Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: The good the bad and the bloody nonsense repairs.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 05 sept 2019 20:49 #1080566

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Op het internet kun je alles, of beter van alles, vinden.
Goed slecht en absoluut waardeloos. Soms is het onmiddellijk duidelijk in welke categorie iets zou moeten vallen.

Zoals deze coax solderen.
Volgens mij alleen te gebruiken indien geen andere mogelijkheid overblijft.
Maar ik kan mij vergissen.
( Misschien dat iemand met de juiste apparatuur eens inzichtelijk kan maken hoe goed of slecht dit werkt op marifoon frequenties ).

Wat is er verkeerd aan: ( volgens mij )
- Coax soldeer je beter niet.
( gebruik connectors )
- Indien je toch moet solderen :
... hou de onderbreking zo kort mogelijk.
... hou het scherm zo intact mogelijk door het na iets op te duwen met plakband rondom te fixeren.
... Gebruik geen open vlam op krimpkous, maar gebruik hete lucht ( verfstripper of soldeerbout )

Heeft iemand nog slechte, of misschien beter, goede voorbeelden van coax verbindingen ?
Of tips ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 04:17 #1080583

Dit geeft een harde breekbare verbinding. Waterdichtheid zal wellicht beter zijn dan bij gebruik connectoren.

Dit is “not-done” volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 05:28 #1080585

Connectoren en vulkaniserende tape als je het mij vraagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 05:55 #1080591

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Tja ideaal is het niet, maar voor noodreparatie als je op zee zit is het altijd beter dan niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 06:13 #1080594

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Absoluut tenen krommend.
Buiten het feit dat een dergelijke verbinding helemaal nooit zo gemaakt moet worden heeft hij ook het juiste gereedschap niet.
Een prutser.

vaktaal:
Dergelijke verbindingen meet ik met een TDR meting als een verstoring van het dielektrium en geeft z.g. "stootpunt impedantie".
Bij kortegolf speelt het niet zo'n grote rol, maar bij marifoon kan dat al stevig van invloed zijn.

Maar zoals Dirk zegt, voor nood.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 06:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 06:46 #1080598

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
WADnWIND schreef :
Absoluut tenen krommend.
Buiten het feit dat een dergelijke verbinding helemaal nooit zo gemaakt moet worden heeft hij ook het juiste gereedschap niet.
Een prutser.

vaktaal:
Dergelijke verbindingen meet ik met een TDR meting als een verstoring van het dielektrium en geeft z.g. "stootpunt impedantie".
Bij kortegolf speelt het niet zo'n grote rol, maar bij marifoon kan dat al stevig van invloed zijn.

Maar zoals Dirk zegt, voor nood.

Tja in nood mag ( zo goed als ) alles.
Ben ik ongeveer correct als ik ervan uitga dat zelfs bij een veel korter uitgevoerde dergelijke verbinding je ongeveer 50% van je zendvermogen kwijt zult zijn ?

En wat is een juistere noodreparatie ?
... 2 PL male connectoren en een tussenstuk ?
... PL male en een PL female connector ?
... andere oplossingen ? welke ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 06:50 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 07:22 #1080605

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Let op, he!

Dit is in Ierland.

Daar is lang niet overal op elke hoek van de straat een winkel waar de juiste connectors voorradig zijn.

Dat is zelfs in 10x keer dichter bevolkt, en meer hightech Nederland nog wel eens een dingetje!

Bovendien is het solid core kabel. Niet te preferen op een boot.

Dus voor TV ontvangst, oid, best ok.
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 07:41 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 12:40 #1080713

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Béétje zichzelf respecterende zeezeiler heeft een setje passende reserve stekkers in een bakje liggen, toch? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 12:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 14:23 #1080734

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
WADnWIND schreef :
Béétje zichzelf respecterende zeezeiler heeft een setje passende reserve stekkers in een bakje liggen, toch? :unsure:

Precies.

Zoals hij ook een v riem, impeller, nieuwe mast, draaibank, etc heeft gestouwd naast de reserve schroef op t voordek. Toch?


Laatst bewerkt: 06 sept 2019 14:24 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 14:50 #1080747

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Joop66 schreef :
WADnWIND schreef :
Béétje zichzelf respecterende zeezeiler heeft een setje passende reserve stekkers in een bakje liggen, toch? :unsure:

Precies.

Zoals hij ook een v riem, impeller, nieuwe mast, draaibank, etc heeft gestouwd naast de reserve schroef op t voordek. Toch?

Jij niet dan? :ohmy:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 16:12 #1080764

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
WADnWIND schreef :
Béétje zichzelf respecterende zeezeiler heeft een setje passende reserve stekkers in een bakje liggen, toch? :unsure:
Één setje maar?
Ben ooit een oversteek mee gewwest waar onderweg het e-motortje van het hydrophoor en het reduceer ventiel van het gas stuk ging. Geen probleem beide waren reserve aan boord. En natuurlijk ook de standaard onderdelen als V-snaren, filters, verstuivers heel veel verschillende soorten slang en slangenklemmen etc. Eigenlijk nog een wondertje dat er voor mij plaats was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 17:43 #1080799

reserve v snaren, impellers etc , ik doe er niet meer aan hoor. nooit nodig geweest.
Ook geen reserve diesel jerrycan meer aan boord, ik ben er klaar mee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 17:44 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 18:07 #1080804

roozeboos schreef :
reserve v snaren, impellers etc , ik doe er niet meer aan hoor. nooit nodig geweest.
Ook geen reserve diesel jerrycan meer aan boord, ik ben er klaar mee.

Wel een dikke Duitse landvast. Moet je hem wel ergens in kunnen stoppen of is tie lang genoeg ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 18:08 #1080805

volgens mij gaat het vooral om de dikte, niet om de lengte :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 19:11 #1080833

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
roozeboos schreef :
reserve v snaren, impellers etc , ik doe er niet meer aan hoor. nooit nodig geweest.
Ook geen reserve diesel jerrycan meer aan boord, ik ben er klaar mee.

Reserve v-snaar ... check.
Reserve impellor ... check.
Reserve oliefilter en dieselfilter ... Check.
Reserve PL pluggen Check ( maar alleen voor RG-58 kabel. :sick:
En ik heb op mijn marifoon H155 kabel dus daar moet ik nog pluggen voor bijbestellen.
( maar eigenlijk wil ik die kabel ook niet in stukken hakken. :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 19:21 #1080840

roozeboos schreef :
volgens mij gaat het vooral om de dikte, niet om de lengte :dry:

Je hebt gelijk. Je wilt natuurlijk ook niet dat de vonken er vanaf vliegen, dat zou pijnlijk zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 19:22 #1080842

ik heb de accu's nog niet eens opgeladen dit jaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 06 sept 2019 21:21 #1080873

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Joop66 schreef :
Zoals hij ook een v riem, impeller, nieuwe mast, draaibank, etc heeft gestouwd naast de reserve schroef .
Mast en draaibank passen helaas niet. De rest - check
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 07:46 #1080943

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
roozeboos schreef :
ik heb de accu's nog niet eens opgeladen dit jaar.
dan zal je ook nog niet veel hebben gevaren....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 08:05 #1080956

Het is een ZeilBoot..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 10:22 #1081003

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
roozeboos schreef :
Het is een ZeilBoot..
Ik heb ook een zeilboot(geen idee wat dat er overigens mee te maken heeft), maar als ik mijn accu's niet laad werkt er na verloop van tijd bijna niets meer aan boord.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 10:27 #1081006

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26247
Tony2920 schreef :
Reserve PL pluggen Check ( maar alleen voor RG-58 kabel. :sick:
En ik heb op mijn marifoon H155 kabel dus daar moet ik nog pluggen voor bijbestellen.

Ik dacht eigenlijk dat de grote kracht van H155 is, dat het spul dezelfde diameter heeft als RG58 (5 mm.), maar dat het desondanks een betere kabel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 10:32 #1081008

PvO schreef :
roozeboos schreef :
Het is een ZeilBoot..
Ik heb ook een zeilboot(geen idee wat dat er overigens mee te maken heeft), maar als ik mijn accu's niet laad werkt er na verloop van tijd bijna niets meer aan boord.
Nou dat zal ik je uitleggen. Ik had het dus over mijn lithiums. Die worden gebruikt om mijn elektrische motor aan te drijven.
Die draait alleen als de boot moet bewegen zonder zeil.
Hoe eerder en langer ik zeil, hoe minder de motor draait. Hoe voller de accu's blijven.
dus niet 5 mijl voor de haven strijken, maar voor de ingang.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 11:26 #1081020

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Wadloper schreef :
Tony2920 schreef :
Reserve PL pluggen Check ( maar alleen voor RG-58 kabel. :sick:
En ik heb op mijn marifoon H155 kabel dus daar moet ik nog pluggen voor bijbestellen.

Ik dacht eigenlijk dat de grote kracht van H155 is, dat het spul dezelfde diameter heeft als RG58 (5 mm.), maar dat het desondanks een betere kabel is.

Is ook zo, maar er zijn wel speciale pluggen gemaakt voor de H155 kabel.
( heten PL259 pluggen als ik me niet vergis )
PL259 on H155 kabel
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The good the bad and the bloody nonsense repairs. 07 sept 2019 11:46 #1081028

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26247
Tony2920 schreef :
Wadloper schreef :
Tony2920 schreef :
Reserve PL pluggen Check ( maar alleen voor RG-58 kabel. :sick:
En ik heb op mijn marifoon H155 kabel dus daar moet ik nog pluggen voor bijbestellen.

Ik dacht eigenlijk dat de grote kracht van H155 is, dat het spul dezelfde diameter heeft als RG58 (5 mm.), maar dat het desondanks een betere kabel is.

Is ook zo, maar er zijn wel speciale pluggen gemaakt voor de H155 kabel.
( heten PL259 pluggen als ik me niet vergis )
PL259 on H155 kabel

De plug die de video toont kan naar mijn idee met elke 5 mm. kabel worden gebruikt. Het is een waterdichte uitvoering van de PL259.
Laatst bewerkt: 07 sept 2019 11:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.350 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl