Ankeraar32 schreef :
Ik zal die aarde dan toch maar rechtstreeks op de min pool van de service accu's aanbrengen.
Wat is de reden dat dit rechtstreeks zou moeten en wat is de functie van deze vorm van aarding op een polyester boot?
Dat die aarding best belangrrijk is heb ik al eens ondervonden.
Onderweg ergens op het Kattegat steeds de stuurautomaat ( Raymarine S1) in storing en dan even later weer normaal.
Bleek uiteindelijk , na mailen met Raymarine Nl , een losse ... aardeaansluiting te zijn.
Dat die rechtstreeks moet is omdat je anders door wat minder goede contacten weliswaar een verbinding hebt met de massa maar die aansluiting niet nul is maar bijv. een of enkele tienden daarboven.
En een geringe spanning op de massa kan hele rare dingen veroorzaken. Al eens samen met een electrotechnicus in de 70er jaren wekenlang naar gezocht op mijn werk bij een ouderwetse analoge filterbesturing ( zo'n kast met ontelbare draden , relais en andere "dingen". Leek een beetje op een ouderwetse telefooncentrale .
Daarom moet je hem ook in principe niet ná een shunt van de accuminitor aansluiten maar direct op de accu. Heb ik trouwens niet gedaan hoor maar dat schijnt de reden te zijn van die directe aansluiting.
Ad