Bert65 schreef :
Het, in mijn ogen, beste antwoord is al helemaal in het begin gegeven. De motor hoort de startaccu op te laden. De lichtaccu op een apparte lader.
Mocht je persé een duo lader willen let er dan op dat die zelden twee keer de zelfde output geeft maar op één poort een lagere output voor de startaccu (die dat dus meestal niet nodig heeft)
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat is echt onzin. De laadstroom wordt gewoon verdeeld naargelang de ladingstoestand van de beide accu's.
Als de startaccu vol is ( en dat is uiteraard meestal zo) gaat die uitgang op druppelladen en de andere op de volle beschikbare laadstroom vanuit het paneel beschikbare stroom , tenminste als die accu niet ook (bijna) vol is. Meerdere malen gemeten met mijn uiteraard aanwezige accumonitor die alleen op de verbruikersaccu zit. Maximaal meer dan eens bijna 4 ampere bij 14,3 volt gemeten van mijn 70 Watt paneel . En dat was nog met mijn oude PWM regelaar , met mijn nieuwe MPPT duo zou dat misschien nog wat meer moeten kunnen worden. Dat amperage was overigens wel omdat ik op dat moment ook zelfs meer dan die 4 amp verbruikte (o.a. laptop en wat ander kleiner spul) .Uiteraard hangt de stroom naar de accu altijd ook af van de ladingstoestand van die accu. Bij volle accu's en zonder gebruikers kan een paneel uiteraard niks meer leveren
Daarom is het juist meten van de performance van een zonnepaneel alleen mogelijk als die stroom ook ergens afgenomen wordt en dus helemaal niet zo simpel , in tegenstelling tot natuurlijk bij zonnepanelen thuis.
Ad