Koezt schreef :
suijkerbuijk schreef :
Zo te zien is het dit systeem.
Zie link
www.kokwatersport.nl/sanitair-...n/koelunits/isotherm
Als dat correct is dan zit er gewoon koelkast gas in.
Dit kan je ook vullen met airco gas van een auto systeem of airco split unit.
Je gas als deze te laag is geworden kan deze minder koelen.
De gas verdampt namelijk door de leiding heen namelijk (moleculen gaan door de leiding heen)
Er is een verlies van 0.5% ouwe koelmiddel
De nieuwe 1% per jaar .
Als je een foto maakt van je probleem kan ik ook even kijken hoe het gemaakt kan worden.
Helaas klopt je advies niet. Koelkastkastjes voor boten e.d maken gebruik van een capilairleiding. Deze dunne leiding verstopt bij vrijwel iedere vervuiling van het systeem. Vrijwel alle aircomiddelen bevatten een lekdetectievloeistof (met uv lamp te detecteren) en vaak ook olie. Deze olie is incompatibel met de olie in de compressor. En iedere toevoeging vergroot de kans op verstoppingen.
Er zijn wel tankjes met zuiver R134a (heb zelfs nog 1 of 2 liggen van een reparatiepoging aan een oudere koelcompressor) maar die moet je wel echt gericht zoeken.
Uv is niet verplicht te vullen.
Integen deel een nieuwe wagen bezit het niet eens.
Zuivere 134a kan ik zelf zo aan komen .
Hoeveel heb je nodig ?
Kan je zo en gas fles groot laten bezorgen .
Deze zijn gewoon zuiver .
Aangezien je zelf moet mengen namelijk.
Zelf veel airco systeem moeten vullen.
Je kan namelijk op twee manier vullen .
Met zo automaat systeem die het gas hergebruikt en is niet schoon
Of via de oude gasfles en een weegschaal.
Compressor olie en uv word altijd als laatste bij gevuld namelijk.
En verder een systeem lekt altijd maar is zeer klein en normaal gesproken bij een onderhoud vul je het systeem weer
Nu is de veel komende lek bij een auto de airco pomp die gaat lekken op die poelie.
Bij de deze koelkast is alles gesloten en word het electrische aangestuurd.
Maar als ik op de pagina kijk zijn het voor gevulde systemen met een koppeling stuk.
Daar zal het dus zeker op kunnen lekker door uitdroging en vervorming van de afdichten .
Nu ga ik mijn eigen koelkast vervangen .
Er zit nog zo caravan ding die op 12/220 en gas draait.
Nu wil je zelf totaal geen gas meer op de boot.
Deze gaat de deur uit .
Dus als ts de tijd heeft mag hij deze bij komen ophalen (werkt nog)
Ook de ingebouwde gas kachel krijg een schop van me.
Die mag ts ook hebben met de gas flessen er bij.
Ik zal even kijken wat voor gas nu in dat systeem van ts zit.
www.hagerbv.com/nl/koelkast-ai...r-koelkast-reparatie
Hier kan je het hervullen