Dat moet ik even nakijken, momenteel lees ik
deze paper door en vooral vanaf pagina 41 gaat het over spanningsregelaars, dat daarbij de Balmar mc-614 goed gebruikt kan worden doordat Quote:
"Met deze regelaar kan elke denkbare parameter worden aangepast. Voltage, temperatuurcompensatie, bulk, absorptie en float-duur, drempels voor overgangen van bulk naar absorptie of absorptie naar float, de
mogelijkheid om de veldstroom te begrenzen en "stroombeperking" van uw dynamo enz. enz. aan en uit te doen. "
En pagina 42 Quote:"geen kleine dynamo op de planeet is die 3-4 uur lang op volle kracht kan draaien bij het laden van LFP-banken in de motorruimte van een boot?"
En pagina 38 quote:"ingebouwde temperatuur compensator. Deze bevindt zich in het circuit van de spanningsregelaar om stroom / spanning te verminderen wanneer de dynamo opwarmt. Dit zit het doel van "snel opladen" in de weg, als je wilt profiteren van het snelle en efficiënte opladen dat LFP-batterijen kunnen bieden.
Hoewel deze alternator-temperatuur compensatiefunctie zelfbescherming van de dynamo is, is het een zeer slechte regelingskeuze voor een LFP-bank. Ik heb Hitachi-wisselstroomdynamo's zo heet zien worden dat ze de uitgangsspanning hebben verlaagd naar 13,2V. Als je bedenkt dat de rustspanning van een LFP bank hoger is,"
Met andere woorden : kijk eens goed naar de specs van je alternator omdat deze naadloos in je systeem moet passen.