Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe schep ik hier orde in de chaos

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 20:30 #1146080

Ander bootje erbij en dan trek je de accu bak open en en dan zie ik dit. Wat een bende daar beneden! En dit is alleen nog maar de accu. Gammele schakelpaneel is van hetzelfde.



Waar begin je in zo'n bende..en wat is dat slim in CV tijd?


De grote plus is Alles wat we willen werkt: Speed & accu laad via zonnepaneel.

De grote min Alles werkt! Ondanks enorme extra loops..


Vraag 'Never chance a winning team'. Als het werkt niet aankomen...heb ik altijd geleerd..Electronica is niet m'n favo klusjes.
Helemaal in coronatijd waar ik liever geen hulptroepen wil/kan vragen.

Maar heb nu tijd en (soort van zin) maar wat is het plan van aanpak hiervoor.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 21:00 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 20:35 #1146083

valt wel mee toch B) de meeste kabels wat aan de lengte, meeste kunnen vast wel een stukkie korter ziet het er al heel anders uit :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 20:50 #1146090

Die connector op links Ziet er nogal fors uit.

Wat is het?

Update: 32 pins ip65 gok ik
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 20:55 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 20:50 #1146091

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4666
Ik dacht hetzelfde, na inkorten ziet het er vast wat overzichtelijker uit. Wel leuk klusje. Sowieso een klos hout naast de accu in de bak, mooi op maat, om schuiven te voorkomen.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 20:51 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 23:01 #1146130

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
noggeentweerechterhanden schreef :
Die connector op links Ziet er nogal fors uit.

Wat is het?

Update: 32 pins ip65 gok ik

Ziet er uit als een Harting connector, veel in de professionele
geluid en licht wereld in gebruik. Is inderdaad ip65 en met
verschillende inzetstukken te gebruiken.(van 109 pins tot 9)
Zal even op zoek gaan naar een link, maar het is een dure en
betrouwbare connector.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 23:36 #1146137

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Grappig, het ziet eruit alsof een theater-technicus die kabels
heeft aangesloten. Voor een voorstelling is alles semi-permanent.
Na een paar maanden komt er weer een nieuwe voorstelling, dus
opbossen met een paar tie-wraps. Scheelt geld in de loop der jaren.
Maar werkt niet op een zeilboot. ;) ;)

Anyway, hier is de link naar de connectoren.

www.harting.com/NL/en-gb/solut...trial-connectors-han

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 12 apr 2020 23:41 #1146138

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
In principe kan je alle kabels inkorten, behalve die van je diepte transducer. Maar inkorten betekent ook goede en waterdichte verbindingen maken. Als je daar nog even geen zin in hebt kan je ook alle kabels netjes per stuk oprollen en met ty-raps de rolletjes / bosjes ordenen en vastzetten. Labeltje er aan en de chaos is al een stuk minder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 05:07 #1146142

ilCigno schreef :
In principe kan je alle kabels inkorten, behalve die van je diepte transducer. Maar inkorten betekent ook goede en waterdichte verbindingen maken. Als je daar nog even geen zin in hebt kan je ook alle kabels netjes per stuk oprollen en met ty-raps de rolletjes / bosjes ordenen en vastzetten. Labeltje er aan en de chaos is al een stuk minder.

...niet alle dieptetransducers kun en je inkorten. Check de Manual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 05:36 #1146143

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Bakje er naast zetten, kabels netjes opbinden, labeltje eraan, en in de bak , als alles goed is aangesloten en perfect werkt is dat ook prima.
Het gaat immers om het visuele aspect hier en dat de bakskist er mee vol ligt

Of je maakt het nog mooier, netjes inkorten , structureren, labelen e.d.
maar hoeft niet, alleen met storingen kan je het even sneller terugvinden, maar meer is het niet.
en dan heb je wel een zooi doorverbinders extra of je moet allemaal nieuwe connectoren monteren.

ik zou absoluut voor het eerste gaan.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 06:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 07:33 #1146167

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heb ook de indruk dat het wel mee valt. Beginnen met de niet netjes opgerolde kabeltjes en je bent al een heel eind.
Door de chaos heen lijkt het of er ook aardig wat corrosie op de accupolen zit. Daar zou ik zeker even aandacht aan besteden.

En je leert je boot er van kennen ;)

In mijn huidige boot soortgelijke toestanden. Wat me daarbij het meeste opviel was dat er aardig wat amp connectortjes heel slecht gekrompen waren. Je trok de kabeltjes er zo uit. Een goeie krimptang en amp stekkertjes kan dus goed van pas komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 07:50 #1146173

eventueel een bedradingsschema van de bestaande situatie tekenen. dan wordt het begrijpelijk hoe het zit. let ook op of er grotere verbruikers aangesloten zijn ivm de lange draden, die dan te dun kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 10:10 #1146248

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Rommelig 'opbergen' van te lange goede kabels is technisch geen probleem, tenzij er kabels door andere goederen beschadigd kunnen worden (kortsluiting) (of sprake kan zijn van overspraak tussen signaalkabels en dergelijke, maar alles werkt dus dat is het niet).

Wat mij opvalt is dat op die accu twee dunne draden zijn aangesloten (4 of 6 mm2 ?) zonder zekering. Als die draden ergens doorschavielen krijg je kortsluiting en mogelijk brand. Een van die draden (gebruikelijk is de plus) zou bij de accubak afgezekerd moeten zijn met een zekering die past bij de draaddiameter. Ik heb dat zelf bij mijn boot gedaan door aan de accubak een zekeringhouder te bevestigen en die met een kort draadje met de plus-pool te verbinden. Dat draadje is zo kort, dat er, gezien de constructie, geen risico op schavielen is en dat het niet in verbinding kan komen met iets dat in verbinding staat met de min-pool.
In jouw geval zou dat op het klosje kunnen waarmee je de ruimte in de accubak opvult, wat Kock1964 al opmerkte.
(En ik zou een deksel op de bak willen, want de accopolen zijn niet afgedekt).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 15:22 #1146392

Drie bundels kan je al fatsoeneren de rest zou ik geheel vervangen ook gelijk kijken of de boel is gezekerd,lijkt mij niet zo te zien
De connector is die wel eens ontkoppeld ziet er zo vastgeroest uit.
Als dat zo is zou je die kunnen vervangen door een degelijke kabeldoos met wurgwartels er gaan maar een paar draadjes in als ik de foto bekijk.

Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 15:42 #1146400

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik ben meer van de rigoreuze aanpak.
Alles er uit en opnieuw aanleggen. Als je kennis van zaken hebt weet je dan hoe alles werkt en aan elkaar is geknoopt. Hou niet van halve acties.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 15:43 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 15:49 #1146405

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Vinni schreef :
Ik ben meer van de rigoreuze aanpak.
Alles er uit en opnieuw aanleggen. Als je kennis van zaken hebt weet je dan hoe alles werkt en aan elkaar is geknoopt. Hou niet van halve acties.....

Vinni

Dit zijn geen halve acties, maar gewoon opgebonden overlengtes van snoeren en draden.
Het enigste is dat buiten de chaos er technische wel een probleemgebiedje inzit en dat is dat er geen zekering geplaatst is bij de pluspool van de accu, die moet er tussen als ader bescherming
daarbij is 4 mm op zich niet een probleem als aderdikte bij een huishoud accu..als er maar weinig stroom loopt en wat simpele verbruikers en als de afstand wat beperkt is kan dat best.

is meer een kwestie van spanningsverlies dan van gevaar.
4mm kan een hoop stroom door heen, zelfs 40 A als het even moet
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 16:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 16:10 #1146414

Herkenbaar probleem. Kan er ook niet tegen als er een berg draad over is. Maakt niet uit of dat achter het schakelpaneel is of bij de apparaten zelf, in het zicht of uit het zicht. Jeukt dan gewoon.

Begrijp niet waarom fabrikanten in de watersport niet gewoon een kabel leveren met aan 1 kant een stekker en dan een losse steker die je er zelf aan zet, op lengte. Kan je de kabel op een boot ook veel makkelijker door voeren.

Anyway, de keuzes zijn (in volgorde van voorkeur):
- nieuwe stekker kopen (liefst schroefbaar, solderen in een hoekje in de boot is meestal niet optimaal) en op lengte er weer aan zetten. Overigens is het niet altijd zo makelijk om een stekker op de kop te tikken, niet iederen fabrikant gebruikt iets gangbaars.
- kabels doorknippen en ( liefst op een droge locatie uit het zicht maar wel met wat werk ruimte) weer aan elkaar maken (bv met dit leuke speelgoed: www.aliexpress.com/i/32952446182.html )
- laten wat het is en met wat tie rips eea zo netjes mogelijk maken.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 17:06 #1146441

Zie ook geen accuschakelaar
Vinni je heb gelijk opnieuw beginnen dan behoud je ook het overzicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 17:27 #1146452

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Het meest overzichtelijk zijn alle kleuren zwart die gebruikt zijn. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 19:09 #1146500

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Eerst een goed schema maken (daar zijn goede programma's voor, zie ander draadje)
Dan consequent kleuren van de draden bepalen (en in schema opnemen).
Draden ook markeren met labels.
Geen kroonsteentjes gebruiken.
Tie wraps gebruiken.
Denk om draaddikte (stroomverbruik).
Bij elke wijziging of uitbreiding schema aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 20:21 #1146531

Alles is afhankelijk van tijd/geld/budget.
Maar wat ik in ieder geval wel snel zou aanpakken;

a. accu goed vastzetten en deksel over de accu zodat de polen afgedekt zijn.

b. bedrading die langs bewegende delen loop goed opbinden. Onder op de foto denk ik iets bewegends te zien, roerstand-melder o.i.d? Je moet niet willen dat daar bedrading langs loopt. Dat geeft makkelijk beschadigingen aan de bedrading en als je pech hebt fik in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 20:52 #1146541

Kom net binnen na een dagje off Line

Dank voor zoveel advies. Ik zal d'r morgen eens doorheen akkeren wat mij wens/wijselijk lijkt.

Opnieuw opschieten vastbinden en een label is uiteraard stap 1. Zekering goede 2e. De hoofdschakelaar zit. Aan de andere kant van het hoofdschot.

Vrees vooral een beetje voor die rubbers van de 32 pins. Eens dat los is zijn die vast om zeep. Vooraf eerst maar eens verse zoeken voor ik het begin los te halen.

Zie mijn 2.2 pk Suzuki vlotterkamer rubber elders..was nog een heel gedoe zoals alles van voor het millennium.

Bijna een intro naar een mooi off topic onderwerp: waaraan herkent men snelst de algehele staat van het onderhoud van een boot... Accupolen & Telltales achterlijk vind ik altijd wel een aardige start.
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 20:58 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 13 apr 2020 23:41 #1146562

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Als je het gaat veranderen dan zou ik vooraf een keuze maken tussen twee opties. Ofwel je werkt vanaf de accu de boom in. Ofwel je werkt vanaf de apparaten richting accu.
Als je zo de boom op of af werkt kun je steeds kleine stukjes vervangen en aan het einde van de dag weer een werkende boot hebben. Kan je de volgende dag zeilen, of het volgende stuk aanpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 14 apr 2020 05:54 #1146568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Inderdaad, als het nu werkt.

- Eerst de veiligheid door wat, eventueel losse snoerzekeringen te plaatsten.(erg goed voor je nachtrust)
- Dan verbruiker voor verbruiker volgen en vervangen/inkorten en + en - labelen.
- Aderparen eerst even samen voegen met een tyrap, zodat je weet welk paar bij elkaar hoort en waarvoor.


Niet alles in 1 keer en zoveel mogelijk documenteren met foto's e.d.
Dus uitsluiten behapbare stukjes.

De radicaal leeg knippers komen zichzelf vaak tegen en varen dan lange tijd niet.

En je afvragen of die grote stekker uberhaupt wel noodzakelijk is? Als het een vaste installatie is, dan is een aansluitkastje met zekeringautomaten een zinvolle tip.
Voor elk aderpaar een zekering automaat, zo spannend is het niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 apr 2020 05:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 14 apr 2020 06:05 #1146571

Die tip van WADnWIND over foto’s maken van huidige situatie is erg belangrijk!

Zeker bij schakelpanelen is leegknippen erg snel gedaan, maar is het wel fijn als je later terug kan zien (hoe zat het ook al weer...)
In dit digitale tijdperk is er wat mij betreft geen reden om niet veel foto’s te maken...
ik heb zelf ook zo’n zelfde chaos, maar doe het stukje bij beetje (eerst accu’s gedaan, daarna schakelpaneel, en nu 1 voor 1 alle gebruikers nalopen... die foto’s hebben me zeker bij het opnieuw bedraden van paneel erg geholpen (eerdere eigenaars gebruikten ook alle kleuren aders door elkaar...)

Groet,
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe schep ik hier orde in de chaos 25 apr 2020 18:30 #1151546

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik zoutneerslag in een paar grote brokken knippen.
Als eerste het hele primaire circuit rond de accu’s. De hoofdschakelaar, hoofdzekeringen, hoe worden de accu’s bijgeladen, wil je evt een accumonitor met shunt (zeer aan te bevelen. Dit eerste brok is essentieel voor de veiligheid en betrouwbaarheid van je boordnet.
Tweede brok is je schakelpaneel met de distrubutie naar de verschillende gebruikers, schakelaars, zekeringen, controlelampjes etc.
Zorg dan ook dat de navigatieverlichting en andere essentiële zaken betrouwbaar zijn.
dat kan ook op een ander moment als blok 1 klaar is.
Blok 3 zijn alle instrumenten en alle elektronische dataflows, multiplexers en what havermout. NMEA etc, leuk maar niet essentieel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl