Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Elektrische ankerlier aansluiten.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 20:49 #1216757

Als ongediplomeerd vonkentrekker een vraagje voor de E techneuten. Ik ben bezig draden te leggen voor o.a. de elektrische ankerlier. Vanuit de service accu lopen twee dikke kabels naar de ankerlier. Dichtbij de lier zit het relais dat geschakeld wordt. In onderstaand schema van Quick worden de schakelaars daarvoor met een aparte + en een - draad aan de accu verbonden.

Het alternatief schema daar onder heb ik zelf bedacht. Daarbij worden deze + en - betrokken van de dikke + op het relais en de dikke min op de elektromotor van de lier. Dat scheelt twee extra draden door de boot.

Maak ik een denkfout of is deze oplossing OK?



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 21:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 21:39 #1216779

Op mijn Lewmar ankerlier (V5) heb ik dat in eerste instantie ook zo gedaan en dat ging jaren goed, ik zie ook niet in waarom het minder veilig zou zijn. Het enige nadeel zou zijn dat je afstandbediening niet meer werkt als de zekeringautomaat van de ankerlier eruit springt. Maar dat lijkt me eerlijk gezecht geen probleem.

Later heb ik er een tweede schakelaar in de kuip bij gemaakt en die zit heel dicht bij de accu's. Toen heb ik het gelijk maar aangepast zoals het volgens het schema hoorde.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 21:43 #1216781

dat kan wel maar je moet wel even kijken hoeveel ampere die schakelaar is.
Dus wel een zware uitvoering plaatsen omdat je continu stroom gaat schakelen van de bediening .

Veel schakelaars zijn maar 5\10 amper geschikt (denk dat de schakelaar dat wel kan hebben wegens het feit dat deze ook de motor ontkoppeld .
Zal je dus aanbevelen om 25 ampere minimaal te nemen wegens elke keer dat je bedient piek spanning even word gebruikt .
Schakelaars houden daar niet zo van namelijk.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 21:45 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 21:55 #1216783

Ik denk dat de extra draad ervoor zorgt dat er altijd genoeg spanning is voor het relais (contactor-unit).
Als je de spanning van die unit aftakt, kan het zijn dat de spanning daar lager is bij het inschakelen van de lier, omdat er dan een vrij grote stroom loopt.
Als de spanning op het relais te laag wordt om dat goed bekrachtigd te houden, kan het zijn dat de contacten niet goed meer sluiten. Als die contacten erg warm worden of gaan vonken houden ze het niet lang vol.

Of het een probleem is is vooral afhankelijk van de doorsnede en lengte van L1 en L2, die bepalen de spanningsval bij het relais.

In een extreem geval kan het zijn dat de spanning zover daalt dat het relais weer afvalt. En vervolgens weer antrekt omdat de spanning stijgt enz. enz.

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 22:19 #1216786

Die schakelaars werken met tienden van Amperes en zijn alleen bedoeld om de relais te schakelen. De ankerlieren zelf zijn zo krachtig dat die paar tiende geen merkbaar verschil zal maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 11 okt 2020 22:25 #1216789

Erikdejong schreef :
Die schakelaars werken met tienden van Amperes en zijn alleen bedoeld om de relais te schakelen. De ankerlieren zelf zijn zo krachtig dat die paar tiende geen merkbaar verschil zal maken.

Het gaat niet om de stroom door de schakelaars, maar om de spanning op het relais / contactor unit.
Als de lier flink stroom trekt, gaat de spanning omlaag vanwege de kabels.
Maar die spanning moet wel hoog genoeg blijven om het relais vast te houden.

Ik denk dat dat de gedachte is achter het originele schema, maar denk daarnaast ook dat het best kan werken zoals in het alternatief (mits... zie boven)

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 01:12 #1216800

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Noballast schreef :
Als ongediplomeerd vonkentrekker een vraagje voor de E techneuten. Ik ben bezig draden te leggen voor o.a. de elektrische ankerlier. Vanuit de service accu lopen twee dikke kabels naar de ankerlier. Dichtbij de lier zit het relais dat geschakeld wordt. In onderstaand schema van Quick worden de schakelaars daarvoor met een aparte + en een - draad aan de accu verbonden.

Het alternatief schema daar onder heb ik zelf bedacht. Daarbij worden deze + en - betrokken van de dikke + op het relais en de dikke min op de elektromotor van de lier. Dat scheelt twee extra draden door de boot.

Maak ik een denkfout of is deze oplossing OK?
Oplossing is OK. De contactor unit bevat 2 solenoids. Veel solenoids schakelen al bij 7-8V en trekken niet meer dan 1-2A voor de spoel. Ik heb m'n eigen "contactor unit" gemaakt van 2 solenoids. Ik wilde maar 1 voetschakelaar en geen remote control (in verleden problemen mee gehad). Waterdichte doos met solenoids zit makkelijk bereikbaar in de anchor chain ruimte met op de doos een waterdichte SPDT schakelaar (10A) voor up/down. Totale kosten ~25Euros. Werkt al jaren prima.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 01:18 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 02:24 #1216806

Alabastine schreef :
Als de lier flink stroom trekt, gaat de spanning omlaag vanwege de kabels.
Als je juiste kabels en accu's gebruikt mag de spanning niet meer als 10% omlaag gaan. Dus met een juist gekozen systeem lijkt me dit wat spijkers op laagwater zoeken.

Op mijn eigen lier, als deze echt hard moet trekken (ijs, anker vast in gletsjer modder etc.) dan dropt de spanning van 28 volt naar 26.5 volt. Uiteraard loopt de motor in zulke situaties. Zonder motor heb ik nooit een grotere spanningsval gezien als van 25.4 volt naar 24.2 volt. Uiteraard erg dikke kabels en een voldoende grote accubank.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 04:14 #1216810

Erikdejong schreef :
Alabastine schreef :
Als de lier flink stroom trekt, gaat de spanning omlaag vanwege de kabels.
Als je juiste kabels en accu's gebruikt mag de spanning niet meer als 10% omlaag gaan. Dus met een juist gekozen systeem lijkt me dit wat spijkers op laagwater zoeken.

Op mijn eigen lier, als deze echt hard moet trekken (ijs, anker vast in gletsjer modder etc.) dan dropt de spanning van 28 volt naar 26.5 volt. Uiteraard loopt de motor in zulke situaties. Zonder motor heb ik nooit een grotere spanningsval gezien als van 25.4 volt naar 24.2 volt. Uiteraard erg dikke kabels en een voldoende grote accubank.

Maar dat was op het spanningsdisplay die direct op de accu zit neem ik aan. Niet op de + en -klem van de ankerlier.
Daar is de spanning veel lager.
Verhaal van Alabastine klopt helemaal.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 04:38 #1216811

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
Erikdejong schreef :
Alabastine schreef :
Als de lier flink stroom trekt, gaat de spanning omlaag vanwege de kabels.
Als je juiste kabels en accu's gebruikt mag de spanning niet meer als 10% omlaag gaan. Dus met een juist gekozen systeem lijkt me dit wat spijkers op laagwater zoeken.

Op mijn eigen lier, als deze echt hard moet trekken (ijs, anker vast in gletsjer modder etc.) dan dropt de spanning van 28 volt naar 26.5 volt. Uiteraard loopt de motor in zulke situaties. Zonder motor heb ik nooit een grotere spanningsval gezien als van 25.4 volt naar 24.2 volt. Uiteraard erg dikke kabels en een voldoende grote accubank.

Maar dat was op het spanningsdisplay die direct op de accu zit neem ik aan. Niet op de + en -klem van de ankerlier.
Daar is de spanning veel lager.
Verhaal van Alabastine klopt helemaal.

Wat is veel lager? Hangt zoals gezegd helemaal van bekabeling af. Zelfs wanneer de V-drop 4V zou zijn, is er vwb het schakelen van de solenoids niets aan de hand.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 05:11 #1216812

Precies, dat is van een aantal zaken afhankelijk. Wat trekt de ankerlier als het anker vast zit, en hoe dik en hoe lang zijn de kabels. Dus adviseert de fabrikant om dat zo betrouwbaar mogelijk aan te leggen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 07:12 #1216854

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ik wil er niet over doorzeuren, maar je zou kunnen stellen dat wanneer er bij belasting onvoldoende spanning is om de solenoids te kunnen schakelen, de maat van de kabels sowieso onvoldoende is voor de betreffende installatie.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 07:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 08:17 #1216888

Hartelijk dank voor deze inzichten. Aangezien er vragen zijn over draadlengte en dikte het volgende:

Serviceaccu LiFePo4 24V 300Ah
Ankerlier Quick Rider 24V 1000W
Draadlengte 7m x2 = 14m. (ankerlier staat vlak voor de mast aan SB)
Bediening wordt overigens met een draadloze remote vlak bij het relais en een schakelaar op de stuurstand.

Volgens onderstaande sheet draaddikte berekening zou die dus 16mm2 moeten worden. Valt mij nog mee eigenlijk. Lijkt mij dat er dan nog wel wat "over" is om niet te veel spanningsval te krijgen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 08:19 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 08:58 #1216908

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Please een linkje naar dat leuke excelsheetje :kiss:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:01 #1216909

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6432
Denk ook aan de aanloop stroom van een elektro motor. Die kan zomaar 5x je nominale stroom zijn, en dan nog mag je relais niet afvallen.
En dan ook de weerstand van de zekering (met overgangs weerstanden) accu en accuaansluitingen meenemen in je berekening. (Is dus bijna niet serieus te berekenen :evil: )

Wat je zou kunnen doen simpel aansluiten, je anker iets vieren, iemand op het anker laten staan en dan de lier opstarten. (Dan is de lier redlijk mechanisch belast bij het opstarten, vergelijkbaar met een flinke wind) Gaat dat goed, dan prima, gaat je relais klapperen dan dus een extra draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:07 #1216913

Juist.
En die oefening dan met een liefst bijna lege accu, dan heb je het meest ongunsitge geval te pakken lijkt mij.
Weerstand van zekering is vaak wel gespecificeerd in datasheet van fabrikant. De overige weerstanden kan je proberen te schatten...
R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:10 #1216914

Ik zou het niet doen. een paar extra draden trekken is maar 1 keer vervelend.

Als de boel wel gaat staan klapperen dan gebeurt dat vast op het meest slechte moment, Murphy kennende.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:13 #1216918

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
voor alle duidelijkheid, die 4 Amp bij de accu te plaatsen en niet bij de schakelaars...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:21 #1216924

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Zoals hierboven al gezegd, het zou kunnen werken.
Maar bij een te grote spanningsval door bijvoorbeeld ergens een slecht contact in de loop der jaren, een ankerlier die wat meer trekt omdat het anker wel erg vast zit, lage accuspanning omdat de accu leeg/versleten is kunnen er allemaal in de toekomst voor zorgen dat het relais gaat staan klapperen.
Immers zodra de spanning te laag wordt om het relais te bekrachtigen zal het afvallen en daarmee de spanningsval opheffen, relais komt weer op, spanningsval zorgt er weer voor dat het relais afvalt, enzovoort....

Dit is niet goed voor het relais, erger is nog, als de spanning net wel, net niet voldoende is.
Grote stromen over niet goed gesloten contacten zullen het relais zeker slopen.

Doe jezelf een plezier en trek gewoon een kabel vanaf de accu naar de voetschakelaars.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:27 #1216926

holtere schreef :
Please een linkje naar dat leuke excelsheetje :kiss:

www.fram.nl/ZF/Kabeldoorsnede.ods
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 09:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 09:43 #1216931

roozeboos schreef :
Ik zou het niet doen. een paar extra draden trekken is maar 1 keer vervelend.

Als de boel wel gaat staan klapperen dan gebeurt dat vast op het meest slechte moment, Murphy kennende.

Mijn boot wordt naar onderen erg smal. Alles is daar erg constructief met weinig ruimte voor meer gaten. Ik probeer dus waar mogelijk te besparen.

Het is maar goed dat ik deze vraag stelde (mooi forum toch) want ik ben weer een stuk wijzer geworden. Er komen twee extra draadjes, met hartelijke dank :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 10:42 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 10:01 #1216936

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
ik heb je eerste zin twee keer moeten lezen...

:S :whistle: :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 10:43 #1216945

sy helios schreef :
ik heb je eerste zin twee keer moeten lezen...

:S :whistle: :whistle:

Hmm, ja toch maar ff aangepast. Je weet het niet hè.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 10:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 21:48 #1217201

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Noballast schreef :
roozeboos schreef :
Ik zou het niet doen. een paar extra draden trekken is maar 1 keer vervelend.

Als de boel wel gaat staan klapperen dan gebeurt dat vast op het meest slechte moment, Murphy kennende.

Mijn boot wordt naar onderen erg smal. Alles is daar erg constructief met weinig ruimte voor meer gaten. Ik probeer dus waar mogelijk te besparen.

Het is maar goed dat ik deze vraag stelde (mooi forum toch) want ik ben weer een stuk wijzer geworden. Er komen twee extra draadjes, met hartelijke dank :)

Als dat je een beter gevoel geeft, zeker doen, maar de solenoids gaan echt niet haperen of klapperen als je die extra draden niet trekt. Je zult om een 1000W ankerlier tegen overbelasting te beschermen waarschijnlijk een circuitbreaker hebben van zo’n 100 of 110A. Bij 100A geeft 14 meter 16mm2 kabel een V-drop van ong. 1.5V. Dit komt in de verste verte niet in de buurt waarbij de solenoids niet meer willen schakelen. M.a.w. de stroomtoevoer is al veel eerder totaal afgesloten voor dat de spanning op een kritisch laag niveau komt, als de LFP BMS (indien aanwezig) al niet eerder ingrijpt.
Heaven forbid dat dit je overkomt bij anker ophalen onder kritische omstandigheden. Daarom anker altijd eerst los varen voor de winch wordt gebruikt, als de ruimte het toelaat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 22:02 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 22:10 #1217207

Het gaat om de aanloopstroom, die kan flink hoger zijn.
De winch is 1700 / 2000 Watt.
De zekering heeft seconden / minuten nodig om aan te spreken. Dan is die transient al lang weer voorbij...

R.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 22:11 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl