Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omvormer en veiligheid

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 16:41 #1239742

  • kees1958
  • kees1958's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 143
Ik wil aan boord een omvormer 12V - 220V plaatsen maar een vraag wat betreft veiligheid .

1) Is het verstandig om aan de uitgaande kant een aardlekschakelaard te plaatsen , in mijn idee zorg je er zo voor dat als er een verschil wordt gemeten tussen plus en min dat de ALS uitschakelt .

2) Hoe zit het met de aardeaansluiting dit i.v.m. het gebruikt van een Senseo die is voorzien van aarde?

Alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 17:44 #1239749

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Theoretisch is de uitgang van een omvormer galvanisch gescheiden en los van aarde. Echter verdient het wel de aanbeveling om dit Ohms te meten tussen de beide uitgangs aders en de randaarde van het toestel.
Zolang er geen vocht in het toestel zit, zijn beide draden aan de 230 kant zwevend en zou je relatief veilig zijn. Zodra er een hogere relatieve vochtigheid in het toestel zit ben je niet meer zeker of de draden zwevend zijn?

De vraag is natuurlijk als je er een aardlek achter zet, waar vloeit een eventuele lekstroom dan heen. Kan de lekstroom uberhaupt wel een weg vinden? Zolang dat niet gedefinieerd is werkt de aardlek niet
In principe is er geen stroomkring door de omvormer heen, dus een aarddraad aan het huis van de omvormer dot waarschijnlijk niks. Ook aan de randaarde doet niets.

Pas als je één van de aders definieert als zijnde de nuldraad en bij de omvormer aan de aarde verbind, heeft een aardlek pas zin.

Bottomline is dat als het aardlekstroompje geen weg terug kan vinden werkt een aardlek niet.

In principe beschouw je een omvormer als scheidingstransformator, zolang ze geen gekke dingen aan de binnenkant van de omvormer gedaan gebben.
Meten is weten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 17:52 #1239752

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Uit de handleiding van een victron inverter:
De neutrale draad van de AC-uitgang van deze omvormer is verbonden met het chassis (zie bijlage B voor 1600VA / 2000VA en bijlage C voor 3000VA/5000VA). Dit is om te zorgen voor een goede werking van een GFCI (of RCCB) die moet worden geïnstalleerd in de AC-uitgang van de omvormer. Het chassis van het product moet worden aangesloten op de grond, op het frame (van een voertuig) of de grondplaat of romp (van een boot).
Dus, ingeval van deze victron, randaarde van je wcd verbinden met de behuizing van de omvormer en met de romp (Als je een stalen schip hebt) en een aardlek plaatsen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 18:01 #1239755

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
kees1958 schreef :
Ik wil aan boord een omvormer 12V - 220V plaatsen maar een vraag wat betreft veiligheid .

2) Hoe zit het met de aardeaansluiting dit i.v.m. het gebruikt van een Senseo die is voorzien van aarde?

Hoi Kees,

Omdat de omvormer de 12V-gelijkspanning omzet naar 230V-wisselspanning,hoef je niets aan je wisselspanningboordnet te doen, mits je maar overal geaarde stopcontacten hebt, volgens mij. Let wel, ik ben geen expert (er zullen dus vast wel betere reacties komen), maar ik heb jaren geleden een Victron Quattro 24V 5000VA 120A geinstalleerd die keurig van m'n 24V-service-accupakket 230V wisselspanning maakt. Daarnaast heb ik daar ook nog een CTEK MXS 5.0 omvormertje aan gekoppeld die 12V-gelijkspaning levert voor m'n startaccu. Al met al, ben ik met het geheel zeer tevreden.

Tijdens schrijven van dit bericht bleken er al 2 eerdre reacties binnen te zijn gekomen, dus is mijn reactie mosterd na de maaltijd.

Overigens, kook ik zelfs electrisch aan boord met een 4-pits digitale kookplaat. Blunder ik af en toe ens met een knutselkarweitje dan vliegt keurig de aardlekschakelaarom.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 18:11 door Gerard. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 20:23 #1239800

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
PvO schreef :
Uit de handleiding van een victron inverter:
De neutrale draad van de AC-uitgang van deze omvormer is verbonden met het chassis (zie bijlage B voor 1600VA / 2000VA en bijlage C voor 3000VA/5000VA). Dit is om te zorgen voor een goede werking van een GFCI (of RCCB) die moet worden geïnstalleerd in de AC-uitgang van de omvormer. Het chassis van het product moet worden aangesloten op de grond, op het frame (van een voertuig) of de grondplaat of romp (van een boot).
Dus, ingeval van deze victron, randaarde van je wcd verbinden met de behuizing van de omvormer en met de romp (Als je een stalen schip hebt) en een aardlek plaatsen.

Dat is een duidelijk antwoordt!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 26 dec 2020 22:53 #1239835

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Een isolatiebewaking is het veiligste wat er is.
Dit word toegepast in zwevende installaties
Bij de polyester rompen is dit een oplossing maar wel een prijzige.

Een uitleg zie hier onder

www.benderbenelux.com/kennisce...eem/isolatiebewaking

hardware www.acculaders.nl/ts-isolatieb...daisycon_SHOPIA%20BE


Laatst bewerkt: 26 dec 2020 22:58 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 06:57 #1239847

  • kees1958
  • kees1958's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 143
Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 08:00 #1239856

Gerard schreef :
kees1958 schreef :
Ik wil aan boord een omvormer 12V - 220V plaatsen maar een vraag wat betreft veiligheid .

2) Hoe zit het met de aardeaansluiting dit i.v.m. het gebruikt van een Senseo die is voorzien van aarde?

Hoi Kees,

Omdat de omvormer de 12V-gelijkspanning omzet naar 230V-wisselspanning,hoef je niets aan je wisselspanningboordnet te doen, mits je maar overal geaarde stopcontacten hebt, volgens mij.

Geaarde stopcontacten op zich beschermen echt niet tegen een gevaarlijke stroomstoot als je in contact komt met een spanningsvoerend deel of draad . Het beschermt alleen tegen schokken bij aanraken van een metalen behuizing als die door een storing of water in contact komt met de fasedraad e of er daardoor brand ontstaat. Kortsluitng dus waardoor de zekering eruit gaat maar wel pas bij vele amperes dus en dan ben je allang dood. Als je dus in aanraking komt met een 230 volt fasedraad terwjl verder alles in orde is krijg je nog steeds een potentieel dodelijke schok want de zekering gaat er daardoor echt niet uit.
De bedoeling van een aardlekschakelaar is jezelf beschermen tegen een heel klein stroompje ( meer dan 30 milliampere) dat al gevaarlijk is .En dat kleine stroompje kan altijd wel weg in een boot . Beide zijn belangrijk en vandaar ook verplicht in huis .
Randaarde en zekering beschermen in feite vooral tegen brand door kortsluiting of ovebelasting , een aarlekschakelaar tegen dodelijke schokken.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 10:32 #1239885

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
dehler schreef :
Een isolatiebewaking is het veiligste wat er is.
Dit word toegepast in zwevende installaties
Bij de polyester rompen is dit een oplossing maar wel een prijzige.

Een uitleg zie hier onder

www.benderbenelux.com/kennisce...eem/isolatiebewaking

hardware www.acculaders.nl/ts-isolatieb...daisycon_SHOPIA%20BE

Een zwevend net met aardfoutmeting lijkt mij op een AWB een beetje over de top én tenzij er niet meteen afgeschakelde wordt ingeval van een aardfout juist onveiliger dan een geaard systeem met aardlek.

Die informatie die in de tweede link staat is naar mijn mening grotendeels onzin.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 10:40 #1239888

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Test het maar eens en pak met je handen een 230 volt uit een omvormer aan.
fase en nul in een aparte hand en dat ga je niet leuk vinden.
Bij een polyester romp gaat er niets uit en sta je en blijf je onder spanning.
Als dit volgens jou niet juist is dan lees ik dat wel.
Graag wel met feiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 10:48 #1239890

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
dehler schreef :
Test het maar eens en pak met je handen een 230 volt uit een omvormer aan.
fase en nul in een aparte hand en dat ga je niet leuk vinden.
Bij een polyester romp gaat er niets uit en sta je en blijf je onder spanning.
Als dit volgens jou niet juist is dan lees ik dat wel.
Graag wel met feiten.
Daar heb je gelijk in, maar als je dat thuis doet, ga je het ook niet leuk vinden.
En daar helpt thuis en aan boord zowel de aardlek als de isolatiebewaker niet tegen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 12:28 #1239914

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Moraal van het verhaal is, naar aanleiding van de Victron tekst van PvO, dat een aardlek achter een omvormer dus wel zinvol is.

Vroegeruh...
Zat de uitgang van een Victron niet aan het chassis vast en was het zwevend (80-90er jaren). Dat was altijd de discussie met het klasse bureau of het nu zwevend als scheidingstrafo veiliger was of met één poot aan aarde (nulleider).

Daar is dus u geen twijfel meer over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 27 dec 2020 15:16 #1239965

dehler schreef :
Test het maar eens en pak met je handen een 230 volt uit een omvormer aan.
fase en nul in een aparte hand en dat ga je niet leuk vinden.
Bij een polyester romp gaat er niets uit en sta je en blijf je onder spanning.
Als dit volgens jou niet juist is dan lees ik dat wel.
Graag wel met feiten.

Dit is een levensgevaarlijk vorostel wat m.i. beter verwijderd kan worden
Maar eventueel probeer je dat zelf maar eens , als je dan niet meer terugkomt op het forum weten we meteen wat de test heeft opgeleverd :evil: .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 11:28 #1248657

Ik vind dit een interessant puntje. Bij ons op het werk(ik zit in de scheeps elektra) passen wij nooit een aardlekautomaat toe. Terwijl wij gewoon bouwen volgen lloyds en BV. In de accommodatie verdeling zit zelfs geen aardlek. Zelfs de CEE stopcontacten zijn aan boord van een schip maar 4 polig(3f+n). Maar dit is allemaal op een stalen schip waar bij de aarde van stopcontacten aan de huid van het schip zitten.

Dus hoe het nu zou moeten bij een polyester schip zou ik niet weten. Nu is je aarde naar de behuizing van de aarde leggen nooit een slecht idee. Ik zou zeggen uit ervaring dat een normale automaat genoeg is voor aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 12:14 #1248668

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Dan krijg ik toch sterke twijfels bij jullie elek ontwerp afdeling!

Buiten de regels is er ook nog zoiets als common sense.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 13:25 #1248690

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
Even kijken of ik het snap, er wordt in deze discussie die vaak terugkomt aangevoerd dat als je een volledig zwevend 240V net hebt (scheidingstrafo, omvormer) een aardlek niet werkt. Dit omdat de lekstroon niet buiten het circuit gaat lopen. Dat kan ik volgen.

Mijn redenering is dan dat als ik er met mijn tengels aan ga zitten die lekstroom zoals zojuist opgevoerd ook niet door mijn lijf gaat lopen. Toch?

Wat is dan de toegevoegde waarde van het aan de bootkant aan aarde leggen van de "nul" en vervolgens aardlekschakelaars installeren om een mogelijk schadelijke stroom door mijn lijf te voorkomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 13:46 #1248699

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
met aarde zal bij 1 tengel de ALS afschakelen;
zonder ALS heb je met 1 tengel idd niets in de gaten, tot dat je 2 tengels inzet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 14:01 #1248705

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
Als ik thuis twee tengels tegelijk in het stopcontact steek heb ik ook een nieuw kapsel. Daar doet de aardlek ook niet direct iets aan af.

Voor mij blijft een volledig zwevend boordnet de oplossing. Ik zie de toegevoegde waarde van een geaard net niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 14:11 #1248710

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
lezen, tot dat je 2 tengels inzet...
anders; er is een onverwachte verbinding tussen 1 fase en je schip> niets in de gaten, >tot dat


thuis zal bij 1 tengel normaliter de ALS er wel uitklappen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 16:15 #1248754

Hier een van mijn briljante tekeningen uit een oud postje die eea duidelijk zou moeten maken ;) Scheidingstrafo dien je je rechts in het plaatje voor te stellen. De “aarde” is de lokale aarde/massa/PE van je boot, randaardes en via PE daarmee doorverbonden metalen behuizingen.

Heb zelf het tekeningetje maar gemaakt. Essentieel is dat de N vóór de aardlek aan massapotentiaal gelegd wordt; nooit daarna - aan de gebruikerskant.



Laatst bewerkt: 29 jan 2021 16:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 29 jan 2021 16:41 #1248759

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Martijn-vs schreef :
Ik vind dit een interessant puntje. Bij ons op het werk(ik zit in de scheeps elektra) passen wij nooit een aardlekautomaat toe. Terwijl wij gewoon bouwen volgen lloyds en BV. In de accommodatie verdeling zit zelfs geen aardlek. Zelfs de CEE stopcontacten zijn aan boord van een schip maar 4 polig(3f+n). Maar dit is allemaal op een stalen schip waar bij de aarde van stopcontacten aan de huid van het schip zitten.

Dus hoe het nu zou moeten bij een polyester schip zou ik niet weten. Nu is je aarde naar de behuizing van de aarde leggen nooit een slecht idee. Ik zou zeggen uit ervaring dat een normale automaat genoeg is voor aan boord.

Dat kan en mag, maar dan moet je wel een zwevend net hebben mét aardfout detectie, dat is een meetinstrument dat de isolatie weerstand tussen de verschillende spanningsvoerende geleiders en aarde meet.

Niet aan te raden op een pleziervaartuig.

Een belangrijke reden om een zwevend net toe te passen is het feit dat er vaak een generator wordt toegepast die in driehoek (ipv in ster) is uitgevoerd.
Je hebt dan geen nul om aan aarde te leggen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 16 feb 2021 13:28 #1254019

WADnWIND schreef :
Dan krijg ik toch sterke twijfels bij jullie elek ontwerp afdeling!

Buiten de regels is er ook nog zoiets als common sense.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb dit nog nergens gezien en niet alleen bij ons. Je hebt een zwevend net dus de aardlek zal nooit wat doen. Wij passen wel weer aardfout detectie toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 16 feb 2021 13:29 #1254021

PvO schreef :
Martijn-vs schreef :
Ik vind dit een interessant puntje. Bij ons op het werk(ik zit in de scheeps elektra) passen wij nooit een aardlekautomaat toe. Terwijl wij gewoon bouwen volgen lloyds en BV. In de accommodatie verdeling zit zelfs geen aardlek. Zelfs de CEE stopcontacten zijn aan boord van een schip maar 4 polig(3f+n). Maar dit is allemaal op een stalen schip waar bij de aarde van stopcontacten aan de huid van het schip zitten.

Dus hoe het nu zou moeten bij een polyester schip zou ik niet weten. Nu is je aarde naar de behuizing van de aarde leggen nooit een slecht idee. Ik zou zeggen uit ervaring dat een normale automaat genoeg is voor aan boord.

Dat kan en mag, maar dan moet je wel een zwevend net hebben mét aardfout detectie, dat is een meetinstrument dat de isolatie weerstand tussen de verschillende spanningsvoerende geleiders en aarde meet.

Niet aan te raden op een pleziervaartuig.

Een belangrijke reden om een zwevend net toe te passen is het feit dat er vaak een generator wordt toegepast die in driehoek (ipv in ster) is uitgevoerd.
Je hebt dan geen nul om aan aarde te leggen.

Dat klopt deze gebruiken wij ook veelvuldig. Ook bij ster generatoren passen wij dit gewoon toe. Je hebt dan wel een aarde maar deze is door gelust naar de Nul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer en veiligheid 16 feb 2021 14:58 #1254037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Martijn-vs schreef :
WADnWIND schreef :
Dan krijg ik toch sterke twijfels bij jullie elek ontwerp afdeling!

Buiten de regels is er ook nog zoiets als common sense.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb dit nog nergens gezien en niet alleen bij ons. Je hebt een zwevend net dus de aardlek zal nooit wat doen. Wij passen wel weer aardfout detectie toe.

Maar dat laatste schrijf je nu pas!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl