Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een mastervolt gremlin aanboord?

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 15:44 #1163129

Bij mij aanboord heb ik het volledige elektrische systeem met componenten van Mastervolt samengesteld. De belangrijkste items daarin zijn de omvormer/acculader combi en de shunt met een monitor daaraan. In dezelfde week zijn zowel de shunt als de omvormer/acculader er mee gestopt, maar met de tussenpoos van een dag of 5-6. Er zijn geen spikes in spanning geweest of een andere overbelasting van het systeem. Ook is de spanning van het systeem niet te laag geweest. Alles werkt verder prima aanboord. De installatie is 11 jaar oud en er zit uiteraard geen garantie meer op de diverse onderdelen.

Mijn conclusie dat de shunt niet werkt is gebaseerd op het feit dat de monitor zelf nog wel werkt. Deze zit in een ketting en krijgt ook info van de accu lader en wat andere onderdelen aanboord. Normaliter blinkt er ook een lampje op de shunt, en ook die is weg. Iemand enig idee of er wat te repareren valt aan een shunt?


De acculader/omvormer is een gecombineerd apparaat met een continue vermogen van 2500W en een kortstondig vermogen van 3500W. Beide functies zouden onafhankelijk van elkaar moeten blijven werken (als de een kapot gaat doet de andere het nog) maar in dit geval doen beide apparaten het niet meer en dat heeft tegelijktijdig plaats gevonden. Waar kan ik het beste de speurtocht beginnen om de fout te vinden? Zelf zit ik richting de aan/uit schakelaar te denken. Dat is een drie standen schakelaar welke aan een kant de omvormer aan kan zetten, in de midden stand staat alles uit en in de andere stand functioneerd deze als acculader. Het lijkt me te toevallig dat beide functies tegelijkertijd kapot gaan. Iemand aanvullende ideeen? Uiteraard zijn de zekeringen allemaal goed en ook de interne zekering in de omvormer-combi is niet geklapt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 15:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 15:58 #1163132

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Eerst zo veel mogelijk namen en rugnummers. Modeltypes en links naar informatie. Schema hoe het een en ander aan elkaar is geknoopt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 16:12 #1163134

Begin eerst maar eens met meten.
Dat is namelijk weten.
Begin bij het begin.................Stopcontact/spanningsbron van de wal, verlengsnoer, aansluitingen aan boord. Zekering(en) aan boord.
Dan de aansluitingen aan boord controleren en meten.
Als dit allemaal in orde is kan je elk component op de juiste werking gaan controleren.
Desnoods de lader even afkoppelen en separaat aan de 220V hangen.
Werkt het, dan kan je verder gaan zoeken.
En zo verder.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 16:19 #1163137

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik vermoed een grote overgangsweerstand op shunt, meet de overgangsspanning die mag maar enkele millivolts zijn. Misschien is de lader zelfs niet defect.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 16:19 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 16:25 #1163138

@ 3noreen
Shunt is deze:
www.mastervolt.com/products/ma...stershunt-500-czone/ de link gaat naar de nieuwe uitvoering (czone) maar in de download sectie van dit model staan ook de verwijzingen naar de oude uitvoering (masterbus only, model nummer 77020110)

De lader/omvormer combi is deze:
www.mastervolt.com/downloads/6880/


Zo zit het aangesloten, het gaat om de groen omwolkte appraten:

Bijlage:

Bestandsnaam: 022-034Ele...wing.pdf
Bestandsgrootte:125 KB
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 16:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 16:30 #1163143

@FriendlySailor Alles is gemeten wat ik meten kon en alles lijkt normaal, dus het moet in het apparaat zelf zitten. Ik heb ook nog zo'n apparaat wat op 110v werkt (Noord amerika) en die doet het prima binnen hetzelfde systeem. De combi schakelt niet meer aan of uit.

@zeerover. De weerstand over de shunt heb ik nog niet gemeten, dat ga ik zo nog even doen. De shunt stopte ermee en daarna een dag of 5-6 later stopte de combie er mee terwijl die in die 5-6 dagen toch iedere dag wel een paar uur gebruikt is. Ik denk daarom dat het eventuele falen van de shunt niets te doen heeft met het niet functioneren van de combi.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 16:45 #1163146

Als je spanning op het apparaat hebt, lijkt het er idd op dat er binnenin iets het begeven heeft.
Hij is toch defect..............gewoon open maken en technisch kijken.
Wie weet.
Niet geschoten is altijd mis.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 19:25 #1163242

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Erik, dit is niet bedoeld als persoonlijke kritiek, maar het verhaal geeft wel aan wat de kwetsbaarheid is van geïntegreerde systemen. Het is allemaal heel mooi met data verbonden, databussen en netwerken, zolang het werkt is het fantastisch!

Ik heb jaren lang dergelijke combinaties verkocht, van bekende Nederlandse merken aan beroepsvaart. Als er iets stuk ging moest er a la minuut iets anders werkend in.

Ik wordt door sommige verweten alle beren op de weg te zien, dus ik ben weer terug bij autonome toestellen. Dat is vooral service vriendelijk (in de rimboe).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 22 mei 2020 19:45 #1163259

WADnWIND schreef :
Erik, dit is niet bedoeld als persoonlijke kritiek, maar het verhaal geeft wel aan wat de kwetsbaarheid is van geïntegreerde systemen. Het is allemaal heel mooi met data verbonden, databussen en netwerken, zolang het werkt is het fantastisch!
Ik ben ook absoluut tegen electronica wat met elkaar mag communiceren. Het mooie van deze mastervolt componenten is echter dat ze zonder ze aan elkaar vast te knopen nog steeds werken. Ze kunnen in een netwerk ginstalleerd worden, maar ook als zelfstandige stand-alone units. De enige reden dat ik er een netwerk kabeltje aan heb gehangen is dat ik vanaf de kaarten Tafel met een paar drukken op de knop de walstroom afname kan beperken als het een lichte zekering betreft.

Ook is deze installatie 11 jaar oud en al 15 jaar geleden ontworpen. Ik heb inmiddels ook een hoop bijgeleerd en zal, als ik de boot weer eens zou bouwen, enkele dingen mbt uitrusting stukken toch anders doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 23 mei 2020 07:04 #1163357

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Wat ik zou proberen is of de omvormer/lader wil werken zonder data Kabel. Ik kan niet uit de gebruiksaanwijzing halen of de kan en hoe dat moet. Er zitten een aantal dip switches. Je zou denken dat het daarmee kan. Verder zou je zou graag willen weten wat er over de databus gaat. Het lijkt hardwarematig een can-bus. Maar ik schat de kans heel klein dat je slaagt daar inzicht in te krijgen. Of er moet net als bij Victron die gegevens over zijn protocol publiceert dat mastervolt dit ook doet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 07:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mastervolt gremlin aanboord? 23 mei 2020 16:59 #1163660

Ik weet ook niet precies welke data er via dat netwerk verstuurd word. Voor zover ik heb na kunnen gaan is het alleen maar op afstand uitlezen van data zoals spanning, status van laad cycle, aantal cycli enz. Deze netwerk kabel kun je er zo uithalen en dan moet ieder apparaat in het systeeem als stand alone werken. ik heb dit echter niet geprobeerd Nadat de combi er mee gestopt is. Aansturing op afstand (aan en uitschakelen) werkt echter met een apart kabeltje wat nooit geinstaleerd is geweest.

Ik ga eens kijken wat het apparaat doet as ik het hele netwerk kabeltje weghaal. Nu ik er over nadenk zou best de aan/uit schakelaar defect kunnen zijn. Eens kijken wat deze doet als ik er een aan/uit schakelaar op afstand op aansluit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl