Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor geeft foute waarden

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 17:48 #1177665

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Beste medezeilers!

In mijn boot heb ik een VictronConnect BMV-700 accumonitor geïnstalleerd. Deze geeft onjuiste waarden af. Het verbruik (en laadstroom) is ca 1,5x de werkelijkheid.
Zojuist alles aan boord afgeschakeld en alleen een 10w 12v lampje aangesloten. De accumonitor geeft een verbruik van 16w aan.

Ook als ik de service accu deels ontladen aansluit op de acculader is de laadstroom op de display behoorlijk meer dan wat de acculader volgens specificatie kan leveren.

De accumonitor reeds een fabrieksreset gegeven, maar dit helpt niet. Capaciteit van de accu is juist ingesteld.

Om te ‘synchroniseren’ heb ik de acculader > 24u aangesloten gelaten. De display geeft dan een soc van 100%, maar zodra je een verbruiker inschakelt is het verbruik weer te hoog (1,6x de werkelijkheid).

Waar moet ik beginnen met zoeken om deze fout te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 18:40 #1177681

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6800
Eerst als je alles afzet, is je 'monitor verbruik' dan ook nul?? Zo niet eerst het nulpunt goed zetten. (Zie je handleiding)
Klopt het dan nog niet de waarde van je shunt controleren.

Oh en nog eens héél goed checken en dubbel checken of er niet ergens een verborgen gebruiker aanstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 18:48 #1177683

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik vermoed dat je een denkfout maakt.

Het genoemde lampje is 10W bij 12V.
als de accuspanning hoger wordt, stijgt ook de stroom en dus ook het vermogen.
bij 10W en 12V loopt er een stroom van 10W/12V = 0,83A.
Bij 14,8V is dit 0,83A/12*14,8 = 1,02A , en dit geeft een vermogen van 14,8*1,02A= 15,2W.

Dit is nog geen 16W, maar hoe zeker is dat je alles uit hebt staan?
Misschien het geheugen draadje van de autoradio bijvoorbeeld.

Bij het aansluiten van de acculader, is dan de laadstroom meer, of het laadvermogen?
Acculaders worden namelijk meestal gespecificeerd op laadstroom, uit het bovenstaande kan je afleiden dat het laadvermogen spanningsafhankelijk is.

Daarnaast zou het kunnen dat je of een verkeerde shunt hebt, type zou er op moeten staan.
Standaard is er volgens mij een shunt meegeleverd van 500A/50mV.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 18:48 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 20:21 #1177724

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
De shunt is absoluut de juiste. Deze zat bij de accumonitor. Vanaf de accu loopt 1 ‘+’ draad naar de hoofdschakelaar en vanaf daar weer 1 ‘+’ draad naar het schakelpaneel.
Vanaf de Accu loopt er 1 massa draad naar de Shunt en vanaf de Shunt een draad naar de massastrook nabij het schakelbord. Daarnaast zit de acculader op de Shunt en de ‘+’ daarvan rechtstreeks op de accu.

Bij afgeschakelde hoofdschakelaar geeft de shunt een verbruik van 0.0A. Ook wanneer ik de hoofdschakelaar inschakel maar alle knoppen op het schakelpaneel uit laat blijft deze op 0.0A.

De acculader is 12v/10a. Volgens de accumonitor geeft deze 16.3a (niet bij bijna volle accu uiteraard) met een spanning van 13.8v oplopend naar 14.42 wanneer de batterij weer bijna volledig geladen is.

Voor zover ik kan zien heb ik alles volgens de handleiding aangesloten. De enige instelling die je vanaf nieuw (en reset) doet is de accucapaciteit indien het gewone loodaccu’s zijn.

Raadselachtig dit. Mijn vorige boot had een NASA monitor. Die vond altijd dat mijn accu’s nooit veel voller waren dan 80%, ook als de acculader vond van wel, maar de verbruikswaarden kwamen altijd overeen met de apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 20:28 #1177726

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
Om te beginnen moet je die "lekstroom" controleren.

Op twee manieren:
1: Zorg dat de shunt en alleen de shunt direct naar de accu gaat. Haal daarna de andere kabel van de shunt los. Pas dan weet je ZEKER dat de stroom nul is.
2: Nu je m toch los hebt, houdt je er een multimeter in Ampere stand tussen. Om te meten of er echt geen stroom loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 20:44 #1177732

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik zou het toch eerst in de shunt zoeken.
Stap 1 controleer de bevestigingen en of er voldoende contact is tussen de pcb op de shunt en de shunt.
Controleer vervolgens de shunt instellingen in de bmv met de specificaties van de meegeleverde shunt.
Zie hiervoor ook de gebruiksaanwijzing.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de bmv 700 erg nauwkeurig is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 23 juni 2020 21:43 #1177755

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Hoofdstuk  4 in de manual beschrijft de
"zero current calibration".
Misschien zou je daar eens naar kunnen kijken?
Aan de andere kant.., je omschrijft dat de monitor 0.0 aangeeft als er geen verbruikers aanstaan. Dat duidt erop dat ie wel goed gecalibreerd is..

Even hardop denken, de shunt meet een spanningsverschil en op die basis berekent ie de stroom door de shunt. Zijn al je contacten in orde? Kabelschoentjes goed geperst?




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 01:32 #1177763

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
“Het verbruik (en laadstroom) is ca 1,5x de werkelijkheid.”

Hoe meet je de ‘werkelijkheid’ ?

Dat een akku lader (voor een korte periode) meer stroom levert dan de specs is niet ongebruikelijk ?
Dat slechte contacten meer spanningsval hebben is niet ongebruikelijk ?
Dat apparaten meer/minder gebruiken dan in de specs staan in niet ongebruikelijk?

Gecalibreerde stroomtang over de kabels , of gecalibreerde meter tussen de kabels , en dan weet je wat de waardes zijn , pas dan kun je een conclusie trekken wat er wel/niet juist is en waar het probleem zit ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 05:06 #1177768

Shunt controleren:
Is een 500A 50 mV neem ik aan.
Probeer ongeveer 10A aan verbruik- of laadstroom te genereren, waar je zeker van bent.
Over de shunt moet je 1 mV meten. Maar misschien in jouw geval 1.5mV?
Dan zou de shunt dus fout zijn...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 05:51 #1177775

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6800
Nulpunt is dus goed. Nou zijn gloeilampjes erg onnauwkeurige gebruikers om te gebruiken. Ik zou de stroomsterkte controleren met een ampere meter, en als deze anders is als de monitor aangeeft is het tijd om mastervolt te contacten.

PS, Er even van uitgaande dat het 10W lampje je ankerlicht is, dan kan het ook zijn dat er een slechte verbinding naar het lampje zit. Een gloeilamp heeft een negatieve temperatuurscoefficient(scrabblewoord), wat betekent dat als de spanning (bij het lampje) lager is dan 12V de stroom groter wordt. Vandaar dus even de stroom met een meter dubbelchecken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 06:01 #1177776

Denk niet dat mastervolt blij wordt van victron-vragen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 06:16 #1177777

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
dolder schreef :
Even hardop denken, de shunt meet een spanningsverschil en op die basis berekent ie de stroom door de shunt. Zijn al je contacten in orde? Kabelschoentjes goed geperst?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Kabelschoenen goed persen is altijd een goed idee, maar in dit geval naar mijn mening niet relevant.
De shunt meet de spanningsveld over de shunt, niet over eventuele slechte verbindingen voor of na de shunt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 06:23 #1177779

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
rooiedirk schreef :
Een gloeilamp heeft een negatieve temperatuurscoefficient(scrabblewoord), wat betekent dat als de spanning (bij het lampje) lager is dan 12V de stroom groter wordt. Vandaar dus even de stroom met een meter dubbelchecken.
Dat een gloeilamp een negatieve temperatuurscoefficient kán hebben ben ik wel met je eens, maar dat dit effect zo sterk is dat bij dalende spanning de stroom stijgt gaat er bij nog even niet in.
Gezien de meting van TS in watt, niet amperen, zou het effect zelfs zo groot moeten zijn dat de stroom sneller stijgt dan de spanning daalt.
M.a.w. een lampje zou dan op 10V feller branden dan op 12V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 07:01 #1177791

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
PvO schreef :
dolder schreef :Even hardop denken, de shunt meet een spanningsverschil en op die basis berekent ie de stroom door de shunt. Zijn al je contacten in orde? Kabelschoentjes goed geperst?
Gepost met de officiële Zeilersforum-appKabelschoenen goed persen is altijd een goed idee, maar in dit geval naar mijn mening niet relevant.
De shunt meet de spanningsveld over de shunt, niet over eventuele slechte verbindingen voor of na de shunt.

Ja, je hebt inderdaad gelijk pvo. Verbinding met de monitor is ook middels een rj12 stekker bedenk ik me maar dus irrelevant voor de fout die monitor van TS aangeeft.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 07:16 #1177797

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Dank voor alle suggesties! Ik ga vanavond even grondig meten met de multimeter. Een amperetang heb ik helaas niet. Het lampje waar ik mee ‘gemeten’ heb is is een standaard 12v/10w autolampje waar ik twee draadjes aan gesoldeerd heb.

Dat een lampje niet 100% betrouwbaar is als meetinstrument begrijp ik maar eigenlijk geven alle verbruikers aan boord die ik probeer een onrealistisch verbruik. Steeds zo’n 60% meer dan ik zou verwachten. De spanning van de accu is vol zo rond de 12.8 volt. Dat geeft de monitor ook aan. Wanneer ik meer bij de koelkast (wanneer die aanstaat) meer ik daar zo rond de 12.55 volt. De spanningsval in de bekabeling is dus tamelijk beperkt.

Ik zal ook nogmaals de shunt controleren.. straks blijkt dat gewoon een verkeerde te zijn.. hoewel het uit dezelfde dichte verpakking is gekomen als de monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 07:25 #1177801

Soms bestaat een shunt uit twee blokjes met drie staafjes er tussen, gezien jouw meetwaardes zou er een staafje los kunnen zitten of missen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 08:41 #1177820

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
It Paradyske schreef :
Soms bestaat een shunt uit twee blokjes met drie staafjes er tussen, gezien jouw meetwaardes zou er een staafje los kunnen zitten of missen...
De Victron shunt is wat anders opgebouwd
hoacmarine.nl/products/shunt-v...-EAQYAiABEgLjT_D_BwE
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 08:43 #1177822

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Kun je misschien ergens een instelbare electronische belasting lenen ?
Hiermee kun je de stroom instellen die je uit de accu haalt en daarmee de Victron controleren.
Weet niet of je in de buurt woont/ komt van Heemskerk, maar ik heb zo'n belasting liggen.

Grt Hans

PS Gaat om zo'n belasting: www.aliexpress.com/item/327763...02_,searchweb201603_
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 24 juni 2020 08:44 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor geeft foute waarden 24 juni 2020 09:14 #1177837

PvO schreef :
It Paradyske schreef :
Soms bestaat een shunt uit twee blokjes met drie staafjes er tussen, gezien jouw meetwaardes zou er een staafje los kunnen zitten of missen...
De Victron shunt is wat anders opgebouwd
hoacmarine.nl/products/shunt-v...-EAQYAiABEgLjT_D_BwE

Oh ja, met blikjes.
Ook daar kunnen beschadigingen in zitten...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl