Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu vervangen lader behouden

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 12:54 #1164160

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Zoals velen wel weten is mijn boot uit 1988.
In 1989 heb ik een Victron Atlas combi 12/450 ingebouwd.
Dat is een acculader en omvormer.
Mijn startaccu is een Delphi Freedom onderhoudsvrije calcium accu 12V 102 Ah denk uit 2005 maar iig ouder dan 2009.
Deze lijkt nu overleden.
De serviceaccu's zijn Varta's 185 Ah semi tractie uit 2009 parallel geschakeld. (Gewoon zuur accu's)
De service accu's worden gescheiden van de startaccu door een relais wat sluit als er laadstroom is van de dynamo.
De Victron wordt met een accu keuzeschakelaar gekoppeld aan de servicegroep of aan de startaccu.

Vorig seizoen zat de servicegroep ondanks regelmatige check ineens met een laag vloeistof niveau.
Met gedemineraliseerd water bijgevuld.
Tijdens de winterberging staat de Victron overdag de servicegroep te (druppel) laden.
Ook nu moesten er weer liters (!) water bij.
Meten na een nacht niet laden: 12,1 V

Zijn de serviceaccu's overleden? Verdwijnt het water door sluiting tussen de platen?
In het seizoen in de weekenden laadt ik nooit alleen door de week. De Victron. Geen zonnepanelen.

Delphi bestaat niet meer? Wat is een goed merk voor startaccu onderhoudsvrij 105Ah?

Als de servicegroep ook overleden blijkt wil ik weer 2x 185 Ah installeren maar eventueel overstappen op onderhoudsvrij.
Qua kosten zijn de ouderwetse zuuraccu's misschien wel het goedkoopste zeker als ik er meer dan 10 jaar mee doe.
De stap naar onderhoudsvrij is te doen qua kosten en die zullen ook zo lang mee gaan?

Maar... de Victron ()originele factuur aanschaf in 1989 Hfl. 1900,- heeft een keer probleem gehad met de verhoging van de capaciteit naar 2x 185 Ah in 1998 en verder nooit.
De laadkarakteristiek voor onderhoudsvrije accu's moet anders dan voor zuuraccu's?
Ik lees in de handleiding van de Victron uit 1989:
Laden verloopt volgens WoWoWAe karakteristiek.
Laadstroom 25A bij 12V. Standaardafstelling 14,5V
De lader mag continu aangesloten blijven ook in winterberging.
Geschikt voor start en semi tractie type lood/zuur in open of gasdichte uitvoeringen.

Kan ik gewoon onderhoudsvrije accu's in mijn bestaande installatie plaatsen of is de Victron een probleem?
De startaccu wordt in de praktijk uitsluitend door de dynamo geladen behalve in de winterberging.
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 12:59 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 13:25 #1164191

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Lijkt er op dat de accu's inderdaad zijn overleden.
Hebben ze het nog lang uitgehouden trouwens.
Volgens mij is de overstap naar onderhoudsvrij gewoon te doen.
Let wel op de gewenste laadspanning.
Zelf heb ik accu's van AW uit Barendrecht.gebruik zelf wel een zonnepaneel voor langere tijd buiten walstroom.
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 13:28 door bteaux. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 13:35 #1164200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27047
Ik zou de combi maar vervangen. Er is tussen 1989 en nu wel wat progressie geweest op alle vlakken.
Ik heb ze zelf verkocht en gerepareerd, ik zou er nu nooit meer dat type combi nieuw kopen. Het rendement is niet geweldig en een blokgolf.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 13:48 #1164210

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Waarom vervangen van combi?
De omvormer wordt alleen gebruikt om computer en telefoons op te laden en een enkele keer de boormachine.
Zijn laadfunctie wordt wel veel gebruikt maar daar is toch geen rendementsprobleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 14:34 #1164233

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Gezien de leeftijd van je accu's ligt het voor de hand daar de oorzaak voor je toegenomen waterverbruik te zoeken.
Voor de zekerheid zou ik ook de laadspanning van de victron checken.
Als die te hoog is, krijg je ook een verhoogt waterverbruik.
Als de victron verder goed is zie ik geen reden die te vervangen.
Tenzij je overstapt naar gel of AGM accu's.
Die hebben vaak een hogere laadspanning dan 14.5V nodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 24 mei 2020 14:36 #1164234

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Bij mij was ook de accubank naar z,
'n grootje, verleden jaar de startaccu.
Alles nu onderhoudsvrij. Heb een mastervolt lader.
Kenmerk dat de accu's niet goed meer waren was ook het bijvullen.
Dat het rendement van de lader wat minder is dan de nieuwere types....ach als je daar mee kan leven zou ik dat zo laten,
Wat'n Wind is wel een betere referentie dan ik op dat gebied.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 08:50 #1164963

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Startaccu naar zijn grootje, het oog kleurde ook niet goed.
Een van de serviceaccu's warm de ander echt warm na nacht laden dus schrijf ik die ook af.
Maar 185 Ah weegt zomaar 40-45 kg denk ik, mijn hart is weer goed maar ik riskeer niet mijn rug.
Hulp met sjouwen in coronatijd? Ook niet.
Dus twee pikhaken van raam in achterhut naar opbergvak in de wand en takeltje.
Alleen gesjouwd van hoofdeind hut naar kajuittrap om de hoek.
Ik heb een mastlift om mezelf naar de masttop te hijsen, dat is een soort kettingtakel van lijn.
Ding aan de giek en zo de auto in...





Laatst bewerkt: 26 mei 2020 08:58 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 08:51 #1164964

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Grr ken die ook recht, altijd als ie van mijn telefoon komt....

Heb ze kwartslag gedraaid maar ZF draait ze halve slag...
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 09:00 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 09:24 #1164981

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27047
Waterblok schreef :
Startaccu naar zijn grootje, het oog kleurde ook niet goed.
Een van de serviceaccu's warm de ander echt warm na nacht laden dus schrijf ik die ook af.

Ik zou de lader toch maar verdenken. Die combi 450 uit de 80er jaren kunnen nogal wel eens kuren vertonen door hitte ontwikkeling omdat het rendement van de lader niet geweldig is.

Maar ja het zijn niet mijn accu's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 09:49 #1164989

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
WADnWIND schreef :
Waterblok schreef :
Startaccu naar zijn grootje, het oog kleurde ook niet goed.
Een van de serviceaccu's warm de ander echt warm na nacht laden dus schrijf ik die ook af.

Ik zou de lader toch maar verdenken. Die combi 450 uit de 80er jaren kunnen nogal wel eens kuren vertonen door hitte ontwikkeling omdat het rendement van de lader niet geweldig is.

Maar ja het zijn niet mijn accu's
Loodzuur accu's uit 2009 die winters aan de walstroom hangen en waarvan het vloeistofniveau boven de platen in de winter mogelijk wat minder frequent worden nagekeken.....11 jaar.
Mogen die dan aan vervanging toe zijn?
Ik zie wel een plaatje, ken die niet, heavy duty met dikke platen?
11 jaar vind ik een prestatie en zou niet beginnen de lader te verdenken...maar ik ben de leek in deze, een minder mooie blokgolf en het mindere rendement ten spijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 10:49 #1165004

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26235
Die service accu's hebben inderdaad een mooie leeftijd bereikt en er is niks vreemds aan dat ze nu de geest hebben gegeven.

De accu's moeten dus hoe dan ook vervangen worden.

Qua verdenken lader: als de nieuwe accu's erin staan en onder lading zijn gebracht even met een accu-monitor of een universeelmeter in de gaten houden wat er gebeurt. Gaat de lader op het goede moment (kort na het bereiken van een constante 14,4 - 14,5 V laadspanning) over op de onderhoudslading van 13,8 V of iets minder? Als je even de moeite neemt om er een paar uur bij te blijven en constateert dat de accu's niet te lang onder 14,4 V geladen worden en de laadspanning zeker niet hoger oploopt dan een kortstondige 14,5 V, dan is er met de lader niks aan de hand en kan die gewoon blijven.

De accu's zullen, als ze nieuw zijn, negen van de tien keer al redelijk geladen zijn bij de verkoper. De laadspanning zal dan in snel tempo van een rustspanning van 12,7 -12,8 V oplopen naar 14,4 V. Zeker bij lood-calcium accu's mag de spanning beste even 14,5V zijn. Maar die fase van 14,4 - 14,5 V moet geen uren duren bij een nieuwe accu.

Het zuur pas toevoegen bij verkoop kan eigenlijk alleen bij traditionele navulbare accu's.
Mijn ervaring is dat die steeds minder te koop zijn. Daveco in Werkendam heeft ze niet meer in 12 V uitvoering. Je komt voor nieuwe dus waarschijnlijk terecht bij niet navulbare 'onderhoudsvrije' lood-calciumaccu's. Waar ook niks mis mee is, maar je moet ze niet te lang overladen, anders vliegen de veiligheidsventielen eruit en water bijvullen kan niet.
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 10:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 11:10 #1165010

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Ha, zojuist bij www.accuserviceholland.nl twee nieuwe serviceaccu's gehaald (en gisteren de startaccu)
Daar opperde men ook na mijn beschrijving de lader te verdenken.
Ik kan dus donderdag te water en vaar t/m tweede pinksterdag (zie Wie gaat er nog zeilen) dan kan ik het mooi bekijken.
In Middelharnis ligt Brand maar daar ben ik pas het weekend...

Stel de Victron lader/omvormer is naar de hemel wat bevelen jullie dan aan?
2x 180 Ah service parallel zuur en een startaccu 105 Ah onderhoudsvrij.

Victron heeft gezien de ervaring van30 jaar probleemloos met de oude voorkeur?
Gebruik: Doordeweek doorlopend aan de walstroom serviceaccu's nu maar nieuwe Victron's kunnen tegelijk twee groepen laden? Voldoende laadstroom voor 2x180 Ah en 105 Ah accu. Omvormer incidenteel een boor of schuurmachine, laden laptop's en telefoon's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 11:23 #1165013

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26235
Aan de plaatjes te zien heb je dezelfde accu's als je eerder had. Gewoon navulbaar. Dat maakt het eigenlijk nog wat makkelijker. Wordt er toch even te lang geladen met 14,4 V of meer, dan is het waterverlies bij te vullen.

Mooi dat die 180 Ah nog gewoon in dat type te koop zijn. Ik heb zelf twee 100 Ah semi-tractie die gesloten zijn. Daveco had het oude, navulbare type niet meer in 100 Ah uitvoering. Ook Accuservice Holland heeft geen navulbare 100 Ah's meer, zo te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 11:28 #1165014

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Ja die serviceaccu's in AGM zou 2x 75 € meer zijn. Het biedt niks ja geen onderhoud en iets dieper mogen ontladen kan ik misschien iets minder capaciteit toe. Dat water checken doe je een keer per maand daar is wel mee te leven.

Ik heb een gaatje geprikt in plastic bekertje daar mik ik het water in en houd gaatje boven de vulopening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 12:02 #1165026

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26235
Waterblok schreef :
Ja die serviceaccu's in AGM zou 2x 75 € meer zijn. Het biedt niks ja geen onderhoud en iets dieper mogen ontladen kan ik misschien iets minder capaciteit toe. Dat water checken doe je een keer per maand daar is wel mee te leven.

Ik heb een gaatje geprikt in plastic bekertje daar mik ik het water in en houd gaatje boven de vulopening.

Tja. AGM's.. Ik heb een bepaald wantrouwen tegen die dingen ontwikkeld. Er zijn er hier in ZF teveel voorbij gekomen die voortijdig waren gesneuveld. Je weet dan nooit waardoor het precies komt natuurlijk; sommige mensen kijken nergens naar (de accumonitor is, met de dieptemeter, mijn meestbekeken instrument), maar er waren verhoudingsgewijs meer AGM's met een korte levensuur dan jeugdig gestorven ordinaire lood-antimoon of lood-calcium accu's.

Gedistilleerd water kocht ik altijd in flessen van een liter. Het dopje van de fles gebruikte ik als maat. In de cellen zat bij de Daveco-accu's een soort lipje dat bedoeld was als referentie voor het waterniveau (vermoed ik). Dat hield ik altijd nèt onder. Zodra het boven kwam ging ik bijvullen. Toen de accu's nog jong waren nooit meer dan 2-3 dopjes per cel en dat 1 of 2 keer per seizoen.

Het vorige setje ging bij mij 8 jaar mee, maar had een valse start als parallelschakeling, omdat ik de twee accu's eerst nog één of twee jaar om-en-om apart als service-accu's heb gebruikt. Ik kon maar geen tijd maken om nieuwe accubakken te maken en ze samen èn parallel in te bouwen.
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 12:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 12:24 #1165029

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Over AGM accu's het volgende:

In het voorjaar van 2016 3x90Ah Victron AGM aan boord geïnstalleerd.
Na twee seizoenen was de capaciteit teruggelopen naar een dramatische 75% van de oorspronkelijke capaciteit.
De accu's werden in die periode geladen met een Sterling acculader van 20A bij een absorptiespanning van 14,4V, een vaste absorptietijd en niet temperatuur gecompenseerd.

In de vakanties, tijdens langere periodes van off the grid, werden ze geladen door (te weining) zonnepanelen.
Hierdoor werden de accu's soms meerdere dagen achtereen niet vol geladen.

In het voorjaar van 2018 nieuwe 2x90Ah Victron AGM aan boord geïnstalleerd.
Ook een nieuwe Victron lader geïnstalleerd, plus wat extra panelen.
De panelen laden de accu's nu temperatuur gecompenseerd.
Dit resulteert vaak in een hoger laadspanning dan die 14,4V.
14,55V bij 20gr en bij elke graad hoger 24mV minder.

Daarnaast zie ik er op toe dat de accu's tijdens vakanties minimaal eens in de drie dagen worden vol geladen.

Na twee seizoenen zie ik nu nog geen terug gang in capaciteit.

Overigens, 1 van de drie eerste accu's doet al weer 2 jaar dienst als startaccu in het bootje van mijn zoon.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 14:48 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 12:34 #1165032

AGM zijn natuurlijk ook prima accu's.

Echter, je moet ieder type accu juist en met respect behandelen.
doe je dat niet dan schiet je jezelf in je voet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 13:47 #1165057

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26235
PvO schreef :
De accu's werden in die periode geladen met een Sterling acculader van 20A bij een floatspanning van 14,4V, een vaste floattijd en niet temperatuur gecompenseerd.

Om misverstanden in het verdere verloop van deze draad te voorkomen: een floatspanning is nooit 14,4 V. De floatspanning ligt meestal tussen de 13,5 en 13,8 V. In absorptiefase, daarentegen, loopt de spanning inderdaad op tot 14,4 V. of iets meer. De zogenaamde absorptiespanning, waarbij de accu van bulkladen overgaat naar de absorptiefase, ligt rond de 14,25 V.

Er zijn inderdaad laders met een vaste absorptietijd, maar 'slimmere' laders stemmen de absorptietijd af op de conditie van de accu en de mate van ontlading bij het begin van het laadproces.

270 Ah laden met 20A in de bulkfase (de accu accepteert dan alle stroom die de lader kan leveren) lijkt geen kwaad te kunnen: je zit nog ruim onder de aanbevolen laadcapaciteit van 10 % van de geïnstalleerde Ah's. Desondanks lijkt me dat geen verklaring voor het versneld achteruit gaan van de accu's.

Misschien heb je je eerdere setje toch te vaak te ver ontladen?
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 15:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 14:53 #1165083

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Wadloper schreef :
PvO schreef :
De accu's werden in die periode geladen met een Sterling acculader van 20A bij een floatspanning van 14,4V, een vaste floattijd en niet temperatuur gecompenseerd.

Om misverstanden in het verdere verloop van deze draad te voorkomen: een floatspanning is nooit 14,4 V. De floatspanning ligt meestal tussen de 13,5 en 13,8 V. In absorptiefase, daarentegen, loopt de spanning inderdaad op tot 14,4 V. of iets meer. De zogenaamde absorptiespanning, waarbij de accu van bulkladen overgaat naar de absorptiefase, ligt rond de 14,25 V.

Er zijn inderdaad laders met een vaste absorptietijd, maar 'slimmere' laders stemmen de absorptietijd af op de conditie van de accu en de mate van ontlading bij het begin van het laadproces.

270 Ah laden met 20A in de bulkfase (de accu accepteert dan alle stroom die de lader kan leveren lijkt geen kwaad te kunnen: je zit nog ruim onder de aanbevolen laadcapaciteit van 10 % van de geinstalleerde Ah's. Desondanks lijkt me dat geen verklaring voor het versneld achteruit gaan van de accu's.

Misschien heb je je eerdere setje toch te vaak te ver ontladen?
Je heb natuurlijk gelijk met je opmerking over de float spanning, ik heb mijn post aangepast. Bedankt.

Ik denk dat de oorzaak voor het vroegtijdig overlijden van mijn accu's voornamelijk gezocht moet worden in het gedurende langere periode gebruiken van de accu's in gedeeltelijk ontladen toestand 80-90%.
Daarnaast was de absorptiespanning van de Sterling erg laag voor de AGM accu's
Als ik nu de laadspanning bekijk van de MPPT laders die ingesteld staan volgens de gegevens van de accu komt die regelmatig boven de 14,8V.

Victron geeft een absorptie spanning op van tussen de 14,4 en 14,7V.
Ik heb het gemiddelde hiervan 14,55V ingesteld als absorptie spanning.
Is de accu temperatuur 10gr, dan komt daar (25-10)*0,24mV = 0.36V bij.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 26 mei 2020 20:46 #1165288

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Vanmiddag de nieuwe service accu's aan boord getakeld nadat ik de Victron aangezet heb om de nieuwe startaccu die ik gisteren geplaatst heb te laden. Die nieuwe accu heeft mijn motor paar keer rondgetornd gisteren om te testen.
De spanning met Victron aan liep van net onder de 13 volt eerst rap en daarna langzamer op tot 14,34 Volt en is in 2,5 uur niet meer veranderd.
Zaak uit gezet toen ik naar huis ging.

Ziet er hoopvol uit dus, de Victron lijkt ok. Het weekend kan ik wel een keer hele nacht testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 09 juli 2020 17:46 #1183731

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Inmiddels zijn we wat verder....
Het leek allemaal goed te gaan maar afgelopen weekend bleef de Victron 'nachts maar brommen en rook het een beetje naar accu.....
De lader bleef maar gaan op 14,5 Volt daar kunnen mijn hagelnieuwe accu's niet tegen. Victron is 32 jaar oud...
Ik heb dus een nieuwe Victron Multiplus 1200 VA en een Digital Multi Control gekocht en ga ik het weekend inbouwen.
Dat lijkt geen grote klus, maar ja 't is een boot hè.

Is wel genoeg weer dit jaar, gedoe met de plotter, nieuwe accu's, nieuwe omvormer, lekkage ramen.
Donderdag as aan boord voor de vakantie!

Wadnwind je advies was dus terecht! Vervangen die hap!
Laatst bewerkt: 09 juli 2020 17:48 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 11 juli 2020 20:10 #1184310

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Nou hij zit erin, hele dag in het kastje gelegen.
Hij werkt maar die instelmogelijkheden ik ben er nog niet uit....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 11 juli 2020 20:35 #1184321

Ik ben stiekem het zelfde traject doorgegaan.. 2*105 Ah kapot eerder reeds de start accu vervangen..
nieuwe bank snel leeg ( koelkast sloeg af terwijl aan de walstroom) de Sterling lader komt niet meer in bulklanding..
Ook spierpijn van een dag op je rug onder de nav tafel oude meuk uitbouwen en nieuw installeren.
Ik hou een halve kast over voor mijn grabbag spullen;-)
Morgen kijken of de koelkast koud is en de accu’s vol...
Ik ben beetje klaar met vervangen en uitgeven dit jaar..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vervangen lader behouden 11 juli 2020 20:53 #1184328

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
ISO788 Hans schreef :
Ik ben beetje klaar met vervangen en uitgeven dit jaar..

Dat bedoel ik, belangrijke issues steeds opgelost, vorig jaar de boiler maar de koelkat en niet te vergeten de motor gaan al 32 jaar mee, de rest heb ik gehad (denk ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl