Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boordsysteem reorganiseren

Boordsysteem reorganiseren 20 mei 2020 09:15 #1162359

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Na de zomer wil ik het boordsysteem van de boot gaan reorganiseren en de kabels vernieuwen. Het systeem heeft nu nog een 1-2-both-off schakelaar om van accu te kunnen kiezen en dat wil ik wat moderniseren.

Ik heb de Victron handleiding op de site doorgenomen met de verschillende mogelijkheden. Aan de hand daarvan heb ik het volgende (versimpelde) schema getekend. De hoofdschakelaars heb ik daarin vergeten op te nemen, maar komen er uiteraard wel.

Wie heeft tips voor goede verbeteringen of kan eventuele cruciale fouten er uit halen?


Laatst bewerkt: 20 mei 2020 09:17 door Jelle80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordsysteem reorganiseren 20 mei 2020 09:55 #1162378

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik zie geen fouten.
Ik mis op de tekening de hoofdzekering zo dicht mogelijk bij de serviceaccu (m.i. voor de hoofdschakelaar) en de min aansluitingen van alternator (via massa van de motor en de aansluiting van de startaccu?) en acculader.

Keuzes:
@Zekeringen/schakelpaneel: ik heb alle aansluitingen (uiteraard) gezekerd, passend bij de draaddikte (en de gebruiker). Maar niet alle gebruikers op het paneel voorzien van een schakelaar: veel gebruikers hebben een eigen schakelaar, zoals lamparmaturen en de radio/marifoon.
Ik heb een eencilinderdiesel met bijbehorende lichte alternator. Ik motor zo weinig mogelijk, bij voorkeur alleen haven in/haven uit. De alternator laadt alleen de startaccu. Ik heb twee geheel gescheiden circuits, en geen Argofet o.i.d. Mijns inziens is dat pas interessant als je behoorlijk veel op de motor vaart of zo lang van de walstroom bent dat je stroom moet draaien voor de serviceaccu. Maar dan moet je misschien je alternator aanpassen.
De mogelijkheid op de serviceaccu te kunnen starten heb ik nog nooit nodig gehad. Heb wel eens overwogen om daarvoor een soort startkabels te maken of mee te nemen.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 09:56 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl