Rob10 schreef :
PvO schreef :
bertilbeumer schreef :
Klare taal, heerlijk. Bedankt!
Zit de zekering wat verder van de accu, gebruik dan een dubbel geïsoleerde kabel (H07RNF) en zo dik mogelijk, 70mm2 bijvoorbeeld, tussen accu en zekering.
Deze kabel is niet afgezekerd.
Die dwangmatige fascinatie voor zo dik mogelijke kabels hier op ZF is opvallend. Dat is geen rocket science. Daar zijn gewoon tabellen voor. Of denken jullie dat er in andere industrieën ook zo wordt geredeneerd. Zo dik mogelijke kabels is dan onwerkbaar. Elektrische installaties aanleggen is gewoon een vakgebied waar de redenatie “zo dik mogelijke kabels” weinig aanhangers heeft.
Dat klopt, maar 10% spanningsverlies betekend ook 10% vermogensverlies.
Omdat de hoeveelheid energie bij de meeste van ons beperkt is, kan je relatief eenvoudig dit verlies beperken door wat dikkere kabels te gebruiken dan volgens de tabellen noodzakelijk is.
Overigens wordt de kabeldiameter in een 12V installatie meestal niet beperkt door de waarde van de zekering, maar door het maximaal gewenste spanningsverlies.
Waar ik persoonlijk streef naar max 5% gerekend vanaf accu naar verbruiker.
Voor een kabel tussen de accu en de eerste zekering, deze kabel is dus niet beveiligd.
Bij een sluiting voor de zekering zal deze kabel de volle kortsluitstroom van de accu te verwerken krijgen.
Door dan een kabel te kiezen die deze stroom (kortstondig) kan handelen kun je wellicht erger voorkomen.