Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ik loop even vast met me electra

Ik loop even vast met me electra 27 apr 2020 20:10 #1152410

Ben aan boord alle electra vernieuwen.
Bijna de bekabeling allemaal getrokken.
Alle apperatuur etc op een dinrail naar de switchboards.

Nu wil ik me accu's aansluiten en dan pit geven aan mijn apperatuur.
En dat is waar ik vast loop want simpel gezegd mijn accu kabel is vele male dikker en past dus niet op de din rail.
Moet ik deze op een zekering aansluiten en vandaaruit naar een dunne kabel richting de din rail?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 27 apr 2020 20:26 #1152416

Het beste is even berekenen hoeveel stroom er ongeveer gaat lopen.
Je weet de lengte ( afstand naar accu x 2) en daarmee kan je dan de dikte kabel berekenen.

Voor zeker dat je niet zo een dikke kabel nodig hebt. Dat maakt het allemaal een stuk hanteerbaarder en goedkoper ook nog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 27 apr 2020 20:44 #1152424

ALs de kabel er ligt, ligt ie er toch?

Ik heb deze besteld

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 27 apr 2020 21:39 #1152453

Dikke kabel aan een busbar daar vandaan naar de rest :whistle:

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 04:55 #1152475

Bedankt voor de reacties. Dus begrijp dat mijn missende link hierin een busbar is?

Mvg

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 05:33 #1152483

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Het is niet vreemd dat je mettertijd steeds meer apparatuur aansluit
denk aan dieselkachel, koelbox e.d

Daarom is het best lekker dat je de hoofdstroomkabel van de huishoudaccu wat dikker uitvoert.
gaat toch niet om hele dikke kabels en is er maar eentje.

op 2,5 mm2 kan je al best veel stroom voeren, als de lengte wat lang is zou spanningsverlies eerder een probleem zijn dan stroom....kan zo maar 20 A en wat meer door heen als het moet...dat is voor een huishoud accu best al heel veel op de piek opname


roozeboos schreef :
Het beste is even berekenen hoeveel stroom er ongeveer gaat lopen.
Je weet de lengte ( afstand naar accu x 2) en daarmee kan je dan de dikte kabel berekenen.

Voor zeker dat je niet zo een dikke kabel nodig hebt. Dat maakt het allemaal een stuk hanteerbaarder en goedkoper ook nog.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 06:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 06:59 #1152501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27047
Dag Cornflakes.

Ik gebruik dan b.v. 35mm2 klemstroken van weidmuller en van daaruit verdelen naar meerdere dunnere draden op het verdeel systeem. Voordeel is dat het een kooiklem is en je dus geen kabel ogen nodig hebt. De WDU klemmen zijn er ook in 10mm2, 16mm2, 24mm2. Voor elke maat zijn er ook voorverbindstrips onderling.
Het geheel geeft een stuk beter aanzicht dan de "bushbar".

De bushbaar (duur woord voor gewoon lompe ongeisoleerde koperen strip met schroefgaten) is de antieke oplossing, maar soms wel praktisch.

Ik zal eens kijken of ik foto's heb van een installatie met 35mm2 klemmen.

Voor din-rail heb je ook houders met een dikke koperen strip waar ogen op kunnen.

encrypted-tbn0.gstatic.com/ima...jSoGCy0iCXa&usqp=CAU
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 07:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 10:03 #1152577

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Net wat WADnWIND schreef, gebruik aan sluit klemmen.
Als je maximaal 40 ampere berekent , en dat is best wel veel.
Dan gebruik je een 10 mm2 ader en kan ook 16 mm2. zowel plus als min.

aansluit klemmen zijn in veel variatie te verkrijgen.
Heb je weinig ruimte kies dan een hoge dubbele aan sluit klem
Anders een normale en vergeet niet de scheidingswand en door verbind strips en nummering .
En een din rail voor Aansluit klemmen zie link

www.conrad.nl/o/aansluitklemmen-weidmuller-6130130

www.conrad.nl/p/klemmarkeerder...wit-500-stuks-278423

www.conrad.nl/p/rittal-sz-ts35...87-mm-1-stuks-521016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 10:15 #1152584

Ben erg blij met mijn keuze, zie weinig charmanters langskomen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 10:17 #1152585

nou gelukkig maar. Als TS nu hetzelfde neemt is hij vast ook erg blij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik loop even vast met me electra 28 apr 2020 10:47 #1152593

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Bij mij loopt er een zware draad naar mijn hoofdschakelaar.
Vandaaruit naar mijn verdeelpaneel een dunnere draad.
Ik zie bij TS zijn post geen vermelding van een hoofdschakelaar, ik hoop dat hij die toch voorzien heeft ? !
Van daar uit loopt dan een minder dikke draad naar het verdeelpaneel, of de busbar bij het verdeelpaneel.
Vandaar uit naar de afzonderlijke schakelaars die de groepen aanstuurt. De lampen, de naviagatieverlichting, de navigatieapparatuur, de koeling ? etc.
Je gaat toch niet al je toestellen gewoon continu aan je accu hangen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 10:48 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl