Vandaag hebben we de basis van de elektrische installatie verder op orde gemaakt. Ik heb de defecte Franse aardlekschakelaar vervangen door nieuwe behuizing met een moderne aardlekautomaat.
En passant is de 230V bedrading ontdaan van een kluwen draadjes, connectoren in diverse staat en uitvoering en zijn overbodige schakelaars verwijderd. Ook is een indicatielampje 'walstroom aanwezig' aangebracht. Daarmee is de walstroominstallatie in ieder geval weer veilig te gebruiken.
Verder is de hele 12V installatie (behalve het schakelpaneel en alles naar de verbruikers wat daar achter zit) herzien. Zo zijn alle hoofdstroomkabels nu voorzien van de juiste persogen:
De kapotte acculader is vervangen door een fraaie Victron Bluesmart IP22, er is een al even fraaie Victron ArgoFet diode geplaatst:
De bekabeling van de accu's is opnieuw aangesloten, nu met hoofdzekering, de juiste persogen en accupoolverbindingen (voor de foto zijn de afdekkapjes niet geplaatst)
En de bedrading van respectievelijk de acculader, de solar lader en de alternator zijn op de juiste wijze afgemonteerd. En alles is waar mogelijk voorzien van labels.
Het resultaat is een motor die nu wel direct start, een boot waarvan de lampen, apparatuur en instrumenten het nu wel doen en een installatie die veilig te gebruiken is. Er zijn nog wel wat zaken die nog verbetering behoeven maar Hann en partner kunnen nu in ieder geval gaan genieten van een mooie zeilvakantie, en daar was het om te doen!