Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: RM Autopilot upgrade, complicaties?

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 15:29 #1215273

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hoe goed doet de miniplex de vertalingen van en naar st?
Met de roosmux heb ik hier, zeker in het begin wel wat problemen mee gehad.
Als je de mogelijkheid heb, om die vertalingen door een RM product te laten uitvoeren zou dat mijn voorkeur hebben.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 15:48 #1215278

De Miniplex3 vertaalt ST en STng naar NMEA183. Niet STng naar ST.
Maar dat is in mijn geval niet erg, want een van de ST60 Multi's (de rechter) krijgt alle NMEA binnen uit de mux en maakt daar weer Seatalk van. Zo is dan toch alle info ook in ST beschkbaar.

Die converter kan er altijd nog tussen, ergens bij de kaartentafel de N2K via de converter aan ST hangen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 16:45 #1215288

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Is de StNg versie zó anders dan de n2k dan? Volgens de specs is de seatalk daarwel degelijk bidirectioneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 20:13 #1215388

666 schreef :
Is de StNg versie zó anders dan de n2k dan? Volgens de specs is de seatalk daarwel degelijk bidirectioneel.

Niet anders; StNG = nmea2000, eigenlijk alleen andere stekkers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 20:31 #1215394

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Op de site van Shipmodul staat dat de drie protocollen beschikbaar zijn in alle richtingen.
www.shipmodul.com/nl/miniplex-3.html


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 09:55 #1215531

koko schreef :
Op de site van Shipmodul staat dat de drie protocollen beschikbaar zijn in alle richtingen.

De manual van de Miniplex3 is iets voorzichtiger:







Dus (misschien) geen NMEA naar ST-1. Is niet erg, dat doen de ST60 Multi's uitstekend.
In de huidige configuratie heb ik ook de ST-1 naar NMEA conversie van de mux niet in gebruik. Er hangen alleen NMEA-Talkers aan de mux, waarvan 1 de NMEA-OUT van een ST60-multi (die de ST-1 dus zelf vertaald heeft naar NMEA). Een andere ST60 Multi doet het omgekeerde: die heeft een NMEA-IN in gebruik die er ST 1 van maakt.
Dat kan allemaal zo blijven ;-)

Een Miniplex3 hoeft dan niet meer te doen dan STng <-> ST-1 en STng <-> NMEA183.

Edit: bovenstaande over niet naar ST1 converteren kwam uit een oude versie (2015) van de manual. Mijn fout.
Nu staat er:



Daarmee is Listener 1 feitelijk ook een Talker geworden, maar alleen ST1 (luisteren en praten).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 14:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 17:25 #1215664

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb nog even gekeken voor de zekerheid en ik heb gewoon spanning op de seatalkbus staan. Moet ook wel ivm de reserve AP (st2000).

Aanname van mijn kant is dat het draait om het vereffenen van spanningsverschillen tussen ST1 en de converter. Ik heb ze dan ook beide aangesloten aan dezelfde bron, en slechts enkele cm verschil in lengte van die bron (Zekeringhouder).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 17:50 #1215672

De beste haven heeft ook de beste scheepselectronica man... misschien Jan even vragen.
(wel minder leuk dan zelf puzzelen)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 18:28 #1215680

Als je ook nog een Raymarine S100 Remote Control wil aansluiten dan moet je deze op de ST aansluiten en is het dus handig een converter voor ST <-> STNG te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 18:33 #1215682

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Iets naar Seatalk vertalen , dat kan de Mimiplex, echter, je moet hier heel erg mee opletten, met wat je aan het doen bent, beperk je tot het uiterst minimale wat je echt mist, het probleem met naar Seatalk vertalen is, uiteindelijk is het ook maar 4800 baud, dat komt neer op 480 tekens, echter aangezien Seatalk geen listener of talkers kent en alles door elkaar mag praten valt er al weer 10 % ruimte af, een Seatalk apparaat wacht tot dat de lijn even stil is en spuugt dan z'n datagram eruit, overload je de Seatalk bus door te veel te willen omzetten, dan is er geen ruimte meer vrij en zal de onderlinge communicatie stil vallen wegens ontbreken van pauzes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 21:13 #1215741

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Baasklusje schreef :
De simpelste ingreep lijkt als volgt:
- EVO200 erin (met P70 bediening)
- NMEA en Seatalk die nu naar de AP gaan zijn overbodig
- STng erin vanuit de kaartentafel naar de P70
- mux vervangen door een Miniplex3, die doet dan alle vertalingen (NMEA/ST/STng)
- STng aan de Miniplex3
- CTRX ook aan de STng, kan de USB naar de PC weg.
Ziet iemand iets onmogelijks?
Het is zonder de RM converter, dat werk doet de Miniplex3.


Baasklusje,

Ik heb dezelfde setup, werkt prima. Let wel op, de AP wil graag GPS ontvangen. De AIS positie data is voor de RM AP niet goed genoeg. Het moet een gnss GPS zijn. RM beschouwt de eigen GPS wel als gnss.
Gelukkig biedt de miniplex ook daar een oplossing voor. Je kunt een talker als gnss instellen.

Groet,

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 08 okt 2020 21:34 #1215748

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@Robin, wij gebruiken de GPS positie uit de Emtrak AIS voor de EVO en ook navigatie laptop.
Werkt prima.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 09 okt 2020 12:00 #1215881

Ik gebruik ook mijn GPS van mijn Vesper AIS hiervoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 09 okt 2020 12:32 #1215885

F32thriller schreef :
Ik gebruik ook mijn GPS van mijn Vesper AIS hiervoor

Dat kan idd, AIS gps data gebruiken, maar die hebben meestal een lagere update frequentie dan een (goede) plotter of een dedciated; die laatste 2 zijn met 10hz wel beter in mijn ogen dan de AIS gps data.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 13 okt 2020 19:45 #1217505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Thomas, je zou eventueel ook een oud type ST70 display kunnen gebruiken voor de vertaling seatalkNG naar Seatalk. Dan heb je geen gedoe met dat voedingsverhaal voor Seatalk. Dan voed je de ST70 uit het Seatalknetwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 13 okt 2020 20:48 #1217542

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Hou daarbij wel in het achterhoofd dat de ST70 weliswaar bridged tussen Seatalk en SeatalkNG, maar al 10 jaar niet meer geüpdate wordt. De huidige Seatalk-SeatalkNG converter wordt dat wel en dat is relevant omdat het N2k assortiment aan PGN's af en toe uitgebreid wordt en er soms ook functionaliteit aangepast wordt, bijvoorbeeld een PGN die aangepast wordt van unidirectioneel naar bidirectioneel. Het is een goed maar inmiddels behoorlijk oud instrument en je moet je afvragen of dat wel een verstandige investering is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 20:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 13 okt 2020 21:00 #1217546

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Klopt Timo, maar Thomas wil alleen de Heading uit de AP halen. Das geen bijzonder dingetje. Verder is er wat data te multiplexen op de P70, maar dat zijn ook geen spannende berichten.
Desgewenst kan ik het wel even proberen. Ik heb een ST70 aan boord. Als ik daar een Graphic aan hang zien we het zo terug wat werkt en wat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 12:35 #1218109

Iedereen weer dank voor het meedenken.

Het plan is:
- een Miniplex3 N2K erin ipv de huidige Miniplex42 (die serieel en maar 4800 bps is)
- Miniplex3 doet dan de nodige conversies (N2K <> NMEA183, STng <> ST1 met beleid)
- 1 ST60 multi met NMEA-in, voor conversie NMEA naar ST1 (nu al zo in gebruik)
- 1 ST60 multi met NMEA-out, voor ST1 naar NMEA (idem)
- ipv de Fluxgate en de ST5000-bediening: P70, EV1, ACU200
- STng backbone van een meter of 10, van helemaal achterin (P70, ACU200) tot voorin, EV1
- onderweg bij de kaartentafel de 12V erin en aftakkingen naar Miniplex3 en CTRX-AIS

Dit dus:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 14:06 #1218152

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Je kunt de backbone ook voeden vanuit de ACU 200. Die heeft daarvoor een aansluiting.
Hebben wij overigens niet gedaan.
Verder heeft de ACU200 een slaapstand-schakelaar. Verbruik van de ACU idle is 0,28 Ah en op slaapstand 0,13.
Een kloeke schakelaar om de ACU helemaal uit te zetten inclusief eventueel extra meters dikke kabel is dus serieus te overwegen om dit sluipverbruik te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 14:59 #1218171

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Miniplex N2K is de mooiste oplossing idd. Daar kan je van alles in afregelen en stroomlijnen. Er is een versie met Wifi en USB. Kan je desgewenst draadloos naar je laptop, maar ook op andere devices nog data naar boven halen.

Op de P70 kan je kiezen voor meerdere datavelden, tot 6 stuks. Heb je gratis extra info in de kuip ;)


Overigens: ik heb de EV1 ook voorin de punt, onder het bed gemonteerd. Blijkt niet altijd de beste plek.
Al eens een keer een tas met cadeaus (gereedschap) er op gezet en een opstapper een keer zijn tas met Ipad. Gelijk feest in de kuip, met sterk van elkaar afwijkende COG en Heading. Het ding kan goed omgaan met deviatie door metalen en zo, maar is ook gevoelig voor wat er zijn omgeving ligt. Ik ben op zoek naar een plek waar de omstandigheden minder makkelijk veranderen. Ter overweging dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 16:01 #1218195

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
koko schreef :
Overigens: ik heb de EV1 ook voorin de punt, onder het bed gemonteerd. Blijkt niet altijd de beste plek.
Al eens een keer een tas met cadeaus (gereedschap) er op gezet en een opstapper een keer zijn tas met Ipad. Gelijk feest in de kuip, met sterk van elkaar afwijkende COG en Heading. Het ding kan goed omgaan met deviatie door metalen en zo, maar is ook gevoelig voor wat er zijn omgeving ligt. Ik ben op zoek naar een plek waar de omstandigheden minder makkelijk veranderen. Ter overweging dus.

Op het mastschot, tegen het plafond een optie?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 16:19 #1218200

Mastschot is idd een overweging, maar beter niet tegen het plafond maar lager. Hoe dichter bij het rotatiepunt van de boot hoe beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 16:24 #1218205

Menno schreef :
Op het mastschot, tegen het plafond een optie?

Tegen het plafond zit nu mijn fluxgate, tegen het schot van de voorkajuit in een kastje tegenover het toilet.
Daar kan je eigenlijk niets in de buurt leggen behalve op het dek...
EVO gaat op diezelfde plek komen, is de bedoeling.
Bij de blauwe pijl....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 16:29 #1218206

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
De plaats van de EV1 is een stuk minder kritisch dan van de oude fluxgate. Bij mij zit hij onder de kuiprand, helemaal achterin de boot dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 15 okt 2020 17:13 #1218221

Bij ons zit hij onder de kuipvloer, tegen de achterkant van de achterwand van de slaapcabine. Bij helling hebben wij soms wel een afwijking van 10 gr. Ik ben daarom opzoek naar een andere (betere) plek.
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 17:14 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl