Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C

Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C 11 juni 2020 23:55 #1172610

  • roelanto
  • roelanto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Hallo allemaal,

Ik heb de distributieriem van mijn MD11C vervangen. Ik heb de boot nog niet zo lang, heb ook niet zo veel ervaring met dieselmotoren.

Als ik de motor nu start, dan brandt het controlelampje van de dynamo. Volgens mij moet dat uit zijn, Ik twijfel dus nu of de dynamo misschien kapot is gegaan.

Ik heb de dynamo aangesloten zoals in de foto. Volgens mij was het ook zo toen ik hem loshaalde. Ik kan een aantal redenen bedenken waarom dat lampje niet uit ging:

1. Toerental te laag. Ik kon de motor eigenlijk alleen maar heel even starten en niet goed op een hoog toerental laten lopen want het was na tienen 's avonds en de haven lag vol. En de MD11C is nou niet bepaald een stille fluisteraar :)

2.Ik bedacht me later dat mijn acculader ook nog aangesloten was. Een ouderwets ding van Absaar zonder electronische beveiligingen. Misschien dat daardoor het circuit niet voldoende gesloten was (?).

3. Ik heb de bedrading niet goed aangesloten.

4. De dynamo is stukgegaan.

Kan iemand me misschien helpen met wijze woorden? En heb ik die blauwe draad goed aangesloten (zo zat het wel, volgens mij). Waar is die blauwe draad voor?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C 12 juni 2020 06:24 #1172637

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
roelanto schreef :
Hallo allemaal,

Ik heb de distributieriem van mijn MD11C vervangen. Ik heb de boot nog niet zo lang, heb ook niet zo veel ervaring met dieselmotoren.

Als ik de motor nu start, dan brandt het controlelampje van de dynamo. Volgens mij moet dat uit zijn, Ik twijfel dus nu of de dynamo misschien kapot is gegaan.

Ik heb de dynamo aangesloten zoals in de foto. Volgens mij was het ook zo toen ik hem loshaalde. Ik kan een aantal redenen bedenken waarom dat lampje niet uit ging:

1. Toerental te laag. Ik kon de motor eigenlijk alleen maar heel even starten en niet goed op een hoog toerental laten lopen want het was na tienen 's avonds en de haven lag vol. En de MD11C is nou niet bepaald een stille fluisteraar :)

2.Ik bedacht me later dat mijn acculader ook nog aangesloten was. Een ouderwets ding van Absaar zonder electronische beveiligingen. Misschien dat daardoor het circuit niet voldoende gesloten was (?).

3. Ik heb de bedrading niet goed aangesloten.

4. De dynamo is stukgegaan.

Kan iemand me misschien helpen met wijze woorden? En heb ik die blauwe draad goed aangesloten (zo zat het wel, volgens mij). Waar is die blauwe draad voor?

1. Waarschijnlijk. De dynamo heeft een redelijk toerental nodig om op te starten.
2. Lijkt me van niet.
3. Mogelijk. Bij mij zit hij zo niet aangesloten, maar zo te zien is t een ander type, dus ik kan er weinig van zeggen.
4. Onwaarschijnlijk, maar je kunt hem er uit halen en naar een startmotor/dynamo revisie bedrijf nemen. Die meten hem (meestal gratis) voor je door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C 12 juni 2020 07:14 #1172666

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Op deze foto's zie je eigenlijk net niks. Er is nog een dikke, meestal rode, die vaak maar kort is en weer aangesloten wordt bij de startmotor of wat langer en dan rechtstreeks naar een laadstroomverdeler gaat. En 1 of 2 dunne draadjes. Hoe zijn die aangesloten en vooral, waar eindigen die?

Die blauwe draad maakt contact met massa, maar dat had je zelf ook wel door natuurlijk. Waar gaat hij naartoe en hoe is hij dan verder aangesloten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C 13 juni 2020 16:53 #1173182

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Weerstand van het lampje kan ook uitmaken.... Die kans is klein zeker als daar niets aan veranderd is. Je hebt een redelijk standaard dynamo dus een schema van google aftrekken kan je in iedergeval even kijken of het overeenkomt, zo niet moet je je afvragen of je het juiste schema had. :whistle:

Zou eerst is even goed toeren maken met die motor en even zorgen dat je accu niet rams vol zit, maakte bij mijn oude dynastart ook uit. Die ging zelfs naar verloop van tijd weer uit als die de accu opgeladen had. Dat was ook gewoon een raar ding.....
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij aansluiting dynamo Volvo Penta MD11C 15 juni 2020 09:59 #1173993

  • roelanto
  • roelanto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Joop66 schreef :
roelanto schreef :
Hallo allemaal,

Ik heb de distributieriem van mijn MD11C vervangen. Ik heb de boot nog niet zo lang, heb ook niet zo veel ervaring met dieselmotoren.

Als ik de motor nu start, dan brandt het controlelampje van de dynamo. Volgens mij moet dat uit zijn, Ik twijfel dus nu of de dynamo misschien kapot is gegaan.

Ik heb de dynamo aangesloten zoals in de foto. Volgens mij was het ook zo toen ik hem loshaalde. Ik kan een aantal redenen bedenken waarom dat lampje niet uit ging:

1. Toerental te laag. Ik kon de motor eigenlijk alleen maar heel even starten en niet goed op een hoog toerental laten lopen want het was na tienen 's avonds en de haven lag vol. En de MD11C is nou niet bepaald een stille fluisteraar :)

2.Ik bedacht me later dat mijn acculader ook nog aangesloten was. Een ouderwets ding van Absaar zonder electronische beveiligingen. Misschien dat daardoor het circuit niet voldoende gesloten was (?).

3. Ik heb de bedrading niet goed aangesloten.

4. De dynamo is stukgegaan.

Kan iemand me misschien helpen met wijze woorden? En heb ik die blauwe draad goed aangesloten (zo zat het wel, volgens mij). Waar is die blauwe draad voor?

1. Waarschijnlijk. De dynamo heeft een redelijk toerental nodig om op te starten.
2. Lijkt me van niet.
3. Mogelijk. Bij mij zit hij zo niet aangesloten, maar zo te zien is t een ander type, dus ik kan er weinig van zeggen.
4. Onwaarschijnlijk, maar je kunt hem er uit halen en naar een startmotor/dynamo revisie bedrijf nemen. Die meten hem (meestal gratis) voor je door.

Het was dus inderdaad 1! Dit weekend de motor nog eens gestart, gas gegeven en het gele acculampje ging keurig uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl