Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadspanning standaard dynamo

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 13:59 #1149361

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Een beetje naar aanleiding van diverse draadjes over het laden van de startaccu en gebruikersaccu door de motor via relais of laadstroomverdeler.
Mijn Yanmar 2YM15 laad met de standaard 60A dynamo over het algemeen alleen de startaccu.
Wat mij opvalt (zie onderstaand grafiekje van de laadspanning) is dat de spanning in eerste instantie oploopt tot ongeveer 14,4V.
Om vervolgens al vrij snel te dalen naar een ongeveer 14V.
Ik ga ervan uit dat er geen intelligente regeling in de dynamo zit.
Mijn verklaring is dat deze daling in laadspanning komt door een begrenzing in de dynamo als gevolg van de temperatuur.
Heeft iemand een andere verklaring of weet hoe het echt zit?

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 14:37 #1149371

Een ïntelligente regelink zal er niet inzitten maar in elke alternator zit wel degelijk een regelaar , bij de oudere soms ook extern en tegenwoordig electronisch . Die moet immers o.a. de laadspanning constant houden die anders met het toerental steeds verder op zou lopen.
En die regelt dus de laadspanning. Mogelijk heeft dat ding even tijd nodig om "op gang te komen"?
Zie ook dat boschboek wat ik al tig maar hier geplaatst heb.
Hier de betreffende pagina's.

Bijlage:

Bestandsnaam: Spanningsregelaar.pdf
Bestandsgrootte:3,107 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 16:11 #1149427

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Hoe moet die grafiek gelezen worden
Volgens de onderstaande uren op de horizontale as, loopt deze van rechts naar links.
Of zie ik dit verkeerd .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 16:23 #1149435

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Tony2920 schreef :
Hoe moet die grafiek gelezen worden
Volgens de onderstaande uren op de horizontale as, loopt deze van rechts naar links.
Of zie ik dit verkeerd .
Inderdaad wat verwarrend.
De grafiek is een weergave van een LOG tabel, waarbij uiterst rechts(hier niet in beeld) 'nu' is, hoe verder naar links hoe verder terug in de tijd.

Het laden begon dus 16 uur geleden en stopte 15 uur geleden op dit plaatje.
De grafiek wordt dus continu aan de rechtse zijde aangevuld met actuele data.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 16:47 #1149448

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De laadspanning van de alternator wordt sterk bepaald door de accuspanning. Het spanningsverschil tussen de uitgang van de alternator en de accupool bepaalt de laadstroom. De volle laadstroom van een alternator met 'standaard' regelaar (in jouw geval 60A) haal je alleen als de accu's vrijwel leeg zijn. Nu is een startaccu vrijwel nooit leeg, dus je topt alleen het laatste stukje SOC af. Omdat het spanningsverschil al vrij snel heel klein is, stort de laadstroom ook al snel in. Daarom duurt het ook eindeloos om een boordaccu in de buurt te krijgen van 100% SOC door middel van stroom draaien. Een standaard regelaar is gemaakt voor auto's en gewoon niet zo geschikt voor op een boot, waar je de accu's graag snel zo vol mogelijk wilt pompen (LiFePo accu's is een ander verhaal). Dit is de reden waarom je de standaard regelaar kan vervangen door een meer intelligente zoals van Sterling of Victron. Die stuurt de laadstroom onder andere op basis van de accutemperatuur en zorgt er voor dat er constant met de maximale veilige laadstroom geladen wordt. Met als voordeel dat de accu veel sneller geladen wordt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 18:05 #1149496

Een standaard spanningsregelaar voor de alternator compenseert voor temperatuur.

Door het oplopen van de temperatuur met bijvoorbeeld 30 graden wordt de spanning met iets van 0,3 volt teruggeregeld. Zie het grafiekje in het pdf document van YB in een eerdere reactie.

Behalve de temperatuur zit er weinig intelligents in. Dus geen 3- of 4 traps laadkarakteristiek.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 18:35 #1149513

Bij mij hetzelfde. Eerst even ergens tegen de 14,4V en na korte tijd terug naar 14,0

In de regelaar zit ook iets dat op temperatuur reageert. Het komt in mijn waarnemeing aardig overeen met het opwarmen van de generator.
Ik denk dat het de bedoeling is om in aanvang even snel de (auto) accu op peil te brengen en daarna niet voordurend tegen de gasspanning aan te zitten

Het zijn tenslotte generatoren uit de auto industrie, die zullen ook niet te lang op absorptie spannig draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 18:36 #1149514

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
PvO schreef :
Tony2920 schreef :
Hoe moet die grafiek gelezen worden
Volgens de onderstaande uren op de horizontale as, loopt deze van rechts naar links.
Of zie ik dit verkeerd .
Inderdaad wat verwarrend.
De grafiek is een weergave van een LOG tabel, waarbij uiterst rechts(hier niet in beeld) 'nu' is, hoe verder naar links hoe verder terug in de tijd.

Het laden begon dus 16 uur geleden en stopte 15 uur geleden op dit plaatje.
De grafiek wordt dus continu aan de rechtse zijde aangevuld met actuele data.

Erg steile laadcurve in dat geval, was niet veel nodig om de accu terug op spanning te krijgen.
Is de capaciteit van de accu nog in orde ?
Is dit een curve met de motor continu op 1 toerental ?
Ik kan de daling niet verklaren, en heb dit op mijn boot nog niet vastgesteld.
Volgende keer eens op gaan letten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 19:17 #1149542

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Tony2920 schreef :
PvO schreef :
Tony2920 schreef :
Hoe moet die grafiek gelezen worden
Volgens de onderstaande uren op de horizontale as, loopt deze van rechts naar links.
Of zie ik dit verkeerd .
Inderdaad wat verwarrend.
De grafiek is een weergave van een LOG tabel, waarbij uiterst rechts(hier niet in beeld) 'nu' is, hoe verder naar links hoe verder terug in de tijd.

Het laden begon dus 16 uur geleden en stopte 15 uur geleden op dit plaatje.
De grafiek wordt dus continu aan de rechtse zijde aangevuld met actuele data.

Erg steile laadcurve in dat geval, was niet veel nodig om de accu terug op spanning te krijgen.
Is de capaciteit van de accu nog in orde ?
Is dit een curve met de motor continu op 1 toerental ?
Ik kan de daling niet verklaren, en heb dit op mijn boot nog niet vastgesteld.
Volgende keer eens op gaan letten.
Accu is prima zover ik weet.
Het is een startaccu van 40ah, die alleen voor het starten gebruikt wordt.
Dus alleen het vermogen dat aan de accu is onttrokken moet worden terug geladen (en eventueel wat zelfontlading) en dat is te verwaarlozen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning standaard dynamo 20 apr 2020 19:18 #1149545

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
@Timo, grafiekje geeft de accuspanning weer, niet de laadstroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl