PvO schreef :
ik denk dat ik in jouw geval een 6mm persverbinder zou toepassen.
www.elektrototaalmarkt.nl/klau...ersverbinder-4167285
Van de 10mm kabel voorzichtig tiertjes wegknippen net zo lang tot dat de kabel in de 6mm persverbinder past.
Daarna een krimpkous of vulcaniserende tape eromheen.
Ik heb zelf geen goed gevoel bij tiertjes wegknippen. Dat kan extra weerstand (dus hitte) bij de verbinding meebrengen. Maar ik heb er geen ervaring mee en dit niet getest.
Enkele opmerkingen:
1. als je van 10 mm
2 naar 6 mm
2 gaat moet je daar eigenlijk een zekering tussen zetten aangepast op 6mm
2 of je moet ook het 10 mm
2 kabeldeel afzekeren op de waarde voor een 6mm
2 kabel (traag). Die 6 mm
2 dunnere kabel mag niet zo heet worden dat de isolatie smelt.
2. als je beide aderdiameters wilt koppelen, zou ik eerder uitproberen of het mogelijk is met een hydraulische perstang met een 16 mm
2 stootverbinder of het persdeel van een oog o.i.d. te vullen met van beide kanten het 6 en 10 mm
2 kabeldeel ineen geschoven. Als het persen goed lukt (dus eerst op een proefstuk testen en openzagen, dan kun je dat beoordelen), zou dat denk ik één massief koperdeel moeten opleveren. Met de kleinst mogelijke contactweerstand.
3. Dubbelop isoleren/opsluiten heeft weinig zin. Krimpkous met lijm sluit waterdicht af en heeft als voordeel dat de krimpkous aan de isolatie van beide kabels wordt gelijmd en daardoor één geheel wordt. Ik zou dat niet verzwakken door er vulkaniserende tape
in te doen (dat heeft geen enkele meerwaarde). Eromheen vulkaniserende tape kan, maar ik vraag me af of dat wat toevoegt.
4. Ik heb op mijn bootje een 2,5 mm
2 kabel (of 4 mm
2 kabel, dikte weet ik niet meer) met een stootverbinder gekoppeld aan een 1,5 mm
2 ader om aan te sluiten in het stopcontact van de ST1000+ stuurautomaat (uiteraard het geheel afgezekerd met een bij 1,5 mm
2 passende zekering, uit het hoofd 10A). Om die 1,5 mm
2 ader te laten passen had ik er eerst een kabelschoen zonder isolatie om geperst en dat geheel in de verbinder geperst. Dat is een beetje broddelwerk, dat ik wel aandurfde bij de stroom die de stuurautomaat maximaal trekt, maar niet zonder belastingtest zou willen bij de stromen van deze motor. In verband met spanningsverlies over de kabel naar het stopcontact wilde ik een dikkere kabel dan in dat stopcontact paste.
Je mag mijn hydraulische tang best gebruiken / even langskomen (regio midden).