Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Installeren Raymarine autopilot: aarding

Installeren Raymarine autopilot: aarding 25 juli 2019 12:31 #1066325

Ik ben de installatie van mijn nieuwe Raymarine autopilot met EV-1 sensor en Acu-100 computer aan het voorbereiden.

Daarbij kom ik 2 stuks 12 Volts voedingsdraden tegen, 1 voor de voeding van de STNG 5 weg connector en 1 voor de voeding van de computer.

Ik heb een polyester zeilboot waarbij de aarding aan de motor ligt en verbonden is met de negatieve accupool. Ik heb geen aardingsplaten of zo onder de boot. Bij mijn vorige autopilot met Smartpilot S1 kon de aarding van de autopilot gedaan worden door intern in de computer de min pool met de aardingsklem in de computer te verbinden. Maar bij de nieuwe autopilot zou dat volgens de leverancier niet kunnen: kan ik dan een aparte draad van de aardklem in de computer naar de minpool van de accu brengen (en die doorverbinden met de aarddraad van de voeding van de STNG 5 weg connector? Of is er een betere manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 25 juli 2019 13:00 #1066341

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Het is op een polyester boot niet nodig de aardingsaansluiting van de ACU100 ergens mee te verbinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 25 juli 2019 13:09 #1066346

Het is zelfs veel beter om de 0V van de accu NIET aan de motor of een andere aarding te verbinden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 25 juli 2019 13:35 #1066354

Ankeraar32 schreef :
Ik ben de installatie van mijn nieuwe Raymarine autopilot met EV-1 sensor en Acu-100 computer aan het voorbereiden.

Daarbij kom ik 2 stuks 12 Volts voedingsdraden tegen, 1 voor de voeding van de STNG 5 weg connector en 1 voor de voeding van de computer.

Ik heb een polyester zeilboot waarbij de aarding aan de motor ligt en verbonden is met de negatieve accupool. Ik heb geen aardingsplaten of zo onder de boot. Bij mijn vorige autopilot met Smartpilot S1 kon de aarding van de autopilot gedaan worden door intern in de computer de min pool met de aardingsklem in de computer te verbinden. Maar bij de nieuwe autopilot zou dat volgens de leverancier niet kunnen: kan ik dan een aparte draad van de aardklem in de computer naar de minpool van de accu brengen (en die doorverbinden met de aarddraad van de voeding van de STNG 5 weg connector? Of is er een betere manier?

Wat staat er dan in de installatiehandleiding ?
Mogelijk heeft de leverancier dat een beetej verkeerd geinterpreteerd. Dat was ook bij de S1 een beetje vaag.

Ps. Even gekeken. Er staat letterlijk:
"Grounding — Dedicated drain wire
required
This product includes a dedicated drain conductor
(screen) for connection to a vessel's RF ground
point.
It is important that an effective RF ground is
connected to the unit. The unit can be grounded
by connecting the drain conductor (screen) to the
vessel's RF ground point. On vessels without an
RF ground system the drain conductor (screen)
should be connected directly to the negative battery
terminal."


Lijkt me dus duidelijk. Op een polyester schip waar dus de massa/aarde in feite bijna altijd het motorblok is, net als bij de S1 gewwon aan de min maar dan met een directe draadverbinding naar de accu en niet bijv. samen met de min van de voeding.
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 13:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 27 juli 2019 10:38 #1066765

Ik zal die aarde dan toch maar rechtstreeks op de min pool van de service accu's aanbrengen.

Wat is de reden dat dit rechtstreeks zou moeten en wat is de functie van deze vorm van aarding op een polyester boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 27 juli 2019 10:56 #1066769

Ankeraar32 schreef :
Ik zal die aarde dan toch maar rechtstreeks op de min pool van de service accu's aanbrengen.

Wat is de reden dat dit rechtstreeks zou moeten en wat is de functie van deze vorm van aarding op een polyester boot?

Dat die aarding best belangrrijk is heb ik al eens ondervonden.
Onderweg ergens op het Kattegat steeds de stuurautomaat ( Raymarine S1) in storing en dan even later weer normaal.
Bleek uiteindelijk , na mailen met Raymarine Nl , een losse ... aardeaansluiting te zijn.

Dat die rechtstreeks moet is omdat je anders door wat minder goede contacten weliswaar een verbinding hebt met de massa maar die aansluiting niet nul is maar bijv. een of enkele tienden daarboven.
En een geringe spanning op de massa kan hele rare dingen veroorzaken. Al eens samen met een electrotechnicus in de 70er jaren wekenlang naar gezocht op mijn werk bij een ouderwetse analoge filterbesturing ( zo'n kast met ontelbare draden , relais en andere "dingen". Leek een beetje op een ouderwetse telefooncentrale .
Daarom moet je hem ook in principe niet ná een shunt van de accuminitor aansluiten maar direct op de accu. Heb ik trouwens niet gedaan hoor maar dat schijnt de reden te zijn van die directe aansluiting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 27 juli 2019 11:36 #1066773

Ja, ik heb op mijn Smartpilot 1 met ST 6002 bediening een paar keer zo'n aardingsprobleem gehad. Die aarde had ik intern in de Smartpilot doorverbonden. Wellicht was dat ook de reden van de problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren Raymarine autopilot: aarding 27 juli 2019 11:58 #1066782

En waarschijnlijk staat daarom dat direct verbinden nu ook in de handleiding en niet in die van de S1 .
Bij de S1 stond dit "If this is not possible, it can be connected
to the negative pole of the battery
(ideally at the battery itself). "
Dat "ideally"staat er niet meer bij dus het is niet meer een vrije keus.
Klein nuanceverschil met vroeger soms een vervelende consequentie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl