen moet je heel erg oppassen ze niet te vol te laden. ander ben je volgens mij snel door die 3000 cyclussen heen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 10 juli 2019 21:39 #1062550

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4144
@FKZ: Ik weet niet of dit een drop in replacement genoemd mag worden, zou er dan niet een vorm van beschermende electronica bij moeten zijn, een BMS of een andere vorm van beveiliging?
Of kun je de accu in de link rechtstreeks op je systeem aansluiten?

Begrijp me goed, het is een vraag uit oprechte belangstelling en je betoog heeft zeker een punt maar ik oriënteer mij al een tijdje op LifePo4 accu's. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat ze een vorm van electronics management nodig hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 11 juli 2019 09:20 #1062648

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Bert65 schreef :
@FKZ: Ik weet niet of dit een drop in replacement genoemd mag worden, zou er dan niet een vorm van beschermende electronica bij moeten zijn, een BMS of een andere vorm van beveiliging?
Of kun je de accu in de link rechtstreeks op je systeem aansluiten?

Begrijp me goed, het is een vraag uit oprechte belangstelling en je betoog heeft zeker een punt maar ik oriënteer mij al een tijdje op LifePo4 accu's. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat ze een vorm van electronics management nodig hebben

Mits je het systeem van laden en ontladen in lijn brengt met wat deze accu kan en mag is het in mijn optiek een drop in replacement.

Dus zorgen dat de rand voorwaarden goed zijn. Laadspanning nooit boven 15.5 volt nooit ontladen onder 11.5. Laders moeten van het CC/CV type zijn met bij voorkeur afschakeling bij het bereiken van 15.5 volt.

Wil je laden met je dynamo dat zal je deze moeten beschermen omdat een lifepo een laadstroom accepteert die ver boven de continue laadstroom ligt die een normale dynamo kan leveren. Dit is dus geen bescherming van de accu maar van de dynamo. De vraag is of je dit moet realiseren. Ik stel de vraag wil je stroom kunnen draaien met je motor? Nee dan enkel de start accu aan de motor en los zien van het Huishoud accu. Is het antwoord ja dan een geschikte DC-DC converter of solar charger die zorgt dat je dynamo niet over belast word. Is de dynamo 30Ah dan zou ik nooit boven de 10 Ampere gaan zitten als laad stroom.

Zou je deze accu als Huishoud accu willen gebruiken check dan of alle laders die je nu gebruitk om de accu te laden een instelbare laad karakteristiek hebben. Zorg dat je het laagste voltage beschermt bijvoorbeeld door een batterij protect (BP) van victron. Stel deze in tussen de 11.5 en 12 volt. Sluit achter de BP alle niet cruciale gebruikers aan. De cruciale gebruikers bijvoorbeeld een marifoon sluit je aan voor de BP maar wel met een goede hoofdschakelaar om mogelijke lek stroom te voorkomen als je van boord bent.

Vaak is het geen drop inreplacment omdat de juiste vragen niet worden gesteld of beantwoord. De accu is onderdeel van het systeem niet HET systeem. Van de ene accu samen stelling of dat nu van loodzuur naar AGM is of van loodzuur naar Lifepo je moet altijd kijken of je binnen de bandbreedte van je accu blijft qua laad/ontlaad stroom en laad karakteristiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 11 juli 2019 10:58 #1062689

FKZ,

De 15,5V die je noemt, is dat misschien een tikfoutje?
Bedoelde je geen 14,5V?
Ook de 11,5 V vind ik wel erg laag.

Ik blijf graag weg van de uiterste grenzen van wat nog net kan.
Mijn accu´s zijn vloeistof loodaccu´s. Daar kijk ik naar het gassen en stel de Absorptie spanning daar op af.
Vooral niet te heftig en te lang gassen. Ik stuur aan op eens per drie maanden een water bijvullen.
De ACCU spanning komt dan op ongeveer 14,3V, wat op de uitgang van de regelaar iets hoger moet zijn omdat er stroom vloeit, 14,4V als absorptie spanning.
De laatste set leefde 12 jaar, de voorlaatste 11 jaar, daarvoor herinner ik me niet meer.

De ontlaadspanning probeer ik op 12,3 te houden.
Of dat lukt hangt van de zon af.

AGM en GELL gassen ook wanneer de laadspanning te hoog wordt. Maar daar kun je geen water bijvullen, om die reden is het juist bij die accu´s van belang om gassen te voorkomen en de laadspanning niet te hoog op te laten lopen.

Het gebruik moet altijd ruim geladen kunnen worden, daarbij dient gerekend te worden met 60% accurendement, dit op de donkerste dagen.

het gebruik zal per boot en locatie verschillen, dus voor iedereen anders zijn.

Mijn verbruik is ongeveer 1 KWh per dag.
Om dat in december te kunnen laden is een accucapaciteit van ongeveer 400Ah nodig en een paneel capaciteit van 400Wp.

In de zomer is dit dik overbemeten, dan probeer ik die overmaat voor wat anders te benutten, de boiler wat meer energie geven b.v.
Een aftakking direct op de panelen, vóór een regelaar, naar de boiler.
De 88V leveren een stroom van 1A door de boilerweerstand (3A door walstroom).
Er is nu heet water gedurende 18 uur, waar dit alleen op de warmwater panelen slechts 10 uur is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 11 juli 2019 12:11 #1062702

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
@Saeftinghe De voltages baseer ik op de gegevens van de fabrikant Zie deze link 15.5 had inderdaad 14.5 moeten zijn.

en de tekst bij de accu:

Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
The minimum voltage is 11 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -25°C up to 80°C (discharging)


Deze blijven in mijn optiek weg van de minimale eisen wat ontlading betreft. Er zitten 4 cellen in voor Lifepo kan je algemeen zeggen dat 2.5 de onder spanning is. dat zou voor 4 cellen 10 volt zijn. De aangegeven lage spanning is dus redelijk veilig. De Laad spanning is inderdaad een typ fout 14.5. Deze vind ik nog redelijk hoog maar heb je wel nodig als je alle capaciteit wilt gebruiken. Heb je dat niet nodig dan is 14 of zelfs 13.6 volt ook een prima laad spanning.

Gezien je post en de info die je geeft heb jij een goed systeem wat afgesteld is op het type accu wat toegepast is. Als het verbruik 1kw per dag is zou je bijna met een 90Ah lifepo accu toe kunnen. dan pers je er wel alles uit. Dat jou sets zo lang leven is mede to te schrijven aan de constante monitoring (het bij vullen) en juiste laad parameters. Jij geeft aan als laag spanning 12.3 volt aan te houden dan is je accu nog 70% vol. Je cycled dus tussen 100% vol en 70%. Als je nu lifepos koop kunnen je achter klein kinderen er nog van genieten als je deze veiligheden blijft hanteren ;-)
Laatst bewerkt: 11 juli 2019 12:13 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 11 juli 2019 16:05 #1062757

Ha.... achterkleinkinderen, ik hoop zo oud te worden dat ik die nog zien kan.

Ik denk dat ik niet goed heb gelezen.
Het ging over LFP, in plaats van lood accu´s?

De beschikbare ruimte voor de (lood) accu´s heb ik zo goed mogelijk gevuld, met als gevolg dat daar 400Ah staat.
Dat was plezierig overcapaciteit, de oorzaak dat ik rond die 12,3V als minimum kan nastreven. Wat minder zou ook goed genoeg geweest zijn, maar dit past mooi.
En van daar de rest aangepast tot een "Fit and Forget" systeem is ontstaan.
Genoeg panelen om onafhankelijk van walstroom te zijn in december, dan is er de rest van ´t jaar overcapaciteit.

Deze winter waren er toch een aantal dagen dat het erg krap was met de zonneschijn.
Een aantal dagen dat het ankerlicht maar een paar uurtjes uitging, zo zwaar bewolkt.
De kachel 4 maanden in bedrijf, waar er jaren waren dat hij niet gewerkt heeft.
In zuid Iberica was het een stuk kouder dan elders.

Ik vrees dat deze lood accu´s mij al zullen gaan overleven. Dan is LFP voor m´n opvolger.
Het zou leuk zijn om het te ervaren, maar het moet wel redelijk lokaal te bemachtigen zijn.
Het van ver te laten komen is me te omslachtig en onzeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nu accu vervangen, maar in de toekomst meer Ah? 11 juli 2019 16:18 #1062760

Philip schreef :
Nu al twee accu's uit één batch aanschaffen, nu één gaan gebruiken en van de winter beide parallel te zetten?

Dan zijn ze wel even oud, wel uit dezelfde batch alleen heeft straks de ene wat meer cycli gehad dan de andere. Als je ze halverwege de zomer nog een keer omwisselt, is ook het aantal cycli ongeveer gelijk.

Ik heb 4 AGM accu's parallel staan die voorheen gebruikt zijn in verschillende backup systemen voor servers. Dus niet exact dezelfde historie vermoed ik. Maar ook dat gaat al 7 jaar goed met ook na lange tijd nauwelijks zelfontlading.

Lijkt me prima idee, twee kopen en halverwege wisselen. Daarna langdurig parallel kaden. Meteen klaar.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl