Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 230V en 12V en puddelijzer..

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:05 #1136847

dag,
allereerst zal ik me zelf even snel voorstellen:
Mark 25 jaar oud, fervent zeiler en sinds kort wonend op een schip B)
Nu gaat deze vraag niet direct over een zeilschip, maar over mijn huis/beurtscheepje uit 1907.

Recent het schip gekocht met een hele zwik aan apparatuur aan boord, maar moet nu wel vaststellen dat deze niet op de juiste manier is aangesloten.
z.g.a. alle 12V gaat via de romp, dus plus over een draad en de -/nul naar de romp.
het 230V circuit zit achter 2 phoenix multiplus 12V 3000W omvormers. Er is een scheidingstrafo aanwezig maar deze is niet aangesloten.

Er is een redelijke moderne schakelkast aanwezig met aardelek e.d., ik ben deze nog aan het ontcijferen en testen.

ik loop nu met een aantal vragen:

- 12V loopt over de romp, kan dit kwaad? of moet ik echt alles naar 1 punt gaan brengen.
- 230V loopt nu rechtstreeks van de wal naar de omvormers, daar komt een scheidingstrafo z.s.m. heeft de aarding van het boordnet dan effect op de 12v DC die ook over de romp loopt.


Ik hoop dat jullie mij vergeven dat ik hier een vraag stel voor een systeem op een motorscheepje, ik heb in januari al gezeild, misschien dat dat de pijn verzacht :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:12 #1136850

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
Nou vooruit dan.

1: Nee, volgens mij kan het geen kwaad om op een stalen schip de de romp als - te gebruiken. IN alle auto's werkt dat ook zo.
2: Dan is het wel link dat de 220V niet meteen als aller allereerste een scheidingstrafo tegenkomt. Immers: de romp is geleidend en ligt vast wel ergens aan aarde. Als jij wordt opgenomen in de stroomkring ben je niet blij. Maar misschien duurt t maar kort. :blink:
3: met omvormer bedoel je acculader? Want vormt die om van 220V~ naar 12V- of andersom? 6kW is flink! daarmag je nog link mee uitkijken, want op 12V is dat 500A. Daar kun je mee lassen! Andersom kan ik me ook nauwelijks voorstellen: dan heb je snel je accu leeg. Want die 6kW moet wel ergens vandaan komen! MIsschien zijn ze 300W? Dan is t nog flink!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:17 #1136853

een Multiplus Joop is een lader/omvormer, in dit geval van 12V naar 3000w 230 volt, je kan ze ook nog kopplen.

Zie Victron producten pagina :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:22 #1136854

1: ok, ik hoorde enge verhalen over zwerfstromen tussen de verschillende 12V apparatuur
2: dat is ook mijn conclusie, deze zal ik ook zo snel mogelijk er tussen plaatsen.
3: Phoenix multiplus 12/3000, 2 stuks maar liefst, echt 6KW, al heb ik niet de accu's voor staan. op termijn zou dit misschien wel geplaatst worden. Lassen zal niet gebeuren, zekering op de accu gaat er een stuk eerder aan gelukkig. Vergis je niet: elektrische boiler/kooktoestel/verlichting/kacheltje. gaat snel haha. Ik zal natuurlijk 95% van de tijd aan de walsstroom hangen(vandaar de trafo), wanneer ik vaar gaat stroom op een regime.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:26 #1136857

Dag Mark,
Leuk dat je op zo'n oud scheepje woont. Heb ik ook tientallen jaren gedaan.
Uit 1907, dus bijna zeker gebouwd van staal en niet van puddelijzer. Maar dat ter zijde.

De min van 12 (of 24) volt via de romp laten lopen was lang geleden vrij normaal, om te bezuinigen op koperdraad.
Om corrosieproblemen te voorkomen raad ik je toch aan om dat te veranderen. Trouwens, goeie kans dat de bedrading tòch al niet meer helemaal top is.

Veel plezier met je schepie,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:27 #1136858

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
niet om t een of ander, maar hoeveel Ah is je accubank?

Die gaat wel hard leeg met dat soort spul.

Maar misschien denk ik wel te zeilerig: gewicht is een ding. Op een oude motorboot veel minder natuurlijk.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2020 21:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:41 #1136862

Berghout-2 schreef :
Dag Mark,
Leuk dat je op zo'n oud scheepje woont. Heb ik ook tientallen jaren gedaan.
Uit 1907, dus bijna zeker gebouwd van staal en niet van puddelijzer. Maar dat ter zijde.

De min van 12 (of 24) volt via de romp laten lopen was lang geleden vrij normaal, om te bezuinigen op koperdraad.
Om corrosieproblemen te voorkomen raad ik je toch aan om dat te veranderen. Trouwens, goeie kans dat de bedrading tòch al niet meer helemaal top is.

Veel plezier met je schepie,
Wim.

Waar ontstaan die corrosie problemen door bij het gebruiken van de romp als - ? ik vrees namelijk dat ik grote delen betimmering er uit zou moeten halen voor somige draden.

de 230V gescheiden via een trafo is niet voldoende denk je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:42 #1136864

Joop66 schreef :
niet om t een of ander, maar hoeveel Ah is je accubank?

Die gaat wel hard leeg met dat soort spul.

Maar misschien denk ik wel te zeilerig: gewicht is een ding. Op een oude motorboot veel minder natuurlijk.

paar 100 kg meer of minder deert me niet zo veel nee haha, nu heb ik 330ah aan lood staan, te weinig voor echte omvormer actie, genoeg om soms even de piek er af te halen. daarnaast heb ik voorlopig gewoon 16A walstroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 19 mrt 2020 21:55 #1136869

MarkvanWijk schreef :
Berghout-2 schreef :
Dag Mark,
Leuk dat je op zo'n oud scheepje woont. Heb ik ook tientallen jaren gedaan.
Uit 1907, dus bijna zeker gebouwd van staal en niet van puddelijzer. Maar dat ter zijde.

De min van 12 (of 24) volt via de romp laten lopen was lang geleden vrij normaal, om te bezuinigen op koperdraad.
Om corrosieproblemen te voorkomen raad ik je toch aan om dat te veranderen. Trouwens, goeie kans dat de bedrading tòch al niet meer helemaal top is.

Veel plezier met je schepie,
Wim.

Waar ontstaan die corrosie problemen door bij het gebruiken van de romp als - ? ik vrees namelijk dat ik grote delen betimmering er uit zou moeten halen voor somige draden.

de 230V gescheiden via een trafo is niet voldoende denk je?

Nee, dat staat los van je 230-installatie.

Zeker als je 12-voltbedrading achter de betimmering is weggestopt (waarschijnlijk al vele jaren), kan het geen kwaad om in de nabije toekomst die bedrading helemaal te vervangen. De oude rommel kun je desnoods (afgeknipt) laten zitten als je 't niet wegkrijgt.
Waarom vervangen? De isolatie kan verdroogd of doorgesleten raken, waarna kortsluiting kan ontstaan tegen de romp. En: hoe is het met de kabeldiktes, zijn die geschikt voor jouw gebruik? En: hoe zit het met de kabelverbindingen?

Wat voor scheepje is het? Waar gebouwd? Foto?
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 20 mrt 2020 13:22 #1137040

Berghout-2 schreef :

Wat voor scheepje is het? Waar gebouwd? Foto?
Wim.

Het betreft een oud beurtscheepje 14,8x2,8m groot. werf en bouwjaar zijn onbekend, oudste meetbrief is uit 1911. de verzekering schat hem uit 1907.
een betere foto heb ik op dit moment even niet.


Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 13:23 door MarkvanWijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 20 mrt 2020 13:27 #1137043

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5316
ik dacht heeel even wat doet die sprayhood daar... Lief scheepje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 20 mrt 2020 19:02 #1137159

Schattig scheepje!
Dit soort beurtscheepjes is gebouwd tussen ongeveer 1895 en 1920. In die tijd waren het hypermoderne schepen, een soort rocketscience.
Diesels bestonden nog niet, zelfs middeldrukmotoren (gloeikoppen) waren in het begin van die periode nog niet leverbaar.
Zeker tot ongeveer 1910 waren ze meestal voorzien van een liggende petroleummotor, bijvoorbeeld een Van Rennes. Goede kans dat er in jouw schip ook zo-eentje gelegen heeft.
Bij mijn weten zijn er in Nederland nog 3 schepen met een draaiende petroliemotor, waarvan de oudste de Tijdgeest uit Amsterdam is, schip en motor bouwjaar 1897.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 19:09 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 20 mrt 2020 19:12 #1137166

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
MarkvanWijk schreef :
Berghout-2 schreef :

Wat voor scheepje is het? Waar gebouwd? Foto?
Wim.

Het betreft een oud beurtscheepje 14,8x2,8m groot. werf en bouwjaar zijn onbekend, oudste meetbrief is uit 1911. de verzekering schat hem uit 1907.
een betere foto heb ik op dit moment even niet.

OK, Als je dan toch echt een motorschip wilt hebben, dan wil ik je dit vergeven: Prachtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 25 mrt 2020 20:19 #1138962

Ik ben nog een druk aan het rondneuzen hier.
de trafo is bijna aangesloten, dus dat is mooi nieuws.
de 12V loskoppelen is misschien toch wel makkelijker dan ik dacht, alleen de zware verbruikers zijn via de romp gedaan.

Alles in het motorruim kan ik zo vervangen, dat is geen probleem. waar ik wel tegenaan loop is de boegschroef, dit is een kabel van een meter of 13. de boegschroef heeft een losse accu voorin, welke met een kabel en de romp geladen wordt door een lader achterin de boot (logisch zou je denken).

nu heb ik het volgende plan -->

12V pluskabel tussen lader en boegschroef accu uit de buis halen, de lader naar voren verplaatsen en gewoon voeden met zijn eigen 230V lijn welke ik door de bestaande electrabuis laat lopen.

ik vindt het vanzelfsprekend een top plan, maar mis ik nu iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 25 mrt 2020 20:32 #1138967

Klinkt goed. Doen!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 25 mrt 2020 21:46 #1138993

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16295
MarkvanWijk schreef :
nu heb ik het volgende plan -->

12V pluskabel tussen lader en boegschroef accu uit de buis halen, de lader naar voren verplaatsen en gewoon voeden met zijn eigen 230V lijn welke ik door de bestaande electrabuis laat lopen.

ik vindt het vanzelfsprekend een top plan, maar mis ik nu iets?

Heel goed, zo hoort het.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 08:51 #1139081

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Die boegschroef wordt alleen door die lader geladen en niet ook door de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 09:03 #1139086

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16295
swblom schreef :
Die boegschroef wordt alleen door die lader geladen en niet ook door de motor?

Dat is heel normaal bij dat soort schepen. Voordat je een hele accu leeg hebt met een boegschroef.
Anders is een cursus manoeuvreren wel een aanrader. ;)
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 09:21 #1139096

swblom schreef :
Die boegschroef wordt alleen door die lader geladen en niet ook door de motor?

iets wat ik mij ook bedacht zo net.
moet ik uitzoeken.... de vraag is of het altijd nodig is.
zonder boegschroef kan je ook varen, al is het toch wel prettig op nauw water.
er staat 140Ah 12V naast, met een 4KW boegschroef.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2020 09:22 door MarkvanWijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 09:31 #1139103

swblom schreef :
Die boegschroef wordt alleen door die lader geladen en niet ook door de motor?

De boegschroefaccu laden via de motor heeft risico's.
Tijdens gebruik van de boegschroef (bij TS. 4 kW dus dik 300 ampere!) kunnen enorme stromen gaan lopen van de motordynamo naar de boegschroef.
Zowel die dynamo als de bedrading moeten daar tegen kunnen.

Bij een van mijn klanten gaf dat een probleem. We hebben dat houtje-touwtje opgelost door er een 24Volts 100 W gloeilamp tussen te schakelen die werkt als een stroombegrenzer.
Het werkt zo goed dat het na járen nog steeds zo zit.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 09:35 #1139108

daarnaast kan ik tijdens het varen de omvormer laten lopen, en via de 230V de boegschroef accu laden.

misschien wat omslachtig, en her en der wat verliezen, maar het lijkt me in mijn geval voldoende/passend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 26 mrt 2020 11:33 #1139152

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
WADnWIND schreef :
Anders is een cursus manoeuvreren wel een aanrader. ;)

Dat is altijd uiterst verhelderend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 27 mrt 2020 13:33 #1139547

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
De input van Wim was precies de reden waarom ik het vroeg, als er geladen wordt via de motor kunnen die dikke kabels niet weg.
Dan maakt het ook niet uit waar de lader staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230V en 12V en puddelijzer.. 30 mrt 2020 07:13 #1140395

Nou, de isloatie trafo draait inmiddels 2,5 dag feiloos.
aarde zit dus niet meer aan de paal nu :), gelijk stoppenkast nagelopen--> dat lijkt allemaal in orde, aardlek fucntioneerd goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl