Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroomschema ter verbetering

Stroomschema ter verbetering 19 mrt 2020 11:15 #1136685

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Ik heb een tekening gemaakt van de elektro aan boord zoals ze nu is. Computertekenen kan ik niet , dus met balpen en papier.....
Fouten die ik al opgemerkt heb - maar nog niet veranderd - zijn de 2 lichtaccu's die ik anders moet verbinden en waar ik met de - van 2B moet naar de verbruikers gaan ipv de -2A.
Ook zal ik best nog een kabel van de lader naar de tweede lichtaccu( 2B) trekken, zo worden beide accu's beter geladen.
Het aan- en uitschakelen van de batterijen gaat via een Vetus schakelaar. 1 - beide - 2 en OFF.
De voeding ( + ) naar de verbruikers vertrekt vanaf de both-stand aan de accusleutel, ik vermoed dat die vanaf 2 moet vertrekken om de startaccu te sparen.
Moeten er nog ergens zekeringen bij of onderbrekers ?
Graag jullie mening en verbeteringen.
Liefst in ' Jip en Janneke' taal ;)
gr,
Danny
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 20 mrt 2020 20:07 #1137185

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11521
Ziet er heel basic uit. Das goed ;)

Ik zou de hoofdzekering en de shunt zo dicht bij de accu zetten als fysiek maar mogelijk is. Ook tussen accu en hoofdschakelaar kan het mis gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 08:41 #1137276

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Hey Koko, de hoofdzekering ( 50A) op het schema staat fysiek 30 cm van de lichtaccu's. Dichterbij is moeilijk. Er is niet zoveel plaats onder de hondekooi.
Ik las van alles over Argofet accuscheiders , maar een Vetus 1-both-2 schakelaar heeft toch min of meer dezelfde functie, vooropgesteld dat alle 3 de accu's aan de lader hangen?
Ik heb indertijd de shunt ( naar de BMV 501) tussen de min acculader en de min batterij gezet. Dat was wat ik uit hun handleiding kon opmaken. Zie punt 3 . ' De grote belastingzijde shunt schroef bevat de dikke systeem min kabel die uiteindelijk naar lader en omvormer gevoerd wordt.'Zie het schema, dat mij toen niet heel duidelijk was - en nu nog niet feitelijk.
Dat heeft niet goed gemarcheerd. Batterij kon ik aflezen maar verbruik of laadstroom kreeg ik niet op het schermpje. Ik dacht dat ik een fout had gemaakt bij het twisten van de draadjes of zo, het setje aansluitingsdraadjes was toen niet meer voorradig bij Kniest , dat moest ik zelf fabriceren.

Nu lees ik op het forum dat de shunt tussen de accu's en afnemers moet staan , wat mij wel logisch lijkt.
Of is het anders bij de 501 dan bij de nieuwere 700serie?
gr,
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 10:16 #1137304

Hoi,
Wat ik ondertussen geleerd heb.
1) je hoofdzekering moet max 20CM van je accubank zitten. Voor je positive busbar maakt t niet uit waar die zit.
2) Je shunt voor accu monitor moet altijd tussen de negatieve pool van de te meten accubank (meestal huis) en je centrale negatieve busbar zitten. (dit is de plek waar all negative bedrading uiteindelijk bij elkaar komt.)
3) Argo Fet: Dit is een accu scheider die zelf zo goed als geen stroom gebruikt. Dit installeer je tussen je dynamo en je accu banken. Hierdoor worden beide accubanken opgeladen wanneer de motor draait. Maar LET OP, Als je andere laders (acculader, zonnepanelen, etc) op je huisbank zijn aangesloten wordt je start accu niet opgeladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 10:49 #1137311

degele schreef :
vooropgesteld dat alle 3 de accu's aan de lader hangen

Op mijn Spirit32 had ik ook de grote 1-both-2-off accuschakelaar.
Daarbij had ik voor de lader een 1-0-2 keuzeschakelaar in de kabel van lader naar accu's gemaakt.
Daarmee kon ik kiezen welke accu geladen werd (licht of start, nooit tegelijk).
En met de grote accuschakelaar kies je waar de verbruikers aan hangen.
Met die in de Both-stand koppelde de ladende accu (laadschakelaar op 1 of 2) de lader dan ook door naar de andere accu.
Zo heb je alle mogelijkheden qua verbruiken, laden en koppelen.
Maar je moet er wel steeds aan denken.... en de schakelaars gebruiken.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 13:03 #1137344

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Het laden is geen probleem, ik heb een Centaur lader van Victron met 3 stroomuitgangen, ik kan ( en ga ) elke accu apart aan de lader koppelen ( nu had ik maar 2 kabels gelegd ).
Het omswitchen van 1 ( start) naar 2 (service) werd goed opgevolgd. En de shunt gaan we dan verplaatsen naar tussen de accu's en het instrumentenbord.
Nu staat de shunt tussen lader en batterij.
Ik heb 2 plus uitgangen op de dynamo, dus is een Argofet niet echt nodig ?
Is 20 cm echt de maximum afstand tussen servicebatterij en zekering?

Dank voor het meedenken.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 13:54 #1137355

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3477
je schema ziet er in de basis goed uit en de voorgaande opmerkingen zijn prima.
Alleen mis ik de start motor in je tekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 16:30 #1137432

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
De tekening is niet optimaal. Het rechthoekje onder rechts ( met 3 plussen en één min) is de lader. De startmotor - met 50mm² kabel naar de startaccu staat er inderdaad niet bij getekend. Die moet je erbij denken.
Ik heb er de startmotor en nog wat bijgetekend.
gr,
Danny
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 18:29 #1137484

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
degele schreef :
Het laden is geen probleem, ik heb een Centaur lader van Victron met 3 stroomuitgangen, ik kan ( en ga ) elke accu apart aan de lader koppelen ( nu had ik maar 2 kabels gelegd ).
Het omswitchen van 1 ( start) naar 2 (service) werd goed opgevolgd. En de shunt gaan we dan verplaatsen naar tussen de accu's en het instrumentenbord.
Nu staat de shunt tussen lader en batterij.
Ik heb 2 plus uitgangen op de dynamo, dus is een Argofet niet echt nodig ?
Is 20 cm echt de maximum afstand tussen servicebatterij en zekering?

Dank voor het meedenken.
gr,
Danny

Je hebt 2 accubanken. Namelijk "start" en "service". Dat de "service"-bank uit 2 accu's bestaat, weet de acculader niet. Die ziet het als 1 bank. Het is foutief gedacht om te denken dat de 3e plus van de Centaur ook gebruikt moet worden. Deze drie aansluitingen zijn "geïsoleerd". Als je twee aansluitingen aan 1 en dezelfde bank hangt, hef je die isolatie op. Weet niet wat de centaur daar van vindt. Sneller of beter laden krijg je in ieder geval niet, want de centaur verdeeld zijn maximale vermogen over de 3 aansluitingen. Als je maximaal vermogen van de centaur bijvoorbeeld 3000W is, heb je bij 3 accubanken per bank slechts 1000W. Als je maar 1 aansluiting gebruikt, kan je daar de volle 3000W uit halen.

De shunt moet het eerste ding zijn wat aan de min pool van de "service" bank hangt. Pas daarna het knooppunt van alle min-kabels.
Een "snelle" hoofdzekering (met hoge interrupt rating) als eerste aan de plus pool van de "service" bank.

Volgens mij bestaat er geen 20 cm eis. Graag leer ik nog: in welke wet staat dat dan?
Mijn boerenverstand zegt dat de hoofd accu kabels goed gebeugeld zonder kans op schavielen aangelegd moeten zijn. En niet de plus tegen de min aan.
Veel belangrijker is nog de accupolen zeker tijdens het klussen, maar ook in bedrijf, goed af te schermen. Je laat namelijk zeker een keer een moersleutel uit je handen vallen en dan ontploft de accu in je ogen. Daar helpt geen zekering tegen.

Pas op met die "both" stand van de schakelaar. Het zou zomaar kunnen dat je dan 2 accu banken aan elkaar knoopt die ongelijk ontladen zijn, met andere woorden ook verschillend voltage hebben. Daar knalt dan toch even een flinke stroom tussen die accu banken totdat ze gelijk ontladen zijn. Denk maar aan de vonk die je slaat als je een andere auto helpt met startwn omdat zijn accu leeg is. Als je pech hebt, slaat jouw auto nog af ook.

Ik heb geen verstand van dynamo's met 2 plus aansluitingen. Wie wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 21 mrt 2020 19:15 #1137505

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4310
degele schreef :
De tekening is niet optimaal. Het rechthoekje onder rechts ( met 3 plussen en één min) is de lader. De startmotor - met 50mm² kabel naar de startaccu staat er inderdaad niet bij getekend. Die moet je erbij denken.
Ik heb er de startmotor en nog wat bijgetekend.
gr,
Danny

Waarom heb je de shunt van de BMV zover downstream in het systeem zitten? Die moet echt meteen aan de plus van de accu(bank) hangen die je wilt monitoren. Pas daarna mogen er allerlei vertakkingen komen. Op deze manier meet hij wel de stroom die de accu in gaat, maar niet die er weer uit gaat.

Heb je daar een reden voor?

Die schakelaar... Die vind ik tricky. Die kun je vergeten. En daarmee trek je via je service net ook de startaccu leeg. Een diode brug, of een cyrix doet dat automatisch voor je. En prima betrouwbaar.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2020 19:22 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 07:37 #1137571

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11521
Shunt moet in de mindraad, maar inderdaad: als eerste in de rij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 10:10 #1137621

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
OK, geen derde kabel naar lichtaccu B dus.
Die schakelaar.... dat is ook mijn hoofdschakelaar , alles OFF als we van boord gingen.
Op het verdeelbord staan ook allemaal schakelaartjes , en wij maakten er een vast ritueel van om alle kranen dicht te draaien en alle schakelaars af te zetten als we de boot voor meerdere dagen achterlieten.
Ik ben de schema's op het forum aan 't bekijken , o.a. van Sloe Gin en nog enkele anderen, en hoe die diodescheiders gebruiken.
Wat die shunt betreft : ik weet dat ik die moet verplaatsen , maar zoals ik enkele antwoorden terug al geschreven heb was het installatieschema mij niet heel duidelijk. In punt 3 staat dat je de dikke belasting kabel naar de lader/omvormer moet brengen.
Ik ga het schema nog eens toevoegen.

gr,
Danny
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 10:30 #1137625

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Moet de min kabel van de startaccu niet na de shunt worden aangesloten ?
Of helemaal weglaten omdat de min al aan de motor zit.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2020 10:57 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 11:08 #1137643

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Je schreef
In punt 3 staat dat je de dikke belasting kabel naar de lader/omvormer moet brengen.

Je vergeet het woord "bijvoorbeeld" te quoten.
Wat ze bedoelen is dat ALLE min kabels van welk apparaat dan ook ACHTER de shunt aangesloten moet worden.
Het beste doe je dit door na de shunt een busbar te monteren, waar je de wirwar van min kabels netjes op kwijt kan.
Bijvoorbeeld
www.bluesea.com/products/category/18/BusBars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 14:07 #1137695

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Ronaldl, bijvoorbeeld lader of omvormer versta ik als lader en of omvormer.
Verdeelbord of schakelpaneel is volgens mij iets totaal anders.
Ik begrijp nu dat de accumonitor op de manier waarop ik hem had aangesloten niet veel info kon tonen.
Maar dan heeft Victron - volgens mijn bescheiden mening - niet de juiste terminologie gebruikt in hun handleiding.
Onder punt 3 moet - nog steeds volgens mij - lader en omvormer vervangen worden door ' schakelbord / verdeelbord. Dan had ik die shunt wel tussen de batterij en het schakelpaneel gehangen.
Van elektra heb ik niet zoveel verstand, maar ik weet dat er duidelijk verschil is tussen ' bijvoorbeeld' een lader en ' bijvoorbeeld ' het schakelbord.
Toch blij dat het opgelost is :cheer: .
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 19:45 #1137809

Volgens mij bestaat er geen 20 cm eis. Graag leer ik nog: in welke wet staat dat dan?
ISO 10133, pagina 6, artikel 8: www.siranah.de/manuals/ISO10133.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 19:52 #1137811

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3301
Quick installation sheet Victron 700 serie
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 22 mrt 2020 20:20 #1137823

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
BMV 501, installatie handleiding staat hierboven in een bijlage.
Gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 23 mrt 2020 06:04 #1137868

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3301
degele schreef :
BMV 501, installatie handleiding staat hierboven in een bijlage.
Gr,
Danny

Wat ontbreekt in het 501 schema, maar wel duidelijk is aangegeven in het 7xx schema, is hoe je de shunt plaatst in een systeem met gescheiden start- en service accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 23 mrt 2020 16:47 #1138076

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Dankuwel, we gaan er werk van maken.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomschema ter verbetering 23 mrt 2020 19:07 #1138146

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Ronaldl schreef :
degele schreef :
Danny

Pas op met die "both" stand van de schakelaar. Het zou zomaar kunnen dat je dan 2 accu banken aan elkaar knoopt die ongelijk ontladen zijn, met andere woorden ook verschillend voltage hebben. Daar knalt dan toch even een flinke stroom tussen die accu banken totdat ze gelijk ontladen zijn. Denk maar aan de vonk die je slaat als je een andere auto helpt met startwn omdat zijn accu leeg is. Als je pech hebt, slaat jouw auto nog af ook.

Valt wel mee hoor, als je een lege accu parallel aan een volle zet is de "laadspanning" iets boven de 12Volt. Daar doet die lege accu niet veel mee.

In het vergelijk met de auto's ga ik er van uit dat de motor loopt en dus een afdoende laadspanning aanwezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl