Het loont de moeite om even na te gaan welke draden op je driepolige 'bootzijde' zijn aangesloten. Het kan zijn dat er maar twee gebruikt worden, de derde is dan loos en dient alleen maar om ervoor te zorgen dat je de stekker er niet verkeerd om op kunt aansluiten. Het kan ook zijn dat de derde pool een NMEA0183 data aansluiting is. De 'min' van de 12V voeding is dan ook voor de data aansluiting de min. Omdat de stuurautomaat toch niets kan met de NMEA0183 data zou je die in dat geval kunnen verwijderen.
Aan de TP5000 kant is er alleen maar sprake van een 12V plus en min. Meestal zijn dit soort apparaten wel beveiligd tegen ompolen. Gewoon proberen dus en eventueel de aansluitingen omdraaien. Je kan ook vaak aan de aderkleurtjes (als je de stekker er af gehaald hebt) zien wat plus en min is. De 'plus' ader is doorgaans rood of geel. De 'min' ader is doorgaans zwart of wit. Helaas is dit niet in alle gevallen zo.
Er zijn tegenwoordig veel betere aansluitpluggen te krijgen dan vroeger. Veel geroemd op ZF zijn de 'Speakon' pluggen. Betrouwbaar en met een lock mechanisme. De bestaande aansluiting vervangen is dus een verstandig idee.