Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu gedrag en Voltage aflezen

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 17:00 #1085880

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Hallo allemaal,

Het is me duidelijk geworden dat de Voltage als indicatie van de status van de accu nogal grof is. De Voltage kan het beste gemeten worden wanneer de accu niet gebruikt wordt voor minstens een uur of zo.

Maar waar ik geinteresseerd in ben is dit: Ik kom op mijn boot en zie 12.8V. Als test zet ik alles aan: Verlichting binnen en buiten, koelkast, navigatie. Ik meet 7.1 A. Binnen een minuut of 5 -10 klapt het Voltage van de accu's naar 12.44V (twee 90A accu's parallel geschakeld, dus 180 A) . Ik schakel alles uit en binnen 10 minuten meet is 12.743V en in ongeveer 35-40 min. is alles weer terugbij 12.8V

Is zo'n grote schommeling in Voltage normaal binnen zo'n kleine tijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 17:41 #1085901

In mijn beleving wel ja. Zeker als er ten tijde van die 12.8 volt geen belasting was.
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 17:43 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 17:53 #1085906

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Waar zit je voltmeter op aangesloten?
Direct (met eigen bedrading) op accu, of op het instrumenten paneel?
In het tweede geval 'meet' de voltmeter ook de spanningsval over de kabel naar je instrumentenpaneel.
en dat kan best behoorlijk oplopen.
Als voorbeeld, stel de kabel naar je instrumentenpaneel is 5m, de doorsnede 6mm2 en de stroom 8A, dan is de spanningsval over de kabel ongeveer 0,25V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 18:01 #1085911

udo schreef :
Hallo allemaal,

Het is me duidelijk geworden dat de Voltage als indicatie van de status van de accu nogal grof is. De Voltage kan het beste gemeten worden wanneer de accu niet gebruikt wordt voor minstens een uur of zo.

Maar waar ik geinteresseerd in ben is dit: Ik kom op mijn boot en zie 12.8V. Als test zet ik alles aan: Verlichting binnen en buiten, koelkast, navigatie. Ik meet 7.1 A. Binnen een minuut of 5 -10 klapt het Voltage van de accu's naar 12.44V (twee 90A accu's parallel geschakeld, dus 180 A) . Ik schakel alles uit en binnen 10 minuten meet is 12.743V en in ongeveer 35-40 min. is alles weer terugbij 12.8V

Is zo'n grote schommeling in Voltage normaal binnen zo'n kleine tijd?

Ja, ik meet ongeveer hetzelfde met een Victron bmc712 op een accu van 140AH en een belasting van zelfde orde grootte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 18:37 #1085921

Udo,
dat zijn normale waarden.
Omgekeerd, wanneer je bij laden naar de spanning kijkt zie je het omgekeerde, met ongeveer dezelfde waarden.

Om deze "miswijzing" te omzeilen, de voltmeter, met zo kort mogelijke eigen draden aan de accu polen verbinden.
Maar ook dan zullen er (kleinere) veranderingen te zien zijn.

Bij stroomafname zakt de spanning, bij toevoer stijgt de spanning.

Een lader die geen sensedraad heeft, meet op de eigen klem een wat hogere spanning dan de accu heeft.

Wanneer je dit weet is de informatie van de voltmeter goed genoeg om te weten wanneer je moet ingrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:12 #1085944

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
PvO schreef :
Waar zit je voltmeter op aangesloten?
Direct (met eigen bedrading) op accu, of op het instrumenten paneel?
In het tweede geval 'meet' de voltmeter ook de spanningsval over de kabel naar je instrumentenpaneel.
en dat kan best behoorlijk oplopen.
Als voorbeeld, stel de kabel naar je instrumentenpaneel is 5m, de doorsnede 6mm2 en de stroom 8A, dan is de spanningsval over de kabel ongeveer 0,25V.


Volt metingen zijn verricht direct op de accu polen.
Ampere metingen zijn verricht op de positieve draden vlakbij de accu met een fluke / clamp multi meter.

Dus ik zie wat er gebeurt direct bij de accu.
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 19:16 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:14 #1085946

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Noorderzon schreef :
In mijn beleving wel ja. Zeker als er ten tijde van die 12.8 volt geen belasting was.

ten tijde van die 12.8V was er geen belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:20 #1085949

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Saeftinghe schreef :
Udo,
dat zijn normale waarden.
Omgekeerd, wanneer je bij laden naar de spanning kijkt zie je het omgekeerde, met ongeveer dezelfde waarden.

Om deze "miswijzing" te omzeilen, de voltmeter, met zo kort mogelijke eigen draden aan de accu polen verbinden.
Maar ook dan zullen er (kleinere) veranderingen te zien zijn.

Bij stroomafname zakt de spanning, bij toevoer stijgt de spanning.

Een lader die geen sensedraad heeft, meet op de eigen klem een wat hogere spanning dan de accu heeft.

Wanneer je dit weet is de informatie van de voltmeter goed genoeg om te weten wanneer je moet ingrijpen.



Mijn conclusie is dan dat de Voltage helemaal geen indicatie is van de toestand van de accu, 20% afwijking is volledig onbruikbaar. Dus alleen een goede ampere meter zoals de Victron bmc712 kan dan een indicatie geven van de status van de accu. Waar of niet waar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:33 #1085953

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Mijn idee is dat je redelijk wat vraagt van je accu.
Bijna 10% van de beschikbare capaciteit.
( 2 X 90Ah, waarvan slecht de helft effectief gebruikt kan worden, dus beschikbaar 90Ah )
Je gebruikt 7,1 A dus zowat 8% van de beschikbare capaciteit in Ah.
Je zult een ander beeld krijgen bij minder A.
In praktijk zul je beide moeten combineren om daaruit een indicatie te krijgen hoeveel je accu nog beschikbaar heeft. En zelfs dan zal dit een grove schatting blijken.
Een BM ( battey monitor) rekent door het verbruik per tijdseenheid bij te houden, ( en een hoop extra formules) en kan zo het totaal verbruikte gedeelte in Ah laten zien.
Dat er BM's worden gemaakt, geeft op zich al aan dat het niet eenvoudig is om aan de hand van het voltage, of zelfs aan de hand van het voltage en de stroom, eenvoudig een correcte vermelding te geven hoeveel energie er nog beschikbaar is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:38 #1085958

Dan zullen de "miswijzingen" wat verder vanaf de accu wat groter zijn, maar niets om je zorgen over te maken.

Ik ben nu bezig om het overschot in m´n 'groene' stroombronnen een bestemming voor te zoeken.
De Victron Bleutooth geeft per seconde uitlezing tot op twee decimalen, heel leuk om zo nauwkeurig te kunnen zien wat er gebeurt, maar één decimaal was ook genoeg geweest.
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 19:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:45 #1085960

De onbelaste klemspanning na een tijdje “rust” is een indicatie. Beter is om het zuur te wegen (gevaarlijk en werkt niet bij gesloten accu’s). Een battery monitor is speciaal voor dit doel gemaakt en kun je ook gebruiken tijdens belasting of laden.

Een multimeter is handig bij storingzoeken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 19:52 #1085965

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Zuurwegen gevaarlijk? :huh:

Gevaarlijker dan wat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 20:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 20:14 #1085971

Gevaarlijker dan niet zuurwegen ;) In de haven met veiligheidsbril op kan het prima; onderzeil wordt het een ander verhaal. Slangetje kan ook spatten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 20:27 #1085978

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
udo schreef :
Mijn conclusie is dan dat de Voltage helemaal geen indicatie is van de toestand van de accu, 20% afwijking is volledig onbruikbaar. Dus alleen een goede ampere meter zoals de Victron bmc712 kan dan een indicatie geven van de status van de accu. Waar of niet waar?

Waar.

Wat de BMV of gelijkwaardig alleen niet doet, is een indicatie geven van de algemene staat van de accu.

Dus hij telt vanaf 100% terug, afhankelijk van stroom, tijdsduur etc. Het percentage getal houdt wel rekening met niet-lineair gedrag van de accu (Peukert, zie elders op dit forum).

Maar omdat je een loodaccu nooit helemaal leeg mag maken, op straffe van grofweg 20% capaciteitsverlies, kom je er nooit achter hoe goed de accu echt nog is.
Laatst bewerkt: 22 sept 2019 20:27 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 20:28 #1085980

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
WADnWIND schreef :
Zuurwegen gevaarlijk? :huh:

Gevaarlijker dan wat?

Nou, niet veel gevaarlijker dan accuwater bijvullen, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gedrag en Voltage aflezen 22 sept 2019 21:07 #1085988

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
udo schreef :
Saeftinghe schreef :
Udo,
dat zijn normale waarden.
Omgekeerd, wanneer je bij laden naar de spanning kijkt zie je het omgekeerde, met ongeveer dezelfde waarden.

Om deze "miswijzing" te omzeilen, de voltmeter, met zo kort mogelijke eigen draden aan de accu polen verbinden.
Maar ook dan zullen er (kleinere) veranderingen te zien zijn.

Bij stroomafname zakt de spanning, bij toevoer stijgt de spanning.

Een lader die geen sensedraad heeft, meet op de eigen klem een wat hogere spanning dan de accu heeft.

Wanneer je dit weet is de informatie van de voltmeter goed genoeg om te weten wanneer je moet ingrijpen.



Mijn conclusie is dan dat de Voltage helemaal geen indicatie is van de toestand van de accu, 20% afwijking is volledig onbruikbaar. Dus alleen een goede ampere meter zoals de Victron bmc712 kan dan een indicatie geven van de status van de accu. Waar of niet waar?

Van allebei een beetje.
Ik heb een bmv712.
Regelmatig 'controleer' ik die door s'ochtends, zodra de zonnepanelen de nettostroom naar de accu op nul hebben gebracht, de spanning af te lezen.
Met behulp van een tabel bepaal ik vervolgens de ladingstoestand van de accu.
Deze vergelijk ik dan met wat de bmv aangeeft.
Meer als 5% wijkt dat tot nu toe niet af.
Dus ja, je kan de accuspanning gebruiken, als de stroom maar enige tijd nul is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl