Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: RM Autopilot upgrade, complicaties?

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 18:40 #1214594

Alle mooie verhalen over het goede sturen van een RM systeem met EVO, ACU en P70 klinken verleidelijk.
Nu zit er in de boot een Sailpilot 5000. Dat is RM Type 1, Fluxgate, roerstandsensor en een bedieningsunit (met een klein beetje computertje erin).
Die bediening hangt aan Seatalk 1 en krijgt ook NMEA183 (van de PC en de GPS, via mux).

Sturen kan op kompas (Auto), op wind (Auto Vane), naar een waypoint door de GPS-bestuurd en naar een waypoint onder besturing van de PC (WinGPS Voyager). Dat laatste werkt prima. Maar het blijft natuurlijk een simpel systeem met als enige sensor de fluxgate.

Nu heeft die P70 geen NMEA183 en geen Seatalk-1 aansluitingen. Seatalk NG (NMEA2000) is de enige optie.
Dat is op te lossen door de antieke mux (Shipmodul 42, max 4800bps, serieel) te vervangen door een Shipmodul Miniplex 3 N2K (en dan USB, wifi of ethernet).
Die Miniplex 3 doet dan alle vertalingen van N2K naar 183 en ST-1, volgens de specs.
Dan kan de Pc gewoon NMEA183 blijven praten (Voyager kan niet anders) en komen de stuurberichten toch als N2K bij de P70 aan.
Omgekeerd zouden de berichten van de P70 naar de rest van de instrumenten (roeruitslag, kompas etc) ook netjes over moeten komen in ST-1 instrumenten (7 stuks).

Wat ik niet ga hebben zo is een upgrademogelijkheid voor de P70 en EVO: er is geen RM MFD aan boord (en die is nergens anders voor nodig: PC voor de navigatie, SL70CRC plotter/radar met overlay (reserve, eigenlijk), 2 stand-alone GPS'en (aan de mux) en een CTRX AIStransponder ook met GPS.

Zie ik iets over het hoofd?
Is het niet hebben van de upgrade-mogelijkheden erg onhandig?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 18:48 #1214598

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik twee jaar terug de Raymarine ST4000+ AP vervangen door de evo.
Ook ik heb geen MFD en navigeer met WINGPS op de pc.
De vertaling naar Seatalk wordt gedaan door de ROOSMUX.
De vertaling van Seatalk naar Seatalk NG (NMEA2000) wordt gedaan door de seatalk 1 naar STNG converter.(niet afhankelijk van de mux voor de basis taken)
www.georgekniest.nl/artikel/52...UEAQYAyABEgJ2H_D_BwE

Aansturen van de AP vanuit voyager is geen probleem, MDF update nog niet nodig gehad.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 19:02 #1214604

Ik heb e.v.t. nog een raymarine 150g stuurcomputer liggen. Dan alleen nog een st6000 display op de kop tikken en vervolgens plug and play. Kun je gewoon seatalk 1 en nmea 0183 blijven gebruiken, maar heb je wel een betere computer +gyro.

Tsja, de nieuwe evo serie is net nog even ietsie mooier, maar dan ben je qua kosten ook velen malen duurder uit en heb veel meer aansluit en ombouw werk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 19:24 #1214611

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Miniplex 3 heeft alleen Seatalk in, niet uit tenzij je heel erg goed weet wat je doet anders loopt de Seatalk bus in no time over, staat standaard daarom ook uit.
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 21:31 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 19:31 #1214614

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Het lijkt me geen groot probleem. Updates komen sporadisch uit en vlgs mij is er al een hele tijd niks uitgebracht voor deze serie (ik heb de P70 met ACU200 en al anderhalf jaar geen updates meer gedaan). Not sure, maar ik verwacht eigenlijk nu ook geen updates meer, de bugfixes zijn wel gedaan. Kortom, als bij levering de laatste versie erin wordt gezet, zit je vlgs mij de komende tijd goed.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 19:33 #1214616

Volgens mij heb je 2 vertalingen nodig:
1) seatalk 1 - Seatalk NG
www.dekkerwatersport.nl/p/acti...lk-ng-converter/408/

2) Seatalk NG - NMEA 0183
www.dekkerwatersport.nl/p/raym...tng-adapter-kit/376/

Je brengt dus alles naar het nmea2000 netwerk en vertaalt vandaar naar seatalk1 of nmea0183.
MFD is idd niet nodig. Ik zou bij levering vragen of ze de laatste software erop willen zetten.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 20:01 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 20:03 #1214625

De oplossing van pvo nog mooier!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 20:28 #1214637

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Baasklusje schreef :
Is het niet hebben van de upgrade-mogelijkheden erg onhandig?
Je kunt prima zonder een MFD. Als je gaat updaten (ik zou er niet op vertrouwen dat bij levering de laatste update er in zit) zijn er twee mogelijkheden:
- je leent even een MFD van een bevriend forumlid. Aansluiten is gemakkelijk, een 12 volt snoertje met twee WAGO'tjes en een vrij poortje ergens in je STNG netwerkje volstaat.
- je huurt een MFD van GeorgeKniest.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 20:41 #1214641

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat Timo zegt: er zijn verschillende grote winkels die je voor een tientje en een borgsom een mfd mee geven.

Voor de rest heb ik alle spullen die jij voorstelt aan boord, alleen ben ik nog niet zo handig met Voyager. Ik meen dat Shipmodul Seatalk wel 2 kanten op vertaald. Voor mij niet zo belangrijk omdat ik ook een converter van RM heb. Die kost iets van 120,— en als ik het goed heb, heb jij met jouw set up de Shipmodul niet meer nodig dan.

Uiteraard ben je meer dan welkom om bij mij aan boord te kijken/ testen, uitproberen wat je maar wil. Ihkv Corona ook zonder dat ik er bij ben.

Jij hebt een onderdekse drive toch? Met roerstandgever?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 20:49 #1214643

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Maak je maar niet te druk over die updates, dat valt altijd wel te ritselen zolang je geen haast hebt.
Met je telefoon voor internet en een geleende/gehuurde plotter een eitje!
Kun je ook met een actisense wegkomen? Misschien kun je dan zelfs je multiplexer houden?
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 20:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 05 okt 2020 21:30 #1214658

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Je kunt de updates gewoon op de RM website volgen:

www.raymarine.eu/service-and-s...cu-all-variants.html

www.raymarine.eu/service-and-s...-heading-sensor.html

www.raymarine.eu/service-and-s...ds-all-variants.html

De frequentie ligt inderdaad vrij laag, één of max twee keer per jaar. De (recente) updates lijken bovendien niet allemaal even relevant voor iedereen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 21:32 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 04:42 #1214679

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Misschien de fluxgate vervangen? Ergens in je systeem kun je wel een ding prikken wat véél beter en sneller reageert. Eer rategyro of gps-compass
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 07:01 #1214704

PvO schreef :
...
www.georgekniest.nl/artikel/52...UEAQYAyABEgJ2H_D_BwE

Aansturen van de AP vanuit voyager is geen probleem, MDF update nog niet nodig gehad.

Heb zo'n set nog liggen voor wie interesse heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 10:04 #1214776

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Baasklusje schreef :
Alle mooie verhalen over het goede sturen van een RM systeem met EVO, ACU en P70 klinken verleidelijk.
Nu zit er in de boot een Sailpilot 5000. Dat is RM Type 1, Fluxgate, roerstandsensor en een bedieningsunit (met een klein beetje computertje erin).
Die bediening hangt aan Seatalk 1 en krijgt ook NMEA183 (van de PC en de GPS, via mux).

Sturen kan op kompas (Auto), op wind (Auto Vane), naar een waypoint door de GPS-bestuurd en naar een waypoint onder besturing van de PC (WinGPS Voyager). Dat laatste werkt prima. Maar het blijft natuurlijk een simpel systeem met als enige sensor de fluxgate.

Nu heeft die P70 geen NMEA183 en geen Seatalk-1 aansluitingen. Seatalk NG (NMEA2000) is de enige optie.
Dat is op te lossen door de antieke mux (Shipmodul 42, max 4800bps, serieel) te vervangen door een Shipmodul Miniplex 3 N2K (en dan USB, wifi of ethernet).
Die Miniplex 3 doet dan alle vertalingen van N2K naar 183 en ST-1, volgens de specs.
Dan kan de Pc gewoon NMEA183 blijven praten (Voyager kan niet anders) en komen de stuurberichten toch als N2K bij de P70 aan.
Omgekeerd zouden de berichten van de P70 naar de rest van de instrumenten (roeruitslag, kompas etc) ook netjes over moeten komen in ST-1 instrumenten (7 stuks).

Wat ik niet ga hebben zo is een upgrademogelijkheid voor de P70 en EVO: er is geen RM MFD aan boord (en die is nergens anders voor nodig: PC voor de navigatie, SL70CRC plotter/radar met overlay (reserve, eigenlijk), 2 stand-alone GPS'en (aan de mux) en een CTRX AIStransponder ook met GPS.

Zie ik iets over het hoofd?
Is het niet hebben van de upgrade-mogelijkheden erg onhandig?

Ik zou toch even een schemaatje tekenen. Dan kun je alle lijntjes en formaten uit elkaar houden.

Als je een bestaand werkend boordnetwerk hebt, zou ik daaromheen zo kort mogelijk de N2K isoleren. Wat mij beterft dus dan de nieuwe AP het enige N2K apparaat is. Dat pleit voor een actisense.

De enige reden om dit te gaan doen zou voor mij zijn een veel betere stuurperformance te halen. Dat doe je alleen met de nieuwe EVO 9D sensor en bijbehorende computer. Elke andere tussen stap lijkt me niet zo zinvol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 17:57 #1214957

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Al 5 jaar een EVO wheel drive aan boord.
Nog nooit geüpdate.
Werkt prima. Stuurt zeer nauwkeurig, ook met een rollend schip.

De STng backbone waar de EVO aanhangt is gekoppeld aan een NMEA2000 backbone middels een micro-C  field installable connector.

Op de NMEA2000 backbone zitten 3 B&G displays, log/diepte en wind set aangesloten.
Tevens een Miniplex-3 met wifi en NMEA2000 aangesloten.
De navigatie laptop via USB aan de Miniplex en de tablet via wifi. Beiden met OpenCPN met kaarten van o-charts.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 06 okt 2020 19:28 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 18:22 #1214968

Dank iedereen voor alle antwoorden. Het leidt weer tot nieuwe vragen....

De ST naar STng-converter.
- doet die alleen wat de naam zegt, of ook andersom, STng naar ST converteren?
- in de lijst met ondersteunde devices staan alleen ST60+ instrumenten. Ik heb alles ST60 zonder plus. Ik neem aan dat dat toch ondersteund is?
- de voeding van de aangesloten instrumenten moet via de converter (die aan de 12V hangt). Alle andere 12V (nu drie keer aan de ST-instrumenten) zou eraf moeten. Beetje raar!
- max 5 instrumenten te voeden via de converter. Ik heb er 6 (ex de stuurautomaat). Dat is dus een probleem... en ik wil dus de andere voedingen eraan houden.

Kan een Actisense dit beter?

Updates zal ik me geen zorgen over maken ;-)

@henkvd: de Miniplex3 in 2 richtingen laten vertalen (NMEA <-> ST) zal zeker tot loops en teveel verkeer leiden. Daar ga ik niet aan beginnen. ST -> NMEA is voldoende

Er is nog een NMEA2000-apparaat aan boord: de CTRX AIStransponder. Die hangt nu met zijn USB rechtstreeks (wel optocoupler) aan de notebook. Gaat al heel lang goed. Mag eigenlijk niet van WadnWind. Zijn 2 oplossingen voor: via serial to USB NMEA pakken uit de CTRX, of NMEA2000 naar een Miniplex3. Als er toch NMEA2000/STng komt dan mag de CTRX ook meedoen. Spaart ook een USBpoort in de PC.

@Joop66: ik zal zeker een tekening maken. En ik heb er ook een van de huidige installatie.
Daar zitten een paar specials in:
- Talker 1 van de mux geeft alle NMEA van de instrumenten door, maar niets van de PC
- Talker 2 van de mux zendt alleen de NMEA die door de PC gegenereerd wordt. Dat is stuurdata uit WinGPS en performance-data uit TacTicTool.
- met een schakelaartje is de Seatalk naar de linker ST60-Multi te onderbreken. Dan komt er daar alleen NMEA-Data binnen van Talker 2: Performance uit de PC.
-met een ander schakelaartje is de NMEA uit de PC (Talker 2) naar de stuurautomaat te onderbreken. Daar komt ook Seatalk binnen, en als de AP bestuurd wordt door de losse GPS (niet de PC) dan komt alles dubbel binnen; stuurt onrustig.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 18:30 #1214972

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
De st->stng converter werkt beide kanten op.
Ik heb op de ap de waypoint data van wingps en in wingps de heading van de ap.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 18:41 #1214976

st60 of st60+ maakt niks uit. no worries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 18:47 #1214981

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mijn C80 plotter hangt aan de st<->stng converter. Volgens mij zet de plotter gewoon spanning op het seatalknet.
Ik heb als reserve een st2000 ap aan boord. Ik zal morgen nog even checken voor de zekerheid, maar uit mijn hoofd is de voeding voor de st2000 ook gewoon verbonden met het seatalknetwerk en zo doende ook met de converter. Ik ervaar geen problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 06 okt 2020 19:21 #1215001

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Thomas, vertaalt de Multi van seatalk naar nmea?
Dan ook even kijken of de multi de heading vertaald naar nmea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 12:08 #1215176

koko schreef :
Thomas, vertaalt de Multi van seatalk naar nmea?
Dan ook even kijken of de multi de heading vertaald naar nmea.

De Multi zet Seatalk-HDG en HDM op de NMEA-OUT.
Dus een EV zou via de P70 en STng (en conversie naar ST) ook via een Multi voor HDG en HDM op NMEA183 kunnen zorgen, neem ik aan. Dan weet Voyager ook weer waar we heen varen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 12:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 12:45 #1215189

koko schreef :
Mijn C80 plotter hangt aan de st<->stng converter. Volgens mij zet de plotter gewoon spanning op het seatalknet....

Dat kan maar hoeft niet; kun je instellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 13:11 #1215204

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
EarlyMorningSunrise schreef :
koko schreef :
Mijn C80 plotter hangt aan de st<->stng converter. Volgens mij zet de plotter gewoon spanning op het seatalknet....

Dat kan maar hoeft niet; kun je instellen
Het ligt er aan welke plotter en AP je hebt of die ook de mogelijkheid heeft om het SeatalkNG / N2k netwerk te voeden. Sommige modellen kunnen dat, andere niet. Bijvoorbeeld: de RM ACU-100 kan geen voeding leveren, de RM ACU-200 wel. Check de specs van jouw specifieke plotter of AP dus even.

Het kan overigens handig zijn om de voeding van de backbone juist apart te houden. Dan kan je selectiever zaken aan of juist uit zetten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 13:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 13:39 #1215226

ilCigno schreef :
[..

Het kan overigens handig zijn om de voeding van de backbone juist apart te houden. Dan kan je selectiever zaken aan of juist uit zetten.

Dat klopt; dan wel even goed checken dat de stroom via je schakelbord van de zelfde groep komt voor de backbone en de meters. Kan anders storing geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM Autopilot upgrade, complicaties? 07 okt 2020 15:26 #1215269

De simpelste ingreep lijkt als volgt:
- EVO200 erin (met P70 bediening)
- NMEA en Seatalk die nu naar de AP gaan zijn overbodig
- STng erin vanuit de kaartentafel naar de P70
- mux vervangen door een Miniplex3, die doet dan alle vertalingen (NMEA/ST/STng)
- STng aan de Miniplex3
- CTRX ook aan de STng, kan de USB naar de PC weg.
Ziet iemand iets onmogelijks?
Het is zonder de RM converter, dat werk doet de Miniplex3.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 15:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl