Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aankoop trueheading ctrx carbon +

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 17:44 #1135433

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik kan een ais transponder kopen 2 hands

volgens de verkoper zit er een ingebouwde spitter in zodat ook de marifoon erop kan, voor zover lijkt mij dat allemaal te kloppen, hij weet niet of er een mmsi nummer in geprogrammeerd zat omdat hij als ontvanger gebruikt werd, dat wordt uitgezocht.

Ook zit er als het goed is een 00183 uitgang op zodat ik hem op mijn vesper ais ontvanger kan aan sluiten

als ik hem op 12 volt aansluit en het error lampje brand niet is hij dan automatische in orde ?
en wat zou het kosten als er wel een mmsi nummer in zit geprogrammeerd

anders moet ik hem eerst even aansluiten op mijn boot, zeil ik wel naar urk maandag.
en dan vraag ik aan de verkoper of hij naar de haven komt, met verzenden per post kan ik hem niet uittesten.

al zie ik geen 12 volt aansluiting of voedingskabeltje

dat zou ik graag weten ..verdiep me er net in..

ben nu op zoek naar een gebruiksaanwijzing.






ik heb een gebruiksaanwijzing gevonden en idd er zit en splitter in zodat de vhf er ook op kan
maar geen 00183 data protocol zo te zien

wel dit
RS232 38.4kBaud bi-directional RS422 NMEA 38.4kBaud bi-directional
Connectors: VHF Antenna connector = BNC (Female) GPS Antenna connector = TNC (Female) Data cable RS232 is a 9 poled D-sub The NMEA cable RS422 is a unterminated cable The power cable is an unterminated cable AIS to VHF Radio = FME (Male) CARBON + only AIS to FM-Radio = FME (Male) CARBON + only



dus een rs232 uitgang zo te zien, ik ga nu de vesper ontvanger die ik heb uitzoeken of ik deze data kan aanbieden en of het zichtbaar is op het beeldscherm
mijn vesper wmr 750 wil ik als monitor gebruiken , vanwege zijn filters/
en zit in gebouwd in mijn schot..

ondertussen de gegevens van de vesper WMR 750

Serial data
1 bi-directional RS232 (PC), 1 NMEA input (GPS), 1 NMEA output (multiplexed AIS+GPS)
Baud rates
4800, 38400
Protocols
IEC 61162-1, NMEA 0183, NMEA 0183 HS
Standards
NMEA V2.x/V3.01, IEC 62287, ITU-R M.1371

ben er niet uit of ik die kan aansluiten...
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 18:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 18:11 #1135441

Die vesper ais ontvanger kan nu wel op marktplaats denk ik.. een transponder is ook een ontvanger natuurlijk...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 18:14 #1135442

Ik gok even dat de RS'jes de nmea poortjes zijn B)

Error? heb je er een antenne aan? :ohmy: en de rest?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 18:27 #1135447

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ben er nog niet uit...best lastige materie

de ontvanger in de vesper zou ik dan moet uitschakelen en de data van de true heading invoeren in de vesper
geen idee af dat kan

ga het ook niet proberen of uittesten, dat is teveel aan vraagtekens, ik zou vesper moet opbellen of dat kan

ik zie er maar vanaf.....teveel vraagtekens..

dan maar geen transponder voorlopig
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 18:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 19:13 #1135457

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

- De Vesper die je nu hebt is een AIS ontvanger,
de enige NMEA ingang op de Vesper is bedoeld voor een gps. Niet voor externe
AIS signalen. Deze ontvangt hij namelijk zelf.
De bi-directional RS232 poort op de Vesper is voor communicatie met een computer.
Met die RS232 poort kan je dus geen signaal van de Trueheading ontvangen.

- De Trueheading ctrx carbon+ is zender/ontvanger deze verzend via
een antenne AIS signalen naar andere bootjes, en ontvangt AIS signaal via
dezelfde antenne. De antenne-splitter maakt het ogelijk om de jouw marifoon
op dezelfde antenne te gebruiken.
De NMEA183 uitgang van de Trueheading spettert AIS data naar bv een plotter of
computer met een navigatie programma.

Conclusie
Wat je wilt, AIS signaal van de Trueheading zichtbaar maken op je Vesper gaat niet.
Deze heeft simpelweg geen NMEA ingang daarvoor.

Oplossing
Je kan de Vesper en de Trueheading allebei "standalone" gaan gebruiken, je
hebt dan wel 2 antennes nodig, één voor het AIS zenden/marifoon (Trueheading) en
de andere voor AIS ontvangst. Lijkt omslachtig maar heeft ook voordelen.
Waaronder een backup antenne.

Toekomst
Mocht je later in plaats van het Vesper-schermpje toch een plotter willen gaan
gebruiken, dan kan je de AIS-data van de Truehading op het scherm laten zien.
Ook wanneer je gaat navigeren op een laptop of tablet kan je via een
wifi-multiplexer (Yakbitz, Roos of DigitalYachts) je AIS signaal draadloos
naar die apparaten sturen.
De Vesper kan dan overboord.... ;) ;)

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 19:18 #1135458

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Hier vind je Manual TH trueheading.se/downloads/

Denk niet dat je TH data op Vesper kan tonen, maar is toch ook niet nodig..

Je kan beide naaste elkaar gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 14 mrt 2020 20:10 #1135465

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Helder

Ik begrijp dit.

maar zie er toch vanaf, nog wat moelijke zaken zoals onduidelijk mmsi mummer en werking transponder
die niet gebruikt is...is mij te wazig en te weinig helder gebleken...dus die aanschaf zet ik niet door

zie net dat ie gereserveerd is, dus toch te laat


Het verhaal zoals je het verteld is mij geheel duidelijk, dat wel.
dus ik ben wel wijzer geworden, mijn dank daarvoor

het is idd zo dat ik de vesper op de reserve antenne achter kan zetten, die zit laag maar is voor ontvangst prima, schepen die verder weg zijn filter ik er toch uit..

wacht wel tot er een ander setje te voorschijn komt.

mijn vesper gaat niet overboord, dat vind ik een geweldig en gaaf ding...supersoftware met al die filters.
de beste oplossing voor mij zou dezelfde zijn met trasponder erin.
















AdB schreef :
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

- De Vesper die je nu hebt is een AIS ontvanger,
de enige NMEA ingang op de Vesper is bedoeld voor een gps. Niet voor externe
AIS signalen. Deze ontvangt hij namelijk zelf.
De bi-directional RS232 poort op de Vesper is voor communicatie met een computer.
Met die RS232 poort kan je dus geen signaal van de Trueheading ontvangen.

- De Trueheading ctrx carbon+ is zender/ontvanger deze verzend via
een antenne AIS signalen naar andere bootjes, en ontvangt AIS signaal via
dezelfde antenne. De antenne-splitter maakt het ogelijk om de jouw marifoon
op dezelfde antenne te gebruiken.
De NMEA183 uitgang van de Trueheading spettert AIS data naar bv een plotter of
computer met een navigatie programma.

Conclusie
Wat je wilt, AIS signaal van de Trueheading zichtbaar maken op je Vesper gaat niet.
Deze heeft simpelweg geen NMEA ingang daarvoor.

Oplossing
Je kan de Vesper en de Trueheading allebei "standalone" gaan gebruiken, je
hebt dan wel 2 antennes nodig, één voor het AIS zenden/marifoon (Trueheading) en
de andere voor AIS ontvangst. Lijkt omslachtig maar heeft ook voordelen.
Waaronder een backup antenne.

Toekomst
Mocht je later in plaats van het Vesper-schermpje toch een plotter willen gaan
gebruiken, dan kan je de AIS-data van de Truehading op het scherm laten zien.
Ook wanneer je gaat navigeren op een laptop of tablet kan je via een
wifi-multiplexer (Yakbitz, Roos of DigitalYachts) je AIS signaal draadloos
naar die apparaten sturen.
De Vesper kan dan overboord.... ;) ;)

A
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 20:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 12:43 #1135599

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Dat was ik dus :S :blush: zag net dit topic en herkende de foto van mp.
Ik heb hem maar blind gekocht, ding testen gaat pas als ie in je boot zit..
Zeer vreemde kabelaansluitingen zitten er aan.

Mijn marifoon heeft een gewone uhf aansluiting, maar deze transponder met ingebouwde splitter heeft voor de antenne een bnc aansluiting. Een verloop wordt niet aanbevolen, je antennekabel beter direct een bnc stekker voorzien.
Echter voor naar mijn marifoon zit er een FME (m) aansluiting. Heb dus een best speciale kabel nodig fme(v) naar uhf (m) normaal zit deze erbij maar de verkoper had deze niet.
Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar fiets ?


Ik zal de uhf stekker vervangen voor een bnc male vervangen op de antennekabel.
Voor van de vhf naar ais beter een fme kabel kopen en met een adapter op de vhf monteren, of beter zelf een kabel maken met een uhf en fme connector ?
Laatst bewerkt: 15 mrt 2020 13:04 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 13:12 #1135602

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
ik heb dezelfde,

Je kan deze connectoren ervoor gebruiken :

nl.farnell.com/te-connectivity...ack-50ohm/dp/1206016

Dit is een crimp connector, waarvoor je een crimp tang nodig hebt, maar ik neem aan dat ze ook als soldeer stekker te krijgen zijn.
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 13:13 #1135603

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Ik heb ervaring met een ouder type. Marifoon en GPS zijn aangesloten via het NMEA netwerk. En de plotter ook, voor het weergeven van de AIS targets. Werkt prima en geen ingewikkelde kabels nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 14:18 #1135616

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Voor vhf-ais kabel denk ik om een complete fme rg58 kabel te kopen, knip daar 1 stekker vanaf af en soldeer daar een UHF op.
Voor dat korte stukje voldoet rg58 toch voldoende ?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 14:43 #1135623

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
RG58 is daar prima voor
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 15:10 #1135630

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja duur was ie niet, best een mooie prijs voor zo een apparaat.
ik wilde hem niet blind kopen, en was er niet uit hoe en wat ik wilde in combi met de vesper.

hoop dat ie perfect werkt dadelijk voor je, veel plezier met dat toch wel mooie apparaat
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 17:23 #1135652

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27129
@Peter1

je hebt PB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 15 mrt 2020 17:23 #1135653

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27129
peter1 schreef :
Ja duur was ie niet, best een mooie prijs voor zo een apparaat.
ik wilde hem niet blind kopen, en was er niet uit hoe en wat ik wilde in combi met de vesper.

hoop dat ie perfect werkt dadelijk voor je, veel plezier met dat toch wel mooie apparaat

De Carbon-CTRX werkt uitstekend met het Vesper dosplay!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 17 mrt 2020 16:38 #1136170

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
@WADnWIND je hebt een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 17 mrt 2020 17:10 #1136179

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27129
nardus schreef :
@WADnWIND je hebt een pb

Jij ook :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop trueheading ctrx carbon + 17 mrt 2020 17:20 #1136182

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Is het niet zo dat de versper per direct je eigen bootje in het midden zet, want die ontvangt ie per direct en nonstop...je kan wel alle alarm functies uitzetten anders zou je gaan brullen om je eigen bootje
maar hij komt wel in beeld .

Werkelijk geen enkel idee, ben nooit bezig geweest met transponders

wandel toch even door voor het technische bewustwoordingsproces..

er komt uiteraard straks een transponder in de boot
WADnWIND schreef :
peter1 schreef :
Ja duur was ie niet, best een mooie prijs voor zo een apparaat.
ik wilde hem niet blind kopen, en was er niet uit hoe en wat ik wilde in combi met de vesper.

hoop dat ie perfect werkt dadelijk voor je, veel plezier met dat toch wel mooie apparaat

De Carbon-CTRX werkt uitstekend met het Vesper dosplay!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2020 17:25 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl