Ce est parti schreef :
Volgens mij kan ik concluderen dat, bij koude motor en gedeeltelijk lege Lifepo4 (bij 5% leeg kan je makkelijk 0,2C laden kwijt) is de benodigde stroom te hoog voor wat de dynamo bij stationair kan leveren. Bij 1100 tpm ongeveer gelijk spel. Dynamo is dus te klein voor deze opstelling, of de DC/DC te zwaar.
Dat je makkelijk 0,2c kwijt kunt is altijd waar want de Ri van de cellen is erg laag. De dynamo is niet zozeer te klein voor deze opstelling, maar de belasting door de accu is te hoog (vanwege die lage Ri). Een laadstroom regeling is dan aangewezen om de laadstroom zo te beperken dat de dynamo niet te zwaar wordt belast. Je kunt ook een 'dikkere dynamo' nemen en de V-snaar verslijten.
Een ventilator voor de motorruimte is wel zinvol want dan houdt de dynamo het ook langer vol (ervaring van 3Noreen). Alleen die ventilator belast de dynamo ook als de motorruimte nog koud is. Bij een ventilator thermostaat die op de temperatuur van de dynamo aan en afslaat neemt de ventilator alleen stroom op als het nodig is. Dat scheelt in de belasting van de dynamo (en in brandstof).
Hoe zal het met een Victron Argofet regelen?
Wat gebeurt er dan aan de DC/DC kant?
Ik weet niet hoe een Victron Argofet regelt en of deze wel regelt. Bij MOSfet diodes is een spanningsval van 0,2V bij 50A haalbaar.
In dat geval geeft de diodebrug de belasting van de LFP accu onveranderd 'door' aan de dynamo. Er is dan geen enkele vorm van regeling van de dynamo belasting.
Een mogelijke vorm van regeling is eerst de startaccu laden (meestal een lood zwavelzuur accu die gevoelig is voor 'half leeg') en als de startaccu op spanning is gekomen (ca 14V) dan pas de LFP accu laden (die is minder gevoelig voor 'half leeg'). Er zijn diode (en MOSfet diode) -blokken die een dergelijke regeling hebben ingebouwd.
Als je alles tegelijk wilt laden, betekent dat een 'hele kluif' voor je dynamo en die wordt dan (te) warm. Ook de slijtage aan de V-snaar wordt dan hoog. 'Zo snel mogelijk laden' is voor een LFP accu niet nodig. Het is ook mogelijk dit met een spanningsrelais (zoals Panoramix voorstelde) te regelen.
Groeten, Peper.